Eka yö ''unikoulua'' takana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapuuvaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aapuuvaa

Vieras
Meillä nyt kohta vuoden täyttävä neitokainen ja eilen illalla sitten päätin että nyt sitten vihdoin ja viimein yösyönti loppuu. On tähän asti syönyt useaan otteeseen öisinkin tai ainakin on täytynyt saada tissi suuhun että nukahtaa uudelleen, tuttia ei syö kuin leikkii vaan sillä.

Ensimmäisen kerran sitten kun tyttö heräsi yöllä, nukutaan perhepedissä, niin alkoi tietenkin etsimään tissiä suuhunsa. Yritin rauhoitella ja tassutella, mutta siitäkö sitä sitten vasta huuto alkoi. Siis jotain ihan hirveää oli se tunti mitä se kesti se huuto ja seinille kiipeily. Ei puhettakaan mistään tassuttelusta tai muusta. Ei pysynyt hetkeäkään selällään vaan kampesi heti huutaen ylös ja yritti sängystä joka suuntaan. Otin sitten syliin ja aina laskin takaisin sängylle, lauloin ja hyräilin, toistelin ettei mitään hätää ole, yritin tarjota tuttia ja pulloa...huh,huh...mutta pidin pääni enkä antanut tissiä. Ajattelin jo puolen tunnin huudon jälkeen että mitähän tästä tulee, mutta en luovuttanut ja sitten yhtäkkiä huuto loppuikin tasan tunnin huutamisen jälkeen ja tyttö käpertyi kainaloon nukkumaan selkä minun mahaa vasten. Olin kyllä ihan ihmeissäni. Nukkuikin sitten ihan kiltisti siinä.

Olen kyllä lukenut unikouluista jotakin, mutta nyt en muista enää mitään. Aamulla oli ihan utopistinen olo että mitenkä tästä sitten jatketaan ? Mies vei autoajelulle tytön ja niin nukkui sitten aamupäiväunet ilman imetystä. Iltapäivä unet meni myös samoin. Annoin kyllä päivällä pumpattua maitoa pullosta ja hyvin maistui. Alkuperäinen tarkoitus oli karsia vaan tuo yöimetys, mutta en tajua itsekään että miten tyttö sitten tajuaa että milloin saa ja milloin ei jos välillä saa ja välillä ei...

Olin päättänyt että iltaunille mennään pullon kanssa, mutta kun tyttö oli niin kitisevä koko ajan niin sorruin antamaan tissiä, johon sitten nukahtikin. Tiedän että ei olisi saanut siihen nukahtaa...Nyt sitten odottelen että minkälainen rumba taas alkaa kun herää ja haluaa tissiä, jota en siis meinaa antaa kun vasta aamulla.

Kertokaa kokemuksia ja neuvoja !!! Apua kaivataan ! Lopetanko tuon imetyksen aivan kokonaan vai miten tästä selvitään ? Yöimetykselle on saatava stoppi kun olen itse aivan natti 11 kk nukkumattomien öiden jälkeen. Osa imetystä voisin jatkaa esim. juuri iltaisin, mutta onko siitä vaan haittaa ?

Vesipullon tyttö muuten huoli sitten rauhoituttuaan yöllä ja jopa hymyilikin. Äidin sydämeen vaan sattuu kun näkee että toisella on niin vaikeaa...

Itse en ole "unikouluttanut" lastani, että kokemusta siitä ei ole. Annan vain nyt oman näkemykseni jos olisin sinun tilanteessasi.

Mielestäni olet toiminut hyvin tuon yösyötön lopettamisen kanssa. Lapsi oppii kyllä siihen, että yöllä ei syödä. Päivisin antaisin vielä tissiä, jos se tuntuu teistä molemmista vielä tarpeelliselta. En usko, että lapsi haluaa tissiä sen takia myös yöllä jos saa sitä päivällä.

Pari yötä voi vielä varmaankin mennä lapsen itkiessä tissin perään, mutta kun päätät, että et anna niin pakkohan lapsesi on siihen tyytyä. Yritä välttää myös tuota vesipullon antamista, ettei siitä tule tapa (joudut pian joka yö nousta vesipulloa antamaan).

