Ekaluokkalainen ja vanhemman osallistuminen tunneille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapsi on ekalla luokalla. Opettaja pyysi että osallistuisin tunnille. Avustajan ei pysty saamaan luokkaan kun ei ole resursseja. Olen ollut jo pari viikkoa kahden kolmen päivän aikoina pari kolme tuntia koulussa. Tällä hetkellä nuorin on kotona hoidossa.

Alun perin minun piti olla vaan oman lapsen tukena, mutta opettaja on pyytänyt apua mm. tehtävien tarkistamisesta, läksyjen merkkaamisessa jne. Kun en ole avustaja, voiko ope kuitenkin pyytää näitä asioita vaikka oli tarkoitus olla oman lapsen tukena? Viimeiseimmät kerrat istuin luokan perässä ja seurailin sieltä mitä lapset tekee.

Tuli vaan semmoinen olo, että kun on koulussa tiedossa että lapsi on käynyt puhe- ja toimintaterapeuiteillä niin hän on simätikkuina siinä luokassa. Ei saisi verrata muihin lapseihin, mutta ilman aiempaa taustaa lapsi olisi vaan villi lapsi ei muuta.

Jokaisella on oma mielipide omasta lapsesta, mutta tuntuu siltä että kun kun muut saa pomppi penkillä, kierellä luokkaa, makaa pulpetin päälle, olla tekemättä niin kuin ope on pyytänyt niin heille se on sallittua eikä tule mitään ongelmia. Kun taas, jos oma lapsi tekisi jotain näistä asioista niin tulee iso ja paksu haloo...

Kun moni vanhemmista on osallistunut tunneille?
Onko opella oikeus pyytää apua, vaikka en ole koko luokan avustaja?
Mitä tosiaankin täytyy ajatella, jos muut lapset tekee kaikenlaista ja jos oma lapsi tekisi jonkun näistä asioista niin lapsella on ongelmia?

Palkka en saa, enkä pyytänyt kun kyseessä on oma lapsi. Minulla ei ole avustajan koulutusta.

Hienoa, että pystyt olemaan lapsesi tukena koulussa. Mutta kunnan velvollisuus on se avustaja hankkia. Sinä olet nyt yksityishenkilönä lapsesi tukena, eikä sinulle kuulu muut tehtävät mitenkään. Kieltäydy kohteliaasti ja kerro, että olet lapsesi tukena etkä opettajan apulainen.

Ja ehdotan, että otat videokameran kouluun mukaan ja huomaamattomasti kuvaat vaikka sieltä luokan takaata tuntien kulkua. Menet sen videon kanssa rehtorin puheille, näytät, että lapsesi on eriarvoisessa asemassa. Ja sitten asia lähtee siitä eteenpäin. Mikäli tosiaan muiden lasten samoihin asioihin ei puututa mutta yhden pitäisi siirtyä erityisluokkaan niin ehkä se onkin opettaja, jonka pitäisi siirtyä vaikka kortistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hienoa, että pystyt olemaan lapsesi tukena koulussa. Mutta kunnan velvollisuus on se avustaja hankkia. Sinä olet nyt yksityishenkilönä lapsesi tukena, eikä sinulle kuulu muut tehtävät mitenkään. Kieltäydy kohteliaasti ja kerro, että olet lapsesi tukena etkä opettajan apulainen.

Ja ehdotan, että otat videokameran kouluun mukaan ja huomaamattomasti kuvaat vaikka sieltä luokan takaata tuntien kulkua. Menet sen videon kanssa rehtorin puheille, näytät, että lapsesi on eriarvoisessa asemassa. Ja sitten asia lähtee siitä eteenpäin. Mikäli tosiaan muiden lasten samoihin asioihin ei puututa mutta yhden pitäisi siirtyä erityisluokkaan niin ehkä se onkin opettaja, jonka pitäisi siirtyä vaikka kortistoon.

Nehän voi nostaa syytteet jos kuvaan salaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No sitten vaan nariset täällä palstalla asiasta ja annat asian olla koulussa :saint:.

