Eilen kirjoittelin, kun lapsella oli tosi huono päivä koulussa ja ......-.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja näin tänään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

ja näin tänään

Vieras
jouduin hakemaan hänet kesken koulupäivän pois.

Tänään oli repussa sitten huomiselle päivälle jälki-istuntolappu kaikenlaisesta tyhmien tekemisestä. Lapsi oli mm; edelleen heitellyt kiviä ja kuraa toisten päälle välitunneilla.

Soittelin miehellekin - jälleen kerran asiasta - ja hän oli sanonut jo aamulla opettajalle, että jos tenava ei ole kunnolla koulussa, niin pistäkää hänet jälki-istuntoon. Ja huomenna se sitten lapsella on edessä.

Ihmettelen kyllä suuresti miksi lapsi käyttäytyy huonosti välitunneilla toisia lapsia kohtaan. Ei hän koskaan täällä kotipihalla ole mitään pöllöyksiä tehnyt. Eikä ole kuraa eikä kiviä heitellyt. Aina on kiltisti leikkinyt. Miehellekin myös asiasta mainitsin ja hän sanoi, että vielä aamulla lapsi oli ihan kiltisti leikkinyt ulkona. Hän oli myös sitä mieltä, että jos siellä toisetkin lapset heittelevät kuraa.

Äskenkin hoin ties kuinka monta kertaa lapselle, että miksi sinä heität kavereiden päälle kiviä ja kuraa? Lapsi vain hoki, että anteeksi, anteeksi. Mutta ei vain kerro syytä. Hän on aina ollut tuollainen "umpio" ja umpimielinen, että kun hän on tehnyt jotain tyhmyyksiä ja tivaa syytä, että miksi on tehnyt jotain, niin hän ei kerro syytä.

Sanoin myös lapselle, että kun syysretki koittaa, niin ei osteta yhtään legoja kerta olet niin huonosti käyttäytynyt koulussa. Olisin voinut muuten ostaakin sinulle legoja, jos olisit käyttäytynyt nätisti. Mutta kerta tilanne on nyt näin huono, niin en osta. Kun kysyin lapselta, että ymmärrätkö mitä sanoin ja mitä ajattelet asiasta? Niin lapsi vain tokaisi, ettei se häntä haittaa.

Tuo on kanssa yksi iso ongelma lapsella, että mikään ei haittaa, eikä millään ole mitään väliä. Tuntuu, että jos jotain mukavia juttuja lapselta evätään, niin se on lapselle yks'hailee - ei tunnu missään - ei harmita jne jne. Ihme tenava, ei voi muuta ajatella.
 
Kyllä se tuntuu miltään vaikka lapsi niin sanookin, ettei rangaistuksella oo väliä. Se tuntuu ihan varmana. Meidän lapsi oli vielä vuosi sitten samanlainen, nyt vuoden terapian jälkeen alkaa meno rauhottumaan. Lapsi on ovela ja sanoo, ettei millään rangaistuksella ole väliä koska kuvittelee, että sä et sitä rankaisekaan jos se ei sitä haittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24628384:
Tiedän, mitä terapiaa lapsesi saa? Minkä ikäinen lapsesi on?

Lapsi saa yksilöpsykoterapiaa (yksityisellä). Lapsi on nyt 11v mutta käytösongelmat tuli kuvioon jo vuosia vuosia sitten. Nyt on vuosi terapiaa takana ja ero lapsen käyttäytymisessä on huikea.
 
Oletko ap kokeillut tarrataulukkoa tms. palkitsemiseen, eli aina kun lapsi on käyttäytynyt hyvin, saa tarran ja tarroilla sitten niitä legoja tai muuta mukavaa? Näin saisit vahvistettua lapsen myönteistä käytöstä.
 
Voi sentään. Kuulostaa että lapsesi on aika pieni, ekaluokkalainen? Onko hänellä yhtään kaveria välitunneilla? Jos ei saa huomiota muuten, niin edes negatiivista huomiota lapsi kerjää... Ota yhteyttä koulukuraattoriin. Pitäkää palaveria koulussa porukalla. Heti alkuunhan tuo pitää saada selvitettyä. Minusta tuo legojen ym. ostamattomuus ei ole hyvä rangaistus. Koeta enemmän lähteä sille positiiviselle linjalle. Asettakaa yhdessä hyvästä käytöksestä joku "palkinto" jonka lapsi oikeasti saa kun vaan on tarpeeksi monta "hymynaamaa".
 
