Eilen olin shoppailemassa lastenvaatteita ja kyllä ärsyttää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Ihan kunnon varastontäydennys tehtiin, kun saatiin isovanhemmilta lahjarahaa ja tyttö siirtyilee pikkuhiljaa kokoon 74/80 ja poika kokoon 104/110. H&m vaatteissa 74cm vaatteet on neidille jo valmiiksi nafteja, vaikka nyt käyttää kokoa 68/74. Sitten yllätyksenä yksi h&m paita olikin tosi iso 74cm. Lindexin 74cm bodyt oli kaikki eri kokoisia, mies poimi vaan kolme 74cm ja kolme 80cm, 80cm on ihan ok, mutta 74cm oli tosiaan yksi 68cm vastaava ja yksi 74cm vastaava ja yksi 80cm vastaava. Ja veluurihousuissa taas koko 74 ja 80 oli lähes identtiset, 80cm takki oli valmiiksi pieni kaula-aukosta, mutta hihoista pitkä. Name itillä leggarit tosi niukkia, farkut taas ihan telttoja, paitsi että vaipalle ei ollut yhtään tilaa edes 74cm koossa. Kappahalilla ihan vastasi kokoja, mutta kotona sovitettaessa ratkesi tunikasta sauma. Pojalle taas kaikki housut oli joko liian lyhyitä tai sitten liian löysiä. Yhdet h&m housut oli sopivat ja ne oli koossa 98cm. Name itiltä löytyi muutamat lisää, joissa oli kiristysnappeja vyötäröllä.. On se lastenvaaeshoppailu vaan tasittavaa! Mutta ei lapsen kanssa vaan viitsisi käydä sovituskopissakaan ihan joka vaatteen kohdalla.

[QUOTE="huoh";23172291]Mutta ei lapsen kanssa vaan viitsisi käydä sovituskopissakaan ihan joka vaatteen kohdalla.[/QUOTE]

Mulle on riittänyt silmämääräinen arvio ihan hyvin. Kun hypistelee vaatetta kädessään ja katsoo, onko se reilun kokoinen, pieni, tai jotain siltä väliltä eli passeli.

Mitä housuihin tulee niin varmaan 85% niistä on säädettävä vyötärönauha, tai kiristysnaru vyötäröllä, varmaankin juuri siksi että lapsia on niin eri mallisia ja kokoisia.

Vieläkin onnistuu ostaminen sovittamatta ja vaatetta vilkaisemalla, vaikka lapsille menee jo kokoa 122-134.

ko. liikkeissähän on kahden viikon palautus ja vaihto-oikeus juuri senkin vuoksi että on mukavampi sovittaa kotona. ens kerralla sovitat ennen ku oot irrottanu laput. ja vertailet rauhassa kaupassa niitä bodeja toisiinsakin. tietty sitte vielä sekin että jotku vaatteet kutistuu käyttöönottopesussa jo niinpaljon ettei sovittelut auta. itse ostan vain kirpparilta niin ei tuu kalliita hutiostoksia.

Tuo on kyllä ärsyttävää. Koot vaihtelevat kauppojen välillä ja kaupan eri tuotemerkkien välillä ja yksittäisten vaatekappaleiden välillä. Itse ostan aina mielummin vähän reilun kokoisia, ja kaikki vähänkään kalliimmat vaatteet sovitan.

Meil kokona 104-110 pojalla ja osaan ostaa kyl silmämääräsesti. Tosi harvoin tulee huteja. Toi on totta että merkeittäin jne vaihtelee koko. En mä tolle mitää sovita, silti tulee sopivaa ostettua.

jaa, mie katson silmämääräisesti sen koon, että hihat ja lahkeet on sopivia.. saatan myös vertailla vaatteita kaupassa, eli otan sen koon mitä poika käyttää ja vertaan sitä kokoa isompaan ja katson mikä on ero, jos eroa ei juurikaan ole niin otan sitten yhden koon isompana vielä..

[QUOTE="Neith";23172430]jaa, mie katson silmämääräisesti sen koon, että hihat ja lahkeet on sopivia.. saatan myös vertailla vaatteita kaupassa, eli otan sen koon mitä poika käyttää ja vertaan sitä kokoa isompaan ja katson mikä on ero, jos eroa ei juurikaan ole niin otan sitten yhden koon isompana vielä..[/QUOTE]

juurikin näin. minusa esim jossain name itin bodeissa saattaa peräkkäisissä koissa olla eroa vaan hihan pituudessa, sitte seuraavaa kokoon vasa pituus muuttuu jne

Mulle on riittänyt silmämääräinen arvio ihan hyvin. Kun hypistelee vaatetta kädessään ja katsoo, onko se reilun kokoinen, pieni, tai jotain siltä väliltä eli passeli.