Olehan varovainen... kuvaaminen ilman jokaisen lapsen vanhemman suostumusta on laitonta. En siis suosittele. Rehtorin ja opettajan kanssa kyllä kannattaa keskustella. Valitettavasti asia on usein niin, että vanhemman täytyy "nousta barrikadeille" oman lapsensa puolesta, ennen kuin avustaja löytyy. Itse olisin sitä mieltä, että on perusteltua saada lapsellesi avustaja. Voisiko sieltä ouhe- tai toimintaterapiasta saada lääkäriltä lausuntoa, että tarvitsee avustajan? Ja todellakaan ei ole sinun tehtäväsi auttaa läksyissä jne. Olet aika joustava ollut jo siinä että olet mennyt luokkaan. Olet siellä oman lapsesi takia, et avustajana, eihän sinulle edes palkkaa makseta! Täytyy vaan olla kovana ja VAATIA suureen ääneen. Hiljaiset ja "kaiken nielevät" vanhemmat eivät valitettavasti koulumaailmassa pärjää jos lapsi tarvitsee erityistukea.

No sitten vaan nariset täällä palstalla asiasta ja annat asian olla koulussa :saint:.

Mitä itse tekisit jo sun lasta kuvattaisi salaa?
Olisiko se sinusta ihan ok?
Yritin saada vastauksia näihin kysymyksiin:
Mitä tosiaankin täytyy ajatella, jos muut lapset tekee kaikenlaista ja jos oma lapsi tekisi jonkun näistä asioista niin lapsella on ongelmia?

Olen kertonnut omaa mielipidettä, mutta mitä järkeä puhua opettajien kanssa, jos ei ne kuuntelee. Kun kerran saivat päähän että tätä lasta täytyy siirtää niin kukaan ei voi muutaa niiden mieltä.
Sen perusteella mitä olen nähnyt niin yli puolet luokasta tarvitsevat sitä avustajia...

Vastailen noihin kysymyksiisi...

1. nostaisin hirveän haloon
2. no ei todellakaan
3. mun opettajaurani aikana ei yksikään, koskaan. Ei kollegoilla, ei mulla.
4. on oikeus pyytää. Ja sinulla oikeus kieltäytyä.
5. tämä on hankala asia. En ole kenenkään puolella, mutta voi olla niin, että ope on ehkä liian "herkkä" huomaamaan lapsesi poikkeavan käytöksen ja sinä ehkä liian "herkkä" reagoimaan suojelevasti, eli et ehkä nää oman lapsesi käytöstä niin häiritsevänä. Joku peruste sille kuitenkin on, että sinua on luokkaan pyydetty ja sinullakin joku tuntuma ongelmiin koska olet luokkaan mennyt.

Niin, omassa luokassani on myös puhe- ja toimintaterapiassa käyvä lapsi, en ole häntä missään erityisasemassa (hyvässä ja pahassa) pitänyt, avustajaa ei ole, kotiin ollaan yhteydessä tarvittaessa.

Olen kertonnut omaa mielipidettä, mutta mitä järkeä puhua opettajien kanssa, jos ei ne kuuntelee. Kun kerran saivat päähän että tätä lasta täytyy siirtää niin kukaan ei voi muutaa niiden mieltä.
Sen perusteella mitä olen nähnyt niin yli puolet luokasta tarvitsevat sitä avustajia...

höpö höpö. Ei pidä paikkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ope:

2. no ei todellakaan
5. tämä on hankala asia. En ole kenenkään puolella, mutta voi olla niin, että ope on ehkä liian "herkkä" huomaamaan lapsesi poikkeavan käytöksen ja sinä ehkä liian "herkkä" reagoimaan suojelevasti, eli et ehkä nää oman lapsesi käytöstä niin häiritsevänä. Joku peruste sille kuitenkin on, että sinua on luokkaan pyydetty ja sinullakin joku tuntuma ongelmiin koska olet luokkaan mennyt.

Niin, omassa luokassani on myös puhe- ja toimintaterapiassa käyvä lapsi, en ole häntä missään erityisasemassa (hyvässä ja pahassa) pitänyt, avustajaa ei ole, kotiin ollaan yhteydessä tarvittaessa.

