Ekan kerran päiväkodissa huolestuttiin nuoremman puhumattomuudesta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tarkoitit varmaan kiertävää erityislastentarhanopettajaa. He ovat koulutettuja kiinnittämään varhaisessa vaiheessa huomiota asihoin jotta lapsi voisi saada mahdollisiman aikaisin niitä tukitoimia mitä tarvitsee. Kannattaa neuvolassa vaati lähete puheterapeutille. Itse jouduin painoistamaan aika paljon että sain omalle esikoiselle kun oli 2v 4kk. Olin 2 vuotis neuvolassa puhunt tästä kun hoidosta juuri erityislastentarhanopettajan toimesta päätimme alkaa vaatia puheterapiaan pääsyä. Neuvolassa tykkääväät odotella ja odotella joten siellä joutuu hieman painostamaan. Me saatiin sit lähete ja kuukauden päästä päästiin kunnalliselle puheterapeutille.

Puheterapeutti huomasi nopeasti asioita jotka eivät olleet kohdillaan ja hommasi psykologin tekemään perusarvioin joka teki lähetteen lastenpsykiatrille ja hän taas puolestaan lastenlinnaan. Diagnoosi saatiin minkä avulla lapsi on saanut jo yli vuoden kelan kustantamaa yksityistä puheterapiaa suoraan päiväkotiin ja me vanhemmat saadaan ohjauskäyntejä kerran kuussa. Lapsi kehittynyt ihan tosi isoin harppauksin tämän ansioista :)

Kannattaa siis ajaa vahvasti oman lapsen etuja ja vaikka sitten puheterapiassa kävisikin vain pari kertaa niin eihän siinä mitään häivä. Mutta jos lapsi tarvii lisätoimenpiteitä niin sitä parempi mitä nuorempana ne päästään aloittamaan.
 
Ihan jo sen takia kannattaa hakeutua pyheterapiaan ajoissa, että lapsen aivot "muovautuu" noissa asioissa huimasti sinne 5-6 ikävuoteen saakka. Silloin pystyy vielä kovasti vaikuttamaan. Myöhemmin se ei enää ole ihan sama asia.
En nyt osaa tän paremmin selittää, mutta varhainen puuttuminen ja tuki on siis valttia.

Meillä 4v, jolla jo toinen vuosi puheterapiaa menossa.
 
Joo Kouvolassahan me asutaan ja täällä tilanne ei ole mitenkään hyvä. Veljensä siis alkoi puhumaan myös vasta yli 2,5-vuotiaana ja nykyään puhuu kuin ruuneperi, tosin r- ja s- siltäkin vielä puuttuu, mutta se kuulemma on ihan yleistä vielä tuossa iässä (5v). Nuoremman puhe on nyt tässä viime viikkojen aikana ihan huimasti kehittynyt tai sanotaan, että on alkanut noita sanoja enemmän ja enemmän käyttämään ja sanoja tulee kuin sieniä sateella, joten katsotaan tilanne sitten neuvolassa, mitä siellä neuvolan täti päättää.

Meillä on ero ollut noiden lapsien välillä se, että esikoisella oli paljon omia sanoja, sille helikopteri oli kaddika jne, mutta kuopuksella taas ei noita omia sanoja ole ollut oikeastaan ollenkaan, se avaa suunsa vasta kun osaa sen sanan edes jotenkin oikein, on luonteeltaan muutenkin harkitsevampi.
 
[QUOTE="kissa";29006606]Mietin aina näissä puheterapiatapauksissa että kuinkahan paljon vanhemmilla itsellään on tapana puhua lapsilleen? Vilkas vuorovaikutus lapsen kanssa auttaa varmasti suuresti puheen kehitystä.[/QUOTE]

Ei se siitä ole kiinni. Itselläni on kaksoset ja toinen oppi puhumaan hyvin varhain ja puhuu nyt pitkiä lauseita ja tarinoita ja käyttää hyvin laajaa sanavarastoa. Toinen kaksonen taas ei puhu vielä kuin yksittäisiä sanoja ja kahden sanan lauseita ja nekin vaan mennään ulos, mennään autoon, ei mennä, jne. Ovat nyt 2,8kk ikäisiä. Tämä puhumattomampi taas on ollut aivan vauvasta lähtien hyvin liikkuvainen ja ketterä.
 
