eläinsuojelu asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helppmeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helppmeee

Vieras
Me annettiin muutama päivä sitten meidän koira eräälle meille tuntemattomalle pariskunnalle. He tulivat koiraa katsomaan ja vaikuttivat oikein mukavilta, joten annoin koiran heille.
Sovittiin koeaika ja jos ongelmia ilmenee niin koira palautuu meille.
Koira on hieman alle vuoden ikäinen, eli siis pentu vielä. Meillä se on aina käyttäytynyt ongelmitta, mitä nyt remmirähjääminen oli ongelmana.

Koira ehti olla tällä pariskunnalla 4 päivää, kun he ilmoittivat, että koira on hyökännyt muutaman kerran päälle ja he haluavat palauttaa koiran. Emme voineet uskoa, oli kuin eri koirasta oltais puhuttu.
En ollut heti huomannut tätä viestiä ja ei oltu kotona. Matkaa kotiin oli useampi sata kilometriä. He olivat kuitenkin jo lähteneet koiraa tuomaan meille takaisin, vaikka en ollut vastannut mitään. Kun huomasin viestin niin ilmoitin, et emme ole kotona, et sopisko esim huomenna? Laitoin siihen viestiin myös jotenkin näin et "tosi ikävää kuulla. Uskaltaako sitä sit luovuttaa enää mihinkään perheeseen jos syyttä hyökkää ihmisten päälle. olisko paras päästää pikkuinen viimeiselle matkalleen? :'(" He olivat kuitenkin jo melkein meillä. Meillä ei ollut mahd. lähteä heti kotiin päin ja olis mennyt tosi kauan ennen kun oltais kotiin ehditty. Sitten nää ilmoitti, et oli jättänyt nyt koiran tän naisen äidin luo, samalle paikkakunnalle missä me asumme. Ajattelin, et haemme koiran sieltä seuraavana päivänä. Sinä iltana sit tän naisen äidin naapuri soitti ja sanoi et haluaa pitää koiran. Sanoin et, asia on ok, et tullaan sinne käymään ja kattomaan millaiseen perheeseen koira meni ja et maksaa sit sen koiran mulle. Hän sitten ilmoitti, et tää nainen ja mies jolle koira alunperin meni olivat sanoneet et koira ei maksa ja et ei aio maksaa. He kuitenkin tiesivät koiran hinnan, ja heidänkin piti se maksaa jos pitävät koiran vielä koeajan jälkeen. Ilmoitin sit tälle naisen äidin naapurille, että tullaan hakemaan bosse pois ja mietitään sitten rauhassa et kuinka tehdään kun en tunne koko ihmistä niin hän ilmoitti et meistä on tehty nyt kaksi eläinsuojelu ilmoitusta ja et koiraa en saa enää takaisin!!?? Nyt nää laittaa mulle kaikenmaailman haukkuma viestejä ja väittää et koira on ollut tosi huonolla pidolla..ym. Juuri tämän kyseisen koiran kanssa kävin eläinlääkärissä, kun kävin sen leikkauttamassa niin hänkin kehui, kuinka hyvännäköinen koira on ja hyvin pidetty. Meillä on myös muita koiria. Koirat on meille perheenjäseniä. Tää päivä on miehen kans itketty ja mietitty et mitä tehään. Muutenkin tosi vaikee päätös luopua tästä koirasta ja nyt emme tunne koko ihmistä kellä koira on. Emmekä ymmärrä syytä, miks meistä on tehty ilmoitus. Tuntuu aivan käsittämättömän pahalta. Mitä voisin tehdä? En saa eläinsuojelu viranomaista kiinni..

Ja syy, miksi luovuimme tästä koirasta oli se, että joudumme asumaan tällä hetkellä kerrostalossa. Tää koira kuitenkin rakastaa sitä vapaana oloa ja pitkiä lenkkejä, johon meillä ei ole mahdollisuutta. Ajattelimme, että se olisi paljon onnellisempi kodissa, jossa saisi vartioida pihaa ja olla mielellään ainoana koirana. Muut koirat tuntuvat stressaavan sitä.

Jotain kommentteja kiitos. Sydän on ihan hajalla! :'(

Kiitti, jos jaksoit lukea. Toivottavasti tuosta ymmärsi jotakin.

