Elääkö joku kulissiavioliitossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietiskelijä"

Vieras
Mietin tässä sellaista että elääkö joku tosiaan vielä nykypäivänä kulissiavioliitossa. Mulla on eräs kaveri ja hän on naimisissa. Esittää kaikille että voivat perheenä hyvin ( kaksi lasta) ja ovat todella onnellisia. Mun seurassa kyllä vaikuttaa enemmänkin vaivaantuneelta jos erehdyn kysymään jotain heidän perheasioistaan. Hän sulkeutuu heti jos kysyn esim. että mitä aiotte tehdä lomalla. Vaihtaa puheenaihetta jne. Ei halua puhua mitään heidän avioliitostaan. Toisaalta kun on ollut esim. juhlia ym niin kertoo kaikille että kaikki on hyvin ja esittää onnellista, mutta näen päällepäin ettei kaikki ole hyvin. Kahden kesken vaivaantuu. Voiko ihmiset elää kulisseissa ja kuinka kauan sellaista jaksaa?

Tunnen yhden ihmisen joka on suoraan sanonut mulle, että haluaa elää kulissiliitossa koska ei oo varaa erotakaan. Esittävät muille että hyvin menee ja liiton sisällä kuohuu. Tai ei oikeastaan kuohu vaan siellä ei tapahdu mitään. Joka päivä samanlaista, ei rakkautta, ei mitään. Pitävät vaan kotia ja perhettä pystyssä mutta erotakaan ei voi. Meinaavatkohan elää noin hamaan hautaan saakka.

Taitaa olla omaa kuvitelmaasi tuo vaivaantuminen. Ehkä hän ei vain halua puhua yksisyisasioista sinun kanssasi ja kokee utelusi ahdistavana.

Meillä ei tehdä juurikaan etukäteen mitään lomasuunnitelmia, joten vaikea olisi sanoa mitään sellaisiin kysymyksiin.

Tunnen yhden ihmisen joka on suoraan sanonut mulle, että haluaa elää kulissiliitossa koska ei oo varaa erotakaan. Esittävät muille että hyvin menee ja liiton sisällä kuohuu. Tai ei oikeastaan kuohu vaan siellä ei tapahdu mitään. Joka päivä samanlaista, ei rakkautta, ei mitään. Pitävät vaan kotia ja perhettä pystyssä mutta erotakaan ei voi. Meinaavatkohan elää noin hamaan hautaan saakka.

Mitä erityistä siellä kotona ja liitossa sitten oikein pitäisi tapahtua. Eiköhän suurin osa elä ihan tavallista arkea iloineen ja murheineen.

Alkuperäinen kirjoittaja mietiskelijä (ap);29889008:
Mutta eikö siinä mene elämä ihan hukkaan? Mitä saa sellaisesta liitosta?

Niin, näin ajattelen itse. Mutta joillekin kai painaa enemmän ne talot ja omaisuudet kuin henkinen hyvinvointi.

[QUOTE="mietiskelijä";29888909]Mietin tässä sellaista että elääkö joku tosiaan vielä nykypäivänä kulissiavioliitossa. Mulla on eräs kaveri ja hän on naimisissa. Esittää kaikille että voivat perheenä hyvin ( kaksi lasta) ja ovat todella onnellisia. Mun seurassa kyllä vaikuttaa enemmänkin vaivaantuneelta jos erehdyn kysymään jotain heidän perheasioistaan. Hän sulkeutuu heti jos kysyn esim. että mitä aiotte tehdä lomalla. Vaihtaa puheenaihetta jne. Ei halua puhua mitään heidän avioliitostaan. Toisaalta kun on ollut esim. juhlia ym niin kertoo kaikille että kaikki on hyvin ja esittää onnellista, mutta näen päällepäin ettei kaikki ole hyvin. Kahden kesken vaivaantuu. Voiko ihmiset elää kulisseissa ja kuinka kauan sellaista jaksaa?[/QUOTE]

Mikä tässä viittaa kulissiin? Kaikki eivät halua puhua asioistaan kavereiden ja tuttujen kanssa. Esim oma työkaverini ei vastaa koskaan mitään jos joku kysyy yks asioista. Hän ei halua puhua ja se on ok.

Ei se ole aina niin mustavalkoista, joko rakkaus-tai sitten kulissiavioliitto. Ei minuakaan kiinnosta kenellekään ulkopuolisille tilittää mitä päässäni liikkuu. Asiat voi olla aika ristiriitaisia. On oikeasti hyvin onnellinen ja toimiva perhe, johon kuuluu mies mutta se ei tarkoita että parisuhde olisi onnellinen ja toimiva. Tai no joo, toimiihan se mutta syvällisempää yhteyttä ei enää ole mahdollistakaan hakea. Asioihin voi sopeutua, laskee plussia ja miinuksia. Molemmat pitää kiinni sitoutumisestaan.

