Eipä voi yleistää että kaikilla hoitsuilla ois kiire

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vierestä olen seurannut erään työyhteisön "kiireistä" työtä. Aamulla istutaan se puoli tuntia juoruamassa, pari kertaa käydään tupakalla. Lounaalla istuivat 45 minsaa, itsekin oikein naureskelivat asialle ja taas pari kertaa tupakalla. Sitten syötetään muorit ja taas istuskellaan. Ei ole ainakaan tuolla porukalla kiirettä niin kuin aina sanotaan, että hoitsuilla on aina kiire.
Ja ei, en ole kyylännyt koska ei tarvitse kun joudun olemaan vähän väliä samassa huoneessa heidän kanssaan ja kulkevat pihalla samasta tilasta missä minä olen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vierestä olen seurannut erään työyhteisön "kiireistä" työtä. Aamulla istutaan se puoli tuntia juoruamassa, pari kertaa käydään tupakalla. Lounaalla istuivat 45 minsaa, itsekin oikein naureskelivat asialle ja taas pari kertaa tupakalla. Sitten syötetään muorit ja taas istuskellaan. Ei ole ainakaan tuolla porukalla kiirettä niin kuin aina sanotaan, että hoitsuilla on aina kiire.
Ja ei, en ole kyylännyt koska ei tarvitse kun joudun olemaan vähän väliä samassa huoneessa heidän kanssaan ja kulkevat pihalla samasta tilasta missä minä olen.

samaa mieltä. olin puoli vuotta työllistettynä hoitsujen joukossa, jotka kokoajan valittivat kiirettä. mitään kiirettä ne ei olleet koskaan nähneetkään, menisivät välillä töihin, jossa on OIKEASTI kiire, niin ei tarvitsisi valittaa turhasta. (olihan niillä hoitsuilla oikeesti kiire, istumaan ja juoruamaan.)

Ihan tottahan tuo on.
Jokaisessa työpaikassa terveydenhoitoalallakaan ei ole kiire ja se on sitten ihan työntekijästä kiinni käyttääkö luppoajan kahvilla vai keksien jotain puuhaa työn saralla.
Olen tehnyt keikkaa osastoilla jossa ei oikeasti ehdi edes vessassa käymään ja sitten paikoissa jossa kahvihuoneessa istutaan suurin osa työajasta. Mutta kaikilla aloilla on näin.

keväällä olin lapsen kanssa sairaalassa.istuskeltiin käytävällä ja odoteltiin että lapsi pääsee leikkaussaliin.siinä 4h aikana yksi hoitaja käveli sama lappu kourassa käytävää pitkin ja oli just sen näköisenä että mikään ei nappaa ja teenpä tätä nyt kun muutakaan ei oo.

mulla on ainaki aina ollu kiire,en oo ehtiny istua kahvilla enkä tupakalla.jos iltavuoros on 3 hoitajaa ja hoidettavana 40 vanhusta joista puolet on sellaisia,että heidän hoitamiseen tarvitaan kaks hoitajaa,niin siinä ei kyllä ehdi ruokataukojakaa pitää...

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
mulla on ainaki aina ollu kiire,en oo ehtiny istua kahvilla enkä tupakalla.jos iltavuoros on 3 hoitajaa ja hoidettavana 40 vanhusta joista puolet on sellaisia,että heidän hoitamiseen tarvitaan kaks hoitajaa,niin siinä ei kyllä ehdi ruokataukojakaa pitää...

Sä et sitten olekaan tuolla töissä. Vanhuksia on alle 20 ja ainakin aamuvuorossa taitaa olla 6 hoitsua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

Sä et sitten olekaan tuolla töissä. Vanhuksia on alle 20 ja ainakin aamuvuorossa taitaa olla 6 hoitsua.

onnellisia ovat jos asiat on niin hyvin.Mä ite oon ollu töissä paikoissa joissa OIKEASTI on kiire kun hoitajia on potilaisiin nähden liian vähän.

Totta, ei kaikilla ole. Mun työ on aika lailla kuvaamasi laista, tosin en polta.

Miten sellaista työtä jaksaa? Eikö tule tylsyys?

No, se on kausittaista, välillä tulee kiirekin. Sitten kun on hiljaista, niin nautitaan siitä. En kuitenkaan koe itseäni turhaksi, työtä vain ei ole niin paljoa, etteikö yleensä ehtisi pitää pitkät kahvitauot ja lounaat.

Harvaa asiaa voi yleistää. Ja siis kivahan se on ettei hoitoalalla ole aina kiire, vaikkakin tietty voisi miettiä miten sen "ylijäävän" ajan käyttää. Jos vaikka leivotaan vanhusten kanssa, katsellaan yhdessä telkkaa, lauletaan, lähdetään ulos kävelemään, kahvitellaan puutarhassa, autetaan ajan kanssa valitsemaaan vaatteita, meikkaamaan ja laittamaan hiuksia tai vaan istuskellaan juttelemassa niin niin mielestäni se on hyvin käytettyä aikaa. Paljon paremmin kuin se että juostaan pää kolamntena jalkana ympäri osastoa kun on olevinaan niin kiire ja hulluna järjestellään jotain liinavaatevarastoja jne.

Tää menee samaan kategoriaan ku omaiset katsoo aina ilkeeti jos istuu kansliassa koneella tekemässä raporttia tai kirjaamassa...ne katseet on sellasia että huh. Eräskin tuli siihen kanslian ovelle huutamaan että eikö teillä oo muuta tekemistä ku istua koneella koko päivä. jepjep.