Perusteena vanha tausta kun lapsella on ollut puhe- ja toimintaterapiakäynnit. Ja jos niitä tietoja ei olisi ollut koulussa niin niistä asioista ei mainitsettaisi koko ajan.
Maailma on muuttunut, miten käy jos kieltäydyn opettajan vaatimuksiin?

Ei lasta noin vaan voi siirtää erityisluokkaan tai -kouluun, jos siihen ei ole perusteita. Pelkkä pärstäkerroin ei riitä syyksi.
Jos avustajaa lapselle haluat tai siihen on oikeasti tarve, täytyy olla asianmukaiset lausunnot. Ei meidän koulussa/kunnassa resurssit ainakaan riitä pelkän vanhempien mielipiteen perusteella avustajia hankkimaan.
Nyt vaan puheterapeutin luo keskustelemaan, paperiasiat kuntoon, niin eiköhän koulutyökin saada järjestykseen. Hienoa työtä olet tehnyt, kun olet ollut lapsesi apuna. Pitemmän päälle se on kuitenkin muiden hommaa kuin sinun - avustajan.
(Toinen ope kirjoitti hyvin, olen täysin samaa mieltä.)

2. no ei todellakaan

Perusteena vanha tausta kun lapsella on ollut puhe- ja toimintaterapiakäynnit. Ja jos niitä tietoja ei olisi ollut koulussa niin niistä asioista ei mainitsettaisi koko ajan.
Maailma on muuttunut, miten käy jos kieltäydyn opettajan vaatimuksiin?

Mitä opettaja sinulta vaatii? Olemaan koko ajan lapsen avustajana? Auttamaan muita?

höpö höpö. Ei pidä paikkaansa.

Se on hienoa, jos pystyt ottamaan huomioon vanhempienkin pielipiteitä.
Nostan hattua...
Valitettavasti kaikki opettajat eivät ole samanlaisia kuin sinä :(

onko teillä ollut oppilashuollon kanssa palaveria? Pyydä sellaista. Sano että haluat keskustella oman lapsesi kannalta parhaasta ratkaisusta. Sano siellä palaverissa KAIKKI, älä kaunistele muitten oppilaitten käytöstä, äläkä omasikaan. Pyydä apua oppilashuollon ryhmältä, siihen kuuluu ala-asteella yleensä terveydenhoitaja, koulupsykologi, kuraattori, rehtori, erityisopettaja ja sen luokan ope. Erityisluokalle siirtäminen ennen kaikkien mahdollisten muitten apukeinojen kokeilua ensin on mielestäni aika outoa. Onko lapsesi ollut erityisopettajalla, onko hänelle tehty koulussa testejä, onko käynyt koulupsykologilla? Näitä kaikkia vaadi ennen mitään siirtopuheita.

Mitä tarkoitit lauseella "maailma on muuttunut..." voit sanoa opettajalle, ettet enää pysty koulussa lapsen kanssa olemaan. Asettaahan se lapsen eriarvoiseen asemaan myös muiden oppilaiden silmissä ("ton äiti on aina täällä koulussa mukana"). Opettajan pitää rehtorin kautta alkaa vaatimaan (kanssasi yhdessä?) lapselle/luokalle avustajaa.

Onko ope kokematon? Jos siksi jännittää lastasi?

Tiedän vanhempia jotka ovat olleet lapsensa apuna koulussa. Toisessa tapauksessa kävi ikävästi.
Kyllä kai sitä menis auttamaan, jos oma lapsi apua tarvis.
Toisaalta ei kannattais suostua vaan VAATIA koulua hommaamaan avustajat, koska se on koulun tehtävä.
Helposti käy vielä niin, että tämä käytäntö yleistyy ja sitten ei palkata niitä vähiäkään koulunkäyntiavustajia, koska vanhemmat tekevät niiden työn.
Sehän ei sitten ole enää kenenkään etu.

