Kyllä on todella yllättäviä vastauksia mielestäni tullut tähän ketjuun. Mun äiti oli pph ja meillä oli kyllä täysin samat säännyt kaikille lapsille myös minulle. Meillä noin 25 v sitten oli sen verran pieni talo, että leikkihuoneena oli minun ja siskoni yhteinen huone. Lepohuoneena oli sama huone ja myös vanhempieni huone. Siis en muista että olisin koskaan halunnut omaa rauhaa, päinvastoin oli mukavaa kun kavereita kenen kanssa leikkiä. Ehkä olen sitten jotenkin ylisosiaalinen?

Muistan kyllä että välillä olin mustasukkainen kun äitini antoi enemmän huomiota pienemmille lapsille. Ja kyllä meillä oli lelut kaikkien käytössä, tietenkin niin että pienemmät leikkivät heille sopivilla jne.
Siis pointtina tässä nyt on se, että kun pph:n oma lapsi on samanikäinen ja oletettavasti saman kehityskaaren vaiheessa kuin hoitolapsikin niin nyt pph olettaa että oma lapsi pystyy leikkimään leluillaan hyvin, mutta hoitolapsi vain rikkoisi ne. Täytyy sanoa ap:lle että minäkin miettisin vakavasti hoitopaikan vaihtoa. Minusta tuntuu kyllä aika sydämettömältä että hoitolapsella on omat säännöt ja lapset osaavat kyllä lällätellä niillä, vaikka ette äiteinä sitä tahtoisi huomatakaan. Jos lepoa/omaa aikaa kaipaa niin miksi sitä ei tosiaan voi järjestää niihin tiloihin mitkä ovat kaikkien käytössä. Jos hoitolapsi tarvitsisi omaa aikaa niin eikös hänkin sitten saisi oman nurkan jostakin vai miten asia menisi?
Minäkään en laittaisi omaa lasta pph:lle millä omia saman ikäisiä lapsia. Kyllähän eriarvoisuutta tulee tietenkin siinä, ettei yksivuotias voi leikkiä esim pienillä legoilla, mutta että saman tasoisilta jaotellaan leluja, niin tätä en ymmärrä.
Sitten vielä yksi pointti, että teillä kenellä lapset hoidossa esim. 9 h päivässä niin jaksavatko lapset vielä illalla leikkiä toisten lasten kanssa? kyllä meidän lapset ainakin jaksavat, eli siis toisten lasten kanssa olo aikaa voi tullakin jonain päivinä se 12 h ja silti lapset nauttivat toisista lapsista. Ja tuskin niitä 12 h päiviä pph:llekaan tulee 5 pv:nä viikossa? vai?
Kirjoittelen tässä väsyneenä yövuorossa, joten jos viesti on jotenkin sekava tai täynnä kirjoitusvirheitä niin se johtuu siitä. Toivottavasti joku löysi sieltä pointin, eikä vain etsi pilkulle viilaamista.