Eikös pph:n lapsia päde samat säännöt kuin hoitolapsia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörökölli äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja se yksinkertainen pph:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
nyt saatiin mieskin jo mukaan... Tämä keskustelu saa jo huvittavia piirteitä. Eli miehenkin on alistuttava vaimonsa työhön ja suunniteltava kaikki asiat hoitolapsia ajatellen? Apua, oma mieheni saattaa viettää vapaapäivää ja joskus ottaa oman lapsensa mukaan esim. mökille! Pitäisiköhän hoitolapsetkin ottaa mukaan?

Oletko yksinkertainen vai esitätkö vaan? :saint:
Kukaan ei vaadi sun miestä ottamaan hoitolapsia mukaan mökille.
Mutta jos hän on olohuoneessa, ja leikkii vain oman lapsensa kanssa, huomioimatta samassa tilassa olevia hoitolapsia mitenkään, niin hän on aika outo tyyppi.
Kukaan ei kiellä häntä lähtemästä mökille oman lapsensa kanssa, tai menemästä vaikkapa pallokentälle potkimaan palloa oman lapsensa kanssa.

yksinkertainen olen, olenhan pph. Kantasi on tullut jo täysin selväksi! Mutta jos et itse tajua asian ydintä niin yksinkertainen olet....

Tuo, mitä kirjoitit miehen alistumisesta vaimonsa työhön, oli naurettavaa, ja siksi kysyin että oletko oikeasti yksinkertainen vai väännätkö asian tahallasi tuohon muotoon.

Sun on turha väittää, että pitäisin perhepäivähoitajia tyhminä tai yksinkertaisina, sillä se ei ole totta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, sehän se on, kun nykyisin jostain syystä muiden kakaroista tuli se riesa, oma kulta muiden välttämätön paha.

Kyllä ennen se isä olisi touhunnut kaikkien kanssa, jos omassa kodissa pysyy. Omallekin lapselle siitä jäisi kiva muisto.
Niin ja sinäkin olet sitä mieltä, että jonkun lapsen 12 - tai ylikin - tunnin hoitopäivä on ihan ok, kunhan vaan niille, joiden hoitopäivä on paljon lyhyempi, ei tule paha mieli :/

Toinen vaihtoehto, jos omassa kodissa oleminen oman äidin kansa, on niin raskasta, on mennä sinne naapurin perhepäivähoitajalle hoitoon 8 tunniksi ja sen jälkeen on oma huone ihan vapaasit käytössä. Lapset tietävät, etttä tuo ei kuulu ryhmään, kun hän on hoidossa ihan muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Siis, jos lapsi on kunnallisessa päivähoidossa, niin vanhempien luvallakaan ei lapsia kuljeteta autolla, eikä viedä uimaan yms. Meillä ohjaaja päättää sen ja siihen ei ole nokoan koputtamista.
Vanhemmat eivät voi päättää asoista hoitopäivän aikana!

meiltä on muuten kysytty kirjallisena lupa päiväkodista, että saako henkilökunta kuljettaa lastamme omalla autolla jos lähtevät jonnekkin. Tuli vaan mieleen.

Sen on varmaan silloin heidän ohjaajansa päättänyt. Meillä ainakin viimekädessä vastuu on ohjaajalla ja siksi rajat ovat aika tiukat. Vanhempien luvalla minun mieheni saisi kyllä kuljettaa autolla jos kaikille olisi asianmukaiset turvaistuimet, mutta minä en saisi. Mieskin tarvisi tosi hyvän syyn ja sen ohjaajan luvan. Minusta on vain hyvä, että on tiukat säännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja elmeri-meri:
KYSYMYS: Minne sen pph:n lapset laittaa ne omat lelut jos hoitolapset saavat mennä hänen huoneeseen?

Ne lelut mitkä pph:lla on hoitolapsia varten eivät ole niitä oman lapsen leluja todellakaan!
Miettikääpä niinpäin että sinulla olisi hoitolapsia kotonasi ja ne leikkisivät sinun lapsen uusilla vaikka joulu- tai synttärilahjaksi saaduilla leluilla ja lelut voivat mennä rikki, Olisiko se sillon oikein lasta kohtaan?