En tiedä oliko vastauksestani hyötyä sinulle, mutta tarkoituksenani oli ennen kaikkea rohkaista sinua jatkamaan tuota yösyönnin lopettamista.

Jatka vaan imetystä päivisin, jos haluatte, itse lopetin yösyötöt lapseni ollessa n. 9 kk ja jatkoin siitä imetystä vielä n. ½ vuotta. En usko, että se on lapsen mielestä mitenkään ristiriitaista, jos päivällä imetät. Yön voi erottaa nukkumista varten olevaksi ajaksi. :)

Hei!

Meillä on nyt unikoulu menossa ja tytöllä on ikää 8kk.
Minäkin aloitin unikoulun juuri tuosta syystä etten kertakaikkiaan enää jaksanut sitä jatkuvaa imettämistä öisin.
Keskustelin asiasta koulutetun unikouluttajan kanssa ja sain häneltä hyviä vinkkejä ja apua kun tuntui ettei tästä mitään tule.
Minä laitan tytön illalla n. klo 21.00 nukkumaan ja tarkoitus olisi ettei söisi tissiä ennen klo 05. Muutamana yönä olen antanut tissiä 03-04 aikaan ja laittanut heti takaisin omaan sänkyyn.
Suosittelisin kyllä että jatkaisit imetystä päivällä. Jos vaan itse jaksat. Lapselle voisi olla liian suuri muutos jos kerralla lopettaisit imetyksen. Ja onhan se mukava läheisyys hetki niin äidille kun lapsellekkin.

Hyvää yötä=)

Nyt toinen yö takana ja menikin vähän helpommin. Kiitos teille kannustuksesta. Kaksi kertaa yöllä heräsi ja uudelleen nukahtamiseen meni molemmilla kerroilla taas se tunti, tasan. Eka heräämisellä melkein onnistuin takapuolelle taputtelemalla nukuttamaan uudestaan, mutta kun ei löytänyt oikeaa nukkuma asentoa niin nousi siitä sitten ylös. Annoin taas vettä, joka tapa tosiaan täytyy lopettaa...hirveä jano kuitenkin näytti olevan ja kiitokseksi sain taas ihanan hymyn. Siitä sitten pyörimisen ja hyörimisen kautta löysi hyvän asennon ja ilman imetystä nukahti. Onhan se tytöllekin outo tilanne kun on tottunut tissille nukahtamaan. Teki kyllä töitä että löyti oikean asennon. Hyräilin tuiki, tuiki tähtöstä ja siihen sitten nukahti. Nyt ei ollut huutoa lainkaan. Ja toisella kertaa itki vain n. 10 minuuttia ennenkuin hoksas ettei se auta. Ja nukahti sitten kainaloon.

Nyt aamupäivä unille nukahti ilman tissutteluja. Olen päivän ajan pumpannut maitoa ja antanut aina ruoan jälkeen ja hyvin on maistunut. Pitänee lähteä kauppaan kun unohdin ostaa korviketta, vai voikohan 11,5 kuukautiselle jo antaa lehmän maitoa sekoitettuna äidinmaitoon ?

Kohta alkaa kolmas yö...toivottavasti ei enää tuollaisia tunnin valvomisia ole edessä. Yllättävän helpolta kummiskin tuntuu. Jotenkin itsellä vaan sellainen tyhjä olo jos nyt sitten lopetankin tämän imettämisen kokonaan. Keväällä töihin meno edessä, joten samahan tuo tietysti nyt lopettaa jos vaivattomasti onnistuu.

Lisää kokemuksia, niistä aina viisastuu...

