Eikös pph:n lapsia päde samat säännöt kuin hoitolapsia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörökölli äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos lapsia on 4, kyllä esim. leikkihuone/keittiö/lepohuone varmasti tarjoaa jokaiselle rauhallisen sopen, jos ei halua juuri sillä hetkellä olla toisten kanssa.
Päiväkodissakin lapset ovat max 10 tuntia päivässä ja sitten pääsevät jo kotiin leikkimään omia leikkejään. Miksi perhepäivähoitajan lapsen hoitopäivän pitäisi olla 12 tuntia ja joskus enemmänkin?

Ero on siinä, että perhepäivähoitajan lapsi saa pitää äitinsä päivän ja olla tutussa turvallisessa ympäristössä kotonaan, toisin kuin päiväkotiin joutuva lapsi joka jo joutuu luopumaan vanhemmistaan koko ajaksi, mutta vielä menemään vieraaseen paikkaan.

jos lapsia on 4, kyllä esim. leikkihuone/keittiö/lepohuone varmasti tarjoaa jokaiselle rauhallisen sopen, jos ei halua juuri sillä hetkellä olla toisten kanssa.
Päiväkodissakin lapset ovat max 10 tuntia päivässä ja sitten pääsevät jo kotiin leikkimään omia leikkejään. Miksi perhepäivähoitajan lapsen hoitopäivän pitäisi olla 12 tuntia ja joskus enemmänkin?

on ehkä hieman eri tilanne olla 20 lapsen ryhmässä vieraassa paikassa kuin omassa kodissa. Mieti, että kaikilla ei edes ole omaa huonetta, vaan viihtyvät kuten meilläkin lapset päivän ihan täällä olohuone-keittiölinjalla.

on ehkä hieman eri tilanne olla 20 lapsen ryhmässä vieraassa paikassa kuin omassa kodissa. Mieti, että kaikilla ei edes ole omaa huonetta, vaan viihtyvät kuten meilläkin lapset päivän ihan täällä olohuone-keittiölinjalla.
en siis ole pph, ihan omisat lapsista puhun, ei heille ole mitenkään kamalaa olla keittiössä ja olohuoneessa päivä. Täällä on leluja aivan tarpeeksi. jos haluaa levätä, voi menn ämakuuhuoneeseen.

Kouluikäisten lasten omat huoneet ja edut ymmärtää jokainen lapsi. Tuo on isompi ja hänellä on tottakai enemmän oikeuksia - ja velvollisuuksia. Näin se menee perheessäkin omien lasten kesken.
Mutta se, että siellä hoidossa yksi hoitolapsi (hän on hoitolapsi, koska hän vie hoitolapsen paikan) on parempi kuin toiset ja saa mennä kesken kaiken leikkimään paremmilla leluillla ja eri tiloihin, todella törkeää.

Kouluikäisten lasten omat huoneet ja edut ymmärtää jokainen lapsi. Tuo on isompi ja hänellä on tottakai enemmän oikeuksia - ja velvollisuuksia. Näin se menee perheessäkin omien lasten kesken.
Mutta se, että siellä hoidossa yksi hoitolapsi (hän on hoitolapsi, koska hän vie hoitolapsen paikan) on parempi kuin toiset ja saa mennä kesken kaiken leikkimään paremmilla leluillla ja eri tiloihin, todella törkeää.

ja jos näin törkeästi kohtelee vieraita lapsia, ei sovellu hoitajaksi. Kuria teidän lellipennuille, jotka eri kohtelua vaaditte hoitajan lapsiille.

Alkuperäinen kirjoittaja mörökölli äiti:
Kyllä lelut pitää jakaa ja kaikki muu....kaikilla on ikäänkuin samat säännöt mutta poikani on ollut tosi murheinen kotona, kun kertoo "kaverinsa" pääsevän leikkimään yläkertaan omaan huoneeseensa aina toisilla leluilla, millä hän ei saa leikkiä koska ei saa mennä sille alueelle! Selitä se nyt sit hänelle!!!

selitä et ku se hoitotätin pojan huone on pojan oma, hoitotätin työ on hoitaa lastasi päivällä, mutta oma poika ei ole töissä siinä eli saa olla omassa rauhassaan...

ei mitää pakko jakaa omia leluja!! pph:t saa leluja ja rahoja hommata leluja ja ne lelut on hoitolapsille!!!

mun poika 3v ymmärtää ton asian ku se on juteltu ja pph:lla on oikein kivat ja monipuoliset lelut hoitolapsille!!! eipä tuu pahamieli jos hoitolapselle sattus vahinko jonkin oman rakkaan tai kalliin lelun kaa.. kuka sen korvais?