Jos lapsella on omia leluja siinä ei ole mitään pahaa. tai että lapsen huoneeseen ei mennä siinä ei ole mitään pahaa. Mutta sinne ei mene silloin omakaan kakara, jos hän kuuluu päivähoitopaikan vahvuuteen, eli hänet lasketaan hoidettavaksi ja hänen takia hoitolapsia voi ottaa vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Vera:
Etkö todellakaan ymmärrä? Silloin sinne keittiöön tai muualle ei mene kukaan lapsi. Ei liity nyt mitenkään tämä asia tilojen rajaamiseen tai omiin tiloihin vaan siihen, että kaikilla lapsilla on samat tilat käytössä hoitopäivän aikana siitä riippumatta miten ne on rajattu.
No mä alan kallistua tälle kannalle itsekin, mutta silloinhan sen perhepäivähoitajan oman lapsen hoitopäivä päättyy viimeistään sillä hetkellä, kun lapsen isä tulee kotiin. Tai isosisko. Eikö?

Eipä se ihan noin yksiselitteistä ole. Kyllä koko perheen on otettava äidin/isän ammatti huomioon ja elettävä sen mukaan. Eli esim. kotiin tuleva vanhempi ei voi noin vain ruveta vaikkapa syömään karkkeja oman lapsensa kanssa ja sanoa hoitolapsille, että kuulkaa, kun meidän lapselta on jo hoito loppu, siksi syömme näitä mutta te ette saa.

voi herranjestas. Vaan naiset voi saada tällasta vääntöä aikaseks taas kerran.

mä olin pienenä pph:lla( ja myös pk:ssa ) ja (molemmista ) jäi hyvä fiilis. Ei muistaakseni päästy kaikkii huoneisiin pph:lla jne mutta eipä siitä traumoja jäänyt. Tuskin mun äidillekkään.Ja se, että pph olis kodinomaista hoitoa, niin no joo. Lapsi ei siitä tiedä mitään - tai edes välitä - lapselle se on hoitopaikka , ei koti , ja that's it.
Me aikuiset yllä osataan vääntää sitten ihan kaikesta. Hmmh.

Pääsivätkö perhepäivähoitajan lapset teidän silmien edessä eri tiloihin? siis alle kouluikäiset?

mä en tiedätkö muista! oli 5-vuotiaaksi asti pph:lla hoidossa ja muistot on ihan eri asioista kuin siitä, mihin hänen lapsensa pääsivät / ei päässeet :ashamed:

Huhhuh...taisin saada ihanat lapset hoitoon,sillä kenenkään äiti ei valittanut siitä että lapseni nukkuvat päiväunet omissa huoneissaan ja että hoitolapset eivät sinne yläkertaan mene. Syytkin kerroin jo aiemmin miksi rajasin hoitoalueen vain tähän keskikerrokseen.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs toinen pph:
ymmärtävät, että pph:n lapsella on myös äiti samassa työpaikassa :) Tämä on helppoa selittää jo pienelle lapselle. Heidän äitinsä on työssä ja he ovat meillä hoidossa, ei asumassa. Pienet lapset ymmärtävät asioita aika paljon ja ovat suopeita toisin kuin heidän vanhempansa. Eivät ne hoitolapset rikki mene, vaikka pph:n oma lapsi piipahtaa "omassa valtakunnassaan". Heillä on omassa kodissa se oma paikka, he hyväksyvät sen :)

jos hoitolapsi saa henkisiä traumoja, kun ei pääse omaan huoneeseen hoitopäivän aikana (eikä halua päästää sinne hoitokavereitansa), eikö myös päiväkotilapsille pitäisi järjestää, samoin kuin perhepäivähoitlapsille, kuljetus omaan huoneeseen päivän aikana?