Mulla on varmaan joku sisäinen häiriö vaatekokojen hahmottamisessa. En nimittäin pysty silmämääräisesti katsomaan mahtuuko joku paita meidän muksuille vai ei. Mutta pärjää aika pitkälle kun tietää suurinpiirtein minkämerkkiset vaatteet on niukkaa ja mitkä reilua mitoitusta. Ja liian leveät housut kyllä osaan jättää ostamatta meidän hoikkikselle ihan mallin perusteella, samoin kuin sellaiset joissa ei kiristysmahdollisuutta. Nyt kun esikoinen on 5-vuotias niin olen vasta pikkuisen oppinut luottamaan omaan silmään esim. kirppariostoksilla.

siksi on vaihto- ja palautusoikeus =) mä olen lastenvaateammattilainen ja osaan ostaa lapsilleni sopivia sovittamattakin ja tiedän mitkä on parhaiten istuvia, esim, farkuista... merkit vaihtelee koon puolesta paljonkin =)

Nyrkkisääntö: Lindexin vaatteet osta aina kokoa isompaa, ovat pieniä kintturoita. h&m vaihtelee, voipi olla reiluja tai kintturoita, niitä pitää vertailla tarkasti. Name It yleensä ok, Benetton pieniä kintturoita osta kokoa suurempaa. Sit markettimerkeistä Ciraf on must reilu, Lotta&Lassi ihan mitä sattuu ja laatu ihan perseestä muutenki.

Mä taas ostan aina perussetin kirpparilta molemmille muksuille - ei harmita läheskään niin paljoa jos joku on vähän nafti kampe jo ostettaessa. Täydentää voi sitten ihan kaupasta, mutta melko pian niistäkin oppii mikä merkki on pieni ja mikä iso. Ja aika lailla ostankin kyllä "liian isoa", kun se on sitten kohta kuitenkin sopivaa.

Mulla on varmaan joku sisäinen häiriö vaatekokojen hahmottamisessa. En nimittäin pysty silmämääräisesti katsomaan mahtuuko joku paita meidän muksuille vai ei. Mutta pärjää aika pitkälle kun tietää suurinpiirtein minkämerkkiset vaatteet on niukkaa ja mitkä reilua mitoitusta. Ja liian leveät housut kyllä osaan jättää ostamatta meidän hoikkikselle ihan mallin perusteella, samoin kuin sellaiset joissa ei kiristysmahdollisuutta. Nyt kun esikoinen on 5-vuotias niin olen vasta pikkuisen oppinut luottamaan omaan silmään esim. kirppariostoksilla.

Meillä ei miehellä ole yhtään silmää ja minullakin vain rajoitetusti. Usein tulee huteja. Mies ostaa usein liian pientä ja itse taas liian isoa.

Meillä ei miehellä ole yhtään silmää ja minullakin vain rajoitetusti. Usein tulee huteja. Mies ostaa usein liian pientä ja itse taas liian isoa.

Meillä ei miehellä ole mitään käsitystä muksujen vaatekoosta eikä ikinä mitään ostakaan. Jos ostaa niin minä valkkaan ja mies maksaa ;) Mäkin kyllä yleensä ostan tarkoituksella isompaa kokoa jo valmiiksi varastoon ja aika-ajoin tsuumailen mitä voi varastosta siirtää käyttöön. Ei tule huteja kun ei yritäkään ostaa sopivan kokoista ;)

Minä myös ostan yleensä reilumpaa kokoa jotta ei ihan heti jäisi pieneksi. Eri valmistajien välillä on tosi paljon kokoeroja! Lindexin vaatteet ovat tunnetusti laihoille vauvoille/lapsille tehtyjä. Meillä tuo Tutta ja H&M ovat olleet sopivia. Koko 74/80 on nyt sopiva. Lindexin 74cm body oli ehkä 2 kertaa päällä kun jäi pieneksi (lahjaksi saatu).

Minä olen huomannut lasteni kanssa sen että KappAhlin vaatteet on melko kapeaa. Varsinkin legginsit ja muut housut. Laiheliinille esikoiselleni sopivaa mallia nyt kun ikää jo 6v ( 116 cm vaatteita käyttää ) mutta vauvana hänelläkin oli sen verran pullukat jalat että housuja ei voitu KappAhlista ostaa.
Keskimmäinen on vähän vankempaa tekoa joten hänelle ei edelleenkään osteta vaatteita KappAhlista ( ikää 3v ja kokona 98-104 ).
Lindexin vaatteita pääsääntösesti ostan ja minusta silmämääräisesti on ollut helppo katsella ja ostaa. Lindexin vaatteita käyttää vauvasta ( 9kk ) esikoiseen ( 6v ) saakka kaikki lapset yleensä. Ja suurin osa kestää vielä esikoiselta tälle kolmannellekin, joissain olen kyllä huomannut että nukkaantuu ja muuttuvat 'sameiksi' nopeasti pesussa ja niitä ei kyllä ruveta säästelemään.

H&M vaatteita harvemmin ostetaan mutta mitä olen kierrellyt ja katsellut niin voisin kuvitella että siellä mallit enemmänkin hoikille lapsille kuin pyöreämmille?

Yhteistyössä