En kohta tiedä mennäänkö ojasta allikkoon. Kolmas yö meni siten että viidessä minuutissa löysi unen, mutta viime yönä sitten taas valvottiinkin kahden-kolmen maissa pari tuntia ennekuin taas uni tuli. Suuttui ensin ja sitten virkistyi niin ettei nukuttanut. Annoin sitten korviketta jotka sitten janoissansa joi, mutta olisi sitten vielä kumminkin halunnut tissiä. Yösyötössä oli se hyvä puoli että nukahti takaisin melkein heti, mutta nyt siis tosiaan valvotaan tunti tolkulla. Milloinkahan loppuu ? Kohta ei jaksa tätäkään...Korvike menee ihan hyvin pullosta, tissiä olen antanut vaan iltaunille. Pitäisköhän lopettaa sekin ?

Minä suosittelen imetyksen lopettamista kokonaan. Meillä ei muutoin yösyöntien poisjättämisessä onnistuttu. Tyttö ei tajunnut ollenkaan, että päivällä saa ja yöllä ei, samoin kävi myöskin tuttipullon kanssa. Meillä siis lopetettiin tyystin kaikenlainen imeminen 1v 1kk ja eipä ole sen jälkeen yöllä maitoa kaipaillut ja nokkamukin oppi 2 päivässä. Lypsin maitoa kuitenkin vielä pari kk tein puurot yms siihen, muuten juotiin ihan tavallista maitoa. Meillä sylitellään monta kertaa päivässä muuten ja köllitään lähekkäin, ei tuon ikäinen enää sitä tissiä tarvitse, mikäli vaan äiti osaa päästää irti.. Kaikille on helpompaa (usko pois), kun ei sitä vieroitusta siirrä kauhean pitkälle. Mitä vanhempi lapsi, sitä vaikeampaa vieroitus tulee olemaan..

Muistaakseni neuvolassa sanottiin, että imetystä kannattaa vähentää yksi imetyskerta per viikko. Eli äiti päättää etukäteen, minkä imetyksen hän lopettaa esim. vaikka päiväunien jälkeisen imetyksen. Kun vähentää yhden imetyksen per viikko, niin maidontuotantokin vähenee vähitellen eikä ole pelkoa rintatulehduksesta, joka voi tulla, jos lopetat imettämisen kuin seinään.

Jos olet päättänyt, että yöllä et anna maitoa, niin älä anna, vaikka lapsi huutaisi miten tahansa. Vuoden ikäinen pärjää hienosti ilman mitään yöllistä syömistä tai juomista.

Meillä 3 lasta unikoulutettu ja ihan "hyvälle kuullosti" tuo sun juttu. Meillä home meni pääpiirteittäin niin että tka yönä huutoa 1,5 h, toisena 40 mun, kolmantena vartti, neljäntenä pikkuitku ja viidentenä nukahti kun annoin tutin tai silitin.

Joten tsemppiä, jouluna tämä on muisto vain :)

Viime yö oli ihan kauhea ! Tyttö heräs 12 aikoihin ja ei miillään huuto loppunut ja sitten tein sen...annnoin tissiä...taisi mennä nyt ihan pieleen koko juttu. Ja aamulla heräsi sitten 5 aikaan itkemällä ja ei rauhoittunut sitten millään, entistä enemmän itki kun yritin sylissä rauhoitella. Annoin pullollisen korviketta, ei auttanut. Kun isä otti syliin niin heti rauhottui, mutta kun yritti kantaa takaisin makuuhuoneeseen niin ihan hysteeristä itkua oli, eikä siis rahoittunut millään muulla kuin tissillä. Nyt oon pilannu koko jutun ! Tyttö on niin itkuinen ja kiukkuinen kokoajan, mitä ei siis koskaan ennen ole ollut. Ei siis jaksa kuunnella sitä kitinää ja kätinää, hermot menee. Annoin äskenkin tissiä, kun alan olla ite ihan loppu jo tähänkin touhuun. Vaikeaa kun miehenkin pitäisi saada nukkua että jaksaa mennä töihin, nyt valvotaan sitten aina koko porukka pitkin yötä...ei naurata yhtään. Vitsi jos ensi yö on taas yhtä huutoa niin taidan antaa heti tissiä vai vieläkö pitäisi yrittää ja jaksaa kuunnella huutamista ??? Kiitos kaikille kannustuksesta. Haluaisin saada nyt tuon yöheräilyn loppumaan, mutta helpommin tosiaan sanottu kuin tehty. Ensi viikolla mennään kylläkin mummolaan, jospa siellä mummo ottaisi tuon unikoulun tehtäväkseen...ei ite kohta jaksa enää...

