elämä edessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja parisuhdehelvetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

parisuhdehelvetti

Vieras
Puolisoni kertoi tavatessamme,että on terve ja ettei koskaan ole sairastanut mitään. Kertoi "hienosta" työurastaan ja kuinka on ahkera ja arvostettu työmies. Antoi itsestään kuvan,että on täydellinen mies.

Seurusteluaikana näkyi välillä jo pientä mustasukkaisuutta ja minulta hän kielsi esimerkiksi ulkona käynnit tyttöystävieni kanssa sekä alkoholin käytön täysin,edes yhtä siideriä silloin tällöin saunan jälkeen en saannut nauttia. Itse kuitenkin meni ja oli kavereidensa kanssa niinkuin aina ennenkin.

Muuttaessamme yhteen kaikki repesi liitoksistaan ja miehestä paljastui täysin toinen puoli.Löysin hänen lääkereseptejään satunmoisin siivotessa asuntoa ja yllätyksekseni paljastui miehellä olevan mielenterveysongelmia. Ensiksi säikähdin tätä,koska en koskaan ennen ollut törmännyt vastaaviin sairauksiin tai ihmisiin joilla olisin tiennyt olevan lääkitystä. Ajattelin kuitenkin ettei kyseessä ole mitään vakavaa... Olihan hän sanonut olevansa aina täysin terve.

Kuitenkin vajaan kuukauden asumisen jälkeen ja ensimmäisen riidan koittaessa sain kokea mieheni raivon,kiinni kävi ja seinille paiskoi. Tämän jälkeen 1.5-vuotta riitoihin sisältyi miehen puolelta tuuppimista,tönimistä,läimäyttelyä,ravistelua,estelyä mm.vei kotiavaimeni,autonavaimet,rahapussin,kännykän..etten pääsisi tai lähtisi häntä karkuun.Sanallinen väkivalta oli hirveää.
Jossain vaiheessa hän kielsi minua käymästä jopa kotonani vanhempieni luona sekä lenkkeilemästä ja irrotti vessanovesta lukot,koska kaiketi hänellä oli jotain luuloja että vessassa käydessäni tapahtuisi jotain tai sitten halusi vain muuten nöyryyttää ja alistaa kaikin keinoin.

Kuten arvata saattaa miehellä on ollut nyttemmin osastojaksoja sekä hoitokontakti.

Eroa olen yrittänyt hänestä kohta seitsemän vuotta. Lähtemisen on aina vain estänyt pelko. Mies on uhannut niin pahasti,että pelosta olen jäännyt ja toivonut nämä vuodet,että jos hän kuitenkin muuttuisi paremmaksi,jos ihme tapahtuisi. Olen elänyt aivan hirveässä parisuhteessa koko nuoruuteni,tätä ei voi edes sanoin kuvailla.

Nyt olen jostain saannut voimia ja päättänyt lähteä,tappouhkauksista yms, huolimatta.

Olen vain järkyttynyt koko kuvioista missä olen/olen ollut nämä vuodet.

Suhteemme on perustunut valheelle,mies valehteli itsestään. Hän ei ollut terve,sairashistoriaa mt-puolelta jo kymmenen vuoden ajan ennen meidän tapaamistamme. Hänellä ei ole ollut mitään työuraa,pari-kolme satunnaista tukityöpaikkaa elämänsä aikana. Olen siis alkanut seurustelemaan jonkun kuvitteelisen,luodun miehen kanssa ja totuus on paljastunut nyt vuosien saatossa. Tuntuu ihan käsittämättömältä ja oksettavan pahalta.

Mieheni diagnoosi on epäselvä. Sen tiedän että hän valittaa masennusta ja ahdistusta ja ei ota mitään kantaa kotiasioihin tai mene töihin. Kuitenkin toisaalta hänen hoitava lääkärinsäkin on hieman ihmeissään,koska lääkärin mukaan ulkoisesti ei ole missään vaiheessa näkynyt masennus tai ahdistusoireita ja tämän vuoksi lääkäri on varulta määrännyt varsin paljon lääkkeitä hänelle ja vahvimmasta päästä. Mieheni aiemmissa tiedoissa on,että hänellä olisi sosiaalinen- ja emotionaalinen kehitys pysähtynyt sekä persoonallisuushäiriöitä,tämän sain tietää hiljattain.
Miettiessäni koko kuviota ja koko suhdettamme ja mieheni tapaa olla,elää ja toimia,niin väkisin alan miettimään että voiko kyseessä olla narsistinen ihminen tai jotain vielä pahempaa? Eli onko hän oikeasti psyykkisesti sairas vai "sairas ihminen",joka käyttää toisia ihmisiä hyväkseen ja pelinappuloinaan ja ei välitä kuin itsestään?