No varmaan sen talon ja kokoaikaisen arjen lasten kanssa. Puoliso voi olla kuin kaveri ja joku sivusuhde täyttää rakkauden ja/tai erotiikan tarpeet. Kai se joillekin sopii...

Onko onnellisuus ja kulissiavioliitto toistensa vastakohtia? Oneton ihminen voi kai olla myös monen muunkin asian takia kuin pelkästään avioliiton, eroaminen ei välttämättä johda siihen että ko. ihminen olisi yhtään sen onnellisempi, matkustelisi enemmän tms. Toisaalta liitto voi olla jonkun mielestä "kulissia" vaikka molemmat puolisot vaikuttaisivat onnellisilta, matkustelisivat yhdessä tai erikseen jne.

Tiedän yhden pariskunnan, joka on ollut yhdessä 30 vuotta ja siitä ainakin 10 jos ei 20 vuotta ihan pelkkää kulissiliittoa. Siis ihan toisen osapuolen omien sanojen mukaan. Suku ei tykkäisi jos eroavat. He eivät kestä toisiaan, joten yrittävät aina mahdollisuuksien mukaan vuorotellen mennä toiselle paikkakunnalle töihin ettei tarvisi asua saman katon alla.

Niin, mitä nyt kulissiliittona pitää. Sellaisia avioliittoja on varmasti paljon, joissa ei juuri romantiikka kuki ja ehkä erottaisiinkin, jos ei käytännön syyt pitäisi yhdessä. Mutta mielestäni on ihan hyvä, ettei kevyesti vain omia tunteita ajatellen rikota sitoutumista puolisoon ja perheeseen. Jos ei siis mitään muuta ongelmaa ole, kuin se, että tunteet puolisoa kohtaan ovat hiipuneet/kuolleet, mutta perheenä kuitenkin elämä sujuu hyvin.

No, vaikeita juttuja, eikä ulkopuolisten asia ole arvostella näitä. Jokainen tosiaan punnitsee itse elämäntilanteensa hyvät ja huonot puolet, toivottavasti myös mahdollisten lasten etua ajatellen.

Jos kulissiliitto on sellainen, että ulospäin esitetään kaiken olevan hyvin vaikka oikeasti puolisoiden välillä on jatkuvasti rajuja riitoja, ehkä väkivaltaakin, olisi toki kaikkien kannalta paras erota. Kaveriliitossa taas voi olla ihan onnellinen, onhan elämässä muutakin sisältöä kuin romanttinen rakkaus ja seksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29889087:
No varmaan sen talon ja kokoaikaisen arjen lasten kanssa. Puoliso voi olla kuin kaveri ja joku sivusuhde täyttää rakkauden ja/tai erotiikan tarpeet. Kai se joillekin sopii...

Jotain tällaista minäkin pohdin.
Tai sitten intohimoinen rakkaus on kuollut ja jäljelle jäänyt vain hyvä ystävyys. Jos kummallakaan puolisoista ei ole tarvetta lähteä etsimään uutta rakkautta vaan pitävät arvokkaampana vuosien liittoa, yhteistä menneisyyttä ja haluavat kuitenkin elää yhdessä, tai ehteisen katon alla perheenä vaikkei mitään kanssakäymistä enää makuuhuoneen puolella olisikaan... Onko sen niin väliä? Kunhan ollaan tyytyväisiä omaan elämäänsä ja omiin valintoihinsa.

Haluaako joku antaa lapsilleen esimerkin, että on ok elää onnettomana, materiaalisista syistä tai lasten takia yhdessä, ilman rskkautta?

Ei sen rakkauden tarvitse aina täysillä roihuta, eihän rakastumisvaihe edes kestä paria vuotta kauempaa. Tunteet muuttuvat pitkissä suhteissa enemmän kiintymyksen suuntaisiksi, eikä se ole yhtään paha asia. Monissa suhteissa seksi hiipuu ajan myötä, eikä siinäkään ole mitään pahaa, kun molemmille tilanne on ok.

Ja entä sitten, jos toinen joskus käy toteuttamassa jonkun seksuaalisen fantasiansa vieraassa pedissä. Ei sen takia ole järkevää muuten hyvää liittoa, parisuhdetta, toimivaa arkea, perhettä ja kotielämää romuttaa.

Haluaako joku antaa lapsilleen esimerkin, että on ok elää onnettomana, materiaalisista syistä tai lasten takia yhdessä, ilman rskkautta?