Koita vaan jaksaa vielä kun olet näinkin pitkälle jo päässyt. takapakkia voi tulla, se ei ole maailman loppu. Älä siis piinaa itseäsi siitä että sorruit antamaan tissiä. Kannattaa jatkaa siitä mihin olet jäänyt ja koittaa viedä juttu loppuun. Mitä jos et antaisi tytölle yöllä enää mitään, ei pullosta eikä rinnasta. Niin oppisi paremmin siihen että yöllä ei saa mitään vaan silloin nukutaan. Huutoa se tietää mutta parin yön jälkeen varmasti helpottaa. Itse sain ohjeen että lapselle ei pitäisi antaa ennen aamu klo 05 mitään. Helpommin tietysti sanottu kuin tehty mutta ei sen muutoksen välttämättä yhdessä yössä tarvitse tapahtua. Voi edetä myös pikkuisin askelin, eli ensin vaikka 04 asti on antamatta, seuraavana yönä 04.30 jne...Jos haluat lopettaa imetyksen niin ehkä siinäkin kannattaa edetä lapsen askelin. Tsemppiä sinulle. Kyllä te varmasti kohta koko perhe saatte nukkua paremmin.

ÄLÄ HYVÄ IHMINEN ANNA SILLE LAPSELLE MITÄÄN YÖLLÄ!!!EI PULLOA, EI TISSIÄ!!Minkä haluat lopettaa, yötissin vaiko yösyömisen??Jos annat tissin sijaan pulloa, niin kohta heräät yhtä usein antamaan pulloa kuin ennen tissiä!!Tutti suuhun, jos sellaista syö, sylissä kanniskelua ja hyssyttelyä....ÄLÄ ANNA PERIKSI!

TSEMPPIÄ!! :)

Taitaa meillä olla joka korvat tai hampaitten tulo joka nyt vaivaa. Koko illan oli tyttö aivan itkuinen ja annoin sitten lopulta yhden supon, nukkui tunnin ja on taas entinen iloinen itsensä. Eli ei nuo itkut tainneetkaan johtua siitä ettei tissiä saanut vaan täytyy mennä huomenna tutkituttamaan korvat. Joo, tiedän että mitään ei saa antaa yöllä jos haluaa yösyönnistä eroon. On vaan välillä niin tuskaista kuunnella sitä huutoa, kun alkaa mennä yli tunnin eikä mikään auta, ei kantelu, laulelu, hyssyttely...sitten sitä sortuu antamaan jotakin. Vaikeaa katsoa vierestä kun toisella on niin paha olla. No jospa ensi yö menisi paremmin ja huomenna tosiaan lääkäriin.

Jos äiti on kotona päivät ja kyseessä vain yksi lapsi että äitikin voi nukkua päiväunet, niin en tajua miksi lapsia pitää huudattaa ja opettaa, että "huuda huuda vaan, ketään ei kiinnosta"... Kaikki loppuu aikanaan, ei ne lapset tissiä koko ikäänsä halua. Jos äiti uupuu, niin se on toinen juttu se, on koko perheen etu että äidissäkin on vähän virtaa. Itsekseen en silti antaisi lapsen itkeä. Tämä nyt yleisesti unikoulusta, ei alkuperäiselle varsinaisesti. Tsemppiä!

