Eikös pph:n lapsia päde samat säännöt kuin hoitolapsia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mörökölli äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mutta voiko olla liikaa vaadittu, että isä menisi leikkimään oman lapsensa kanssa jonnekin muualle, pois hoitolasten vierestä?
Mun mielestä ei.
No sitä mä olen tässä jankannutkin, etä se isä tietty menee sen oman lapsensa kanssa jonnekin, mikä ei kuulu hoitolasten alueeseen. Esim just sinne yläkertaan, minne niillä hoitolapsilla ei ole asiaa. Jos taas isä haluaa olla siellä alakerrassa, niin silloin toki on ok, että on myös niiden hoitolasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutta voiko olla liikaa vaadittu, että isä menisi leikkimään oman lapsensa kanssa jonnekin muualle, pois hoitolasten vierestä?
Mun mielestä ei.
No sitä mä olen tässä jankannutkin, etä se isä tietty menee sen oman lapsensa kanssa jonnekin, mikä ei kuulu hoitolasten alueeseen. Esim just sinne yläkertaan, minne niillä hoitolapsilla ei ole asiaa. Jos taas isä haluaa olla siellä alakerrassa, niin silloin toki on ok, että on myös niiden hoitolasten kanssa.

Niinpä, mutta kun niiden hoitolasten pitäisi mm. ap:n mielestä päästä sinne yläkertaan....

Alkuperäinen kirjoittaja elmeri-meri:
eikös tässä just ollukin puhe siitä ja tappelu et se oma lapsi ei saa poistua paikalta sen isän kanssa ennenkuin hoitolapset on kaikki haettu? :whistle:

Oikeesti, :laugh: .Näitä "sääntöjä" sanelevat ainoastaan ne, jotka ei tiedä vittujakaan pph:n työstä.

Alkuperäinen kirjoittaja elmeri-meri:
eikös tässä just ollukin puhe siitä ja tappelu et se oma lapsi ei saa poistua paikalta sen isän kanssa ennenkuin hoitolapset on kaikki haettu? :whistle:

Missä niin luki? Ei kukaan kai ollut tuota mieltä, paitsi muutama pph taisi tahallaan ymmärtää väärin ja vääntää asian tuollaiseksi.

Missä niin luki? Ei kukaan kai ollut tuota mieltä, paitsi muutama pph taisi tahallaan ymmärtää väärin ja vääntää asian tuollaiseksi.
No esim Jellonainen klo 10:20

Ei hän mun mielestä kirjoittanut, että pph:n oman lapsen ja miehen pitää pysyä paikalla kunnes viimeisinkin hoitolapsista on haettu.

Ei hän mun mielestä kirjoittanut, että pph:n oman lapsen ja miehen pitää pysyä paikalla kunnes viimeisinkin hoitolapsista on haettu.
No sitten mä ymmärsin väärin =) Eli olemmekin yksimielisiä siitä, että sen perhepäivähoitajan oman lapsen tarvitsee olla alakerrassa hoitolasten seurassa vain sen aikaa, kun kotona ei ole ketään muutakaan kuin äiti, joka lasta voi hoitaa? Kun isommat sisarukset tulevat koulusta tai isä töistä, tämän lapsen "hoitopäivä" päättyy ja hän saa mennä muiden perheenjäsenten kanssa yläkertaan.

Tiiättekö tytöt.. Jos se niin ahistaa viedä niitä lapsia sinne pph:lle, niin ihan jo oman mielenrauhan vuoksi kannattaa laittaa ne tarhapaikka paperit vetämään :D

No sitten mä ymmärsin väärin =) Eli olemmekin yksimielisiä siitä, että sen perhepäivähoitajan oman lapsen tarvitsee olla alakerrassa hoitolasten seurassa vain sen aikaa, kun kotona ei ole ketään muutakaan kuin äiti, joka lasta voi hoitaa? Kun isommat sisarukset tulevat koulusta tai isä töistä, tämän lapsen "hoitopäivä" päättyy ja hän saa mennä muiden perheenjäsenten kanssa yläkertaan.

Kyllä se on kumma, että jaksaa olla yhden kanssa mutta muiden kansa oleminen on työtä. Kyllä mielestäni voi levätä silloin, jos ei jaksa olla kuin oman kanssa , ja kertoa, ettäomalle perheelle ei perhepäivähoitajan työ sovi, kun isä on niin väsynyt, että ei jaksa kuin oman kullanmurun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä se on kumma, että jaksaa olla yhden kanssa mutta muiden kansa oleminen on työtä. Kyllä mielestäni voi levätä silloin, jos ei jaksa olla kuin oman kanssa , ja kertoa, ettäomalle perheelle ei perhepäivähoitajan työ sovi, kun isä on niin väsynyt, että ei jaksa kuin oman kullanmurun.
Mun mielestäni se ei ole mitenkään kummallista. Mä olen usein työpäiväni jälkeen ihan raato - eikä työni edes ole ruummiillista työtä - ja jaksan kyllä kotiin tultuani olal omien lasteni kanssa...yh:na on vähän pakkokin jaksaa... mutta en tosiaan jaksaisi olla vielä vieraidenkin lasten kanssa. Mutta tosiaan...jos mulla olisi puoliso, joka ehdottaisi perhepäivähoitajaksi ryhtymistä, ilmoittaisin välittömästi, että ei käy.