Mä ymmärrän sen, että on jotain leluja joita ei anneta hoitolasten käyttöön, mutta sinne en ymmärrä että kotihoidossa oleva lapsi saa niillä hoitolasten aikana leikkiä ja pääsee sellaisiin huoneisiin, joihin hoitolapset eivät pääse. On ihan hyvä, että kotihoidossa oleva lapsikin joutuu oppimaan jakamista ja luopumista ihan samanlaisesti kuin hoitolapsetkin joutuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja kriztina83:
Kyllä lelut pitää jakaa ja kaikki muu....kaikilla on ikäänkuin samat säännöt mutta poikani on ollut tosi murheinen kotona, kun kertoo "kaverinsa" pääsevän leikkimään yläkertaan omaan huoneeseensa aina toisilla leluilla, millä hän ei saa leikkiä koska ei saa mennä sille alueelle! Selitä se nyt sit hänelle!!!

selitä et ku se hoitotätin pojan huone on pojan oma, hoitotätin työ on hoitaa lastasi päivällä, mutta oma poika ei ole töissä siinä eli saa olla omassa rauhassaan...

ei mitää pakko jakaa omia leluja!! pph:t saa leluja ja rahoja hommata leluja ja ne lelut on hoitolapsille!!!

mun poika 3v ymmärtää ton asian ku se on juteltu ja pph:lla on oikein kivat ja monipuoliset lelut hoitolapsille!!! eipä tuu pahamieli jos hoitolapselle sattus vahinko jonkin oman rakkaan tai kalliin lelun kaa.. kuka sen korvais?

ei kyllä sen hoitotädin työ on hoitaa myös omaa lasta, hän on yksi hoitolapsista, hän vie hoitolapsen paikan. ei hän yksin pärjäisi päivää. kkyllä hänellä kuuluu olla samat säännöt päivän aikana kuin toisillakin hoitolapsilla.

Alkuperäinen kirjoittaja kriztina83:

ei kyllä sen hoitotädin työ on hoitaa myös omaa lasta, hän on yksi hoitolapsista, hän vie hoitolapsen paikan. ei hän yksin pärjäisi päivää. kkyllä hänellä kuuluu olla samat säännöt päivän aikana kuin toisillakin hoitolapsilla.

ja sitä en ollenkaan määrää, missä tiloissa lapset päivän aikana ovat, sen saa hoitaja päättää. Enkä sitä millä leluilla leikitään. senkin saa hoitaja päättää.
vain sen että kaikillla hoitolapsilla - myös omalla- on päivän aikana tarkasti samat säännöt, samat tilat, samat lelut. kaikki ovat samanarvoisia ja yhtä arvokkaita.
jos on niin kova hinku olla omassa huoneessa, ja äiti näkee vain oman kullan tarpeet, silloin pitää hoitaa vainsitä omaa kultaa.

Jos oma ei ole hoitolapsi, hänen kuuluu pysytellä silloin pois silmistä, tai jos ei pois silmistä, ei häntä saa ollenkaan hoitaa päivän aikana, niin että lapset tajuavat, että hän ei kuulu ryhmään. hänelle ei mitään huomiota hoitajalta, tai korkeintaan muutama sana kuten koululaisten kanssa, mutta ei mitään aikaavievää touhua. ei tule lukuhetkeen jne. Saa olla sitten siellä omassa huoneessa, ja syödä itse, koska hänhän ei ole hoitolapsi ja saa tehdä mitä haluaa päivän aikana, olla eri tiloissa ja leikkiä paremmilla leluilla. hän ei siis kuulu ryhmään ja häneen ei saa mennä päivän aikana aikaa.

ei voi olla niin, että hän syö toisten kanssa ja häntä hoidetaan kuin toisia, mutta on vain parempi kuin muut, ja eri säännöt.