onko teillä ollut oppilashuollon kanssa palaveria? Pyydä sellaista. Sano että haluat keskustella oman lapsesi kannalta parhaasta ratkaisusta. Sano siellä palaverissa KAIKKI, älä kaunistele muitten oppilaitten käytöstä, äläkä omasikaan. Pyydä apua oppilashuollon ryhmältä, siihen kuuluu ala-asteella yleensä terveydenhoitaja, koulupsykologi, kuraattori, rehtori, erityisopettaja ja sen luokan ope. Erityisluokalle siirtäminen ennen kaikkien mahdollisten muitten apukeinojen kokeilua ensin on mielestäni aika outoa. Onko lapsesi ollut erityisopettajalla, onko hänelle tehty koulussa testejä, onko käynyt koulupsykologilla? Näitä kaikkia vaadi ennen mitään siirtopuheita.

Mitä tarkoitit lauseella "maailma on muuttunut..." voit sanoa opettajalle, ettet enää pysty koulussa lapsen kanssa olemaan. Asettaahan se lapsen eriarvoiseen asemaan myös muiden oppilaiden silmissä ("ton äiti on aina täällä koulussa mukana"). Opettajan pitää rehtorin kautta alkaa vaatimaan (kanssasi yhdessä?) lapselle/luokalle avustajaa.

Onko ope kokematon? Jos siksi jännittää lastasi?

En tiennytkään että minulla on oikeus pyytää oppilashuollon kanssa palaveri :(
Taustalla on ne vanhat puhe- ja toimintaterapiakäynnit. Lapsi ei käynyt koulupsykologilla ei ainakaan mun tietojen mukaan.
En tiedä miten paljon kokemusta opettajalla opettajan uralla.

Minä ihmettelen lähinnä sitä, etteikö lapsella ole papereita sieltä 'lääkäripuolelta' tuosta kouluvaihtoehdosta. Meidän puhe- ja toimintaterapiassa käyvällä lapsella tehdään tutkimuksia vuosittain ja koulujuttuja on ruvettu pohtimaan jo hyvissä ajoin. Niin neurologi, psykologi, puhe- ja toimintaterapeutti määrittää lapsen taitoja ja valmiuksia ja on siellä fysioterapeuttikin tutkimassa kaiken lisäksi. Meillä on edessä useamman päivän koulukypsyystutkimukset keväällä, kun tuo joukko ei vielä osaa tarkkaan sanoa, mikä on paras vaihtoehto ja miten paljon kypsymistä tulee ennen koulun alkua.

Ei se erityiskoulukaan mikä mahdoton vaihtoehto ole. Selvitä tuon asiantuntijapuolen suositukset (ja vaadit niiden perusteella virallisen avustajan, jos siihen on tarvetta). Toisaalta olen nähnyt tapauksen, missä vanhemmat taistelivat kauan erityiskoulua vastaan ja tiedän sen perusteella mitä ongelmia siitäkin koituu itse lapselle kuin koko muulle luokallekin ennenkuin siirto tehtiin useamman vuoden jälkeen. Kannattaa olla realisti, vaikka se erityiskoulu voi tuntua pahalta paikalta - lapsen omaa parasta kuitenkin haetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ope minäkin:
Mitä opettaja sinulta vaatii? Olemaan koko ajan lapsen avustajana? Auttamaan muita?

Olemaan oman lapsen avustajan kun kerran "olen kotona".
Ja jos kieltäydyn auttamasta muita niin tulee pitkä katse.

Sulla on varmaan syy "olla kotona" - ts. olla (sairaus)eläkäkkeellä, työtön, hoitovapaalla, äitiyslomalla tms.
Mielestäni sun tehtävä ei ole olla oman lapsesi avustaja, itse suostuisin vain muuatamaksi tunniksi/päiväksi tuollaiseen. Sitä paitsi mielestäni on pieni riski siinä, että äiti on myös koulussa, äidin tehtävä on kyllä ihan muu kuin olla avustajana koulussa.
Tsemppiä sulle ja toivottavasti saatte pian oikean avustajan ja asiat kuntoon.
Mutta mitään siirtoja yms. ei kevyein perustein ja perusteetta tehdä. Nyt soitto reksille ja terapeutille ja sitä kautta asioita eteenpäin. :)

Yhteistyössä