Mä en hirveästi ymmärrä näitä koirien luovutusasioita, mutta olen paljon viimeiakoina puhunut juurikin tästä, kuinka suomessa liian helposti annetaan eläimiä eteenpäin, ilman mitään tarkempia tarkistuksia, jotka pitäis tulla ihan lakiin. Monia muitakin muutoksia lemmikkieläimiin liittyen pitäisi muuttaa.

Olen tästä asiasta kahdelta presidenttiehdokkaaltakin kysynyt, kun asia vaivaa mua paljon

Siis missä se koira on nyt? Onko se rotukoira, josta on paperit, jos näin on niin eikö se uusi omistaja haluaisi näitä papereita. Antakaa ne paperit sille maksua vastaan.
Eikö eläinsuojeluilmoituksessa vaikuta jotain myös eläinlääkärin sana.
Ja kyllä ne viranomaiset näkee onko sitä koiraa kohdeltu kaltoin.

Tällä koiralla ei ole papereita. Se koira on nyt tän naisen (jolle se alunperin annettiin) äidin naapurilla. Tarkemmin en edes tiedä, muutakuin että täällä samassa kaupungissa se asuu.. Nämä väittää myös, että koiralla olisi kyljessä jotain vikaa, kuulemma aristaa. Tätä ei kuitenkaan ollut meiltä lähtiessä. Mietin vain, että mitä sille raukalle on tapahtunut? :( me ollaan tosi huolissaan. Vaikka tää uus omistaja laittokin äskön viestiä että "kaikki on hyvin ja koiralla kaikki hyvin" Mun mielestä ei oo kaikki hyvin, jos minä en tiedä missä koira on ja jos sillä on jotain vammojakin tällä matkalla ilmaantunut. Se koira on kuitenkin minun, edelleen. Minä sen olen aikanani hommannut, ja melkein vuoden hoitanut. Kasvattanut, kuin kukkaa kämmenellä. Ja ne jotka minut tuntee, tietää että koirat ovat meidän perheelle henkireikä. Tuntuu pahalta :(

Tällä koiralla ei ole papereita. Se koira on nyt tän naisen (jolle se alunperin annettiin) äidin naapurilla. Tarkemmin en edes tiedä, muutakuin että täällä samassa kaupungissa se asuu.. Nämä väittää myös, että koiralla olisi kyljessä jotain vikaa, kuulemma aristaa. Tätä ei kuitenkaan ollut meiltä lähtiessä. Mietin vain, että mitä sille raukalle on tapahtunut? :( me ollaan tosi huolissaan. Vaikka tää uus omistaja laittokin äskön viestiä että "kaikki on hyvin ja koiralla kaikki hyvin" Mun mielestä ei oo kaikki hyvin, jos minä en tiedä missä koira on ja jos sillä on jotain vammojakin tällä matkalla ilmaantunut. Se koira on kuitenkin minun, edelleen. Minä sen olen aikanani hommannut, ja melkein vuoden hoitanut. Kasvattanut, kuin kukkaa kämmenellä. Ja ne jotka minut tuntee, tietää että koirat ovat meidän perheelle henkireikä. Tuntuu pahalta :(

miksi ihmeessä laitat koiran kiertoon?? suurta ihmetystä aiheuttaa.

• Tykkää
Reactions: kauris75
Koirassa ei ollut mitään vikaa meillä ollessaan. Hihnakäyttäytymisen saa kouluttamalla pois. En halunnut hyvää, nuorta koiraa lopettaa ja kun meille tää koira ei vaan sopinut nyt kun kerrostalossa kaupungissa asumme. Halusimme sen hyvään, luotettavaan ja pysyvään kotiin, jossa saa ansaitsemansa huomion ja tarvitsemansa liikunnan.