Joko tai. Joko hän on hoitolapsi, ja aivan tarkasti samat tilat ja lelut päivän aikana, aivan tarkasti samat säännöt, tai sitten pysyttelee poissa silmistä kuten koululaiset, sanoo hei, ja menee läksyihinsä.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Tän takia mää en haluais, että pph:lla olis omia lapsia siinä samalla. Omat lapset menisivät kuitenkin aina edelle.

mä olen pph ja jos mun lapsi 2,5v haluaa hetken rauhaa ja hiljaisuutta,nniin annan sen kyllä hänelle, ei ole lapsen tarpeellista kärsiä melusta ja metelistä siksi että äiti tekee töitä kotona.

mutta samat säännöt pätee leikeissä/tekemisissä yhtälailla mun lapseen ku hoitolapsiin, ja väälillä saan omaa lasta kiikuttaa tulipunasena jäähylle ku suuttuu tms..

mutta pph:n omalla lapsella on oikeus omassa kotonaan olla myös rauhassa hetki.

kyllä äidin pitää hoitaa työnsä niin, että kaikilla hoitolapsilla on tilaa rauhaa n ja hiljaisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Niin oletatko, että pojan pitää odotella alakerrassa omaanhuoneeseen pääsyä, kunnes lapsesi päättää hoitopäivän?

tottakai. Toinen vaihtoehto on hoitaa vain omaa kultaa (ilman mitään palkkaa tietenkään) tai laittaa oma lapsi hoitoon, jossa myös odottaa sinne omaan huoneeseen pääsyä päivän.

Alkuperäinen kirjoittaja luoja:

ja todellakaan ei pidä kaikkia leluja jakaa!
varsinki jos on jo vaikka mitä mennyt rikki kun hoitolapset ei leiki aina niin rauhallisesti..
eli mä ainaki otan päiviks pois lapsen rakkaimmat lelut,ettei niille käy kuinkaan, minähän ne oon lapselleni ostanu niin saan myös päättää että kuka niillä leikkii,ku leluja meillä kyllä riittää muutenki

täh? "hoitolapset ei leiki aina niin rauhallisesti" että toisten kakarat on monstereita ja sinun omasi eri tasoa?

Siis kun hoitotäti maksaa siitä, että saa pitää lapsensa KOTONA, ei hoidossa. Jolloin oma lapsi on kotona, jossa on muita hoidossa. Oman lapsen läsnäolo vie paikan maksavalta asiakkaalta, joka tarkoittaa sitä, että hoitaja itse maksaa menetetyn tulon muodossa.

Oma lapsi ei ole hoitolapsi. Ja kummallinen se, joka haluaa kieltää lapselta omassa huoneessaan olemisen tiettyinä kellon aikoina siksi, että muut ovat hoidossa hänen äitinsä kotona.

Vähän vastaava asia, kun jos minä en saisi antaa lasteni tulla yläkertaan toimistoaikana, sillä työskentelen kotona, yläkerran toimistossa.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

jaahas, et sitten malttanut pitää suutasi kiinni ja jättää tavalliseen räkätykseen, kuten tapoiuhisi kuuluu (siis tuo räkätys kuuluu tapoihiisi)
Siis kun hoitotäti maksaa siitä, että saa pitää lapsensa KOTONA, ei hoidossa. Jolloin oma lapsi on kotona, jossa on muita hoidossa. Oman lapsen läsnäolo vie paikan maksavalta asiakkaalta, joka tarkoittaa sitä, että hoitaja itse maksaa menetetyn tulon muodossa.

Oma lapsi ei ole hoitolapsi. Ja kummallinen se, joka haluaa kieltää lapselta omassa huoneessaan olemisen tiettyinä kellon aikoina siksi, että muut ovat hoidossa hänen äitinsä kotona.