En todellakaan lukenut koko pitkää ketjua, mutta laitan tähän vain oman esimerkin:

Tuttavani nelivuotias tarvitsi akuutisti hoitopaikkaa ja sai paikan ensin sellaiselle pph:lle, jolla ei ollut omia lapsia, mutta kolme muuta hoitolasta alle kaksivuotiaita. Kun äiti tiedusteli eikö löytyisi sellaista hoitopaikkaa, jossa on isompia lapsia, niin löytyi sellainen hoitaja, jolla on oma nelivuotias ja kaksi pientä hoitolasta. Ja sen paikan ottivat tyytyväisinä. Mutta miltä lapsesta tuntuisi jos hoitopaikan ainoa kaveri saisi mennä kesken leikkien sellaisiin tiloihin, jonne hoitolapsilla ei ole asiaa? Kyllä nelivuotiaalle varmasti saisi selitettyä ettei kylässäkään saa mennä joka paikkaan, mutta eipä se kovin mukavaa pidemmän päälle sille nelivuotiaalle olisi, kaverit ovat sen ikäiselle jo todella tärkeitä. En usko että viihtyisi tuolla hoitopaikassa kovin hyvin, ja minusta lapsella pitää olla myös mukavaa hoidossa, eikä pph saa olla vain lapsen "säilytyspaikka".

Ymmärrän ettei hoitolapsia haluta päästää joka paikkaan, mutta toisaalta voi olla tilanteita, joissa hoitolapsi ei viihdykään hoidossa kun omilla lapsilla on etuoikeuksia.

Eipä se ihan noin yksiselitteistä ole. Kyllä koko perheen on otettava äidin/isän ammatti huomioon ja elettävä sen mukaan. Eli esim. kotiin tuleva vanhempi ei voi noin vain ruveta vaikkapa syömään karkkeja oman lapsensa kanssa ja sanoa hoitolapsille, että kuulkaa, kun meidän lapselta on jo hoito loppu, siksi syömme näitä mutta te ette saa.
Mutta entä jos se kotiin tuleva vanhempi syö niitä karkkeja siellä yläkerrassa, mikä on rajattu pois hoitolapsilta? Ei kai kukaan aikuinen tekisikään niin, että hoitolasten nähden alkaisi karkkia syömään. Mun pointtini siis on, että kun se lapsi on viettänyt päivän siellä alakerrassa äitinsä ja hoitolasten kanssa ja isä saapuu kotiin lapsi voi mennä isänsä kanssa pois niistä hoitotiloista. Olipa se paikka sitten perheen oma alue yläkerrassa, jalkapallokenttä, uimahalli, mummola tai mikä tahansa.

Etkö todellakaan ymmärrä? Silloin sinne keittiöön tai muualle ei mene kukaan lapsi. Ei liity nyt mitenkään tämä asia tilojen rajaamiseen tai omiin tiloihin vaan siihen, että kaikilla lapsilla on samat tilat käytössä hoitopäivän aikana siitä riippumatta miten ne on rajattu.
No mä alan kallistua tälle kannalle itsekin, mutta silloinhan sen perhepäivähoitajan oman lapsen hoitopäivä päättyy viimeistään sillä hetkellä, kun lapsen isä tulee kotiin. Tai isosisko. Eikö?

Näinhän se menee. Usein lapsirakkaan ihmisen este alkaa päivähoitajaksi omassa kodissa on se, että kaikki puolisot /lapset eivät sitä halua. He eivät pysty elää niin.

