Eilen kirjoittelin erityislapsestani ja hänen kouluongelmistaan, tänäänkin oli jälleen......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnetonta menoa jatkuu vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onnetonta menoa jatkuu vain

Vieras
ollut aivan mahdoton päivä lapsella koulussa. Oli maalaillut johonkin uusiin sermeihin, oli repinyt ryhmäavustajalta silmälasit päästä ja läheltä oli pitänyt etteivät rikki menneet, oli kiskonut open kaulasta olevaa pilliä irti, oli sutannut koulukirjojaan jne jne. Seurauksena huomenna jälki-istuntoa 45 min.

( Eka jälkkä kesti 20 min, sitä seuraava 30 min ja nyt 45 min. )

Ei kyllä huolikuorma tästä laske, päin vastoin. Mutta pakko vain jaksaa.

Okei, muistin väärin. Joka tapauksessa näillä diagnooseilla niin nuorella lapsella ei jälki-istunto varmaan ole tehokas.

Puretaanko nämä tilanteet koulussa heti? Jos lapsella lyhyt muisti, olis tärkee saada heti käytyä läpi. Ja useinhan näiden lasten kans kyse on ennakoinnista, minkä vuoksi se henkilokohtainen avustaja olis tärkee!!

Positiivinen palaute voisi tehota paljon paremmin. Meillä lapsen ohjaamiseen (päiväkodissa) käytettiin nimenomaan positiivista palautetta rangaistusten sijasta. Oli tarroja, leimoja, kortteja ja muita yllätyksiä, joita lapsi sai, kun hommat sujuivat.

Juu ja tänään taas aivan karmeaa menoa, jälleen oli yritetty rikkoa sekä avustajan lasit että open pilli, menty piiloon jonnekin varastoon, yrittänyt heittää jotakuta silityslaudalla, yrittänyt rikkoa urut.

Tuntuu, etten enää kohta jaksa tätä menoa. Kyllä nyt kyllä lapsi taas sai kunnon karjumiset. Olen yrittänyt hyvällä suhtautua lapseen, mutta taas on se tilanne, että rajansa kaikella. Minä olen ihan väsyksissä lapsen koheltamiseen.

Ryhmäavustajakin oli sanonut lapsen koheltamisesta, että siksi hän koheltaa, kun ei hän voi koko ajan katsoa lapsen perään. Toivottavasti pian saisimme lapselle hlökoht. avustajan. Hakemuksen olen jo lähettänyt tällä viikolla opetustoimen johtajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen jatkaa;24943214:
eilinen vastaaja, samaa minä epäilen. ja aiemminkin ope on sanonut, että lapsi ei ole hoksannut miks hän on istunut jälkässä.

Onko lapsesi täysjärkinen? Eli siis ymmärtääkö yleensä normaalin lapsen verran asioita?

Jos ymmärtää, niin kyllä pitäisi ymmärtää, miksi joutuu jälki-istuntoon. Jos taas ei ymmärrä, ei paikka ole koulu vaan joku erityiskoulu tjms. joka ei pärjää järkensä vuoksi peruskoulussa.

Meillä oli pari suotta sitten samoja ongelmia, sitten poika siirrettiin ihan sairaalakouluun (saatiin siis poika lastenpsykiatrian polille lähetteellä ja sieltä sitten sairaalakouluun kun koulusa ei kertakaikkiaan pärjätty pojan kanssa) ja pojallamme on siis adhd liitännäisongelmineen. Sairaalakoulussa oli reilu puoli vuotta, ja nyt uudessa erityiskoulussa ja lääkityksen kanssa, ja tilanne TÄYSIN ERI. Pojalla menee hyvin!! Mutta koettakaa jaksaa vaatia, sitä mekin tehtiin ja viimisillä voimilla. Mutta kannatti. Onhan pojalla lääkitys? Ja hyvät terapiasuhteet/hoitokontaktit.

Yhteistyössä