[QUOTE="siis";29006561]Siis oikeestiko joku tekee näin? Se on todella haitallista, eikä suinkaan kehitä puhetta![/QUOTE]

Niin, se riippuu varmaan vähän siitä, että miten vanha se lapsi on? Ja miksi se ei puhu?
 
Kannattaa kyllä ehdottomasti mennä kun kerran pääsette! Meidän 2v 4kk ei sano vielä sanaakaan ja puheterapiaan ollaan oltu jonossa kohta puolivuotta. Soittelin juuri kun ei ole kuulunut mitään, mutta jonot on kuulemma pitkät. Olen soittanut myös alueen yksityisille ja hekin ovat niin kiireisiä etteivät ota edes jonoon... Kyllä pikkuhiljaa alan olla huolestunut kun apua ei saa mistään !
 
Meille annettiin vuosi sitten aikaa 2,5v saakka, että jos ei siihen mennessä ala tulla lauseita niin puheterapiaan. 2v5kk niitä alkoi tulemaan sitten niin ei tarvinnut mennä :) näin olen kuullut muillakin menneen täällä helsingissä, siltä kannalta tuo 3v tuntuu isolta. Lapset on kuitenkin erilaisia ja jos kerran suvussa ihan yleistäkin niin en ainakasn huolestuisi. (En huolehtinut omanikaan kohdalla, totesin vaan että kyllä se sieltä omia aikojaan tulee). Ja tälle lapselle on puhuttu PALJON aina.

Meille ei noista lauserakenteista/sanojen taivutuksista ole sanottu yhtään mitään (kun joku niistäkin tässä ketjussa puhui). Lapsi on nyt juuri täyttänyt 3v ja höpöttää hulluna, mutta sanat tulee usein väärässä järjestyksessä, omia "knöknö" äänteitä tmv saattaa olla välissä ja taivuttelee sanoja vähän miten sattuu. 3v tarkastuksessa ei kovin kattavasti puhetaitojaan esitellyt kun siinä tilanteessa oli mielummin hiljaa kuin sanoi mitään ollessaan epävarma. Vauvan neuvoloissa kuitenkin höpötellyt enemmän eikä terkka ole ollut tuosta nyt yhtään huolissaan. Onkohan mitään "rajapyykkejä" milloin näitä aletaan ohjaamaan sitten puheterapian pariin?
 
Tytön puheenkehitys viivästyny, höpöttää omiaan ja sanoja sanoo, mutta puheterapiassa aika menee syiden etsimiseen ja nyt kun tyttö ei ole puhelias puheterapiaaikana ollu, terapeutti töksäytti minulle että vanhemmista johtuisi tämä puhumattomuus! Tyttö muuten eloisa ja höpöttelee. Muskarissa siskonsa kanssa laulelee ja kotona luetaan ääneen. Kommunikointi terapeutin kanssa haasteellista, yliinnokas eikä kuuntele vanhempaa.
 
Lapsen puhe teki aimo harppauksen eteenpäin lokakuun lopulla ja marraskuussa oli sitten neuvola-aika, jossa todettiin, että katsotaan mikä on tilanne 3,5-vuotiaana. Päiväkodissakin olivat ihan onnessaan, kun lapsi puhuu. Kirjainpuutoksia vielä on, mutta kehitys on ollut huimaa. Että ei ainakaan vielä olla mihinkään puheterapiaan menossa. Alkusyksystä kun lapsi vielä paljon käytty öö öötä, niin tuo on nyt jäänyt kokonaan pois ja lapsesta on tullut varsinainen papupata :D
 

Yhteistyössä