Elarijupinaa... miten tää voi olla mahdollista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyksä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oletko ap itse töissä?

Toivottavasti lapsi ei joudu kuuntelemaan näitä riitoja... :(

Ap:n oli kannattanut ottaa lapseton mies puolisokseen omista lapsista on pidettevä huolta, vaikka lapsen äidistä olisikin erottu.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Mikä logiikka siinä on, että jos lapsi on 50/50 äidillä ja isällään, niin toinen sitten joutuu maksamaan vielä elareita? Kertokaa.

Kannattaisiko sinun kysyä tätä lapsen isältä eikä meiltä? Miksi on moista mennyt sopimaan?

Mikä logiikka siinä on, että jos lapsi on 50/50 äidillä ja isällään, niin toinen sitten joutuu maksamaan vielä elareita? Kertokaa.

Ap:n mukaan tietenkin se, että miehensä elättää niillä ylisuurilla elareilla exäänsä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:

Kannattaisiko sinun kysyä tätä lapsen isältä eikä meiltä? Miksi on moista mennyt sopimaan?

Siis mä en ole ap, en mä niitä tunne. :D Tuli vaan tän ketjun pohjalta mieleen. Omien lasten kohdalla jos olisi noin, että ovat 50/50 kummallakin vanhemmallaan ja jos kumpikin vanhempi tienaisi suurin piirtein yhtä paljon, niin ei siinä mitään elareita enää tarvittaisi. Kulut menisivät puoliksi. Ja joo, mä noista jutuista loppupeleissä mitään tajua, mä elän nykymittapuun mukaan tylsästi ydinperheessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja en oo exä enkä nyxä:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Lapsen äiti ja isä ovat asian sopineet keskenään, nyksien mielipiteitähän ei elatusavussa oteta huomioon. Toisekseen elatusapu on lapsen elämiseen, naurettavaa "kostoksi" säästää vastaava summa toisen lapsen tilille (eiköhän sitäkin lasta koko ajan elätetä) ja samalla valittaa vararikkoa.

Parisataa on todella kohtuullinen elatusapu parin tonnin nettotuloista. Olettaisin kyllä, että noilla asumisjärjestelyillä (jos niihin sossun soppareihin on sovittu tuo luonapito isällä noin paljoksi kuin sanot) äiti hankkii sitten lapset vaatteet ym.

Mun nähdäkseni sä vedät nyt herneitä nenuun asiasta, josta ei tarvitsisi.

Ja asiasta, joka ei sulle kuulu! Tuo sun touhus on naurettavaa, kun vaadit omalle lapselles säästöjä saman verran /kk. Kyllä se on kuule niin, että jos ei miehen aikaisempaa elämää (sitä lasta) tahdo ymmärtää eikä sulattaa, niin ei kannata eronnutta miestä ottaakaan! Mihin se lapsen (tän vanhemman lapsen) paras oikein unohtui?

Asia kuuluu mulle, koska meillä sattuu miehen kanssa olemaan yhteinen talous.

Sulatan lapsen, mutten ikävä kyllä sulata sitä, että meillä olisi varaa pistää yhteiseen lapseemme muutama satanen kuussa ja etälapseen voitaisiin törsätä vajaa tonni kuussa. Koska tällä hetkellä se vaan näin on.

Siis teettekö isompia hankintoja tälle exän lapselle? Miten niitä kuluja voi olla melkein tonni kuussa?

No koska lapsen laskennalliseksi elatukseksi ÄIDIN LUONA on laskettu yli 600 euroa.

Lisäksi sossun mukaan isän pitää osallistua isompiin hankintoihin. Sanotaan, että niitä kertyy vaikka yhdet haalarit, yhdet kengät ja yksi polkupyörä/luistimet/sukset jne per vuosi. Yhteensä siten, että kuukautta kohden kertyy 30-50 euroa. (exällä on nimittäin aika vaativa maku).
Lisäksi myös isän luona tulee asumiskuluja, elarisopparin mukaan asumiskulut äidin luona noin 150 euroa, tuolla luonapidolla isän luona samaa luokkaa.

