Eineksistä. Ja terveellisestä ruokavaliosta, etenkin lapsilla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näin tapahtuu.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Näin tapahtuu.

Vieras
No niin. aloitetaan kyselyllä, miltä tämä kuulostaa:

Lapsi 4v. Aamupalaksi kaupan kolmioleipä, vähän puuroa, johon sirotellaan sokeria. Juomana pillimehu.

Lounaaksi Saarioisten lihaperunasoselaatikko (ei mitään, itsekin tykkään enemmän kuin itsetehtynä! ), ruokajuomana maitoa.

Välipalaksi pillimehu+sämpylä täytteillä

Päivälliseksi Atrian valmispitsa (hyi ne haiseekin kauheelta )

Iltapalaksi 2 vanukasta, 1 perunapiirakka ja Cokista 3,3 dl (tölkki )

Näin minun ystäväni 4 vuotias syö, otin esimerkiksi eilisen, kun olin heidän kanssaan koko päivän iltaan asti. En tuomitse, mutta kuulostaako terveelliseltä? Pelkästään iltapalalla sokeria lähes 100 g... huh.

Puuttuu kaikki hedelmät ja kasvikset joten luultavasti melkoiset vitamiinipuutokset lapsella on. Ylipainoakin varmaan on, tai ainakin tulee jos tuolla ruokavaliolla jatkaa, eikä jaksa liikkua tuolla ruualla. Vatsa tuskin toimii kunnolla kun kuituja on niin vähän, ihokaan ei pysy hyvässä kunnossa. Mun mielestä tuo ruokavalio on harvinaisen pielessä jos tuo on normipäivän ruokavalio.

Eipä ole einesten kanssa mitään tekemistä sokerin syöttämisellä.

Käytän jonkun kerran viikossa eineksiä ihan hyvällä mielellä. Sen ansiosta voidaan olla tuntikausia ulkona mikä yhtä tärkeää kuin hyvä ruokavalio :)

Periaatteessa mua ei toisten asiat juuri kaivele, mutta oon vähän terveysnatsi, joten tartunpa täkyyn ;D

Kuulostaa aivan hirveältä tuo ruokavalio, ihan kaikin puolin. Ei mitään tuoretta, lisäaineita, rasvaa, sokeria... tulossa taas yksi huonohampainen, ylipainoinen teini.

Minä en ymmärrä miksi joka päivä (saati useamman kerran päivässä ) pitää antaa lapselle pillimehua (tai Cokista!).

Ja ostaako joku valmiita kolmioleipiä ihan kotonakin syötäväksi? Järjettömän kallista ja pahaa...

Einesten syömistä en pidä niin pahana, kyllä meilläkin saattaa joskus olla sekä lounas että päivällinen eineksiä. Yleensä toki pyrin laittamaan ruoan alusta saakka itse, mutta joskus on kiire- tai laiskotuspäiviä, jolloin ei ehdi/jaksa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Käytän jonkun kerran viikossa eineksiä ihan hyvällä mielellä. Sen ansiosta voidaan olla tuntikausia ulkona mikä yhtä tärkeää kuin hyvä ruokavalio :)

Meillä ollaan tuntikausia ulkona ihan kotiruuan voimin :) Eineksiä toki on monenlaisia, mutta jos nyt katsotaan tota esimerkkiruokavaliota niin onhansiinä sokeria ihan valtava määrä.

Juu, anteeksi otsikon sanavalinta :D

En voi tietää syövätkö he aina noin, mutta ihan normaalisti lapsi popsi ja haki itse esimerkiksi toisen vanukkaan jääkaapista.

Kyseessä on normaalipainoinen, energinen ja hyväntuulinen lapsi. Toimelias. Ei siis ylipainoa, ainakaan vielä.

Voi hyvä hirvitys millaista sontaa. Noista ymmärrän ainoastaan tuon lihaperunasoselaatikon, jota olen joskus ostanut omalle lapsellekin. Siinä ei ole oikeastaan mitään ylimääräistä ja suolaakin kohtuudella. Mutta limsaa ja vanukkaita. |O

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Meillä ollaan tuntikausia ulkona ihan kotiruuan voimin :) Eineksiä toki on monenlaisia, mutta jos nyt katsotaan tota esimerkkiruokavaliota niin onhansiinä sokeria ihan valtava määrä.

Arvasin että tähän vastaa joku :D Keräätte tietysti marjat samalla ulkoillessa ja lapsilla on oma persiljapenkki. Noh, minäpä en jaksa vaan lämitän tyytyväisenä joskus eineksiä, joista löytyy oikein hyviäkin. Ei tarvitse kiirehtiä ruuanlaittoon joka päivä tai tehdä sotilaspatoja ruokaa kerralla.

Kuulostaa kamalalta jos tosiaan on jokapäiväistä.
Musta taas tuo lihaperunasoselaatikko on aivan kamalaa :$ luokittelen sen lähinnä koirille sopivaksi.

Pyrin välttämään eineksiä ja niitä on meillä todella harvoin, silloin kun on niin pinaatti/verilättyjä. vaikka myös pinaattilätyt on miljoona kertaa parempia itsetehtyinä mutta aina ei siihen ole aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Kuulostaa kamalalta jos tosiaan on jokapäiväistä.
Musta taas tuo lihaperunasoselaatikko on aivan kamalaa :$ luokittelen sen lähinnä koirille sopivaksi.

Minusta se on hyvää! Olen joskus yrittänyt tehdä sitä itsekin, mutta ei maistunut. Saarioisten maut ovat tuttuja lapsuudesta ja kouluruokailusta, joten niistä on oppinut pitämään.

Arvasin että tähän vastaa joku :D Keräätte tietysti marjat samalla ulkoillessa ja lapsilla on oma persiljapenkki. Noh, minäpä en jaksa vaan lämitän tyytyväisenä joskus eineksiä, joista löytyy oikein hyviäkin. Ei tarvitse kiirehtiä ruuanlaittoon joka päivä tai tehdä sotilaspatoja ruokaa kerralla.

Juu, ei kerätä, ei ole, ja joskus syödään valikoituja eineksiäkin. Mutta sotilaspatoja ja pakastinta käytetään kyllä suurella innolla :D

Ei meilläkään varmaan ihan kaiken taiteen sääntöjen mukaan syödä, mutta eihän tuossa nyt oikein mitään järkeä ole! Ainakin seuraavat korjaukset tekisin. Pillimehut vaihtaisin maitolasilliseen. Aamu-, väli-, ja iltapalalle jotain hedelmää - edes yhteen noista. Päivälliseksi mielummin vaikka itsetehtyä pitsaa kuin tuo kuralätkä. COKIS kokonaan pois!!!! Ei 4veen kuulu kokista juoda tai ainakaan just ennen nukkumaan menoa! Sitten ihmetellään miksi nukkumaan meno on vaikeaa, kun on juonut kofeiinipitoista juomaa! Iltapalan vanukkaat jogurtiksi tai viiliksi.

Mutta tuo cokis iltapalalle...ei hyvää päivää!!

Yhteistyössä