:laugh: :laugh: :laugh: Että jotku jaksaa...
Olishan se ihan kauheeta, jos ei saa mennä jonku huoneeseen ja toinen saa. On se niin epäreilua, kertakaikkiaan.
Mitä kasvaa tollasista lapsista, jotka on jo pienestä asti kasvatettu siihen et joko kaikki saa tehdä jotain tai sit kukaan ei saa mitään? Ehkä olis syytä opettaa se, et elämä ei aina ole kaikille yhtä reilua. Tosin, mun mielestä on ihan reilua et joku saa mennä omassa kodissaan omaan huoneeseensa niin halutessaan. Lapsiraukka kun ei ole äitinsä ammattia valinnut.

mä olin pienenä pph:lla( ja myös pk:ssa ) ja (molemmista ) jäi hyvä fiilis. Ei muistaakseni päästy kaikkii huoneisiin pph:lla jne mutta eipä siitä traumoja jäänyt. Tuskin mun äidillekkään.Ja se, että pph olis kodinomaista hoitoa, niin no joo. Lapsi ei siitä tiedä mitään - tai edes välitä - lapselle se on hoitopaikka , ei koti , ja that's it.

Pääsivätkö perhepäivähoitajan lapset teidän silmien edessä eri tiloihin? siis alle kouluikäiset?

mä en tiedätkö muista! oli 5-vuotiaaksi asti pph:lla hoidossa ja muistot on ihan eri asioista kuin siitä, mihin hänen lapsensa pääsivät / ei päässeet :ashamed:

HMmm. oliko hoitajalla samanikäisiä lapsia? Puolisoni kyllä muistaa miten suosittiin omia lapsia ja hoitolapset oli kakkaa.

Eli siis perhepäivähoitajan on herätettävä omat lapsensa kello 5:30 jolloin ensimmäinen lapsi tulee hoitoon. Aamupalaa tarjoillaan klo 8.00 mutta koska hoitajan lapset eivät saa omissa huoneissaan oleilla ettei kenenkään hoitolapsen äidin mieli pahoitu moisesta rajauksesta. Vähän rajaa. Olkaa kiitollisia että joku vielä tänä päivänä viitsii perhepäivähoitajan työtä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs toinen pph:
ymmärtävät, että pph:n lapsella on myös äiti samassa työpaikassa :) Tämä on helppoa selittää jo pienelle lapselle. Heidän äitinsä on työssä ja he ovat meillä hoidossa, ei asumassa. Pienet lapset ymmärtävät asioita aika paljon ja ovat suopeita toisin kuin heidän vanhempansa. Eivät ne hoitolapset rikki mene, vaikka pph:n oma lapsi piipahtaa "omassa valtakunnassaan". Heillä on omassa kodissa se oma paikka, he hyväksyvät sen :)

jos hoitolapsi saa henkisiä traumoja, kun ei pääse omaan huoneeseen hoitopäivän aikana (eikä halua päästää sinne hoitokavereitansa), eikö myös päiväkotilapsille pitäisi järjestää, samoin kuin perhepäivähoitlapsille, kuljetus omaan huoneeseen päivän aikana?

kuka saakelin tampio täällä nyt oikeen kirjottelee????? :o
herää tähänpäivään |O

Mutta entä jos se kotiin tuleva vanhempi syö niitä karkkeja siellä yläkerrassa, mikä on rajattu pois hoitolapsilta? Ei kai kukaan aikuinen tekisikään niin, että hoitolasten nähden alkaisi karkkia syömään. Mun pointtini siis on, että kun se lapsi on viettänyt päivän siellä alakerrassa äitinsä ja hoitolasten kanssa ja isä saapuu kotiin lapsi voi mennä isänsä kanssa pois niistä hoitotiloista. Olipa se paikka sitten perheen oma alue yläkerrassa, jalkapallokenttä, uimahalli, mummola tai mikä tahansa.

Kuten aikasemmin kirjoitin, ymmärtävätkö hoitolapset sen, että nyt loppui yhden hoitopäivä, koska hän on edelleen samassa talossa? Ja voiko oikeasti kenellekään miehelle olla noin vaikeaa touhuta kaikkien lasten kanssa tai sitten oman lapsensa kanssa sen jälkeen, kun muut ovat lähteneet?

Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Huhhuh...taisin saada ihanat lapset hoitoon,sillä kenenkään äiti ei valittanut siitä että lapseni nukkuvat päiväunet omissa huoneissaan ja että hoitolapset eivät sinne yläkertaan mene. Syytkin kerroin jo aiemmin miksi rajasin hoitoalueen vain tähän keskikerrokseen.