Ei saisi antaa ihan tuntemattomille koiraa tosta vaan, sillä perusteella että ne vaikuttavat mukavilta.
Pitäisi ottaa hyvin tarkkaan selvää niistä ihmisistä, onko heillä ollut aikaisemmin koiria, osaavatko käsitellä koiria.
Mun mielestä, tossa voi olla sellainen juttu että ne eivät edes tiedä miten koiran kanssa ollaan.
Jos nuoren koiran ikäisen päästää vapaaksi ja se riehaantuu, ja sen kanssa leikkii riehumisleikkejä, niin se saattaa tosiaankin "hyökkiä" ja hönköttää leikillään tosi rajustikin, se saattaa juosta ihmistä päin, näykkäistä ohimennessään, haukkua, haastaa ihmistä, kiertää rinkiä ihmisen ympärillä ja haukkua lisää jos sitä hommaa ei lopeteta eikä ihminen osaa laittaa sille stoppia ja komentaa koiraa oikeala tavalla.
Tossa on varmaan tällaisesta käytöksestä kyse. Tuon ikäinen koira on herkimmässä vaiheessaan, sehän on murrosikäinen. Ja siinä vaiheessa se joutui vaihtamaan kotia, imeisenkin taitamattomiin käsiin.
Eipä ihme jos se hämmentyi.

Me annettiin muutama päivä sitten meidän koira eräälle meille tuntemattomalle pariskunnalle. He tulivat koiraa katsomaan ja vaikuttivat oikein mukavilta, joten annoin koiran heille.
Sovittiin koeaika ja jos ongelmia ilmenee niin koira palautuu meille.
Koira on hieman alle vuoden ikäinen, eli siis pentu vielä. Meillä se on aina käyttäytynyt ongelmitta, mitä nyt remmirähjääminen oli ongelmana.

Koira ehti olla tällä pariskunnalla 4 päivää, kun he ilmoittivat, että koira on hyökännyt muutaman kerran päälle ja he haluavat palauttaa koiran. Emme voineet uskoa, oli kuin eri koirasta oltais puhuttu.
En ollut heti huomannut tätä viestiä ja ei oltu kotona. Matkaa kotiin oli useampi sata kilometriä. He olivat kuitenkin jo lähteneet koiraa tuomaan meille takaisin, vaikka en ollut vastannut mitään. Kun huomasin viestin niin ilmoitin, et emme ole kotona, et sopisko esim huomenna? Laitoin siihen viestiin myös jotenkin näin et "tosi ikävää kuulla. Uskaltaako sitä sit luovuttaa enää mihinkään perheeseen jos syyttä hyökkää ihmisten päälle. olisko paras päästää pikkuinen viimeiselle matkalleen? :'(" He olivat kuitenkin jo melkein meillä. Meillä ei ollut mahd. lähteä heti kotiin päin ja olis mennyt tosi kauan ennen kun oltais kotiin ehditty. Sitten nää ilmoitti, et oli jättänyt nyt koiran tän naisen äidin luo, samalle paikkakunnalle missä me asumme. Ajattelin, et haemme koiran sieltä seuraavana päivänä. Sinä iltana sit tän naisen äidin naapuri soitti ja sanoi et haluaa pitää koiran. Sanoin et, asia on ok, et tullaan sinne käymään ja kattomaan millaiseen perheeseen koira meni ja et maksaa sit sen koiran mulle. Hän sitten ilmoitti, et tää nainen ja mies jolle koira alunperin meni olivat sanoneet et koira ei maksa ja et ei aio maksaa. He kuitenkin tiesivät koiran hinnan, ja heidänkin piti se maksaa jos pitävät koiran vielä koeajan jälkeen. Ilmoitin sit tälle naisen äidin naapurille, että tullaan hakemaan bosse pois ja mietitään sitten rauhassa et kuinka tehdään kun en tunne koko ihmistä niin hän ilmoitti et meistä on tehty nyt kaksi eläinsuojelu ilmoitusta ja et koiraa en saa enää takaisin!!?? Nyt nää laittaa mulle kaikenmaailman haukkuma viestejä ja väittää et koira on ollut tosi huonolla pidolla..ym. Juuri tämän kyseisen koiran kanssa kävin eläinlääkärissä, kun kävin sen leikkauttamassa niin hänkin kehui, kuinka hyvännäköinen koira on ja hyvin pidetty. Meillä on myös muita koiria. Koirat on meille perheenjäseniä. Tää päivä on miehen kans itketty ja mietitty et mitä tehään. Muutenkin tosi vaikee päätös luopua tästä koirasta ja nyt emme tunne koko ihmistä kellä koira on. Emmekä ymmärrä syytä, miks meistä on tehty ilmoitus. Tuntuu aivan käsittämättömän pahalta. Mitä voisin tehdä? En saa eläinsuojelu viranomaista kiinni..