Lisäksi sossun mukaan isän on kustannettava lapselle vaatteet isän luokse.

Lisäksi äiti komentaa usein isää käyttämään lasta esim. lääkärissä ja parturissa.

Yhteensä:
600
30-50
150
(+vaatteet, lääkärit, parturit, harrasteet jne isän luona)
yht. 780-800 euroa + lääkkeet, vaatteet, parturit, harrasteet jne isän luona

Ohhoh.. johan pomppas. Siis miksi miehesi meni allekirjoittamaan tollaisen sopimuksen??? Kai se sentään on määräajan voimassa eikä niin kauan, kun lapsi täyttää 18 vuotta? Elatussopimuksia EI ole pakko allekirjoittaa, jos tuntuu että se ei ole kohtuudella tehty. Elatusvelvollisten liitosta saa apua ja tietoa elatusmaksun suuruudesta.
Jos lapsi on lähes puolet ajasta isällään ja tulot on 2000 euroa, niin aika suurelta tuntuu maksaa vielä 200 euroa lapsen ns. lähivanhemmalle. Taitaa olla kyseessä rahastava lähivanhempi??? Pitäähän siihen elatukseen myös huomioida lähivanhemman tulot + lapsilisä, joka tulee lähivanhemmalle.

Meillä ex tienaa yli 2000e kuussa käteen ja silti maksaa vain 150e lapsesta. Lapsi on hänellä tasan yhden yön kuussa jos viitsii ottaa millään, ei maksa lapselle mitään isompia hankintoja tms...
Itse ilmoitti ettei enempää maksa joten siihen tyydyttävä jos ei halua lähteä oikeuteen tappelemaan.

Exän uusi vaimo myös hyvässä työssä kun taas minun mieheni työtön ja itse olen kotihoidontuella...

Ap:lle sanoisin että ihan oikein kun ukkosi maksaa, jos minä saisin päättää niin elarit olisi jotain ihan eri tasoa kuin mitä ne on nyt todellakin!
Ei ole oikein että yh-äiskä maksaa kaikki lapsen kulut...

ÄLÄ OTA ERONNUTTA MIESTÄ JOS ET KESTÄ SITÄ ETTÄ ELARIT ON MAKSETTAVA!!! Kiitos.

Lapsen äiti ja isä ovat asian sopineet keskenään, nyksien mielipiteitähän ei elatusavussa oteta huomioon. Toisekseen elatusapu on lapsen elämiseen, naurettavaa "kostoksi" säästää vastaava summa toisen lapsen tilille (eiköhän sitäkin lasta koko ajan elätetä) ja samalla valittaa vararikkoa.

Parisataa on todella kohtuullinen elatusapu parin tonnin nettotuloista. Olettaisin kyllä, että noilla asumisjärjestelyillä (jos niihin sossun soppareihin on sovittu tuo luonapito isällä noin paljoksi kuin sanot) äiti hankkii sitten lapset vaatteet ym.

Ja asiasta, joka ei sulle kuulu! Tuo sun touhus on naurettavaa, kun vaadit omalle lapselles säästöjä saman verran /kk. Kyllä se on kuule niin, että jos ei miehen aikaisempaa elämää (sitä lasta) tahdo ymmärtää eikä sulattaa, niin ei kannata eronnutta miestä ottaakaan! Mihin se lapsen (tän vanhemman lapsen) paras oikein unohtui?

Sulatan lapsen, mutten ikävä kyllä sulata sitä, että meillä olisi varaa pistää yhteiseen lapseemme muutama satanen kuussa ja etälapseen voitaisiin törsätä vajaa tonni kuussa. Koska tällä hetkellä se vaan näin on.

Siis teettekö isompia hankintoja tälle exän lapselle? Miten niitä kuluja voi olla melkein tonni kuussa?

No koska lapsen laskennalliseksi elatukseksi ÄIDIN LUONA on laskettu yli 600 euroa.