Eivät vanhemmat ehdi ja jaksa aina pitää lastensa puolta. Kyllä lapset sitten isompana osaavat kertoa miten oli omien lasten suosimista, tai sitten heillä on vain huono itsetunto, eivätkä osaa sanoa mistä johtuu. Pienistä asioista, joita lapsille tapahtuu, on iso merkitys.
Huono hoitaja olet. Olet alkanut hoitajaksi, jotta saat lelliä omiasi. omasi saavat olla kotona. Mieti hieman lapsia, jotka eivät ole kodissaan.

Mielestäni niin kauan kuin on lapsia, ne toisetkin syövät niitä karkkeja, jos kotona pysytään. kaikista ei ole hoitajiksi, se vaattii suurta sydäntä, että huomaat miltä toisesta tuntuu.

Kuten aikasemmin kirjoitin, ymmärtävätkö hoitolapset sen, että nyt loppui yhden hoitopäivä, koska hän on edelleen samassa talossa? Ja voiko oikeasti kenellekään miehelle olla noin vaikeaa touhuta kaikkien lasten kanssa tai sitten oman lapsensa kanssa sen jälkeen, kun muut ovat lähteneet?
Eivät kaikki miehet jaksa töistä tullessaan touhuta edes omiensa kanssa, miten siis vieraiden lasten kanssa? Ja voihan sillä isällä olla niitä koululaisia siellä yläkerrassa ja sitten alakerrassa tämä yksi 5 v. Eli työpäivän päätteeksikö pitäisi vielä jaksaa esim kolmea omaa ja kolmea vierasta? Eikös se riitä, että jaksaa niitä kolmea omaansa, jos kuitenkin ovat pois hoitolasten silmistä? Jäähän tällöin sille perhepäivähoitajalle enemmän aikaa per hoitolapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:
Olishan se ihan kauheeta, jos ei saa mennä jonku huoneeseen ja toinen saa. On se niin epäreilua, kertakaikkiaan.
Mitä kasvaa tollasista lapsista, jotka on jo pienestä asti kasvatettu siihen et joko kaikki saa tehdä jotain tai sit kukaan ei saa mitään? Ehkä olis syytä opettaa se, et elämä ei aina ole kaikille yhtä reilua. Tosin, mun mielestä on ihan reilua et joku saa mennä omassa kodissaan omaan huoneeseensa niin halutessaan. Lapsiraukka kun ei ole äitinsä ammattia valinnut.

Ja millainen kasvaa tuosta lapsesta, joka kuvittelee itse olevansa joku prinssi/prinsessa? Tääll äminää omassa kodissa menen miten tykkään, menenpä nyt tuonne leikkimään paremmilla leluilla, jääkää te ryysyläiset /orvot tuonne leikkihuoneeseen. Minä olen omassa kodissa ja minä teen mitä haluan. Te olette minun kodissa ja olette minun äidin suopeuden armoilla. Teette mitä hän käskee. Minä menen ja teen mitä haluan.
voin sanoa että täysi paska hänestä tulee. Ja sellaisia lapsia on opettajien mukaan paljon kouluissa nykyään. Enkä ihmettele.

HMmm. oliko hoitajalla samanikäisiä lapsia? Puolisoni kyllä muistaa miten suosittiin omia lapsia ja hoitolapset oli kakkaa.

mut siis mitä sä ajat takaa ? mä en ihan tajua ehkä :ashamed: mä luulin, ja olen luullut, että tärkeintä on, että lapsi viihtyy ja pitää omasta hoitopaikastaan eikä niin että se pääpointti on siinä, että vanhemmat on tyytyväisiä (siis onhan sekin tärkeetä, mutta siis.. tajuat varmaan ?! ).. mä koen, että me vanhemmat mietitään usein sellaisia asioita joihin lapsi ei edes osaa kiinnittää huomiota tai ei koe vääryyttä tai edes tajua miettiä. kun kyse nyt ei ole kuitenkaan mistään VAKAVASTA vaan jostain huoneen käytöstä tai käyttämättä jättämisestä.. :laugh:
kyllä mun 5-vuotias tajuaa, että aina ei saa kaikkee mitä muut kaikkialla. enkä mä usko että sille siitä traumoja tullut on.