Vähän vastaava asia, kun jos minä en saisi antaa lasteni tulla yläkertaan toimistoaikana, sillä työskentelen kotona, yläkerran toimistossa.

ei kun hoitaja ottaa rahaa vastaan hoitólasten perheiltä. jos oma lapsi ei ole hoitolapsi, hänen ei kuulu olla samoissa tiloissa ollenkaan toisten kanssa ja hänen kuuluu hoitaa itse itsensä. Ei voi olla niin esim. että hoitajalla olisi 4 omaa alle kouluikäistä lastaa, jotka eivät ole hoitolapsia.

Ei mitenkään kumma. Joko lapsi kuuluu ryhmään tai ei kuulu ryhmään. Jos hän ei kuulu ryhmään, hän pysyy pois, tai hän kuuluu ryhmään ja häntä koskevat aivan samat säännöt kuin muita. Hänellä ei ole oikeutta mennä omaan huoneeseen, koska hänen äiti on hoitaja, joka on vastuussa siitä, että kaikkia hoitolapsia kohdellaan tasapuolisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

jaahas, et sitten malttanut pitää suutasi kiinni ja jättää tavalliseen räkätykseen, kuten tapoiuhisi kuuluu (siis tuo räkätys kuuluu tapoihiisi)

ei kun hoitaja ottaa rahaa vastaan hoitólasten perheiltä. jos oma lapsi ei ole hoitolapsi, hänen ei kuulu olla samoissa tiloissa ollenkaan toisten kanssa ja hänen kuuluu hoitaa itse itsensä. Ei voi olla niin esim. että hoitajalla olisi 4 omaa alle kouluikäistä lastaa, jotka eivät ole hoitolapsia.

Ei mitenkään kumma. Joko lapsi kuuluu ryhmään tai ei kuulu ryhmään. Jos hän ei kuulu ryhmään, hän pysyy pois, tai hän kuuluu ryhmään ja häntä koskevat aivan samat säännöt kuin muita. Hänellä ei ole oikeutta mennä omaan huoneeseen, koska hänen äiti on hoitaja, joka on vastuussa siitä, että kaikkia hoitolapsia kohdellaan tasapuolisesti.

hänen pitää oppia, että aina ei saa tehdä mitä itse haluaa. että toiset ovat yhtä arvokkaita. Että olisiko hän mieluummin vieraalla hoidossa? takuulla ei. lapsi varmasti ymmärtää, että toiset lapset ovat ädiistä erossa päivän. että heidän ei tarvitse vielä katsoa hänen lällättelya päivää.

Jos pystyisin sisäistämään sen, miksi oma lapsi on hoitolapsi, tuo logiikka menisi läpi. Siinä ei sinänsä ole mitään vikaa. MUTTA, mutta... Jos lapsi olisi koululainen, hänellä olisi oikeus omaan huoneeseen, mutta ei ennen sitä?

Tai jos hoitajalla olisi erilliset toimitilat?

Kyllä on todella yllättäviä vastauksia mielestäni tullut tähän ketjuun. Mun äiti oli pph ja meillä oli kyllä täysin samat säännyt kaikille lapsille myös minulle. Meillä noin 25 v sitten oli sen verran pieni talo, että leikkihuoneena oli minun ja siskoni yhteinen huone. Lepohuoneena oli sama huone ja myös vanhempieni huone. Siis en muista että olisin koskaan halunnut omaa rauhaa, päinvastoin oli mukavaa kun kavereita kenen kanssa leikkiä. Ehkä olen sitten jotenkin ylisosiaalinen? ;) Muistan kyllä että välillä olin mustasukkainen kun äitini antoi enemmän huomiota pienemmille lapsille. Ja kyllä meillä oli lelut kaikkien käytössä, tietenkin niin että pienemmät leikkivät heille sopivilla jne.