Mä olen liitossani tällä hetkellä syvästä rakkaudesta, mutta aion olla tässä kuolemaan asti myös mahdollisina huonoina ja rakkaudettomina aikoina. Haluan antaa lapsilleni esimerkin pysyvyydestä ja työstä jonka parisuhde joskus vaatii. Mä olen saanut kotoa esimerkin siitä, että parisuhde muuttuu ja on vaikeita aikoja, mutta on lapsenakin voitu aina luottaa siihen, että vanhemmat pysyy yhdessä. Se on lahja!

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas

Lapset sa pitää ehjän perheen. Ei mitenkään vähäpätönen asia ainakaan niin kauan kun lapset on pieniä. Tosin jos vanhemmat ei oikeesti tuu toimeen keskenään ollenkaan ja lapsetkin sen huomaa, niin sillon se ero olis parempi lapsillekin. Mutta se onki sitte kokonaan toinen juttu jos molemmista tuntuu sille ettei ole varaa siihen eroon. Sillonhan kulissiavioliitossa eletään pakon sanelemana, ei sillä välttämättä ole merkitystä meneekö siinä elämä hukkaan jos vaihtoehtoa ei ole.

Tiedän yhen kulissiliiton etäisesti. Taitavat molemmat elää omaa elämäänsä vaikka virallisesti ovatkin naimisissa, todennäkösesti taloudellisista syistä.

Eiköhän tilanteita ole aika monenlaisia. Haluaisitko sä opettaa lapsille, että on ok rikkoa perhe, irtisanoutua vastuusta koska avioliitossa on haastava kausi menossa? Minusta on tilanteita kun ero on parempi kuin pysyä yhdessä, on asioita mitä minusta ei edes pitäis antaa puolisolle anteeksi, mutta jos yhteiselo sujuu ihan hyvin, niin en minä näe mitenkään huonona asiana sitä että vanhemmat ajattelee oman tahdon sijaan lasten etua. Puhumattakaan siitä, että toisinaan taloudelliset syyt voi ihan oikeesti olla esteenä. Jos on yhteinen talolaina mutta talo ei mene kaupaksi niin alapa siinä pienitulosena hommaamaan itelle omaa asuntoa niskassa jo olevan lainan lisäks. Tai jos lapset on niin pieniä että toinen vanhemmista on hoitovapaalla. Työttömyys tai työkyvyttömyys voi myös estää muuton omaan asuntoon. Ite en tiedä, pystyisinkö mä edes elämään säännöllisesti erillään lapsistani, joten kyllä mä aika paljon olisin valmis joustamaan etten joutuis jakamaan huoltajuutta toiseen talouteen.

Mä yhdistän ilmaisuun "kulissiavioliitto" homon, joka on naimisissa vastakkaista sukupuolta edustavan kanssa. :D Rakkaudeton avioliitto tai perheyhteiselo kuvaa mielestäni paremmin sitä, että pysytään yhdessä lasten tai yhteisen talouden tai jonkin muun käytännön syyn vuoksi.
Mun mielestä on täysin fine, jos aviopari eriytyy romanttisesti ja jatkaa silti yhdessäeloa, kunhan se perhe voi hyvin ja voidaan luoda uudet yhteiset säännöt joita molemmat kunnioittaa.
Lasten kannalta on parasta kun perheessä kaikilla on hyvä olla.
Mun vanhemmat ovat eronneet ja olen siitä kiitollinen, koska tiedän että he ajattelivat sekä omaa että meidän lasten etua. He ovat löytäneet uudet puolisot ja selvästi kaipaavat tunnepitoista parisuhdetta.

• Tykkää
Reactions: Pessimisti
[QUOTE="Sirpa";29892469]Ei sen rakkauden tarvitse aina täysillä roihuta, eihän rakastumisvaihe edes kestä paria vuotta kauempaa. Tunteet muuttuvat pitkissä suhteissa enemmän kiintymyksen suuntaisiksi, eikä se ole yhtään paha asia. Monissa suhteissa seksi hiipuu ajan myötä, eikä siinäkään ole mitään pahaa, kun molemmille tilanne on ok.

Ja entä sitten, jos toinen joskus käy toteuttamassa jonkun seksuaalisen fantasiansa vieraassa pedissä. Ei sen takia ole järkevää muuten hyvää liittoa, parisuhdetta, toimivaa arkea, perhettä ja kotielämää romuttaa.[/QUOTE]

Rakkaudeton liitto ilman seksiä, jossa harrastetaan irtosuhteita on minusta aika kaukana toimivasta. Kukin tavallaan.

Yhteistyössä