No yritin esim; läksyjen suhteen tuota tarrataulukkoa ja ei lapsi siitä itse ollut lainkaan kiinnostunut. Ei sitten otettu sitä sitten käyttöön. Ja nyt kun on ottanut jämäkän otteen, että koulusta kun kotia tullaan, heti tehdään läksyt, niin sitten jää koko pitkä ilta leikkimiseen. Hyvin lapsi on alkanut läksynsä tekemään, välillä tokin "nuohataan", kun pyyhin jotain epäselvää suttua pois ja käsken kirjoittamaan uudestaan.

Tiedän, mistä lapsesi käytösongelmat johtuvat? ja millainen lapsesi oli pahimmillaan? meidän tenavalle pitäisi tänä syksynä alkaa toimintaterapia ja toivon kovasti, että se auttaisi lapsen pulmin.
 
[QUOTE="vieras";24628408]Oletko ap kokeillut tarrataulukkoa tms. palkitsemiseen, eli aina kun lapsi on käyttäytynyt hyvin, saa tarran ja tarroilla sitten niitä legoja tai muuta mukavaa? Näin saisit vahvistettua lapsen myönteistä käytöstä.[/QUOTE]

Musta tämä menetelmä on parhaimmillaan leikki-iässä, ei enää koululaisella...
 
tulinpa vilkaseen josko tähän ois jotain tekstiä tullu.

Ap, meillä on diagnoosina masennus ja käytösongelmat johtuvat siitä :( Mutta kuten sanoin, tilanne on nyt todella paljon parempi....
 
....ja pahimmillaan siis tilanne niin kamala, että jouduin jopa harkitsemaan lapsen huostaanottoa kun tuntu, ettei sen kans pärjätä. Kiusas toisia lapsia, raivos aikuisille (kelle tahansa), heitteli mua kivillä, karkas suutuspäissään pilkkopimeään jne jne.

Nyt on oikeasti niin huippu tilanne, etten meinaa uskoa todeksi. Takapakkeja tulee aina välillä ja se kuuluu asiaan. Masennusoireita ei ole mutta koska tilanne jatku niin kauan, niin lapsella menee vielä terapeutin mukaan ainaki 1-2 vuotta ennenkuin on täysin oppinut uudet toiminta- ja ajatustavat. Mutta suunta ylöspäin!

Ensin luultiin aistiyliherkkyydeksi koska oli aina niin levoton ja kaikki pienet asiat (kengät, lakanat, lämpö, kylmä jne) ärsytti. Toimintaterapiassa kävi kunnes saatiin oikea diagnoosi.
 
Entäs taulukko, missä olisi joku palkinto, kun tavoite on saavutettu. Vaikka aluksi, että kun käyttäydyt viikon nätisti saat x:n ja lapselle kerrottaisiin, että se edellyttää, että opettaja ei joudu kieltämään koulussa ja että kavereita kohtaan tulee käyttäytyä hyvin. Kun eka tavoite on saavutettu niin seuraava tavoite hieman pidemmälle. Palkinto voi olla esim. koko perheen kiva uimareissu pizzalla käynnin kera. Jos huonoa käyttäytymistä tulee välissä, niin joko se a) vähentää esim. 1-2 päivää tavoitteesta. Lopulta voi vaatia ehjiä, nuhteettomia viikkoja jne. Meillä tuollainen systeemi on toiminut aika hyvin. Kouluun on kerrottu yhteisestä tavoitteesta ja lapsellekin on kerrottu, että opettaja ja vanhemmat tekevät yhteistyötä. Esim. reissuvihkon ja puhelimen välityksellä viestit kulkevat puolin ja toisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;24629169:
....ja pahimmillaan siis tilanne niin kamala, että jouduin jopa harkitsemaan lapsen huostaanottoa kun tuntu, ettei sen kans pärjätä. Kiusas toisia lapsia, raivos aikuisille (kelle tahansa), heitteli mua kivillä, karkas suutuspäissään pilkkopimeään jne jne.

