Elarit, kun lapsi isällään puolet ajasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja minä en kyllä ymmärrä kuka hullu suostuu yhteishuoltajuuteen? Siinähän ei ole mitään järkeä. Jos itse eroaisin vaatisin ilmanmuuta yksinhuoltajuuden ja elatusavut suoraan sossun kautta, ei mitään sopimuksia rahan suhteen miehen kanssa, saisi sopia viranomaisten kautta. Jos haluaisi nähdään lasta se kävisi tottakai hyvin niin kauan kun asioista pystytään sopimaan ja niissä sopimuksissa pysytään, saisi pitää vaikka viikon kerrallaan mutta en kyllä maksaisi siitä isälle mitään.
Minulle olisi tärkeä että määräysvalta olisi kokonaan minulla, minä niitä lapsen asioita olen tähänkin asti hoitanut. Ei ole tuntunut paljoakaan kiinnostavan isää vaikka perheenä asutaankin, että melko kaksin me varmaan jäisimme lapsen kanssa jos ero tulisi...

Ja minä en kyllä ymmärrä kuka hullu suostuu yhteishuoltajuuteen? Siinähän ei ole mitään järkeä. Jos itse eroaisin vaatisin ilmanmuuta yksinhuoltajuuden ja elatusavut suoraan sossun kautta, ei mitään sopimuksia rahan suhteen miehen kanssa, saisi sopia viranomaisten kautta. Jos haluaisi nähdään lasta se kävisi tottakai hyvin niin kauan kun asioista pystytään sopimaan ja niissä sopimuksissa pysytään, saisi pitää vaikka viikon kerrallaan mutta en kyllä maksaisi siitä isälle mitään.
Minulle olisi tärkeä että määräysvalta olisi kokonaan minulla, minä niitä lapsen asioita olen tähänkin asti hoitanut. Ei ole tuntunut paljoakaan kiinnostavan isää vaikka perheenä asutaankin, että melko kaksin me varmaan jäisimme lapsen kanssa jos ero tulisi...

Yksinhuoltajuutta ei kyllä helpolla saa.

Ap, järki käteen: Yksinhuoltajuus, elarisopimus (käytte virallisesti sopimassa lastenvalvojalla), tapaamissopimus (sovit minimin eli joka toinen viikonloppu lapset isällään, mutta sanot että tarvittaessa voi tavata enemmänkin), ja kaikki menot jaetaan (kalliit harrastukset, välineet jne,). EI MITÄÄN viikko viikko systeemiä tuollaisen kanssa, josta tiedät jo etukäteen ettei siitä tuu mitään, eikä herra suostu maksamaan mitään. Elarit lasketaan miehen tulojen mukaan virallisesti, menette sopimaan kaiken lastenvalvojalle, etkä ole muuten tekemisissä etkä sovi mitään kahden kesken. Siinä se. Yksinkertaista.

[QUOTE="Jenis";29793649]Jos on odotettavissa vaikeuksia (kuten teillä ilm. on), mä varmaan tahtoisin lähivanhemmuuden itselleni, mukaanlukien elarit ja lapsilisät. Silloin olisi miehen baarireissuista huolimatta joku mahis hoitaa lapsen hankinnat, ja mies saisi pitää sen "vapautensa" myös.[/QUOTE]

>Just näin.

Hankala mies saattaa tehdä kaiken erittäin hankalaksi. Ja harva mies on valmis viikko-viikko systeemiin, vaikka aluksi niin uhkaisivatkin. Normi systeemiä on sopia että lapset joka toinen vkl isällä, ja sitten tarvittaessa enemmän. Pidä kiinni naruista ap! Sinä olet lähivanhmempi, ja haluat kaikki tuet; elatustuki ja lapsilisä. Onko teillä vain 1 lapsi?

Ap, järki käteen: Yksinhuoltajuus, elarisopimus (käytte virallisesti sopimassa lastenvalvojalla), tapaamissopimus (sovit minimin eli joka toinen viikonloppu lapset isällään, mutta sanot että tarvittaessa voi tavata enemmänkin), ja kaikki menot jaetaan (kalliit harrastukset, välineet jne,). EI MITÄÄN viikko viikko systeemiä tuollaisen kanssa, josta tiedät jo etukäteen ettei siitä tuu mitään, eikä herra suostu maksamaan mitään. Elarit lasketaan miehen tulojen mukaan virallisesti, menette sopimaan kaiken lastenvalvojalle, etkä ole muuten tekemisissä etkä sovi mitään kahden kesken. Siinä se. Yksinkertaista.

