eipä ollut hyviä uutisia neuvolassa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mulla meni jatkuvasti edellisen kanssa sf-mitta yli käyrän ja siltikin vain 3,7kg vauva tuli 6 päivää ennen laskettua vaikka puhuivat todella isosta ;)
ei se mitta aina kerro mitään, suuntaa toki voi antaa.

Juu ei ilmeisesti. Mutta tosiaan tuota arvioitiin jo näille viikoille kolmikiloiseksi ja isoveljensä oli syntyessään 4040 g. Kun kaks isoa ihmistä tekee vauvoja, niin ei niistä ihan höyhensarjalaisia tule ;) .

Vaikka eipä tuo nelikiloinen vielä iso ole...paitsi jos tulee peppu edellä kuten kaiketi tämä Jorma-Kalevi masussani :|

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Voi Turkilmas, kyllä sua koetellaan!
Tsemppiä ja rauhallista mieltä toivotan sinulle loppuraskauteen :hug:

Kiitos :hug: . Tää on ollut kyllä hemmetin vaikea taival ihan alusta asti. Mutta tänään mietin että ehkä tällä on tarkoituksensa. Ehkä mulle nyt vihjataan että lapsiluku on nyt OIKEASTI täynnä...

No mitäpä sitä ei kestäisi, kyllä se nyytti sylissä hyvittää kaikki kärvistelyt :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Mul on ollut 4,5kg neiti perätilassa, yritettiin kääntää, mut ei onnistunu. Älä anna yrittää, jos sitä ehdottavat, leikkuupöydälle mieluummin. :hug:

Joo mä luinkin jostain tuon kääntämisyrityksen riskeistä :/

Mä en koko keskustelua jaksanu lukee, mutta voi kertoo et mulla sf-mitta oli lopussa 40. Eli ei tuo 34 ole NIIN iso :) Ja vauva oli 4340g syntyessään. Mutta jos sä olet yhden nelikiloisen vääntäny, niin kyllä se himpun isompiki sieltä tulee :) Jos se siis kääntyy.

Onnea ja voimia :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Mul on ollut 4,5kg neiti perätilassa, yritettiin kääntää, mut ei onnistunu. Älä anna yrittää, jos sitä ehdottavat, leikkuupöydälle mieluummin. :hug:

Mulla yritettiin rv 36 kääntää pientä vauvelia. Sen lisäksi että siinä riskejä, se sattui eikä ollu mitään hyötyä, ei siis kääntyny. Leikattiin. En halunnu yrittää norm.synnytystä kun esikoinen oli kyseessä. Hyvin meni, terve 9 pisteen tyttö syntyi.

Onko sun ensimmäinen vauva?

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Mä en koko keskustelua jaksanu lukee, mutta voi kertoo et mulla sf-mitta oli lopussa 40. Eli ei tuo 34 ole NIIN iso :) Ja vauva oli 4340g syntyessään. Mutta jos sä olet yhden nelikiloisen vääntäny, niin kyllä se himpun isompiki sieltä tulee :) Jos se siis kääntyy.

Juu, mulla oli eka synnytys vielä kohtalaisen helppo ja nopea. Eli ilman muuta alakautta synnytän jos vaan tää jätkä ymmärtäis kääntyä. Huoli onkin just siinä. Siis jos ei käänny, niin perätilassa tuo 4 kiloa tuntuu valtaisalta. Ja muutenkin kieltämättä alateitse synnyttäminen perätilassa olevaa vauvaa tuntuu liian pelottavalta ajatukselta. Sekä vauvaa että myös itseä ajatellen.

Mutta kovasti toivoisin että sälli ymmärtäis vielä kääntyä, mieluummin synnyttäisin alateitse.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mulla yritettiin rv 36 kääntää pientä vauvelia. Sen lisäksi että siinä riskejä, se sattui eikä ollu mitään hyötyä, ei siis kääntyny. Leikattiin. En halunnu yrittää norm.synnytystä kun esikoinen oli kyseessä. Hyvin meni, terve 9 pisteen tyttö syntyi.

Juu mä epäilen myös tuota kääntämisen onnistumista. Etenkin kun kuulin vielä että monella on vauva sitten kääntynyt takaisin väärinpäin vaikka kääntö olis onnistunutkin :/ .

Toivottavasti menee täälläkin kaikki hyvin. Mua jostain syystä vaan tuo sektio pelottaa ihan hirveästi :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onko sun ensimmäinen vauva?

Ei vaan toka. Eka syntyi normaalisti alateitse oikeinpäin ja painoa oli 4040 g.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:

Juu, mulla oli eka synnytys vielä kohtalaisen helppo ja nopea. Eli ilman muuta alakautta synnytän jos vaan tää jätkä ymmärtäis kääntyä. Huoli onkin just siinä. Siis jos ei käänny, niin perätilassa tuo 4 kiloa tuntuu valtaisalta. Ja muutenkin kieltämättä alateitse synnyttäminen perätilassa olevaa vauvaa tuntuu liian pelottavalta ajatukselta. Sekä vauvaa että myös itseä ajatellen.

Mutta kovasti toivoisin että sälli ymmärtäis vielä kääntyä, mieluummin synnyttäisin alateitse.

Mutta jos ei käänny, niin menet toki leikkaukseen jos et halua kokeilla perätilasynnytystä. Vai saako isoa edes yrittää... Sulla on oikeus valita sektio ja hyvin se vauva siinäkin ulos saadaan :hug: Haavaa toki joudut sit parantelemaan, mutta onhan se parempi kuin epäonnistunut perätilasynnytys. Aika laiha lohtu kai, mutta kaikella on tapana järjestyä.