Siis pointtina tässä nyt on se, että kun pph:n oma lapsi on samanikäinen ja oletettavasti saman kehityskaaren vaiheessa kuin hoitolapsikin niin nyt pph olettaa että oma lapsi pystyy leikkimään leluillaan hyvin, mutta hoitolapsi vain rikkoisi ne. Täytyy sanoa ap:lle että minäkin miettisin vakavasti hoitopaikan vaihtoa. Minusta tuntuu kyllä aika sydämettömältä että hoitolapsella on omat säännöt ja lapset osaavat kyllä lällätellä niillä, vaikka ette äiteinä sitä tahtoisi huomatakaan. Jos lepoa/omaa aikaa kaipaa niin miksi sitä ei tosiaan voi järjestää niihin tiloihin mitkä ovat kaikkien käytössä. Jos hoitolapsi tarvitsisi omaa aikaa niin eikös hänkin sitten saisi oman nurkan jostakin vai miten asia menisi?
Minäkään en laittaisi omaa lasta pph:lle millä omia saman ikäisiä lapsia. Kyllähän eriarvoisuutta tulee tietenkin siinä, ettei yksivuotias voi leikkiä esim pienillä legoilla, mutta että saman tasoisilta jaotellaan leluja, niin tätä en ymmärrä.

Sitten vielä yksi pointti, että teillä kenellä lapset hoidossa esim. 9 h päivässä niin jaksavatko lapset vielä illalla leikkiä toisten lasten kanssa? kyllä meidän lapset ainakin jaksavat, eli siis toisten lasten kanssa olo aikaa voi tullakin jonain päivinä se 12 h ja silti lapset nauttivat toisista lapsista. Ja tuskin niitä 12 h päiviä pph:llekaan tulee 5 pv:nä viikossa? vai?

Kirjoittelen tässä väsyneenä yövuorossa, joten jos viesti on jotenkin sekava tai täynnä kirjoitusvirheitä niin se johtuu siitä. Toivottavasti joku löysi sieltä pointin, eikä vain etsi pilkulle viilaamista.

Minä ymmärtäisin että pph:n lapsille pätee samat säännöt esim. ei saa lyödä tai satuttaa, ei tulla tuulikaappia pidemmälle ulkokengissä, ruokapöydässä käyttäydytään jne.

Mutta, ne pph:nkin lapset ovat ihan kotonansa, eivät "töissä" hoitolasten takia. Minusta olisi kohtuutonta jos lasten pitäisi äitinsä työn takia luovuttaa oma huoneensa, omat lelunsa, oma sänkynsä jne. kaikki toisten armoille eikä olisi mitään yksityisyyttä.

juuri näin! vaikka omilla lapsillani on olleet ihanat hoitopaikkojen isät ja isoveljet ja siskot siellä, niin kuitenkin vain se pph on töissä siinä hoitosuhteessa ja muille perheenjäsenille se paikka on koti eikä työpaikka.
säännöt ja omat tavarat ja "oma alue" on eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
suorastaan superihminen. Mitäs jos ap ottaisit lapsesi pois kokonaan päivähoidosta ja hoitaisit Nico-Petterisi ihan itse? Silloin hän saisi koko oman asuntonne KOKONAAN käyttöönsä ja olisi onnellinen, eikö vain?

Sehän siinä on että pph ei saisi pissallakaan keskellä päivää käydä ilman että koko lapsikatras vessaan mukaan ja ei kahvia juoda kun se on lapsilta pois se aika. Mutta äiti saa istua vaikka koko päivän koneella. äitikö pystyy samassa talossa olemalla hoitamaan mutta hoitotädin pitää istua lattialla puuhaamassa koko aika. Miksi äidin virikkeet siirtyy tietokoneelta (vai onko siinä joku ohjelma) ja muilta vaaditaan tekemistä?`

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja lköl:
Mikä siinä on hemmetin vaikeaa selittää omalle lapselleen, että tämä ei voi tehdä/saada kaikkea mitä joku toinenkin!!! :o Oli syy sitten siinä, että toinen lapsi on vanhempi, toisella lapsista on allergia/sairaus, toinen lapsi on kotonaan ja toinen kylässä/hoidossa tai naapurin Villellä nyt vain sattuu olemaan eri säännöt kuin meidän Minnallamme...
Eiköhän olisi jo aika harjoitella, että kaikilla ei ole samat säännöt tai tavat. Jos Ville saa jotakin tehdä, ei Minnan tarvitse saada tehdä samaa.
Mitähän näistä lapsista tulee joiden täytyy saada tehdä ja omistaa kaikki sama mitä toisellakin on ja vanhemmat pelkäävät kieltää ja selittää lapsilleen kaikki asiat, jotka eivät ole niin kivoja. :(

Kyllä sen jo näkee nyky nuorista että kun ei saa tahtoaan läpi niin sitten tehdään vaikka mitä. Ei osata käsitellä pettymyksiään kun niitä ei lapsena tullut kun oltiin pumpulissa...

