Eläkearvio tippunut radikaalisti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Katon aina syksyllä mun eläkearvion ja nyt huomasin, että se on tippunut tosi paljon. Koronako vaikuttaa?

Oon syntynyt 1972 ja laskuri näyttää että alin mahdollinen eläkeikäni olis 65v ja 11 kk. Sama kuin viime vuonna. Viime vuonna samaan aikaan mun eläke oli 1550 €/kk. Nyt sitten alle 1500! Mulla palkka käytännössä sama koko ajan, joten se ei vaikuta. Koronako tuon tekee.

Toiseksi pakko sanoo, että mua kyllä harmittaa, että niska limassa tuun olemaan työelämässä yli 40 vuotta. Ja sitten saan 1500 euron eläkkeen. Sitten joku joka ei ole ollut päivääkään töissä saa takuueläkkeenä 850 euroa. Lisäksi demarit uhosivat, että pienimpiin eläkkeisiin tulee korotuksia (just jotain 1000-1100 edelläkkeitä). Eli just niiden eläkettä korotetaan, jotka eivät ole töitä pahemmin tehneet.

Mitähän puoluetta sitä pitäisi pienipalkkaisen äänestää kun demarit tuntuu vaan ajavan sellaisten etuja, jotka ei töitä tee. Juu ja persut ei ole vaihtoehto, eikä kristilliset. Niitähän täällä esim. tuputetaan.

Oliko tuo kertynyt eläke vai lopullinen eläke? Tarkistitko tarkkaan?

Ala laittaa sukanvarteen tai patjan alle.

Meitähän vedätettiin jo silloin kun yhtäkkiä alle kaksikymppisenä JO TIENATUT eläkkeet vaan napattiin veks.

Meitähän vedätettiin jo silloin kun yhtäkkiä alle kaksikymppisenä JO TIENATUT eläkkeet vaan napattiin veks.

Joo, aloitin itteasiassa tuossa Koronan alussa sijoittaa rahastoon. Mutta vaikka sinne tulis sitten 50 kuussa laitettua niin ei siitä iso potti ehdi tulla. Mutta toki parempi sekin kuin ei mitään.

Joo mä oon eläkkeitten kannalta elänyt tosi "typerästi". 18-23v olin töissä ja tienasin aika hyvin.Ylitöitä sun muuta. Noista ei sitten senttiäkään kertynyt eläkettä. Sitten tuli yli kymmenen vuotta sellaista elämänvaihetta jossa oli ajelehtimista, sitten opiskelua ja lopulta lapsia. Ei paljon eläkettä kertynyt. Nyt sitten 10 vuotta kunnolla työelämässä.

Oon aina ollut väliinputoaja. En oo koskaan saanut työttömyyskorvausta enkä sossutukea. Äitiysrahat oli minimissä kun ei ollut töissä ollut ennen sitä jne. Sitten kun työelämään päässyt, niin pienipalkkaisessa duunissa josta ei liikaa eläkettä kerry. Kuitenkin sen verran palkkaa että saa jo kunnolla veroja maksaa ja mitkään tuet ei ikinä kosketa (pöivähoidosta aina maksimimaksut jne.). Tyypillinen tuloloukku.

Suomen järjestelmä on hyvä sossupummeille, sellaisille jotka aloittaa tasaisen työuran 23-25v ja sitten todella rikkaille, jotka voi tulouttaa valtavia tulojaan esim. veroparatiisien kautta.

Ja mitä tulee vielä tohon persuihin... Nehän just vaan valittaa eikä mitään todellisia ratkaisuja ole. Pelkästään ei, ei, ei...

Niinhän persujen poliittiset vastustajat haluavat sun ymmärtää ja ovat siinä näköjään onnistuneet.

Tuon väitteen voi ihan yhtä hyvin sanoa esim. vihreiden vastustajista. Eli heidän leimaaminen "vihermädättäjiksi" on heidän vastustajien propagandaa ja hyvin on viesti tietylle porukalle mennyt perille. Kyllä suomalaisen keskustelukulttuurin myrkyttämisestä voidaan erityisesti syyttää juuri niitä samoja voimia, jotka maailmanlaajuisestikkin maalavaat mustaa valkoiseksi ja ovat luoneet käsitteen "alterniteve facts" ja "fake news".

Itse en ole vasemmistolainen, mutta vastustajan kyllä vahvasti tätä populistin nousua. Kaikki on samaa aaltoa ja siihen kuuluu: Brexit, Trump, Persut, QAnon, Alt-Rght, raamattuvyöhyke, Putin, Erdogan jne. sekalaista seurakuntaa mutta kaikki vievät meitä etäämmäs länsimaisen demokratian ihanteesta ja mahdollisimman toimivasta kapitalismista.