Täytyy tosiaan miettiä... Yksinhuoltajuutta ei mies minulle anna, se on ihan saletti juttu. Lastenvalvojalla täytyy tietenkin käydä ja sopia asiat paperille.

Koitan kovasti nyt miettiä lapsen parasta. Mies osaa kyllä olla lapsen kanssa ihan ok ja uskon/toivon, että jos mielii ryypylle tms niin tuo kyllä lapsen minulle. Käy kuitenkin töissä jne joten ajattelin, että olisi lapselle mukavaa jos voisi välillä suoraan koulun jälkeen mennäkin isälle joka on jo aiemmin kotona. Että lapselle tulisi sellainen tunne, että voi tavata kumpaakin vanhempaa riittävästi. Tämä tietenkin edellyttäisi, että mies suostuisi muuttamaan suht lähelle koulua mutten oikeen usko..

Tämä ero tulee olemaan kova paukku lapselle. Tällaiset järjestelyt varmasti helpottaisivat hänen oloaan.
Itseänikin häiritsee ajatus siitä, että mies kovin lähellä asuisi, mutta nyt mietin etunenässä lasta.

Täytyy tosiaan miettiä, mutta luultavasti ihan ehdottamaasi ratkaisuun joudutaan päätymään.

Onnistuisiko teillä sellainen, että tekisitte hankinnat vuorotellen? Toinen ostaa talveksi sukset, toinen kevääksi pyörän, toinen maksaa harrastuksen kevätkauden, toinen syyskauden jne.? Näin tulisi molempien hankittua tavarat omien varojensa mukaan. Sopisitte aina etukäteen siitä, mitä kaikkea vaikka kevääksi/kesäksi/syksyksi/talveksi on tarvetta hankkia.

Tai jos toi puoliksi maksaminen pelottaa ton vuoksi, että isä hankkisi priimatavaraa ja käyttäisi kalleimpia lääkäreitä, niin voisittehan yrittää sopia jotain max.summaa mitä olette molemmat valmiita maksamaan vaikkapa siitä polkupyörästä ja hankinta sitten sen mukaan. Ei sekään tietenkään toimi, jos isä ilmoittaa että se maksimi on 40 euroa :D

>Just näin.

Hankala mies saattaa tehdä kaiken erittäin hankalaksi. Ja harva mies on valmis viikko-viikko systeemiin, vaikka aluksi niin uhkaisivatkin. Normi systeemiä on sopia että lapset joka toinen vkl isällä, ja sitten tarvittaessa enemmän. Pidä kiinni naruista ap! Sinä olet lähivanhmempi, ja haluat kaikki tuet; elatustuki ja lapsilisä. Onko teillä vain 1 lapsi?

Meillä on vain yksi yhteinen lapsi.

Onnistuisiko teillä sellainen, että tekisitte hankinnat vuorotellen? Toinen ostaa talveksi sukset, toinen kevääksi pyörän, toinen maksaa harrastuksen kevätkauden, toinen syyskauden jne.? Näin tulisi molempien hankittua tavarat omien varojensa mukaan. Sopisitte aina etukäteen siitä, mitä kaikkea vaikka kevääksi/kesäksi/syksyksi/talveksi on tarvetta hankkia.

Tai jos toi puoliksi maksaminen pelottaa ton vuoksi, että isä hankkisi priimatavaraa ja käyttäisi kalleimpia lääkäreitä, niin voisittehan yrittää sopia jotain max.summaa mitä olette molemmat valmiita maksamaan vaikkapa siitä polkupyörästä ja hankinta sitten sen mukaan. Ei sekään tietenkään toimi, jos isä ilmoittaa että se maksimi on 40 euroa :D

Hyvä ehdotus, mutta tämä vaatisi kyllä jo ehkä vähän liian asiallista ja oikeudenmukaista käytöstä mieheltä..pelkäämpä.

[QUOTE="aloittaja";29793946]Meillä on vain yksi yhteinen lapsi.[/QUOTE]

Jos on alkoholiin menevä mies, niinkuin vihjasit, niin en kuuna päivänä antaisi omaa lastani sinne moneksi vuorokaudeksi tai viikoksi, ilman valvontaa. Se luo turvattomuutta lapselle, ja jää paljon pahemmat arvet, kuin siitä että näkisi isäänsä vähemmän. Viikonloppu riittää aivan mainiosti.

[QUOTE="aloittaja";29793642]Niin..vaihtoehtona kyllä vähän pelottava. Uskon, että mies haluaa pitää "vapautensa" kieltäytyä välillä ottamasta lasta jos siltä tuntuu. En uskokkaan, että täysin puolet ja puolet toteusi, mutta jos edes sinne päin niin lapsen kannalta hyvä. Eli ei ehkä tämä vaihtoehto käy meille.