Lisäksi sossun mukaan isän pitää osallistua isompiin hankintoihin. Sanotaan, että niitä kertyy vaikka yhdet haalarit, yhdet kengät ja yksi polkupyörä/luistimet/sukset jne per vuosi. Yhteensä siten, että kuukautta kohden kertyy 30-50 euroa. (exällä on nimittäin aika vaativa maku).
Lisäksi myös isän luona tulee asumiskuluja, elarisopparin mukaan asumiskulut äidin luona noin 150 euroa, tuolla luonapidolla isän luona samaa luokkaa.

Lisäksi äiti komentaa usein isää käyttämään lasta esim. lääkärissä ja parturissa.

Yhteensä:
600
30-50
150

Nyt meni yli. Mikä laskennallinen etu? Se ei kai ole "fyysistä" rahaa? Miksi ette hae oikaisupäätöstä, kai siinä joku muutos mahdollisuus on jos osoitatte kuinka paljon maksatte lapsen menoja?

Alkuperäinen kirjoittaja lol:

Ap:n mukaan tietenkin se, että miehensä elättää niillä ylisuurilla elareilla exäänsä :D

no ikävä kyllä näin se vaan menee...

Isompia hankintoja yksi kaikkea vuodessa? Mietis uudelleen. Kenkiä ostetaan ainakin yhdet talveksi, kahdet kesäksi, syksyksi ja kevääksi omansa, sitten vielä haalarit sekä talveksi että välikausiksi, luistimia, suksia saa uusia joka vuosi, kasvavalle lapselle tarvitsee aika paljon kaikenlaista ja veikkaanpa että äiti käyttää siihen enemmän kuin 50e/kk :D

Yhteensä:
600
30-50
150

Nyt meni yli. Mikä laskennallinen etu? Se ei kai ole "fyysistä" rahaa? Miksi ette hae oikaisupäätöstä, kai siinä joku muutos mahdollisuus on jos osoitatte kuinka paljon maksatte lapsen menoja?

Sossun mukaan ei sillä ole mitään väliä, miten paljon isä ostelee lapselleen, eikä niitä kuitteja oteta huomioon, koska ne on kuitenkin vain murto-osa kuluista,eivätkä mitään pakollista.
Silti sossu kehoittaa ostamaan lapselle isän luo omat vaatteet, eikä lapsen äiti nyt enää edes anna lapselle vaihtovaatteita mukaan.

Joo ja tiedoksi. Mulla ei edelleenkään ole mitään vastaan kyseistä lasta. Päin vastoin, minä hänelle yleensä ostan edes muutaman vaatteen, ettei alasti joudu meillä kulkemaan. Näin vaan esimerkkinä...

Ne teidän meisten eksät on hirveitä :D Miten ne onkin joskus voineet olla noiden kultamussukoiden nyksiä...antaa olla kun tulee ero, ne muuttuu hirviöiksi, jotka jättää lapsensa hoitamatta ja nyhtää isot elatustuet, jotta saavat huollattaa rakennekyntensä ja pääsevät baariin ...

Isompia hankintoja yksi kaikkea vuodessa? Mietis uudelleen. Kenkiä ostetaan ainakin yhdet talveksi, kahdet kesäksi, syksyksi ja kevääksi omansa, sitten vielä haalarit sekä talveksi että välikausiksi, luistimia, suksia saa uusia joka vuosi, kasvavalle lapselle tarvitsee aika paljon kaikenlaista ja veikkaanpa että äiti käyttää siihen enemmän kuin 50e/kk :D

No mutta nämä joka tapauksessa menevät puoliksi. Eli lapsen todelliset kulut menevät tällä laskukaavalla yli 1000 euroa!

Ja ota nyt pallopää jo huomioon, että lapsen äidillä on elareiden ja lapsilisien muodossa lapseen käytettävissä rahaa jo 600 euroa kuussa. Lisäksi isä antaa isoimpiin hankintoihin yhteensä lähhes 500 euroa vuodessa äidille. Tämän lisäksi hän joutuu vielä ostamaan omaan kotiinsa lapselle vaatteet. Tuliko asia ymmärretyksi?

