elämä pirstaleina,avioero edessä, mistä saan tietoa? elatusapu, miten määräytyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Hei,

Elämäni on pirstaleina, avioero edessä ja meillä neljä pientä lasta. Mistä eteenpäin, en tiedä mitä tehdä. Juuri valmistunut ok-talo, olen kotona pienimmän vauvan kanssa äitiyslomalla. Olen ollut monta vuotta kotona eikä ole työpaikkaa mihin palata, joten taloudellinen tilanne huolestuttaa. Miten elatusapu määräytyy kun lapset tulee minulle, se on päätetty? Mitä tukia on mahdollista saada? Olen niin järkyttynyt.

Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja sosiaalitoimeen. Eivätköhän he auta sinut eteenpäin ja neuvo, mitä kaikkia tukia sinun on mahdollista saada. Voimia raskaaseen tilanteeseen!

Juu lastenvalvojaan ja sosiaalitoimeen vaan yhteyttä, kyllä ne siellä neuvoo. Älä murehdi rahajuttuja kyllä ne siitä setviytyy.
Jaksamista raskaassa tilanteessa ja saman kokeneena voin kertoa, että kyllä se siitä ajan kanssa :)

Kiitos. Vielä on edessä paljon, ennen kuin haen tukia. Nyt haluaisinkin selvittää itse, miten paljon mistäkin saan, että osaan alkaa suunnitella asumisasioita ja mistä alan etsiä asuntoa. Tämä on niin raskasta, en tiedä mistä saan voimia tästä selvitä. Pakkohan se on, mutta nyt haluan selvittää taloudelliset seikat. Tulee niin tiukkaa.

Osaako kukaan sanoa, miten elatusapu määräytyy kun miehen palkka on 4800e/kk? Tai mitä se on pienimmillään?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kiitos. Vielä on edessä paljon, ennen kuin haen tukia. Nyt haluaisinkin selvittää itse, miten paljon mistäkin saan, että osaan alkaa suunnitella asumisasioita ja mistä alan etsiä asuntoa. Tämä on niin raskasta, en tiedä mistä saan voimia tästä selvitä. Pakkohan se on, mutta nyt haluan selvittää taloudelliset seikat. Tulee niin tiukkaa.

Osaako kukaan sanoa, miten elatusapu määräytyy kun miehen palkka on 4800e/kk? Tai mitä se on pienimmillään?

sitä me ei voida sanoa koska elatusavunsuuruuteen vaikuttaa niin moni asia.

kaikki järjestyy kyllä ja taloudellisestikin tulet pärjäämään ihan hyvin lastesi kanssa! Elatusapua saat mieheltäsi, siitä otat yhteyttä lastenvalvojaan. 4 lapsesta se on joku reilu 450e/kk muistaakseni ja vaikka ukkos jättäs maksamatta sen, saat sen silti ja se peritään hältä myöhemmin.

Kelalta saa asumistukea, lapsilisä maksetaan korotettuna yh:lle (vaikka olisikin yhteishuoltajuus)

kyllä suomessa pidetään huolta kansalaisista, että on rahaa elämiseen, älä huoli.

myöhemmin kun lapsesi menee hoitoon voit opiskella jos ei ammattia ole, siihenkin saa taloudellista helpotusta!

jaksamista vaikeaan tilanteeseen!

Mieheni kanssa saamme varmasti asiat sovittua sovussa. Ei ole järkeä alkaa riitelemään. Miten tällaisesta tilanteesta voi selvitä? Paljon olen kokenut vastoinkäymisiä, mutta tämä menee kaiken yli! Lapset säälittää ja tekee niin pahaa miettiä, miten he tästä selviävät. Vedämme maton heidän elämältään alta :´( Heille niin tärkeä perhe katoaa.... Sitä mietin, että eihän kukaan voi tulla määräämään, että lapset menisivätkin isälle koska hänellä hyväpalkkainen vakityö ja minulla ei ole työtä?

Maisa, ei asiat ole niin yksinkertaisia....minuakin kiukuttaa tämä asia, että tässä tilanteessa ollaan. Mehän olimme juuri niitä ihmisiä, jotka sanoivat, että me emme kuulu ihmisjoukkoon, jotka eroavat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kuinka suuri asumislisä voisi olla jos vuokra tms. vastike olisi n.800e/kk? Yritän vain laskea vähän, että itse pääsen kärryille...

Asumistuki riippuu ihan sun tuloista. Kelan sivuilla sen voi laskea. Sieltä löydät myös elatustukitietoa

Yhteistyössä