Nyt on oikeasti niin huippu tilanne, etten meinaa uskoa todeksi. Takapakkeja tulee aina välillä ja se kuuluu asiaan. Masennusoireita ei ole mutta koska tilanne jatku niin kauan, niin lapsella menee vielä terapeutin mukaan ainaki 1-2 vuotta ennenkuin on täysin oppinut uudet toiminta- ja ajatustavat. Mutta suunta ylöspäin!

Ensin luultiin aistiyliherkkyydeksi koska oli aina niin levoton ja kaikki pienet asiat (kengät, lakanat, lämpö, kylmä jne) ärsytti. Toimintaterapiassa kävi kunnes saatiin oikea diagnoosi.

saattaa olla liian tungetteleva kysymys, mutta mistä masennus johtuu?
 
[QUOTE="elli";24629183]Entäs taulukko, missä olisi joku palkinto, kun tavoite on saavutettu. Vaikka aluksi, että kun käyttäydyt viikon nätisti saat x:n ja lapselle kerrottaisiin, että se edellyttää, että opettaja ei joudu kieltämään koulussa ja että kavereita kohtaan tulee käyttäytyä hyvin. Kun eka tavoite on saavutettu niin seuraava tavoite hieman pidemmälle. Palkinto voi olla esim. koko perheen kiva uimareissu pizzalla käynnin kera. Jos huonoa käyttäytymistä tulee välissä, niin joko se a) vähentää esim. 1-2 päivää tavoitteesta. Lopulta voi vaatia ehjiä, nuhteettomia viikkoja jne. Meillä tuollainen systeemi on toiminut aika hyvin. Kouluun on kerrottu yhteisestä tavoitteesta ja lapsellekin on kerrottu, että opettaja ja vanhemmat tekevät yhteistyötä. Esim. reissuvihkon ja puhelimen välityksellä viestit kulkevat puolin ja toisin.[/QUOTE]

minusta kuulostaa että apn lapsella ei riitä pitkäjänteisyys varsinkaan VIIKON nätisti käyttäytymiseen. pikemminkin jokaisesta hyvin sujuneesta välkästä saisi tarran ja 5 tarran jälkeen pienen mieluisan palkinnon.
 
[QUOTE="hmm";24629200]minusta kuulostaa että apn lapsella ei riitä pitkäjänteisyys varsinkaan VIIKON nätisti käyttäytymiseen. pikemminkin jokaisesta hyvin sujuneesta välkästä saisi tarran ja 5 tarran jälkeen pienen mieluisan palkinnon.[/QUOTE]

Olen ihan samaa mieltä. Tuommoselle lapselle pitää tehdä alku helpoksi, että on edes jonkunlaista motivaatiota lähteä mukaan. Sen jälkeen pikkuhiljaa voi kasvattaa vaatimustasoa.
 
[QUOTE="hmm";24629186]saattaa olla liian tungetteleva kysymys, mutta mistä masennus johtuu?[/QUOTE]

Johtuu hyvin vaikeasta sairaalakierteestä (todennäköisesti). Eli oli pienenä joutu olemaan osastohoidossa lukemattomia kertoja, kipukokemuksia paljon, rajuja kouristuksia, ambulanssimatkoja, pelkoa, toimenpiteitä ja kaikkea. Sit alko käytös muuttumaan huonoksi ja sai varmasti liian kauan liian negatiivista palautetta :(
 
meillä lapsi on erittäin hankala,impulsiivnen, yrittää karata,ei tottele/noudata sääntöjä. päikystä ja eskarista tuli lähes joka päivä neg palautetta. adhd on lapsen diagnoosi, lääkitys rauhottaa paljon.

koulussakin meneevälillä hulinaksi mutta onneksi ope ymmärtää ja osaa käsitellä tälläisiä lapsia.

meillä ei auttanut palkitseminen,ei rangaistukset,ei pos huomio,yhteinen aika,ei johdonmukaisuus ei mikään, paitsi lääke.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;24628395:
Lapsi saa yksilöpsykoterapiaa (yksityisellä). Lapsi on nyt 11v mutta käytösongelmat tuli kuvioon jo vuosia vuosia sitten. Nyt on vuosi terapiaa takana ja ero lapsen käyttäytymisessä on huikea.

kiinnostaisi kovasti psykoterapian viitekehys - onko kognitiivista, psykodynaamista tms.?

Kyselee, lastenpsykoterapeutti, psykologi :)
 

Yhteistyössä