Lisäksi tuossa tilanteessa (jos isoimmat kulut jaettaisiin ja isä hoitaisi hankinnat) niin varmaan yhtäkkiä lapsi aloittaisi jääkiekkoharrastuksen ja kaikki tavarat pitäisi olla priimaa. Käyttäisi aina yksityisellä lääkärillä ja joka ikinen apteekkilaskukin jaettaisiin.. Näin se varmaan menisi..
No toisaalta siinä mielessä tietty parempi lapselle, mutta en vaan tietäisi mistä rahat repisin..Puuh![/QUOTE]

Eli isä on kuitenkin hyvä isä, jos lapsen kannalta olisi paras että asuisi vuoroviikoin molemmilla? Eli ei taida niin tuurijuoppo ollakaa, mitä annat kirjoituksessasi ilmi.

Mun mielestä kuulostat ahneelta. Mene opiskelemaan parempi ammatti, jos tulot ei riitä lapsen elatukseen. Anteeksi suoruuteni mutta en ymmärrä tuollaista valitusta. Jos miehellä on paremmat tulot, niin minkäs sille teet, mies on ne ansainnut.

Niin, ja kommentoin vielä; jos syyt eroon ovat "painavat", niinkuin sanoit (ja liittyy siis alkoholiin). NIin miksi lapsen pitää kärsiä tästä samasta aiheesta? Miten se voi olla lapselle hyväksi, että olisi viikot juopon isän kanssa? Minusta olet sinisilmäinen ap. Etkä ymmärrä että pieni lapsi saa turvallisuudentunteensa yhdestä kodista. Mitä vähemmän riepottelette häntä, sitä turvallisempi tunne hänellä on. Varsinkin jos isä on tuurijuoppo, niinkuin vihjaisit. Eli vielä kerran: yksi koti, viikonloput (joka toinen) isällä.

Nyt kun luin aloitustekstiä pidemmälle, niin kallistun myös tuohon että hakisit elatusmaksun ja tapaamissopimukset virallisesti ja kirjallisena. En ole varma miten yhteishuoltajuudessa on, mutta yksinhuoltajuudessa ainakaan tuo tapaamissopimus ei sido etävanhempaa mihinkään eli sitä ei tarvitse noudattaa kuin lähivanhemman. Siinä mielessä se on kyllä aika turha.

Kuinka paljon kauemmas isän on tarkoitus muuttaa? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ilmeisesti yhteishuoltajuudessa tarvitaan molempien vanhempien suostumuksia ja allekirjoituksia kaikkiin aina pankkitilin avaamisista koulupapereihin. Luuletko, että nämä sujuisi käytännönasiat voisi sujua teiltä kuitenkin ongelmitta eli pystyisittekö päättämään lapsen asioista yhdessä? Yksinhuoltajuus kuulostaisi nimittäin tossa tilanteessa parhaalta vaihtoehdolta kaikille osapuolille. Suoraan sanottuna itse varmaankin hakisin sitä sun tilanteessasi, jos mies on kerran noin hankala.

Miehen ei ole pakko maksaa enää mitään jos ei halua sen jälkeen kun elarit on sovittu.

Painavia syitä on muitakin kuin juominen. Mies on minua kohtaan ilkeä ja nyt alan olemaan aika finaalissa (ollut oikeastaan jo pitkään). Lapsi ei juurikaan tätä näe, mutta toki olen väsynyt ja surullinen. Vanhempi lapsi tajuaa ja on myös surullinen tilanteesta. Jos vaan sallitte niin en kauheasti avaa asiaa koska en halua kenenkään tunnistavan itseäni.

Juominen menee niin, että homma pysyy hanskassa viikolla (juo jonkin verran). Viikonloppuisin alottaa tinttaamisen illalla tai katoaa baariin. Päivät makaa krapuloissaan eli mitään perheen keskeistä aikaa ei ole olemassa. Mies kyllä stemppaa kun on vastuussa lapsesta ja toivon tämän jatkuvan. Silloin juominen jää muutamiin oluisiin. Jos ei jäisi niin systeemiä pitäisi muuttaa.

En halua lapseni alkavan kasvaa sellaiseen ajatukseen, että miehet kulkee aina olut tölkki kädessä ja makaa sängyssä vkloput. Että äiti hoitaa kaikki perheen työt vaikka on niin väsynyt, että hyvä kun pystyssä pysyy. Vanhempi lapsi on erityislapsi joten hommaa on riittänyt mukavasti.

