Eikös mun kuulukin saada tässä tilanteessa kotihoidontukea Kelalta? Kertokaa nyt joku viisaampi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen..

Vieras
Heinäkuun alussa on laskettuaika kuopuksella. Esikoinen on nyt 2v4kk. Esikoinen jää kotihoitoon toukokuun lopussa ja hain hänestä kotihoidon tukea kesäkuusta tammikuuhun 2014 saakka. Saan siis tulevasta vauvasta äitiysrahat ja vanhempainrahat, mutta eikös tästä toisesta pitäis silti saada kotihoidontukea 3 ikävuoteen saakka vai olenko jotenkin vaihteeksi käsittänyt väärin? Kelalta vaan tuli joku lappu, että maksettavaa kotihoidontukea jää 0,0e kun jostain summasta vähennetään vanhempainraha ja äitiysraha... Vai minkä nimisiä nyt ikinä lieneekään. Mutta siis ilmeisesti jostain syystä Kelassa on käsitetty, että olen hakenut kotihoidontukea tulevasta vauvasta, koska vähentelivät jotain vanhempianetuuksia jostain summasta x, mutta kyllä minä hakemuksessa ilmoitin esikoisen tiedot kohdassa, jossa kysyttiin lapsen tietoja, josta kotihoidontukea haetaan. Voi huoh, että mä inhoan KELAA aina vain enemmän. Hiton nettipalvelu, kun on niin kätevää, että!

Ei kuulu valitettavasti. Sitten jos/ kun jäät "uudesta" vauvasta hoitovapaalle (äitiys- ja vanhempainrahakauden jälkeen) saat esikoisesta jotain kotihoidontuen päälle (siis kotihoidontuen vauvasta ja esikoisesta jonkun lisän vielä..nyt en muista nimeä tuolle lisälle :) )

Kuulemma hoitolisää voi saada, mutta se on tulosidonnainen. Muuten ei saa esikoisesta äitiys- ja vanhempainrahakaudelta mitään. Mulla sama paperirumba lähtenyt nyt käyntiin, pikkusisarus tulossa elokuussa..

Kotihoidontukea voi saada isommasta lapsesta äitiys- ja vanhempainvapaan aikana vain, jos kotihoidontuki olisi suurempi kuin äitiys-/vanhempainpäiväraha. Silloin kela maksaisi kotihoidontukea kotihoidontuen ja äitiys-/vanhempainpäivärahan erotuksen verran.

Yhteistyössä