eka kuume. apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli meidän 1v:llä kuume kävi 38,7, jolloin annoin yhden supon. Se oli tuossa 17.30 aikoihin. Paketissa lukee, että 1suppo max 3krt/vrk. Mitenkäs kun nyt se kuume lähtee taas nousemaan? En ihan hirveän korkeaksi uskaltaisi päästää, mä kammoan kuumkouristuksen mahdollisuutta.
Mitäs mä teen jos se vaan jatkaa nousuaan taas lähemmäs 39? Voinko antaa toisen supon jo ennen tuota 8tunnin väliä?
Nyt on mahdollisimman vähän päällä tuolla ja lähdetään vaikka suihkuun viilentymään jos tuntuu nousevan, mut jos ei auta niin alkaa tätä mammaa huolestuttamaan.

Aamulla pitänee soittaa lääkäriin, eikös yli 1v voi saada pronaxenin reseptin ja sitä voi käyttää panadolin kanssa?

kyllä mä oon kovaan kuumeeseen laittanu kaksikin suppoa KERRALLA! väliaikaisesti voi noita annoksia vähän ylittää..ihan hyvin voit antaa lisää panadolia.

Parasetamoli rasittaa maksaa, ei kannata suin päin antaa pienelle lapselle kysymättä lääkäriltä tarkempaa annostelua. Viilennys muilla tavoinkin on aina hyödyksi: kosteaa pyyhettä otsalle, kostutetulla pesulapulla pyyhintää kehon viilentämiseksi (yleensä jo tuon ikäinen lapsi ymmärtää tykätä siitä virkistävästä tunteesta), viileää juotavaa sekä jäätelöä, niin jäähtyy sisältäkin päin.

39 asteen kuume ei ole vielä vaarallinen, sitäpaitsi kuume kertoo siitä, että elimistö reagoi taudinaiheuttajaa vastaan. Usein liiallinen kuumeen lääkitseminen saattaa jopa haitata elimistön kykyä puolustautua tauteja vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja:
kyllä mä oon kovaan kuumeeseen laittanu kaksikin suppoa KERRALLA! väliaikaisesti voi noita annoksia vähän ylittää..ihan hyvin voit antaa lisää panadolia.
Ei todella voi lapselle antaa tupla-annosta parasetamolia! Luulis sun tietävän jos hoitsu oot...

en mä ihan tupla-annosta kyllä kerralla uskalla antaa, eikähän tuo vielä ihan tosi korkealle ole noussutkaan. Alkaa tuo 39 raja tuntua nyt ekan kerran kuumeisen äitinä vaan jo hurjalle, vaikka taitaa se usein lapsilla sinne noustakin sitten.
Ja mä kyllä lääkitsen kuumeessa olevaa,en usko noihin ettäkö siitä jotain haittaa olisi.

Mutta voinko antaa tuossa 24maissa vaikka jo seuraavan supon jos jatkaa nousua?

Saakohan sen reseptin muuten puhelinmääräyksellä vai ottaakohan ne meidät ihan näytille huomenna?

http://www.panadol.fi/panadol_annostelulaskuri/index.html

Tuolla voi laskea tarkan annoksen omalle lapselle. Ei kannata ylihysterisoitua. Ei ihan parilla supolla saa aikaan mitään maksavauriota. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Matriarkka:
Usein liiallinen kuumeen lääkitseminen saattaa jopa haitata elimistön kykyä puolustautua tauteja vastaan.

Tää on täyttä puppua! :D

Kuume on normaali ja oleellinen osa elimistön immuunivasteen rakentumista, ja parasetamoli voi vähentää tätä vastetta. Tämä tiedetään esim. rokotetutkimuksista:

http://news.health.com/2009/10/16/tylenol-may-weaken-effectiveness-kids-vaccines/

Jokainen tauti aiheuttaa immuunivasteen. Taudista riippuen tästä voi seurata jopa elinikäinen immuniteetti. Aina näin ei kuitenkaan käy, jos elimistön oma puolustusreaktio lääkitään pois. Joskus se saattaa jopa pahentaa tautia.