Tuo "aate" perustuu silmissäni eniten vihaan, pelkoon ja aggressioon.

Kun olin 15.20 vuotias, väittelin mielelläni uskovaisten kanssa. Totesin sitten, että aika turhaa hommaa yleisesti ottaen. Joskus aikoinaan väittelin myös ns. persujen kanssa, yhtä turhaa hommaa. Toki on sanottava, että samanlaisia täysin tiettyyn ajatusmalliin lukkiutuneita on kaikissa ihmisryhmissä. Sellaiset ihmiset eivät tätä maailmaa eteenpäin vie. Itse sanoisin, että tuota porukkaa on eniten Suomessa persuissa. Toki löytyy kaiken maailman punaisia dinosauruksiakin. Mutta sinällään hupaisaa, että kyllä ääriaineksesta isoin osa on persujen liepeillä.

Tuon väitteen voi ihan yhtä hyvin sanoa esim. vihreiden vastustajista. Eli heidän leimaaminen "vihermädättäjiksi" on heidän vastustajien propagandaa ja hyvin on viesti tietylle porukalle mennyt perille. Kyllä suomalaisen keskustelukulttuurin myrkyttämisestä voidaan erityisesti syyttää juuri niitä samoja voimia, jotka maailmanlaajuisestikkin maalavaat mustaa valkoiseksi ja ovat luoneet käsitteen "alterniteve facts" ja "fake news".

Itse en ole vasemmistolainen, mutta vastustajan kyllä vahvasti tätä populistin nousua. Kaikki on samaa aaltoa ja siihen kuuluu: Brexit, Trump, Persut, QAnon, Alt-Rght, raamattuvyöhyke, Putin, Erdogan jne. sekalaista seurakuntaa mutta kaikki vievät meitä etäämmäs länsimaisen demokratian ihanteesta ja mahdollisimman toimivasta kapitalismista.

Tuo "aate" perustuu silmissäni eniten vihaan, pelkoon ja aggressioon.

Kun olin 15.20 vuotias, väittelin mielelläni uskovaisten kanssa. Totesin sitten, että aika turhaa hommaa yleisesti ottaen. Joskus aikoinaan väittelin myös ns. persujen kanssa, yhtä turhaa hommaa. Toki on sanottava, että samanlaisia täysin tiettyyn ajatusmalliin lukkiutuneita on kaikissa ihmisryhmissä. Sellaiset ihmiset eivät tätä maailmaa eteenpäin vie. Itse sanoisin, että tuota porukkaa on eniten Suomessa persuissa. Toki löytyy kaiken maailman punaisia dinosauruksiakin. Mutta sinällään hupaisaa, että kyllä ääriaineksesta isoin osa on persujen liepeillä.
Taidat lukea paljon Helsingin Sanomia ja Ylen puoli ysin uutiset kruunaa sun illan...

Eikö se ollut alle 23 v tienatut? Silloin tein teollisuudessa kesätöitä vuorotyönä ja tulot oli korkeat ihan monen vakityöhön nähden. Yövuoroja tuli tehtyä vakityöntekijöitä enemmän, kun yksi siirtyi vuororyhmästä toiseen lomien päätteeksi, niin sain normalin pitkän vapaan sijaan pitkän yöputken ja tottakai tuon otin, kun tarjottiin ja oli hyvät rahat tiedossa. Muistan, kun oli hienot eläkelukemat jossain ensimmäisissä otteissa ja yhtäkkiä ne tippui jonkin viivan alle, ettei ne vaikuta.

Eikö se ollut alle 23 v tienatut? Silloin tein teollisuudessa kesätöitä vuorotyönä ja tulot oli korkeat ihan monen vakityöhön nähden. Yövuoroja tuli tehtyä vakityöntekijöitä enemmän, kun yksi siirtyi vuororyhmästä toiseen lomien päätteeksi, niin sain normalin pitkän vapaan sijaan pitkän yöputken ja tottakai tuon otin, kun tarjottiin ja oli hyvät rahat tiedossa. Muistan, kun oli hienot eläkelukemat jossain ensimmäisissä otteissa ja yhtäkkiä ne tippui jonkin viivan alle, ettei ne vaikuta.
Oli. Nyt eläkkeellä olevat varastivat ne rahat sulta.

Varsin mahdollista. Joka tapauksessa sinne menivät eivätkä takaisin ole tulossa.

Ja todella. Mullakin on neljä lasta joiden aikana ei oo killinkiäkään eläkkeitä kertynyt.

Ihan rehdisti voisin sanoa, että haistakoon pitkän v.itun kaik noista asioista päättävät.