Ja syy, miksi luovuimme tästä koirasta oli se, että joudumme asumaan tällä hetkellä kerrostalossa. Tää koira kuitenkin rakastaa sitä vapaana oloa ja pitkiä lenkkejä, johon meillä ei ole mahdollisuutta. Ajattelimme, että se olisi paljon onnellisempi kodissa, jossa saisi vartioida pihaa ja olla mielellään ainoana koirana. Muut koirat tuntuvat stressaavan sitä.

Jotain kommentteja kiitos. Sydän on ihan hajalla! :'(

Kiitti, jos jaksoit lukea. Toivottavasti tuosta ymmärsi jotakin.

Ei kaikki pennut ole kuin söpö plaa plaa... Siis perhe joka kuvetteli koiran söpöks pienesk pennuks. Koirilla on tunteet ja se että siitä tykätään. Kerran otan eläimen en luovu siitä kun kuolema jättää. Vaikka ongelmia. Ongelmista selvitään kun etsitään tietoa. Minusta ei tykännyt syli koira mutta pelkäsin aina sen puolesta kun karkas ulos yksin.

Nyt luuri käteen ja ilmoitat poliisille,ettet oo saanut koiraasi kotiin ostajaehdokkailta,vaan he ovat vieneet koiran toisaalle ja se on kuitenkin sinun.Saat varmasti koirasi pois tuolta,kun menet poliisien kanssa sen hakemaan.

Ja pitäiskö miettiä sitä kiertoonlaittamista uudemman kerran,kun tälläisiä sattuu?Se ei ole ratkaisu.
Nuoren koiran lopettaminen ei myöskään ole ratkaisu!

• Tykkää
Reactions: Jonna_Äiti
En ole sanonut etteikö koira voisi olla kerrostalossa. Meillä on kolme muutakin koiraa, eri rotuisia tosin ja niiden kanssa pärjää hyvin kerrostalossa. Tässä on kyse rodusta joka tosiaan vaatii enemmän mitä meillä oli sille tässä tilanteessa antaa. Enkä tarvitse nyt mitään "Kannattais miettiä ennen kun koiran ottaa" ja blaablaa. Tämänkin koiran ottamista suunniteltiin pitkään, mutta kun tuli pakollinen muutto tänne kaupunkiin kerrostaloon niin koira ei vaan sovi tänne. Ei kai tässä muu auta kun olla poliisiin yhteydessä!

Nyt otat ittees niskasta kiinni ja haet sen koiran HETI pois sieltä missä nyt lieneekin. Sä oot vastuussa siitä, sä sen oot ottanu, ja nyt sä hoidat sille hyvän kodin. Voi S.atana että mua raivostuttaa tollanen uusavuttomuus!! Koira on todennäköisesti pahoinpidelty jos ennen ihmisrakas koira hyökkää useita kertoja ihmisen päälle. Siitä kertoo myös kipeä kylki.

Eli NYT hyppäät autoon ja haet omas kotiin. SEN JÄLKEEN mietit mistä saat sille hyvän kodin. Et kai helevetti tosissaan meinannu jättää sitä oudon naapurinakan huostaan? TEE jotain äläkä ihmettele täällä palstalla!

Kamala tilanne. Mekin jouduimme luopumaan koirastamme allergian vuoksi, se oli vasta ihan pentu, kun mekin luulimme antavamme sen hyvään kotiin.... Toisin kuitenkin kävi. Puolitoista kuukautta koira ehti olla siellä uudessa kodissa, kun näin ilmon netissä, jossa sitä myytiin pois. Emme halunneet koirasta kiertokoiraa, joten haimme koiran takaisin kotiin miettiäksemme mitä teemme. Koira oli muuttunut täysin; ensinnäkään sen eräästä vammasta ei oltu huolehdittu loppuun saakka (eläinlääkärin mukaan eläinsuojelurikos) ja se oli muuttunut agressiiviseksi. Meillä on pieni lapsi, joten meidän oli eläinlääkärinkin suosituksesta lopetettava koira. En tiedä, mitä sille oli tapahtunut siellä uudessa paikassa, mutta sama koira se ei ainakaan ollut kuin lähtiessään. En enää ikinä luovuttaisi eläintä mihinkään, koskaan kun ei tiedä millaiseen paikkaan menee, jos ei ihan kaverille mene.