Niin, mä mietin tässä, että miten sitä hoitajan lastakaan ei ollenkaan kasvateta pettymyksiin, kaikkea ei saa nyt ja just. Miksi sitä ei uskalleta ollenkaan kieltää? Ja äitinä vielä kasvatusalan ammattilainen?

Mä teen töitä yksikössä missä tapaan paljon myös pph:ta ja kyllä heidän lapset on kasvatettuja. Mutta heillä kaikilla on kotona joku paikka missä omat lapset saa olla. Se on hoitajan omien lasten koti ja jos hoitolapsia on 7-17 niin pitää omien lasten saada myös omaa rauhaa.

jos oma lapsi tarvitsee rauhaa, niin ovatko hoitolapset jotain robotteja? Jos hoidossa on niin paha alle kouluikäisen lapsen olla, että pitää saada "rauhaa" eikä voi tehdä samoin kuin muu porukka, niin jotain on vialla. Kaikkia on kohdeltava samoin.
Jos lapsi olisi hoidossa muualla kuin kotonaan, ei hän silloinkaan pääsisi omaan rauhaan ja omaan huoneesseen. Ja niiden hoitolasten takia pph:n lapsi saa olla kodissaan, kyllä hänellä on oltava samat säännöt kuin toisilla.

ota huomioon se että hoitajan lapsen hoidossa läsnäolopäivä ei suinkaan ole lyhin mahdollinen vaan pisin mahdollinen eli suunnilleen aina ylittää sen normaalin päivän. Mieti jos omaan kotiisi joku tulisi aamulta kuudelta ja lähtisi iltapäivällä mutta joku toinen taas olisikin kuitenkin sinne iltakuuteen!! jaksaisitko sinä seurustella jos et palkkaa saisi. Jaksaisitko antaa kaikki lempitavarasi rikottavaksi sellaiselle joka ei osaa niitä vielä arvostaa?

Mun äitini oli pph kun olin alle kouluikäinen ja olen siis saanut olla kotihoidossa. Muistelen, että meillä oli tietyt huoneet (pääosin mun vanhempien sisarten) joihin ei ollut pääsyä niin minulla kuin hoitolapsilla. Kun hoitolapset olivat hoidossa mä olin samoissa tiloissa kuin he enkä mennyt minnekään sellaiseen huoneeseen leikkimään jonne ei hoitolapset olisi saaneet tulla. Tottakai lapsia alkaa kiinnostaa se huone ja harmittaa jos joku lapsi saa mennä jonnekin huoneeseen minne toiset ei. Lapsia ne hoidossa olevatkin ovat aivan kuten kotona asuvakin lapsi. Vaikka mun äitini oli oikeudenmukainen hoitaja niin täytyy sanoa, että omaa lastani en veisi, ellei olisi aivan pakko, sellaiselle pph:lle jolla on omia lapsia myös kotona.

Onko äitisi ainoa sydämen omaava hoitaja. Näitä kirjoituksia kun lukee, että on ok, että oma lapsi on siellä erityisasemassa, ja saa mennä leikkimään eri tilaan paremmilla leluilla toisten tietäessä asian, tosi väärää käytöstä hoitolapsia kohtaan.

tuskin se tenava siellä koko päivän on! maailma ei ole mustavalkoinen mutta joillakin taisi syksyn harmaudessa jäädä ne paletin muut värit pois!

