Ekaluokkalaisen aamu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töissä vai kotona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töissä vai kotona

Vieras
Moi!

Olen saanut työtarjouksen. Lapseni aloittaa koulun syksyllä ja minun piti olla kotona laittamassa häntä kouluun (työttömänä/ei tukia).

Nyt kun työtä yllättäen tarjoutui, ottaisin sen mieluusti vastaan, mutta murehdin lapseni pärjäämistä aamuisin. Hän on ollut hyvin vähän yksinään.

Toisaalta työt ovat kiven alla ja työaika olisi mukavasti 8-15, joten iltapäiväkerholle ei varmaankaan olisi tarvetta. Eikä sitä enää saisikaan.

Perheemme rahatilanne on sellainen, että pystyisin olemaan syksyn kotona, mutta tietysti kaipaan omaakin elämää, en viihtyisi kotirouvana. Ja tätä työtä en jatkossa saa, ellen ota sitä nyt vastaan.

Onko teidän ekaluokkalaisenne selviytyneet aamulla itse kouluun? Aamupalat, vaatteet ja kellot valmiiksi? Kännykkää hän osaa käyttää.

Koulumatka on lyhyt, n.100m. Sukulaisia ei asu kovin lähellä, muita tuttuja kyllä.

Lapseni on ehdottomasti etusijalla, luotan siihen, että hän osaisi lähteä yksinkin kouluun, mutta onko muilla kokemusta tälläisestä tilanteesta?

Meillä onnistui hyvin. Esikoinen aloitti koulutyön siten, että yksin lähti kouluun. Koulu oli vieressä. Ainoa ongelma oli aamuisin se ettei ollut tekemistä. Lapsi herätettiin jo klo 7 kun minä lähdin töihiin ja aika tuli pitkäksi, jos koulu alkoi klo 10. Reipas koululainen. Sovittiin, että jos hätä on niin saa soittaa äidille tai isälle.

kyllä onnistuu. kännykkään hälytykset et nyt aika lähteä ja sie voit sitten vaikka varmistaa et on lähtenyt.

meillä oli niin et molemmat lähti klo 6 töihin ja koululaisen oli vaan selvittävä aamusta yksin. koulumatkaa 2,9 km

Meillä sama tilanne, koulumatkaa 400m. Olemme opetelleet matkan kulkemista ja reippaasti on tyttö syksyä aloittamassa. Ehdin olla ensimmäisen viikon kotona eli siinäkin vähän näkee ja pystyy tsemppaamaan.

Meillä tyttö menee nyt ekaluokalle, koulumatkaa 4,8km jonka kulkee bussilla. Omat aamuvuoroni alkavat klo.7. Ensimmäiset kaksi viikkoa ehdin olla kotona lomalla, joten voimme harjoitella bussilla kulkemisia ja sitten on vain tytön itse kyettävä aamutoimiin. Soittamalla varmistetaan lähdöt yms.

Meillä tyttö menee jo tokalle, eikä oo ikinä lähtenyt yksin kouluun...:(, ei uskalla olla yksin kotona. Koulumatkaa vähä Yli 3km, bussilla kulkee, pysäkille n.1km matka. Ei tunne kelloa. Iltapäivät iP kerhossa.
On kyllä erityislapsi, ihan normaalikoulussa

Sähän voit vaikka aamulla soittaa hänelle kun on aika lähteä kouluun. Mun työkaverini ainakin tekee näin joka aamu vielä tokaluokkalaisen kanssa, lapsi on iltapäivät iltapäiväkerhossa.

Onko teilläpäin iltapäiväkerhon yhteydessä aamupäiväkerhoa? Sinuna soittelisin sinne ja kertoisin tilanteen muuttumisesta ja työllistymisestä:) Niin jos saisitte vielä lapselle paikan aamuiksi?

Meillä lapsi oli viime vuonna aamu- ja iltapäiväkerhossa ja ainakin nyt tokalla jatkaa vielä aamupäiväkerhossa, jonne "tiputan" hänet työmatkalla. Syö siellä aamupalan (otetaan kotoa mukaan) jne. Lukkarissa oli kuiten aika paljon "myöhäisiä" aamuja, koulu alkoi 9-10 välillä.. Näin sain itse huolehdittua että lapsella on tarvittavat asusteet mukanaan jne. eikä tarvinnut kummankaan stressata mihin aikaan kouluun pitää lähteä ja mitä kaikkea tehdä ennen sitä. Meillä kyllä koulumatkaakin enemmän, 2km.

Meillä ei oo täälä aamup.kerhoa ja jos alkaa tulevalla epulla myöhemmin koulu niin se on selvittävä. Pyritään siihen että toinen vanhemmista on lähettämässä aina kun mahdollista. On jo puhuttu että näitä omatoimiaamuja varten opetellaan selkeä rutiini apukeinoineen jotta homma onnistuisi ominkinpäin.Kotona yksinolo sujuu kyllä niisämäärin mitä tulis olemaan koulunalettua.

Yhteistyössä