Sun pitää kokeilla sitä pylly-pystyssä asentoa jos poju hoksais et käännyttävä on...

Minä synnytin kolmannen poikani perätilassa ja painoa jötkäleellä oli 4010 ja hyvin liukkaasti silti tuli ulos viidessä tunnissa.Synnytyksestä ei jääny mitään traumoja.Ainut ero noihin pää edellä tulleisiin oli se että joutui itse loppuun asti ponnistamaan sen vauvelin ulos.Toki sinulta kuvataan lantio röntgenissä että toisaan varmistavat että pieni mahtuu noin päin ulos.

Niin tosiaan, onhan tässä aikaa vielä vauvan kääntyillä minne sattuu :D . Ja kiitos tuosta "peppu ylös"-vinkistä. Enpä ollut sellaisesta kuullutkaan.

Ens torstaina ollaan taas himpun viisaampia kun tietää miten tuo vauva on, saadaanko sitä kääntymään ja millaista painoarviota lykkää.

Toivon vaan että kaikki menis hyvin. Mä en oikeesti enää kovin montaa vastoinkäymistä jaksa. Tai no, pakkohan se on jaksaa se mitä niskaan sataa, mutta mun puolesta sais riittää jo :(

Minä synnytin viime vuona yllätysperätila-vauvan rv 41, eli vauvan luultiin olevan koko ajan ihan normaalisti raivotarjonnassa. Synnytys meni nopeasti ja luomusti, p**keleesti se sattui mutta terve lapsi syntyi! Mitään ei ehditty sairaalassa kuvata tai edes sektiosta neuvotella, ponnistamaan vaan..
Eli näinkin voi käydä..

:hug: mulla yritettiin kääntää tyttöä rv 37 eikä se erityisesti sattunut ja kokoajan seurasi hoitaja ultralla vauvaa ja antoivat supistuksenestolääkettä. lääkäri sanoi että yleensä kääntyy pienellä tönäyksellä jos kääntyy ollenkaan. mutta tyttöpä päätti sitten itsekseen kääntyä rv 40 ja niin etten mä ees sitä tajunnut :o että hyvin ehtii sullakin vielä kääntyä ja itse saat tehdä päätöksen että synnytätkö alakautta vai leikataanko ja kaikki tutkitaan tosi tarkkaan jos haluaa alakautta synnyttää :)

Kiitos kiltit kun olette jaksaneet mulle kirjoitella vastauksia ja omia kokemuksia. Tuntuu että niistä jokainen on nyt erityisen tärkeä kun itse ei oikein tiedä mitä tuleman pitää ja miten tahtoisi synnyttää.

Mä olen muuten tänään vähän herkemmin kuulostellut tuota Jorma-Kalevia ja hänen liikkeitään ja on kyllä ihan turhaa pelko. Tänäänkin tuo 10 liikettä tuli ekan viiden minuutin aikana :D . Mä varmaan vaan en ole kiinnittänyt niin paljoa huomiota liikkeisiin ja siellä neuvolassa Jorma varmaan nukkui ja siksi liikkui laiskasti. Ainakin näin iltaisin tuo sälli on kyllä ihan vilkas tapaus, vaikka varsinaista jammailua onkin jo vähemmän.

Niin siinä varmaan myös yksi syy: kun jätkä ei mahdu enää suuria ja teräviä liikkeitä tekemään, niin niitä pieniä ei välttämättä aina huomaa ellei keskity niitä tunnustelemaan...

En lukenu ku ekan sivun ja tän viimeisen, ootko saanu pissattua? Kun sanoit ekalla sivulla, että pissaa ei tule vaikka juot. Sun on pakko saada pissa tulemaan normaalisti, ettei kuona-aineet jää sun elimistöön ja mene vauvaan!

En lukenu ku ekan sivun ja tän viimeisen, ootko saanu pissattua? Kun sanoit ekalla sivulla, että pissaa ei tule vaikka juot. Sun on pakko saada pissa tulemaan normaalisti, ettei kuona-aineet jää sun elimistöön ja mene vauvaan!

Kyllä mä pissaan, mutta en laisinkaan samassa suhteessa mitä juon :| . Eilen tosin jo kohtalaisesti juoksin vessassa kun join vettä johon oli puristettu sitruunaa. Pitää vielä enemmän tsempata tuon veden kanssa, mä kun en oikein oo veden ystävä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Äiteeee:
Tuleeko siitä Jorma-Kalevi? :)

Se on työnimi :D . Miehen kaveri ehdotti kyseistä nimeä jo esikoiselle ja kun kuuli että odotetaan toista, niin tokaisi että nimiehdotus on edelleen voimassa. Niinpä tää on nyt ollut Jorma-Kalevi koko odotusajan, mutta ei taatusti häntä tuohon nimeen kasteta =)

Kyllä mä pissaan, mutta en laisinkaan samassa suhteessa mitä juon :| . Eilen tosin jo kohtalaisesti juoksin vessassa kun join vettä johon oli puristettu sitruunaa. Pitää vielä enemmän tsempata tuon veden kanssa, mä kun en oikein oo veden ystävä :/

Vaan sitten on ihanaa synnytyksen jälkeen kun sitä pissaa vaan tulee, ja tulee, ja tulee, loppua ei näy! :D

Yhteistyössä