Juuri näin :), olen tismalleen samaa mieltä.

Ei 10 tunnin hoitopäivä ole mitenkään tavaton.
MIten on helppoa olla vieraalla 10 tuntia (päiväkoti /pph)mutta on tavattoman traumaattista olla omassa kodissa oman äidin kanssa 12 tuntia?

MIten on helppoa olla vieraalla 10 tuntia (päiväkoti /pph)mutta on tavattoman traumaattista olla omassa kodissa oman äidin kanssa 12 tuntia?

Kyllä se on niin, että hoitajaksi ei asiaa, jos ei omalla lapsella ole samat sännöt kuin toisillakin. Omaan huoneeseen ei pienintäkään asiaa, jos kaiki eivät sinne mene.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
nyt saatiin mieskin jo mukaan... Tämä keskustelu saa jo huvittavia piirteitä. Eli miehenkin on alistuttava vaimonsa työhön ja suunniteltava kaikki asiat hoitolapsia ajatellen? Apua, oma mieheni saattaa viettää vapaapäivää ja joskus ottaa oman lapsensa mukaan esim. mökille! Pitäisiköhän hoitolapsetkin ottaa mukaan?
tottakai täytyy ottaa hoitolapsetkin mukaan sehän on palstamammojen mielestä ihan luonnotonta, jos ei ota hoitolapsia mukaan

Kyllä se on niin, että hoitajaksi ei asiaa, jos ei omalla lapsella ole samat sännöt kuin toisillakin. Omaan huoneeseen ei pienintäkään asiaa, jos kaiki eivät sinne mene.

Sanotaanko näin jossain säännöissä vai mistä tämä tieto?

Jos lapsella on omassa kodissa oma huone niin tietysti hän saa olla siellä yksin.

Eihän pph:n ole pakko avata koko kotiaan hoitolapsille.
Äidilläni on 4 hoitolasta ja "lasten makkari" jossa on sängyt,lelut ym.on lasten käytössä ja tietty wc,keittiö ja eteinen MUTTA olohuone on lapsilta kiellettyä aluetta.
Sen äitini on halunnut pitää lapsivapaana vyöhykkeenä.Olohuone on nätisti sisutettu ja siellä on lasipöytä,vitriini ja paljon särkyvää sisustus roinaa joten lapsia siihen huoneeseen ei kannata päästää.Tilaa on olla muuallakin :)

Ap:n kertomassa tapauksessa alakerta on pph:n toimitila ja yläkerta yksityistiloja. Oma lapsi, joka ei ole hoitolapsi, vaikka onkin äitinsä työpaikalla ja äitinsä vastuulla ei siis saa poistua toimitiloista?

Jos kyseessä olisi kouluikäinen lapsi, hän saisi ilmeisesti käyttää myös yksityistiloja. Mutta saako hän käyttää esim. alakerran vessaa, joka sijaitsee ammatinharjoittajan toimitiloissa?
Ja eikö kukaan lapsi sitten saa koskaan käydä vanhempiensa työpaikalla olematta joko työntekijänä tai asiakkaana?

Ja jos ravintoloitsijalla on omia lapsia, saako hän antaa heille omassa ravintolassaan valmistamaansa ruokaa, vai pitääkö siitä laskuttaa? Vaiko lähettää viereiseen firmaan syömään, sillä asiakkaatkaan eivät saa henkilökunnan tiloissa olla?

Ikävää, että Suomessa on päivähoitosysteemi, joka saa ihmiset kuohumaan ja raivoamaan.

no mun mielestä se on ihan ok jos pph:n lapsi haluaa mennä rauhassa leikkimään omilla leluillaan. eikös siinä ole kuitenki pph lelut erikseen jotka on niitä yhteisiä että kaikki sen lapsen lelut ei oo yhteistähyvää...
sitten jos se pph lapsi ottaa niistä "alakerran" leluista sen mieluisen ja menee pois leikkimään niin se olisi väärin.
eiköhän se o pph:ksi ryhtynyt just että sais oman lapsen kanssa olla kotona ja kotona täytyy olla oma rauhottumis paikka!!