Voisikohan sosiaali- ja terveysministeriö aloittaa jonkun kampanjan, jossa mainosspoteilla primetime-aikaan muistutettaisiin ihmisiä siitä, että uusperhekuvioihin kannattaa ryhtyä vasta sitten, kun on selvillä siitä mitä se oikeasti tarkoittaa. Ei tarvitsisi sitten jälkikäteen itkeä, että tuli tehtyä väärä ratkaisu.

No mutta nämä joka tapauksessa menevät puoliksi. Eli lapsen todelliset kulut menevät tällä laskukaavalla yli 1000 euroa!

Ja ota nyt pallopää jo huomioon, että lapsen äidillä on elareiden ja lapsilisien muodossa lapseen käytettävissä rahaa jo 600 euroa kuussa. Lisäksi isä antaa isoimpiin hankintoihin yhteensä lähhes 500 euroa vuodessa äidille. Tämän lisäksi hän joutuu vielä ostamaan omaan kotiinsa lapselle vaatteet. Tuliko asia ymmärretyksi?

Siis äitihän saa lapsilisää 100e, sen lisäksi elareita 200. Lisäksi hän varmaan maksaa lapselle paljon sellaista, mitä te ette maksa - vai luuletko teidän tosiaan maksavan koko lapsen elämän..? Hoitomaksut, harrastukset, lapsen muut kulut, ei se ilmaista ole :) Minkä ikäinen lapsi?

Ne sossun laskelmat ovat melko tarkkoja ja isä on joka tapauksessa allekirjoittanut sopimuksen, joten tuskin uskoo sossun olevan väärässä :)

Enkä oikeasti ymmärrä miten takerrut niin tiukasti tuohon vaateasiaan. Muutama paita ja housut kirppikseltä tuskin kaataa talouttanne, epäilenpä että sossulla on ollut syynsä vaatia noita vaateostoksia.. Itse kun annan isän mukaan vaatteet, ne eivät koskaan tule takaisin. Ehkä jostain tällaisesta kyse.

Voisikohan sosiaali- ja terveysministeriö aloittaa jonkun kampanjan, jossa mainosspoteilla primetime-aikaan muistutettaisiin ihmisiä siitä, että uusperhekuvioihin kannattaa ryhtyä vasta sitten, kun on selvillä siitä mitä se oikeasti tarkoittaa. Ei tarvitsisi sitten jälkikäteen itkeä, että tuli tehtyä väärä ratkaisu.

Jos mä olisin tehnyt tämän aloituksen miehenä ja isänä, niin olisin saanut myötätuntoa. Pitää kertoa miehelleni, että kirjoittaa tänne seuraavan kerran.

Kai mä nyt saan tuntojani purkaa, eiköhän lähes jokaisen järki leikkaa sen verran, ettei mene ihan yks yhteen noi sossun laskut nyt.

riittääkö rahat ennen kuin pukkaa lisää lapsia tähän maailmaan. Totta että etä lapset saa useasti enenmmän rahaa ja 2 ulkomaan lomat niin isin kuin äidinkin kanssa. Mutta ota sinä nyxä se huomioon et lapsi on aina se joka kärsii erossa ja elää ilman toista vanhempaa arjessa. Minusta etäisän kuuluukin maksaa todella hyvin :-)

Jos miehesi on sitä mieltä, että laskelmat ovat väärin, niin mars sossuun uusia laskelmia tekemään heti kun nämä nykyiset sopimukset menee umpeen.

Mutta siltikään 200e kuussa noilla tuloilla ei kuulosta paljolta. Minimielarit esim. kelalta on jotain 140 euroa.

Siis äitihän saa lapsilisää 100e, sen lisäksi elareita 200. Lisäksi hän varmaan maksaa lapselle paljon sellaista, mitä te ette maksa - vai luuletko teidän tosiaan maksavan koko lapsen elämän..? Hoitomaksut, harrastukset, lapsen muut kulut, ei se ilmaista ole :) Minkä ikäinen lapsi?