Alkuperäinen kirjoittaja heheh:
Tää menee samaan kategoriaan ku omaiset katsoo aina ilkeeti jos istuu kansliassa koneella tekemässä raporttia tai kirjaamassa...ne katseet on sellasia että huh. Eräskin tuli siihen kanslian ovelle huutamaan että eikö teillä oo muuta tekemistä ku istua koneella koko päivä. jepjep.

Tuohan on ihan eri asia. Ne istuu keskenään kahvittelemassa monta kertaa päivässä ja pitkiä aikoja kerrallaan. Tämä yksikin kävi sen 45 minuutin aikana 2 kertaa tupakalla.

Madicken: Sehän olisi vaan hienoa, jos viettäisivät sitä aikaa vanhusten kanssa, mutta keskenään ne siellä lätisee.

No eipä mun mielestä ole kauhean luppoa aikaa koskaan jääny :D
Onkohan kellekään tullut mieleen, että aamupesut, lääkkeiden jaot, vaipanvaihdot, hampaitten pesut, pukeminen, riisuminen, haavahoito, verenpaineen mittaukset, rapsa jne vie aikaa.

Meilläpä on niin, että jopa kahvilla pidetään rapsa. Joka on todella väärin, koska mielestäni kahvitaukoni saisin viettää ilman potilaiden asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja jaaha :D:
No eipä mun mielestä ole kauhean luppoa aikaa koskaan jääny :D
Onkohan kellekään tullut mieleen, että aamupesut, lääkkeiden jaot, vaipanvaihdot, hampaitten pesut, pukeminen, riisuminen, haavahoito, verenpaineen mittaukset, rapsa jne vie aikaa.

Meilläpä on niin, että jopa kahvilla pidetään rapsa. Joka on todella väärin, koska mielestäni kahvitaukoni saisin viettää ilman potilaiden asioita.

Niin no, sittenhän mä en puhu sun työpaikasta. Kyllä joka alalla on lakisääteiset tauot, mutta en usko, ett hoitsuillakaan on niin että aamulla puoli tuntia, lounaalla 45 minuuttia ja sitten taas puoli tuntia ja vähän väliä ravataan tupakalla. Varmaan pomokin toivois että aikaa vietettäisiin vanhusten kanssa...

Paras kun huolehdit vaan omista asioistas.

Ei mua kiinnosta huolehtia heidän asioistaan, huvittaa vaan. Vanhukset pistetään yövaippoihin iltakuudelta, kun ei myöhemmin "ehdi"

Varmaan siellä on vaipanvaihtaja yölläkin, eli yöhoitaja? Tiesitkö, että hoitolaitoksissa aina seuraava vuoro jatkaa edellisen töitä?

Ja turha luulo, että jossakin istutaan 45 min. lounaalla. Meillä ainoastaan konttoripuolen porukoilla on aikaa aamukahvilla käydä parikin kertaa ja heillä ei puhelimet soi ruokatunnin aikana....

keväällä olin lapsen kanssa sairaalassa.istuskeltiin käytävällä ja odoteltiin että lapsi pääsee leikkaussaliin.siinä 4h aikana yksi hoitaja käveli sama lappu kourassa käytävää pitkin ja oli just sen näköisenä että mikään ei nappaa ja teenpä tätä nyt kun muutakaan ei oo.

Ja sulla ei kyllä oikeasti ole hajuakaan mitä se oli tekemässä :D Monella ei ole aavistustakaan kuinka paljon esim. sairaanhoitajan työhön kuuluu pakollista kirjaamista, se vie paljon aikaa ja HIEMAN veetuttaa jos joku iltapäivällä kehtaisi nälviä etten tee mitään kun istun kansliassa. Aikanani 30 potilaan sisätautiosastolla päivät olivat aivan järkkyjä (15 potilasta yhdellä sairaanhoitaja/perushoitaja työparilla: ensin aamulla lääkkeet ja pesut (aamun kahvitaukoa ei usein ehtinyt), sitten juoksujalkaa lääkärinkierrolle ja sitä ennen labratuloksen koneelta mukaan, siinä välissä hotaisten lounas jos ehti (ja kelloihin samalla vastaten), taas lääkekierros, sitten tekemään lääkemuutokset, kotiutusten paperityöt ja soitot ja avustamaan lääkäriä jos tuli toimenpiteitä. Sitten ennen raporttia piti vielä kirjatakin. Kaikkiin väleihin kellohin vastaamista, ylimääräistä lääkkeiden jakoa, puhelimeen vastaamista... sitten rapsa iltavuorolle ja lopuksi kaikkien aamulta rästiin jääneiden töiden tekemistä...

Jos tuo on totta,niin taitaa olla työmotivaatio aika olematon hoitajilla ja työt tehdään liukuhihna-tyylillä.

Omassa työpaikassani on kiire ja tauot jäävät joskus pitämättä. Mutta kaikiille asukkaille pyritään löytämään sitä aikaa edes hetki,jolloin ollaan oikeasti läsnä. Kiire on suhteellista.

Ja turha luulo, että jossakin istutaan 45 min. lounaalla. Meillä ainoastaan konttoripuolen porukoilla on aikaa aamukahvilla käydä parikin kertaa ja heillä ei puhelimet soi ruokatunnin aikana....

: D
Ei ne istukaan lounaalla vaan kahvilla tai tupakalla. Lounas ja aamupala on sitten tietty erikseen. Enkä mä mitään luule, mä näen. Ja omassa puhelimessa toki juorutaan ja tekstiviestejä näpytellään. Ihan turha uskotellaan, että kaikilla hoitsuilla on kiirettä :D

Yhteistyössä