Alkuperäinen kirjoittaja mörökölli äiti:
Lapsemme ovat pph:ssa ja siellä muutoin näyttäisi lapsia koskevan samat säännöt (niinkuin hän sanoo), mutta hoitajan oma 5v poika saa oleilla omassa huoneessaan yläkerrassa, minne ei hoitolapsilla ole mitään asiaa (meidän 5v ja 2v poika hänellä hoidossa). Alakerta on hoitoaluetta, niin kuin hän on sanonut. Hän vetoaa siihen että pojallaan on oikeus olla yläkerrassa, koska onhan se hänen kotinsa! Voi luoja!!! Pikkasen kihisee....

en lukenut koko ketjua, mutta oletko oikeasti tosissasi?!?! :o

ei pyhä jysäys! :laugh:

sitten mietitään mihin yhteisöllisyys on kadonnut.
Että hoitajan lapsi on niin yksilö, että hänen on saatav mennä omaan huoneeseen, mutta toiset voivat olla pois omasta huoneesta, omasta kodista, omasta äidistä erossa.

Aivan törkeitä olette.

No nyt mä älähdän......se pph ei ole niitä toisia lapsia sinne kotiinsa raahannut tai erottanut äidistään. Muuhun en ota kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja perhepäivähoitaja:
on hänen omaa työtänsä ei miehen eikä lasten. Toki tavallaan koko perhe osallistuu toimintaan. Meillä mies auttaa vapaapäivinään ruoanlaitossa ja lasten pukemisessa uloslähdettäessä. Mies myös leikittelee lasten kanssa, mutta kyllä hänellä on omaakin aikaa se hänelle suotakoon esim. yövuoron jälkeen. Oma lapseni saattaa siis lähteä vaikka uimaan isänsä kanssa kesken päivän, mutta siitä ei hoitolapsille mitään haloota nosteta, ja ainakin oma 4v. on kasvatettu niin, että en ole hänen koskaan kuullut lällättävän hoitolapsille, jos pääsee jonnekin isänsä kanssa. Mikään ei velvoita häntä olemaan kotona kaiken päivää, hän ei ole hoidossa. Ja aika mahdotonta se olisi uimaan tai jonnekin lähteä klo 18 jälkeen! Lapsi menee nimittäin nukkumaan klo 20.

Mutta te itsekkäät mammat, jatkakaa vain jutusteluanne, olette toisenne tällä palstalla ansainneet ;)

KUKA on vaatinut, että miehen ja lapsen olisi oltava kotona, kunnes viimeinenkin hoitolapsista lähtee?
Ei kukaan.
Mutta jos miehesi on kotona, ja puuhastelee VAIN oman lapsensa kanssa HOITOLASTEN NÄHDEN, niin onhan se...kurjaa. Yhtä lailla sitä lautapeliä voisivat pelata hoitolapset, oma lapsi ja mies yhdessä, sen sijaan että sitä pelaa vain lapsi ja isä, hoitolasten katsellessa vieressä.
Rautalangasta väännettyä, mutta jospa pointti tulisi nyt selväksi.

edes väittänyt, että pph:n mies pelailisi tai leikkisi vain oman lapsen kanssa? Meillä ainakin tyttö leikkii kavereiden kanssa silloin kun hoitolapset ovat paikalla. Mutta jos saa isältään "laatuaikaa" niin yleensä lähtevät siis johonkin esim. uimaan tai mökille tai mummolassa käymään. Eli siinä sinulle rautalangasta väännettynä! Kyllä itse tajuan pointin ja tajuan jopa sen, että mitään karkkeja ei meillä syödä hoitolasten aikaan: ei syö omat eikä syö vieraat. Poikkeustilanne on lasten synttärit, jolloin syömme herkkuja kaikki. Joko sulle RAVISTETTAVA meni asia perille?

Kaikki jotka täällä epäilee etteikö hoitajan lapsi saa olla omassa huoneessaan hoitopäivän aikana, niin soittakaa ph-toimistoon tai ohjaajalle niin saatte kuulla, et hoitajan lapsella on täysi oikeus olla yksin omassa huoneessa hoitopäivän aikana.
Näin se vaan on!

Joo, ajatelkaapa vaikka jos hoitajalla on kouluiässä oleva oma lapsi. Hän tulee koulusta kotiin ja haluaisi mennä omaan huoneeseensa tekemään läksynsä....olisiko se oikein päästää muut sinne leikkimään ja häiritsemään?

että asia saataisiin nyt täysin loppuun keskustelluksi. Ap:n kannattaa kysyä pp-hoidon ohjaajan mielipidettä suoraan ja kysellä mitkä alueet pph:n talossa on määritelty hoitolapsien käytettävissä olevaksi alueeksi. Ja voithan kysäistä, että onko olemassa jokin laki, joka velvoittaa pph:n lasten oleskelemaan koko ajan samoissa tiloissa missä äitinsä työskentelee. Mielenkiinnolla minäkin haluaisin tuosta lakipykälästä kuulla ja jos sellainen on olemassa niin totta hitossa minä lainkuuliaisena ihmisenä käsken omien lasteni olla sitten tasan tarkkaan siellä äidin toimitilassa klo 6.15-18.00. Muussa tapauksessa jatkan toimintaani entiseen malliin. Piste.

Yhteistyössä