Ne sossun laskelmat ovat melko tarkkoja ja isä on joka tapauksessa allekirjoittanut sopimuksen, joten tuskin uskoo sossun olevan väärässä :)

Enkä oikeasti ymmärrä miten takerrut niin tiukasti tuohon vaateasiaan. Muutama paita ja housut kirppikseltä tuskin kaataa talouttanne, epäilenpä että sossulla on ollut syynsä vaatia noita vaateostoksia.. Itse kun annan isän mukaan vaatteet, ne eivät koskaan tule takaisin. Ehkä jostain tällaisesta kyse.

Itse asiassa meillä on niin päin, että jos annamme lapsen mukaan vaatetta, ne jäävät sille tielle, eikä äiti koskaan niitä palauta. Ja äiti pukee aina huonoimpaan vaatekertaan lapsen kun lapsi meille tulee.

Sossun mukaan tämä on käytäntö, vaikka tiedän ettei näin ole, ainakaan näillä elareilla.

Kuten sanoin, lapsi osapäivähoidossa ja hoitomaksu tällä hetkellä esim. lähes 0 euroa, kohta menee eskariin.
Lapsella ei ole harrasteita ja jos onkin, kuten käymme uimassa, niin ihan samaan tapaan isä käyttää kuin äitikin. Ja kuten jo aiemmin sanoin, parturit, lääkärit jne menevät jo nyt käytännössä puoliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-vaimo:
riittääkö rahat ennen kuin pukkaa lisää lapsia tähän maailmaan. Totta että etä lapset saa useasti enenmmän rahaa ja 2 ulkomaan lomat niin isin kuin äidinkin kanssa. Mutta ota sinä nyxä se huomioon et lapsi on aina se joka kärsii erossa ja elää ilman toista vanhempaa arjessa. Minusta etäisän kuuluukin maksaa todella hyvin :-)

Itse asiassa meidän tapauksessa ei saa kahta ulkomaanmatkaa.
Olen aiheesta ennenkin vuodattanut täällä. Varasimme lomamatkan ulkomaille, mutta lapsen äiti ei päästä tyttöä mukaan. Lähtö kuukauden kuluttua ja lentolippujakaan ei saa enää peruttua. Lapsi on kuulemma liian pieni lähtemään reissuun (5 v).

Jos miehesi on sitä mieltä, että laskelmat ovat väärin, niin mars sossuun uusia laskelmia tekemään heti kun nämä nykyiset sopimukset menee umpeen.

Mutta siltikään 200e kuussa noilla tuloilla ei kuulosta paljolta. Minimielarit esim. kelalta on jotain 140 euroa.

Otatko ollenkaan huomioon luonapitoa?

Sen peräänhän minä tässä yritän peräänkuuluttaa. Koska tuolla luonapidolla isän pitää kustantaa lapselle oma huone, sänky, turvaistuin jne, joten menot eivät jää tuohon elariin, vaan ovat triplasti sitä luokkaa. Äiti sen sijaan tuskin joutuu pistämään triplasti elareiden verran elatukseen.

Ja mitä sanoisin sinulle on että suhde äitiin toimii vain niin että sinä nielaiset ja yrität ymmärtää. Taustoja tietämättä erot harvoin on helppoja ja ehkä äiti on katkera. Helpotat omaa oloasi kun annat periksi ja annat miehesi hoitaa maksut. Ehkä voit itse yrittää tienata enemmän sillä sinun tulosihan eivät vaikuta.

Siis kirjoittiko vai eikö kirjoittanut, miehesi itse, vapaaehtoisesti nimensä alle niihin sopimuksiin? Niihin joissa yhdessä SOVITAAN lasten elatuksista? Jospa kantaisi vastuun itse sopimistaan asioista? Niihin papereihinhan ei ole pakko nimeään kirjoittaa, ja asia voidaan laskeskella viimosta senttiä myöten oikeudessa jos vanhemmat eivät pysty asiaa sopimaan. Edelleenkään, yhdessäkään paperissa ei tulla kysymään sinun suostumustasi.

kuulostaa muutenkin siltä että tämä on sinun ja exän välistä valtataistelua. Ja mies ei osaa sitten ottaa kunnolla kantaa mihinkään?

Taitaa olla kahden naisen tossun alla koko mies!

Yhteistyössä