En halua kirjoituksellani moittia ihmisiä joilla on mielenterveysongelmia,koska tämän suhteen aikana olen itsekkin saannut kokea miltä tuntuu syödä masennuslääkkeitä kun huonossa suhteessa eläminen vie voimat,kokea miltä tuntuu syödä rauhoittavia koska saan paniikkikohtauksia miesten seurassa ja kokea miltä tuntuu syödä nukahtamislääkkeitä koska pelkään kotonani nukahtaa kun pelkään miestäni...
Mutta jos joku kohtalotoveri osaisi neuvoa tai kertoa asioista,esim.lähestymiskiellosta kun eroaa tällaisesta ihmisestä,tai jos tietää enemmän millainen on esim.narsisitinen ihminen jne.

Ota ja lähde kun vielä olet terve ja liikuntakykyinen. Muuta toiseen paikkaan ensin vaikka ilman tavaroitasi ja ne voit hakea myöhemmin kun hän on hoidossa/poistettu vähäksi aikaa. Ei tuollaisesta elämästä tule mitään muuta kuin tuhoat itsesi kun sinulla muuten voisi olla elämä edessä. Voithan hakea tukea mielenterveystoimistosta kun alat parannella itseäsi ja saat keskusteluapua heiltä.

Olen kokenut vastaavan ja voin sanoa että tuollaista miestä ei paranna mikään, ei ainakaan suhteen jatkaminen. Pelasta itsesi kun voit. Lähestymiskiellosta ei varmaan ole apua tuollaisen henkilön kanssa, koska ei hän jätä yrittämistä vaikka joutuisi linnaan. Tietty sekin on apuna hyvä. Mies ei ole terve eikä ns. täydellinen jos pitää uhkailla ja estää ja työ ei maistu eikä luottamusta ole. Mitä nopeammin muutat asen parempi sinulle. Parantuminen tuollaisesta kesti minulla enemmän kuin viisi vuotta mutta nyt olen vahvoilla vaikka se vaikutti kaikkiin ehkä tuleviin miessuhteisiini siten että niitä tuskin tulee.

Älä aloita uutta suhdetta ennenkuin vanhasta olet parantunut, koska se johtaa vain uusiin virhearviointeihin. Parane ensin ja sitten katso maistuuko elämä yksin vai tarvitsetko toisen siihen kaveriksi.

Narsisti tai psykopaatti. Joka tapauksessa on pysyvästi päästään vaurioitunut ihminen, jota ei auta terapia eikä lääkitys. Lähde jonnekin pois, ihan mihin tahansa kunhan lähdet.

[QUOTE="vieras";25693956]Narsisti tai psykopaatti. Joka tapauksessa on pysyvästi päästään vaurioitunut ihminen, jota ei auta terapia eikä lääkitys. Lähde jonnekin pois, ihan mihin tahansa kunhan lähdet.[/QUOTE]
Eli kyseessä ei siis ole perinteisessä mielessä sairaus (vaikka sairausluokituksesta löytyykin), vaan tila, joka on pysyvä luonteenrakenne.

Voi kamala! Ja siis seitsemän vuotta oot eläny tollasta elämää? Koko ajan vaan miettiny miten pääset pois? Kyllä nyt nainen otat ittees niskasta kiinni ja lähet, mietit sit JOS jotain tapahtuu et mitä sitten teet. Mulla ei kyllä riitä ymmärrystä noin selkärangattomalle, valitettavasti. Sulla on vaan yks ainoa elämä, ala jo herran tähden elää sitä!

Nyt siis lähden pois suhteesta,lopullisesti,kävi miten kävi.

Tilanne on vain ollut hyvin mutkikas. Jos mies on fyysisesti satuttanut,on tehnyt sen niin,että kipua ja pelkoa olen tuntenut,mutta koskaan ei ole jälkiä jäännyt :( Hän on ollut taitava. Sanallisesti kun on satuttanut,niin on tehnyt sen aina kahdenkesken ja kukaan ei koskaan ole kuullut sitä,sitten muuten osaa olla hyvin seurallinen ja huumorintajuinen muiden ihmisten kanssa,joten kukaan ei oikeen ole uskonutkaan kertomaani.

Mutta itse olen myös miettinyt tuota narsisti/psykopaatti-puolta,koska ei normaali ihminen uhkaile,kiristä,satuta,halua omistaa väkisin,valehtele noin paljoa,elä siivellä täysin,hae aina omaa etuaan ja toisaalta ole sitten tietyille ihmisille aivan kaiken tuon vastakohta,kuin kaksi eri persoonaa.

En tiedä,mutta kovin nuorena tyttönä menin ja uskoin vanhemman miehen sanaan ja lupauksiin :(
Onneksi olen nyt päätökseni tehnyt ja tukea saan väkivaltatyöntekijältä sekä terapeutilta. Mutta kuitenkin pelko on,että jos mies ei jätä rauhaan... selkeästi pystyy mihin tahansa,joten pelottaa ajatus kaikesta mahdollisesta herjasta ja tuhosta mitä hän melko varmasti yrittää vielä tehdä.