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Jos pph:lla on omia lapsia (hoitolasten ikäisiä suunnilleen, en puhu nyt koululaisista ja teineistä vaan niistä jotka ovat kotihoidossa) niin heillä pitäisi ehdottomasti olla samat säännöt kuin hoitolapsilla.
Eli joko kukaan ei mene yläkertaan, tai sinne menevät kaikki.
Lasketaanhan se pph:n oma viisivuotias kuitenkin päälukuun, eli hänkin on tavallaan hoidossa - omalla äidillään.

Joo, lasketaan päälukuun, mutta ei ole kunnallisessa hoidossa, eikä omasta saa palkkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija vain:
Kyllä on todella yllättäviä vastauksia mielestäni tullut tähän ketjuun. Mun äiti oli pph ja meillä oli kyllä täysin samat säännyt kaikille lapsille myös minulle. Meillä noin 25 v sitten oli sen verran pieni talo, että leikkihuoneena oli minun ja siskoni yhteinen huone. Lepohuoneena oli sama huone ja myös vanhempieni huone. Siis en muista että olisin koskaan halunnut omaa rauhaa, päinvastoin oli mukavaa kun kavereita kenen kanssa leikkiä. Ehkä olen sitten jotenkin ylisosiaalinen? ;) Muistan kyllä että välillä olin mustasukkainen kun äitini antoi enemmän huomiota pienemmille lapsille. Ja kyllä meillä oli lelut kaikkien käytössä, tietenkin niin että pienemmät leikkivät heille sopivilla jne.

Siis pointtina tässä nyt on se, että kun pph:n oma lapsi on samanikäinen ja oletettavasti saman kehityskaaren vaiheessa kuin hoitolapsikin niin nyt pph olettaa että oma lapsi pystyy leikkimään leluillaan hyvin, mutta hoitolapsi vain rikkoisi ne. Täytyy sanoa ap:lle että minäkin miettisin vakavasti hoitopaikan vaihtoa. Minusta tuntuu kyllä aika sydämettömältä että hoitolapsella on omat säännöt ja lapset osaavat kyllä lällätellä niillä, vaikka ette äiteinä sitä tahtoisi huomatakaan. Jos lepoa/omaa aikaa kaipaa niin miksi sitä ei tosiaan voi järjestää niihin tiloihin mitkä ovat kaikkien käytössä. Jos hoitolapsi tarvitsisi omaa aikaa niin eikös hänkin sitten saisi oman nurkan jostakin vai miten asia menisi?
Minäkään en laittaisi omaa lasta pph:lle millä omia saman ikäisiä lapsia. Kyllähän eriarvoisuutta tulee tietenkin siinä, ettei yksivuotias voi leikkiä esim pienillä legoilla, mutta että saman tasoisilta jaotellaan leluja, niin tätä en ymmärrä.

Sitten vielä yksi pointti, että teillä kenellä lapset hoidossa esim. 9 h päivässä niin jaksavatko lapset vielä illalla leikkiä toisten lasten kanssa? kyllä meidän lapset ainakin jaksavat, eli siis toisten lasten kanssa olo aikaa voi tullakin jonain päivinä se 12 h ja silti lapset nauttivat toisista lapsista. Ja tuskin niitä 12 h päiviä pph:llekaan tulee 5 pv:nä viikossa? vai?

Kirjoittelen tässä väsyneenä yövuorossa, joten jos viesti on jotenkin sekava tai täynnä kirjoitusvirheitä niin se johtuu siitä. Toivottavasti joku löysi sieltä pointin, eikä vain etsi pilkulle viilaamista.

Juuri näin. järkyttävän sydämettömiä äitejä ja perhepäivähoitajia. jos oma kakara tarvitsee omaa rauhaa, ja meno on niin villejä, tottakai on hoitajan saatava menoon joku tolkku ja rauhoittomipaikka on toisillekin lapsille.

jos hoitajalla on oma alle kouluikäinen lapsi, hän vie yhden hoitolapsen paikan, hän ei vielä hoida itseään h än kuuluu ryhmään, koska syö ateriat ym toisten kanssa. Yhtä ei saa suosia. Ei vaikka olisi oma kakara.

Joka muuta väittää, ei sovellu kuin omien kakaroidensa hoitajaksi. Huono äiti ja ihminen kaiken lisäksi.

Yhteistyössä