Meni sitten eilen silleen että kun annoin sen supon ja nukkui 17-18 niin sai siitä sitten virtaa ja oli kuin duracellpupu eikä suostunut yöunille vasta kuin 23 jälkeen. Annoin iltatissit ja nukahtikin hyvin ja nukkui klo 5 saakka !!! Välillä heräsin yöllä kun kääntyili, mutta jatkoi uniaan. Meillähän nukutaan vielä perhepedissä niin ei tosiaan joudu yksikseen huutamaan vaikka heräisikin itkemään. Varsinaisessa unikoulussahan kait opetetaan samalla omaan sänkyyn, me ei vielä...ensin tuo yösyönti pois ja sitten pikkuhiljaa omaan sänkyyn. Parin kuukauden päästä on töihin meno, joten pakko aloitella tämä nyt hyvissä ajoin ettei tartte sitten silmät ristissä töissä olla. On työpaikan vaihdos ja kova työtahti edessä...Kohta mennään sitten lääkäriin tutkituttamaan ne korvat. Tästä taisi tulla tällainen meikäläisen blogi, mutta omia tunteita helpottaa kun saa kirjoittaa näkyville ajatuksia ja mukava saada kannustusta, paremmin jaksaa = )

Jatka toki tätä omaa blogiasi :)
Minä olen taustaillut ja lukenut mielenkiinnolla! Ja kyllä sinulla on ihan tosi hyvät perusteet tälle unikoululle. Töihin meno ennen kaikkea. Mua ainakin jänskättäis! Suuresti tsemppiä!

mutta entäs kun laps ei enää nukahdakaan tissille (mua ei haittais tissittää yöllä) mutta kun ei enää auta vaan sänkyyn laitto aiheuttaa hirveen huudon. Selvästikään ei ole nälkä koska vaan lutkuttaa. Liikkeellelähtöä / hampaita / eroahdistusta mutta kyllä pakko on meillä nyt ainaki huudattaa sit kun ei kerran rauhotu mihinkään. Korvat tarkistettu, suppoja annettu (hampaiden "varalle") jne. Ei apua. Nyt taitaa pitää harjottella sit ilman tissiä nukkumista ja nukahtamista.

Oon lopettanut meiän lapsilta yösyönnin tosi myöhään,ekalta ja tokalta vasta 1v.10kk iässä ja nuorimmalta tasan 1-vuotiaana.Meillä on ollu siinä vaiheessa maitopullosta pois opettaminen ja oon ottanu ne pullot kerrasta pois.Laittanu kaappiin ja sinne ne on jääny.Jos on heränny yöllä itkemään,eikä tutilla tms.oo rauhottunu,ni oon antanu ihan tavallisesta mukista vettä ja istualtaan.Eli lapsi ei viitti herätä kunnolla montaa kertaa juomaan,makuulla pullosta juodessa on melkeen puoliunessa ja sitä viittii monta kertaa yössä tehä.
n.2-4 yötä on menny jokaisella,että on jääny se yösyönti pois.

Yksi hyvä keino on antaa unikoulun pitäminen miehen hoidettavaksi, koska mieshän ei voi antaa tissiä vauvalle. Olen kuullut ystäväpiiristä mitä moninaisempia keinoja, joita voi käyttää. Joku ei ole viitsinyt kerrostalossa huudattaa lasta, joten ovat sitten mökillä tai vanhempien luona toteuttaneet unikoulun. Jotkut ovat laittaneet puolestaan kerrostalon ilmoitustaululle lapun, että pidämme unikoulua lapselle, joten pahoittelemme mahdollista huutoa. Ilmeisesti myös omien vanhempien käyttö on ollut suosittua varsinkin, jos esim. omalla äidillä on kokemusta useamman lapsen nukuttamisesta.

AP:lle sanoisin, että jos annat tissiä, niin nollaat silloin tilanteen takaisin lähtöasemaan. Älä siis anna tissiä. Olen varma, että 1-2 yössä tilanne normalisoituu, koska vauvalle 2 peräkkäistä yötä on jo rutiini, koska ei hän muista esim. viikon takaisia nukkumiskokemuksia jne.

