Eikö yhtä alkiota kerrallaan pakasteta julkisella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jäyhis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jäyhis

Jäsen
22.06.2008
145
0
16
Minulla oli PAS viime torstaina. Meillä oli ainoastaan kaksi TOP -alkiota pakkasessa. Lääkäri sanoi torstaina, että yksi alkio siirretään. Oletin tietenkin, että toinen laitetaan takasin pakkaseen.

Tänään tuli epikriisi siirrosta. Siinä sanotaan, ettei pakkaseen jäänyt enää mitään!???? Voiko olla totta, että hyvä TOP -alkio heitetään roskiin?! Jos on näin, niin on kyllä todella syvältä!!! Joskus olen kuullut, että alkiot pakastetaan minimissään kaksi samassa oljessa, mutta en kyllä voi pitää todellisena että TOP-alkioita viskottaisiin roskiin, etenkin kun alkioita ei muutenkaan ole hoidoilla saatu todellakaan kovin hyviä määriä, eikä noin hyvälaatuisia.

Onko teillä kellään kokemusta vastaavasta?

Ei siinä mitään sellaista ainakaan ole. Siinä toimenpideselostuksessa lukee, että molemmat alkiot selvinneet 100%:sti sulatuksesta! Oon todella ihmeissäni ja myös raivoissani jos ovat sen toisen alkion heittäneet menemään!

Hei Jayhis, toivotaan etta joku vastaa joka tietaa. Voisitko soittaa sinne klinikalle ja kysaista minne alkio on mennyt? Sehan on ihan kamalaa jos ovat heittaneet hukkaan. Voisiko asia olla niin etta jo kerran sulatettuja ei voi uudelleen pakastaa? Ma olisin luullut asian olevan niin etta ei voi uudelleen pakastaa, mutta en oikeasti valitettavasti tieda miten homman laita on.

Meillä on kyllä julkisella pakastettu alkioita yksinäänkin.Eritoten jos ne on ollut laatu tavaraa, niinkuin sulla tämä oli. Suurin osa on yleensä meillä pakastettu sillen että on ollut 2-4 alkiota samassa oljessa.

Ja alkion pystyy pakastamaan uudelleen jos se on ok.Olen tätä kerran klinikalla kysynyt kun mietin että heittävätkö ne tosiaan ne sulatetut hyvät pois, mutta kuulemma pakastavat ne uudelleen.

Todella outoa jos ovat heittäneet hyvän alkion pois, kannattaa soittaa sinne ja pyytää selvennys asiaan.Ne alkiothan on teidän "omaisuutta"!

Jos molemmat alkiot olivat selvinneet sataprosenttisesti pakastuksesta/sulatuksesta, niin oletan että toisen olis vielä voinut pakastaa uudestaan. Soitan heti aamulla sinne. Kyllä muuten suutun sitten jos on niin tehty, että alkio on pois heitetty! Laitan sitten tietoa tänne, mitä sanoivat.

Voisko olla että toisessa alkiossa on havaittu sulattamisen jälkeen joku ongelma tai häiriö, vaikka sulatuksesta selvisikin? Ja ehkä sen vuoksi ei ole sitten ollut enää siirtokelpoinen, ja siksi ei ole kannattanut pakastaa. Yleensä julkisella ollaan niin "taloudellisia", että heikompikin alkio yritetään vielä siirtää, se kun on edullisempaa kuin uusi hoitokierros.

Mutta kannattaa tosiaan soittaa ja kysyä mikä siellä oli tilalle. Ja olen pahoillani ettei teillä jäänyt mitään pakkaseen, pidetään peukkuja että se yksi jo siirretty tarraa kiinni! :hug:

Soitin sairaalaan hetki sitten. IVF-hoitaja myös ihmetteli asiaa, lupasi selvittää ja soitella mulle takasin päin. Joku erehdys tuon nyt täytyy olla!

