Eiks kuume oo aina oire jostain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Esikoinen tuli eilen illalla kotiin ja valitti että väsyttää ja silmiä särkee. Iltapalan jälkeen meni suosiolla nukkumaan, mutta yöllä tuli itkien herättämään kun oli niin huono olo.

Koko jäbä oli aivan tulikuuma, joten annoin tietty lääkettä ja juotavaa. Nyt on tänään sitten levännyt sohvalla ja olo on ihan ok aina kun kuume on alennettu lääkkeellä. Mutta muuten itkettää ja paikkoja kolottaa.

Mutta kun mitään muuta ei oo ku kuumetta. Ei kuulemma satu kurkkuun, ei keuhkoihin... ainoastaan silmät särkee ja ne kaiketi kuumeesta (?).

Mitä ihmettä? Olin ajatellut että kotihoidossa olisi kun ei kerran oireita ole muita ja vointi ok buranan avulla. Mutta pitäiskö tässä sittenkin varailla aikaa lääkäriin pelkän kuumeen takia?

Minä kysyin tuosta lääkäriltä tuossa joku aika sitten kun lapsella oli kuume, muttei muuta oiretta.. Lääkäri ei suoraa vastausta antanut mutta sanoi, että kuume voi tulla ns ilman mitään syytä, eli se ei vältämättä mitään tarkoita.. Sekavasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärstit =)

Meillä on ollut tuollaista tautia, joka kestää noin vuorokauden. Lihaksia särkee ja kuumetta 38-39 astetta. Eikä välttämättä muita oireita, sairastajasta riippuen maha on saattanut olla löysällä ja välillä siellä on kiertänyt.

Niskaa särkee kyllä vähän, mutta taitaa olla sekin lihaskolotusta. Kun siis kysyin äsken asiaa pojalta, niin hän vastasi että "vähän".

Pitää tässä nyt seurailla tilannetta mihin suuntaan muuttuu ja lähdetäänkö lekurille.

Kiitos kaunis vastauksista =)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Jos ei pysty kääntään päätä sivulta sivulle,hopi hopi tkhon.

Juu ei oo mitään tuollaista. Hyvin kääntyy pää. Eikä oo valittanut edes että olis kipeä. Vasta äsken totesi että "vähän" kun kysyin särkeekö niska.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kun siis kysyin äsken asiaa pojalta, niin hän vastasi että "vähän".

Pitää tässä nyt seurailla tilannetta mihin suuntaan muuttuu ja lähdetäänkö lekurille.

Lapselta ei kannata kysyä, sattuuko niskaan tai kurkkuun. Vaan kysyy, koskeeko. Jos sanoo koskee, kysyy mihin. Jos lapsi osaa puhua, osaa kyllä kertoa mihin koskee. Niin ei ainakaan tule johdateltua turhaan.

Meidän eskarilaisella on ollut montakin kertaa pelkkää kuumetta. Ei mitään muuta. Kesto on vaihdellut, päivästä muutamaan. Joten en ihan heti lähtisi lääkärille kiikuttamaan. Riippuu tietysti lapsen voinnista.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kun siis kysyin äsken asiaa pojalta, niin hän vastasi että "vähän".

Lapselta ei kannata kysyä, sattuuko niskaan tai kurkkuun. Vaan kysyy, koskeeko. Jos sanoo koskee, kysyy mihin. Jos lapsi osaa puhua, osaa kyllä kertoa mihin koskee. Niin ei ainakaan tule johdateltua turhaan.

Meidän eskarilaisella on ollut montakin kertaa pelkkää kuumetta. Ei mitään muuta. Kesto on vaihdellut, päivästä muutamaan. Joten en ihan heti lähtisi lääkärille kiikuttamaan. Riippuu tietysti lapsen voinnista.

Juu, kyllä tuo viikkoa vaille 8-vuotias osaa puhua :D :D. Mä oon siis jo tietty aiemmin kysynyt useampaankin kertaan että onko kipua jossain. Ja poika itse valitteli, kysymättä, niitä silmiään.

Nyt vaan piti tarkistaa tuo niska kun pelästyin tuota aivokalvontulehdusta.

Ja tuosta lääkäristä. Sitä mäkin mietin että on se lääkärille meno lapsellekin rankkaa. Tyhmä mennä sitten kuulemaan että "lepoa, juotavaa ja särkylääkettä" lääkärin suusta :/

Juu, kyllä tuo viikkoa vaille 8-vuotias osaa puhua :D :D. Mä oon siis jo tietty aiemmin kysynyt useampaankin kertaan että onko kipua jossain. Ja poika itse valitteli, kysymättä, niitä silmiään.

Nyt vaan piti tarkistaa tuo niska kun pelästyin tuota aivokalvontulehdusta.

Ja tuosta lääkäristä. Sitä mäkin mietin että on se lääkärille meno lapsellekin rankkaa. Tyhmä mennä sitten kuulemaan että "lepoa, juotavaa ja särkylääkettä" lääkärin suusta :/

Joo, se on aina sama homma: et mene lääkäriin ja sitten olisi pitänytkin mennä, menet ja saat kuulla "se on ihan normaalia tuommoinen, lepää vaan ja juo nesteitä.."

Jos aivokalvontulehdus olisi, lapsi olisi kyllä niin kipeä että tajuaisit lähteä lääkäriin kyselemättäkin. Mutta jos yhtään alkaa siltä tuntua, niin lääkäriin vaan. Parempi mennä vaikka "turhaan" kun jättää menemättä. Paranemisia pojalle!

Meillä on ollut vähän samanlaista tautia liikkellä. Mulla ja miehellä oli kuumetta 37,3-39,1 asteen välillä 2-3 päivää, eikä oikein mitään muita oireita, tai no, lihaskipuja oli kyllä. mutta ohi meni sitten kummallakin, eli kulkutautia oli varmastikin vain. Nyt oli vajaa 6v:lla samanlainen kuume, vähän lyhyempikestoinen vain, mutta ei taaskaan mitään oireita. Oiskohan teilläkin jotain vastaavaa liikekannalla?! Tuskin heti kannattaa lääkäriin viedä, jos muuten voi hyvin.

Yhteistyössä