ekan kerran jälkeen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a-pua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a-pua

Vieras
kerron nyt kaiken mahdollisimman tarkkaan että osaisitte neuvoa mahdollisimman hyvin :)

eli:
Olen pian 16-v tyttö. Mulla on ollut kerran hiivatulehdus (luultavasti se) alle kuukausi sitten, josta soitin terveydenhoitajalle. (oireita oli kutina ja runsas vuoto joka haisi vähän pahalle. ei kuitenkaan "kalalle" niinku bakteeritulehduksessa) Terveydenhoitaja neuvoi hakemaan apteekista canesten hiivalääkkeen. Noh, käytin sen puikon ja voidetta, jolla kutina hävisi kokokaan, ja vuoto väheni normaaliksi.

oho, edellinen viestini jäi kesken :D

Eli siis, olin ensimmäistä kertaa yhdynnässä nyt viikonloppuna (3 kertaa viikonlopun aikana! :S). Poika tuli sisääni, koska minulla on ollut e-pillerit jo valmiiksi (epäsäännöllisiin kuukautisiin ja kuukautiskipuihin) Nyt yhdynnän jälkeen kutisee hieman ja lievää kipua. Mutta vuoto ei ole vielä ainakaan runsastunut.
Onko se jälleen hiivaa? Vai voiko moisia oireita olla yhdynnän jälkeen muutenkin?

Voi olla
-hiivaa
-klamydia tai tippuri
-virtsatietulehdus
- hankaumia

Ota yhteys lääkäriin tai edes kouluterveydenhoitajaan.

Vain kumi suojaa sukupuolitaudeilta.

Voi tosiaan johtua hankauksestakin! Muutama vuosi sitten sain keväällä vastaavia oireita ja luulin sitä hiivaksi. Kävin lääkärillä ja otettiin testejä yms. mutta lopulta päädyttiin diagnoosiin, että talviteloilta hakemani pyörä ja ahkera pyöräily pitkän tauon jälkeen aiheutti hankausta ja sitten kutinaa!! :D Tämä os siis ihan tosi juttu, vaikka vitsiltä kuulostaakin.

Ja kyllä, mulla on ihan tavaliinen pyörä ja normisatula...

Ei sen välttämättä tarvitse olla mitään vakavaa, joskus yhdynnän jälkeen voi olla hieman kutinaa, kirvelyä tai muuta kipua. Voi johtua siitä ettei emätin ollut tarpeeksi "valmis" yhdyntään (liukasteen käyttö voi olla hyvä jos emätin on liian kuiva) ja varsinkin jos tämä oli ensimmäinen kerta niin keho ei ole vielä tottunut yhdyntään. Myös alapesu yhdynnän jälkeen voi olla hyvä ettei bakteerit jyllää ja hiiva iske jälleen päälle. Jos kipu ja kutina jatkuu mene terveydenhoitajalle mutta muuten en usko että sulla mitään hätää on, olethan melko nuori ja usein keho vaatii totuttelua seksiin.

En usko että iällä tai kokemuksella siinä tapauksessa paljon väliä- kyllä se kaikkia vähän nipistää jos papa koe otetaan! Mitä enemmän jännittää lantiopohjaa sitä enemmän on kokemus epämukavampi..että rentona vaan ja älä anna pelon jättää menemättä, on hyvä käydä tarkastamas että kaikki on kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja muumi85:
kyllä se kaikkia vähän nipistää jos papa koe otetaan!
No ei tod nipistä kaikkia! Mä en oo koskaan tuntenut mitään papakokeen aikana. Tyhmää pelotella tollai. Jännittää vaan enemmän.

Ei kannata missään nimessä pelätä gynekologista tutkimusta, varsinkaan sen vuoksi, että ei ole vielä useita yhdyntöjä takana. Moni käy tarkastuksessa ennen ensimmäistäkään yhdyntää hankkiessaan pillerit.

Itse ajattelen, että gynekologinen tutkimus on kuin hammaslääkärillä käynti: ei sinne ihan riemusta kiljuen mene, mutta ei sitä kuitenkaan tarvitse pelätä. (Tiedän, huono vertaus, jos sattuu oikeasti olemaan hammaslääkärifobia...) Mutta ehkä "a-pua" ymmärrät, mitä tarkoitan. Niin se vain on, että tuo tutkimus, kuten hammaslääkärillä käyntikin, kuuluu ihan säännöllisesti naisen elämään. Varatkaa vaikka kaverin kanssa aika ja olkaa toisillenne tukena, jos se tuntuisi mukavammalta niin.