Kannattaa myös miettiä sitä, että jos ITSELLE pitäisi pitää unikoulua, niin se vaatii totuttelua. Jouduin itse esimerkiksi selkäkivun vuoksi vaihtamaan nukkumisasentoa toiseksi ja kyllä siinä pari yötä meni, että opin nukahtamaan normaalisti toiseen asentoon.

meillä poika veti velliä yöllä' vielä melkein kaksi vuotiaana.. nyt tyttö syö pari pullollista maitoa yössä ja täyttää kohta vuoden.. ollan yritetty irti pullosta mutta yö on aikaa jolloin haluan nukkua enkä kuunnella tunti tolkulla huuto niinpä ollaan annettu.. siinä sängyn pädyssä ne odottaa et likka herää ja annetaan ni juo itse eikä muuten häiritse.. poika lopetti itse juomisen joten en tiedä miten saisi tämän loppumaan edes yhteen kertaan.. siis ollaan kyllä yritetty veden ja tutin avulla mutta kun tyttö ei edes tuttia muutenkaan syö niin mukä sitten.. sylittely eikä mikään auta.. huutaa kuin syötävä yli kolmekin tuntia jos yritetään..

Ei ollut tytöllä korvissa mitään vikaa, eikä mahassakaan, lääkäri vaan naureskeli että onpa kiva välillä nähdä terveitäkin lapsia. Melkein nolotti ! No mistäs sitä voi tietää jos vaikka joku olisi kipeänä kun huutaa ja narisee päivät pitkät. Nyt sitten tyttö taas tissittelyn kautta yöunilla ja toivottavasti viimeöinen toistuisi eikä heräisi ollenkaan. Nyt olen taas vahvempi, enkä aio antaa tissiä enkä vettä. Silloin kun ite on ihan väsynyt niin antaa vaikka mitä että saa toisen hiljaiseksi. Ihmeellistä kitinää ja kätinää meillä on kokoajan ja kauheita mahalleen heittäytymis raivokohtauksia jos ei esim. saa äidin kädessä olevaa kännykkää itellensä. Ihan outoa käytöstä, ei ole ennen ollut. Nyt nähtävästi katotaan kuka talossa määrää vai osaakohan noin pienet vielä ruveta pompottamaan ?

Kiva kun on keskustelua virinnyt ja mukava lukea muittenkin kokemuksia. Ei ole helppoa tämä tosiaankaan. Luulin oikeasti että kolmannen yön jälkeen alkaa ihanuus ja me kaikki vaan nukutaan onnellisina aamuun asti. Kaitpa se joillakin onnistuu, mutta ei näköjään meillä. Minustakin järjellä ajatellen on vähän ristiriitaista tuo että esim. illalla annetaan tissiä ja esim. seuraavana aamuna ei. Yritän nyt kumminkin pitää tuon että annan vaan iltatissin enkä muuten ollenkaan, koska korvikekin maistuu. Meillä tyttö on oppinut pullosta juomisen taidon vasta viimeisen kuukauden aikana, siis ihan kunnolla, ja tutti on suussa aina väärinpäin. Tsemppiä muillekin yrittelijöille !

Täällä myös unikoululaisia:)Yritän ettei ennen viittä syötäisi.
Nyt iski kesken unikoulun flunssa neidille että hiukan tuli takapakkia.Olen joutunut syöttämään 3-4 välillä edellisyönä.Viime yö meni paremmin klo.4.30 vasta syötiin.Pari yötä ennen nuhaa saatiin tyttä nukkumaan klo.21-06.30 heräämättä.Söi tissiä ja jatkoi unia klo 8 asti.Jänskättää ensi yö..
Pidän peukkuja teille!

En jaksanut kaikki lukea, mutta jos lopetatte yöimetykset/-syönnit, niin tehkää niin. Se vasta on älytöntä että tehdään unikoulua, mutta sitten kuitenkin annetaan pulloa/rintaa. Miksi huudattaa sitten lasta ollenkaan? Johdonmukaisuutta, ei kai se vauvakaan opi jos jonain yönä on toiset säännöt toisena toiset...

T. Se äiti joka oli kaikki lapsensa unikouluttanut (kirjoitin siitä että mitkä oli olleet "itkuajat" unikoulun 5 yönä) ja tietää kyllä että se itku on raastavaa.

Yhteistyössä