Nyt otat ittees niskasta kiinni ja haet sen koiran HETI pois sieltä missä nyt lieneekin. Sä oot vastuussa siitä, sä sen oot ottanu, ja nyt sä hoidat sille hyvän kodin. Voi S.atana että mua raivostuttaa tollanen uusavuttomuus!! Koira on todennäköisesti pahoinpidelty jos ennen ihmisrakas koira hyökkää useita kertoja ihmisen päälle. Siitä kertoo myös kipeä kylki.

Eli NYT hyppäät autoon ja haet omas kotiin. SEN JÄLKEEN mietit mistä saat sille hyvän kodin. Et kai helevetti tosissaan meinannu jättää sitä oudon naapurinakan huostaan? TEE jotain äläkä ihmettele täällä palstalla!

Ja eti joka tykkää siitä. Ja oikeus on sinun puolella. Ei sopiva perhe, palautus! Soita kytille jos eivät anna aina pitäs lukea sopimuksessa. Ei kuolema.

Siis se on sun koira, eikö niin? Mitään luovutussoppareita ei ole vielä tehty? Menet heti huomenna hakemaan sen koiran sieltä, ja jos eivät anna niin käyt poliisin kanssa sen hakemassa.

hei,
Meillä kävi niin että luovutimme koiran perheelle, joka lupasi sen maksaa, mutta kas kummaa rahoja ei koskaan kuulunut. Mut ohjattiin silloin ilmoittamaan asiasta poliisille ja lopulta se päättyi niin että poliisit haki koiran pois, takaisin meille. Poliisi vielä mainitsi, että on ihan sama, että jos vaikka ostat auton ja et maksa sitä, ni se haetaan pois.

Mites kun he ovat tehneet minusta jonkunlaisen eläinsuojelu ilmoituksen? Tää nainen jolla koira nyt on niin sanoi ettei kuulemma SAA antaa koiraa minulle! En saa yhteyttä sinne eläinsuojeluunkaan.. Koira kun ei ole rekisterissä niin sillä ei ole mitään papereitakaan todisteeksi, että se on minun. huoh, vaikea tilanne. Kehenkään ei voi enää luottaa :( Se näistäkin yö unista sitten..

Mun mielestä on turhaa soimata ap:tä tässä asiassa.
Vaikuttaa vähän siltä, että tämä naapuri yrittää ehkä jotenkin pelotella sua antamaan koiran niille ilmaiseksi. En usko, että on edes tehnyt eläinsuojeluilmoitusta, uhkailee vaan.
Haet koiran pois. Jos eivät luovuta koiraa, sanot että ilmoitat poliisille. Saat varmasti koiran takaisin. Pääasia että hommaat koiran nyt takaisin teille ja pääset sitten miettimään asiaa uudelleen.

Sivuhuomautuksena vielä, että meidänkin koira tuli meille vuoden ikäisenä monen mutkan kautta. Se, jolta koiran ostin, väitti että alkuperäinen omistaja oli kohdellut koiraa tosi huonosti, joten en olisi ikimaailmassa antanut koiraa niille takaisin, jos olisivat tulleet hakemaan! Toisaalta mistä mä tiedän, nehän saattoi luopua koirastaan ihan samanlaisista syistä kuin sinä ja olla ihan kunnon koiraihmisiä.
Yritän siis vain sanoa, että tämä naapuri saattaa olla vain huolissaan, jos se alkuperäinen ostaja on selittänyt niille teistä jotain p*skajuttuja.
Toivottavasti asia selviää!

Tulethan kertomaan, kun asia selviää?
Äläkä oikeasti hermoile siitä eläinsuojeluilmoituksesta. Jos se naapuri vielä jaksaa väittää sitä, sanot vaan rauhallisesti, että ilmoitat poliisille että tämä ihminen on ottanut koirasi maksamatta ja yrittää uhkailla eläinsuojeluilmoituksella saadakseen koiran ilmaiseksi. Tepsii varmasti!

Yhteistyössä