:hug: Voimahali sinulle, olet nyt pidemmällä, kuin uskotkaan...
Nyt sinun täytyy vain suunnitella tarkaan minne menet ja mitä teet lähtösi jälkeen ja miten turvaat olosi eronne jälkeen.
Oletko tehnyt rikosilmoituksia pahoinpitelyistä ja oletko käynyt lääkärissä vuosien aikana saamiesi henkisten/fyysisten vammojen vuoksi?
Lähestymiskielto on lähes mahdoton saada, jos ei ole jotain pitävää näyttöä tapahtumien kulusta :ashamed:
Sen neuvon sanon, että seuraavan kerran (toivon ettei seuraavaa kertaa tule, mutta) kun miehesi käy sinuun kiinni tai edes uhkailee sinua soitat poliisille. Lähdet asunnosta ja soitat poliisille.
Lähdet salaa, sinun kannattaa pitää aina vara-avaimia esim. housuntaskussa ja hankkia vaikka prepaid-liittymä kaiken varalle.
Jos/kun miehesi riehuu kotonanne, kerrot poliisille hänen olevan vahvan lääkityksenalainen mielenterveyspotilas.
Kun miehesi on säilöönotettuna poliisilaitoksella sinut kutsutaan kuulusteluun ja silloin vaadit lähestymiskieltoa suoraan sillä hetkellä.
Poliisijohto voi myöntää nopeutettuna lähestymiskiellon silloin, kun tekijä on talteenotettuna ja on selkeästi vaara, että hän uusii tekonsa.

Minulla on enemmän, kuin tarpeeksi kuvailemastasi tilanteesta kokemusta, joten vastailen sinulle mielelläni jos mitenkään voin olla avuksi sinulle tai muille.

Menet alkuun mieluiten turvakotiin, siellä on aina ammatti-ihmisiä paikalla, jotka osaavat sinua auttaa käytännönasioissa.
Ystävienkin luokse voit toki mennä, mutta turvakodissa saat faktatietoa asioista ja saat nopsaan apuja.
Lisäksi kun olet mennyt turvakotiin myös sieltä saat sitten jälkikäteen tarvittaessa "mustaa valkoisella", että olet todella joutunut pelkäämään ja se auttaa sinua sitten myöhemmässä vaiheessa.

Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille vastauksista ja erityisesti sinulle "täydellinen en ainakaan ole", tuo oli tärkeä neuvo,että jos jotain tapahtuu vielä ennen lähtöäni niin soitan poliisille ja tuon siinä vaiheessa esille miehen psyykkisen tilan.
Itsellä ainoat todisteet ovat ne mitä on kirjattu ylös terapeutille ja väkivaltatyöntekijälle omana kertomanani sekä mitä olen vuosien varrella esim.lääkärissä käynnin yhteydessä saattanut mainita etten jaksa tilannetta kotona ja miestäni.
Yksi kotoa turvakotiin lähtö näkyi olevan kirjattuna mustanavalkoiselle muutaman vuoden takaa terveydenhuollon puolelta.. Menin tällöin kotoa pakoon yöllä päivystykseen ja he sieltä soittivat turvakodin työntekijän hakemaan minut turvaan,joten tapaus on kirjautunut potilastietoihini ja lukee,että mies väkivaltainen,itsetuhoinen ja uhkaileva ja pelkään häntä.
Muuten olen sanallisista uhkauksista saannut kännykkään nauhalle pari,mutta en tiedä voiko niitä viedä poliisille eli olenko itse toiminut väärin kun olen nauhoittanut pari kertaa miehen möykkäämistä? Olen kuitenkin tuon lähestymiskiellon takia yrittänyt saada kasaan jotain joka todistaa mitä kotonamme tapahtuu ja sillä esimerkiksi pyytänyt nähdä omat tietoni terveyspuolelta,että onko sinne kirjattuna kuinka paljon kertomaani elämästämme.

Jotenkin kun selviää tästä kaikesta,niin uskon että tuolla jossain tulevaisuudessa aurinko paistaa minulle lämpöisesti ja elämä hymyilee jälleen vuosien tauon jälkeen... Tällä ajatuksella jaksan eteenpäin.

Mitä väliä sen on mikä miehen diagnoosi on tai mitä lukee sinun sairauskertomuksessasi siitä mitä olet lääkärillesi kertonut? Tarkoitan, että lähtermisen kannalta asia on täydellisen samantekevä. Ette ole onnellisia yhdessä. Piste. Otat kamasi ja lähdet. Piste.

Älä missään tapauksessa jää roikkumaansuhteeseen, älä vastaile puheluihin tai tekstiviesteihin, älä ole yhteydessä minkään säälin tai pelon vuoksi... Itseä vaan niskasta kiinni ja elämä uomiinsa. Unohda koko mies.

Keskusteluja ja möykkäämistä saa nauhoittaa, jos tilanteessa on itse mukana. Se ei ole salakuuntelua ja nämä kannattaa ehdottomasti säilyttää todisteena. Oletko jo tehnyt suunnitelman miten tästä eteenpäin?

Suhteesta irrottu,nyt 1.3 alkean, Kaikkiin virallisiin asiakask pa-
pepreiehin erolle tuli 29.2.20102 ajaksi eli sen jollóin meidän tuli mennä voimaan erosssan :/
Ajatella,ajattelin/ odotin muuttaa

Siistiä ja rauhalliempaa asuntoa etsi perampn.

Uusimmat

Yhteistyössä