Siirtopäivänä lääkäri kertoi ennen siirtoa, että molemmat alkiot selvisivät sataprosenttisesti sulatuksesta ja lisäsi heti perään että yksi alkio nyt sitten siirretään. Eilen tuli postissa epikriisi, vai mikä tämä selvitys nimeltään sitten onkin... siinä mainitaan sama, että alkiot selvisivät sataprosenttisesti sulatuksesta. Muuten tekstistä saa sen kuvan, että molemmat alkiot olisi siirretty. Teksi on kirjoitettu muodossa "pakastealkioiden siirto"... Loppukaneettina tekstissä sitten vielä "Pakasteeseen ei jää enää alkioita". Selkeästi siinä ei ole mainittu, kuten aikaisemmissa kertomuksissa on, että "kaksi alkiota siirretään" tai "yksi alkio siirretään". Ei hitsi, että voin olla paskana nyt tämän asian vuoksi. Kauhea työ on tehty, että ollaan saatu siirtokelpoisia alkioita ollenkaan, puhumattakaan TOP-alkioista. En uskalla edes ajatella, että olisi voinut käydä niin että roskiin olis joutunut. Toivottavasti tuolle on nyt joku järkevä selitys.

Kiitos peukutuksista Gilmore!!! :heart:

Jännään täällä kovasti puolestasi Jäyhis. Toivottavasti sen kadonneen alkion mysteeri selviää onnellisesti! Kuulostaa kovin oudolta tuo katoaminen. Ja kun olen vielä omalla kohdalla kokenut noita ongelmia munisten kasvattamisessa, tuntuu tosi pahalta kuulla, että niitä voi noin vain kadota. Mutta toivotaan ja uskotaan, että loppu hyvin...

PS. Lueskelin tuossa toisesta pinosta, et olemme kulkemassa melkein samaa tahtia, sä päivän edellä. Piiitkää pinnaa meille!

No onpa tosi outoa. Tostahan vois melkein luulla että molemmat siirrettiin kun on monikko?

Tai voisko se olla että se moka on käyny sen epikriisin puhtaakskirjotuksessa tai muuta? Pyysin omia papereitani joskus lekurista, niin niissä luki "potilas aloittanut X-merkkiset ehkäisypillerit vuonna X", kun ois pitäny lukea että LOPETIN ne sillon. Kumma ettei kukaan lääkäri ruvennu mulle esitelöimään kukista ja mehiläisistä, jos papereissa lukee että syön e-pilsuja ja kärsin lapsettomuudesta....

Moi Jäyhis,

järkyttävän huolimatonta toimintaa, jos toinen alkioista on "hävinnyt". Toivottavasti jossain kohtaa sairaskertomusta on virhe ja alkio on jossain tallessa. Mutta toivotaan kovasti, että tämä kyytiin päässyt alkio jatkaisi 9 kuukautta kasvuaan. :hug:

Meillä on tuorealkioita heitetty roskiin, koska ovat siirtopäivänä olleet niin heikkolaatuisia, ettei ole kannattanut pakastaa.

Voi hyvin ja toivottavasti paksusti :)

Kiitos kannustuksesta, naiset! :heart: Ei ole soittoa vielä kuulunut sairaalasta. Toivottavasti ne alkiot olisi molemmat siirretty, että tosiaan kuulin vain väärin lääkärin sanomiset silloin siirtohetkellä. Sekin tietenkin on mahdollista, onhan se oma mielentila silloin aika jännittynyt ym.

Tsempitystä myös sulle Saara10!!! Koitetaan jaksaa piinistellä. Oikeastaan mulle ei ole ollut nyt vaikeaa ollenkaan tämä odottelu, koska olen kyllä jämähtänyt niin siihen pessimistiseen olotilaan. Tämä alkio -asia tässä nyt eniten jännittää tällä hetkellä!

Mahtavaa että asia selvisi ja vielä noin hyvin. Kuulostikin oudolta että olisivat tuhlanneet käyttökelpoisia. Ehkä se lääkäri sanoi jotenkin väärin tai epäselvästi silloin torstaina.

Toivottavasti tämä piilotellut alkio nyt pysyy pitkään piilossaan!

Yhteistyössä