Valitettavasti lääketehtailijat saavat meidät uskomaan taitavasti markkinoituihin tuotteisiinsa sekä unohtamaan niiden käytön negatiiviset puolet. Haittavaikutuksetonta lääkettä ei ole.

voi itkut. se kuume on taas 39 :/ mitä teen, oottelenko et vielä nousee, annan supon vai joko lähen päivystykseen pronaxenia hakemaan. tää on kamalaa :'( tosiaan nyt 4h edellisestä suposta. nukkuu tuo lapsi niin pitäskö se johkin suihkuun herättää tms, sit ei nuku kyllä takas enää millään? availin ikkunoita yms nyt.

Mistä lapsesi kuume mahtaa johtua? Jos hän on muutenkin flunssainen, niin valitettavasti kuume vain kuuluu joihinkin tauteihin, eikä sitä tarvitse pelätä. Älä herätä nukkuvaa lastasi, lapsesi tarvitsee unta parantuakseen. Yritä vain viilentää huonetta. Tietenkin jos lapsellesi on yht äkkiä noussut kova kuume ilman mitään muuta oiretta, niin se voi kieliä pissatulehduksesta tms, ja tällöin olisi hyvä käyttää lääkärissä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmmh:
Mistä lapsesi kuume mahtaa johtua? Jos hän on muutenkin flunssainen, niin valitettavasti kuume vain kuuluu joihinkin tauteihin, eikä sitä tarvitse pelätä. Älä herätä nukkuvaa lastasi, lapsesi tarvitsee unta parantuakseen. Yritä vain viilentää huonetta. Tietenkin jos lapsellesi on yht äkkiä noussut kova kuume ilman mitään muuta oiretta, niin se voi kieliä pissatulehduksesta tms, ja tällöin olisi hyvä käyttää lääkärissä!!

kova flunssa on pienellä, joten eiköhän tämä ihan siitä johdu :(

Vasta kun on tuolla lähempänä 40 niin tarvii varmistaa, että kuume tosiaan laskee. Jos et voi antaa lääkettä, annat supon sitten kun on se 8 tuntia kulunu. Mä kyllä oon antanu joskus paria tuntia aiemmin. Eli kun puoli 6 oot antanu, niin puoli 12 voisit antaa toisen jos vaan edelleen lukemat nousee. Kylä se siitä, kokemuksesta sitä oppii. :)

Vaihda nestemäiseen lääkkeeseen. Panadolin vaikutus on todella annosriippuvainen, eli kuumetta laskeva vaikutus tulee vasta kun annos on tarpeeksi suuri. Vain nestemäisellä saat säädettyä annoksen oikein. Lisäksi suppo imeytyy huonosti.

Mutta. Kuumekouristusta ei voi estää lääkityksellä, tutkimusten mukaan kouristus-kuume syntyy eri mekanismilla kuin ei-kouristus-kuume, eikä kuumelääke tehoa siihen.

Olen todennut tämän itsekin: aina silloin, kun lapsellamme on tullut kuumekouristus, on kuume myös ollut sellaista, että sitä ei kerta kaikkiaan ole saanut lääkkeillä laskemaan. Lisäksi kouristus tulee nousuvaiheessa, useimmiten ennen kuin olet edes ehtinyt kunnolla tajuamaan, että lapsi on kipeä.

Ei kouristusta kannata pelätä.

annoksen voi laskea ohjeiden mukaan, mutta meille oli ohje jo lastenklinikoilla vauvan ollessa 2kk ohje lapsen painon mukainen annos limittäin buranaa ja panadolia 4 tunnin välein. eli vuoroin. toisenkin ohjeen olen saanut missä niitä voi antaa niin että panadolia 4-6 tunnin välein ja buranaa 6-8 tunnin välein. Ja tosiaan molempia voi käyttää yhtäaikaa. Niissä on eri vaikuttavat aineet ja vaikuttavat toisiaan tehostaen.

Yhteistyössä