*muoks* ja vielä siis, mun muistot pph:sta on lähinnä niihin kavereihin ja leikkeihin liittyviä. ei niihin tiloihin tai pph:n lasten menemisiin tai suosimisiin tai tällasiin liittyviä.
olikohan mulla vaan sit ihana pph kun sai vaan hyvän fiiliksen mulle.ehkä.
tosin kyllä se kerran pakotti syömään mut verilettuja väkisin :x rankka 80-luku ja syömispakko, nääs.mut hengis ollaan.

Eivät kaikki miehet jaksa töistä tullessaan touhuta edes omiensa kanssa, miten siis vieraiden lasten kanssa? Ja voihan sillä isällä olla niitä koululaisia siellä yläkerrassa ja sitten alakerrassa tämä yksi 5 v. Eli työpäivän päätteeksikö pitäisi vielä jaksaa esim kolmea omaa ja kolmea vierasta? Eikös se riitä, että jaksaa niitä kolmea omaansa, jos kuitenkin ovat pois hoitolasten silmistä? Jäähän tällöin sille perhepäivähoitajalle enemmän aikaa per hoitolapsi.

Onhan se hoitajakin jaksanut koko päivän. Mutta jos isästä tuntuu, että hän ei jaksa vieraita lapsia kodissaan täytyy heidän varmasti miettiä sitä voiko äiti toimia perhepäivähoitajana.

Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:

Ja millainen kasvaa tuosta lapsesta, joka kuvittelee itse olevansa joku prinssi/prinsessa? Tääll äminää omassa kodissa menen miten tykkään, menenpä nyt tuonne leikkimään paremmilla leluilla, jääkää te ryysyläiset /orvot tuonne leikkihuoneeseen. Minä olen omassa kodissa ja minä teen mitä haluan. Te olette minun kodissa ja olette minun äidin suopeuden armoilla. Teette mitä hän käskee. Minä menen ja teen mitä haluan.
voin sanoa että täysi paska hänestä tulee. Ja sellaisia lapsia on opettajien mukaan paljon kouluissa nykyään. Enkä ihmettele.

Sillon kun itse olin pph:lla niin hällä oli suurinpiirtein samanikäinen tyyö. Hällä oli oma huone ja siellä omat lelut ja sinne huoneeseen mentiin vain jos hän antoi luvan. Sama lelujen kanssa. Eikä tuntunut yhtään epäreilulta, vaikka joskus oli päiviä ettei sinne huoneeseen päästy tai hänen leluillaan saanut leikkiä.
Hänestäkin kasvoi ihan normaali aikuinen. Taitaa olla hoitoalalla hänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:

Eivät vanhemmat ehdi ja jaksa aina pitää lastensa puolta. Kyllä lapset sitten isompana osaavat kertoa miten oli omien lasten suosimista, tai sitten heillä on vain huono itsetunto, eivätkä osaa sanoa mistä johtuu. Pienistä asioista, joita lapsille tapahtuu, on iso merkitys.
Huono hoitaja olet. Olet alkanut hoitajaksi, jotta saat lelliä omiasi. omasi saavat olla kotona. Mieti hieman lapsia, jotka eivät ole kodissaan.

Todella huono olen,parempihan se on että tulevat sieltä rappusista alas pää edellä tai työntävät suuhunsa kaikkea pientä. Mun omatkaan lapset ei menneet yläkertaan päivän aikana kuin korkeintaan hakemaan jonkun lelun tai pelin jota yhdessä pelailivat täällä hoitotiloissa. Mutta tosiaankin, kukaan ei valittanut ja käyvät viikottain muutenkin täällä kahvittelemassa.

Yhteistyössä