En todellakaan kaipaa itselleni mitään luksusta. Mies pitäköön rahansa, mutta minä en halua menettää luottotietoja tai saada häätöä vuokra-asunnosta.
En haaveile rahasta vaan siitä, että voin olla oma itseni ilman toisen piikittelyjä ja ilkeilyjä. Haaveilen siitä, että voin tehdä itselleni mukavan päivän ilman, että joku toinen sen huvikseen pilaa. Että kotonani olisi kevyt, hyväksyvä ja lämmin ilmapiiri.

Jos on alkoholiin menevä mies, niinkuin vihjasit, niin en kuuna päivänä antaisi omaa lastani sinne moneksi vuorokaudeksi tai viikoksi, ilman valvontaa. Se luo turvattomuutta lapselle, ja jää paljon pahemmat arvet, kuin siitä että näkisi isäänsä vähemmän. Viikonloppu riittää aivan mainiosti.

:laugh: aha, että jos mies käy ryypyllä ollessaan yksin niin et "antaisi" hänelle tapaamisoikeutta?
Mistälähtien viinan ottaminen on kielletyksi suomessa tullut?

:laugh: aha, että jos mies käy ryypyllä ollessaan yksin niin et "antaisi" hänelle tapaamisoikeutta?
Mistälähtien viinan ottaminen on kielletyksi suomessa tullut?

Mistäs tiedät käykö vain yksin ollessaan, vaan tinttaako salaa koko ajan?

Jos äiti sanoi ketjussa eron syyksi alkoholin, niin veikkaampa että ongelma on suurempi kuin mitä sinä kuvittelet.

Ja niin kuin kysyin jo aiemmin ap:lta, että miksi lapsen pitäisi kärsiä alkoholiongelmaisesta isästä, kun äiti haluaa eron päästäkseen eroon alkoholisti miehestä? Miten se on silloin lapsen etu, että vietetään viikkokaupalla aikaa isän kanssa, jolla on ongelma. Kyllä silloin äidin päässä pitää olla sen verran järkeä, että rajaa ne tapaamiset isän kanssa lyhyiksi.

Jos tämä satuttaa miehistä itsetuntoasi jollain tavalla niin ei voi mitään.
Suomi on täynnä alkoholisti miehiä, ja vain harva kykenee/tai edes haluaa hoitamaan viikko viikko systeemiä ryhdikkäästi.

Jos/kun ap jättää miehensä, tämän alkoholiongelma todennäköisemmin vain kasvaa. Vai mitä?

Jos äiti sanoi ketjussa eron syyksi alkoholin, niin veikkaampa että ongelma on suurempi kuin mitä sinä kuvittelet.

Ja niin kuin kysyin jo aiemmin ap:lta, että miksi lapsen pitäisi kärsiä alkoholiongelmaisesta isästä, kun äiti haluaa eron päästäkseen eroon alkoholisti miehestä? Miten se on silloin lapsen etu, että vietetään viikkokaupalla aikaa isän kanssa, jolla on ongelma. Kyllä silloin äidin päässä pitää olla sen verran järkeä, että rajaa ne tapaamiset isän kanssa lyhyiksi.

Suomi on täynnä alkoholisti miehiä, ja vain harva kykenee/tai edes haluaa hoitamaan viikko viikko systeemiä ryhdikkäästi.

Jos/kun ap jättää miehensä, tämän alkoholiongelma todennäköisemmin vain kasvaa. Vai mitä?

Älä välitä. Tuon tyypin itsetuntoa satuttaa kaikki mitä naiset suustaan päästää. Hänellä ei tähänkään keskusteluun ollut muuta annettavaa kuin vittuilu. Mutta sekin oli taas pakko tulla hoitamaan pois päiväjärjestyksestä.

En voi tietää miten juominen eron myötä muuttuu, mutta toivon lapsen takia, että edelleen pystyisi rajoittamaan juomista lapsen hänellä ollessa. Ja minun ajatukseni puolet-puolet ajasta on vähän joustavampi jo johtuen miehen työajoistakin. Se voisi olla esim.su,ma,ti isällä ja loppu viikko äidillä. Ja sitten vähän luovien jos miehellä esim."reissu kavereiden kanssa" vkloppuna tms.
Ja tosiaan tässä mietin erivaihtoehtoja ja kuinka ne vaikuttaisivat kaikkien elämään. Sellaisen vaihtoehdon haluaisin löytää jossa lapsi kärsii mahd.vähän. Lapsi tietenkin rakastaa isäänsä ja haluaa myös tätä nähdä useammin kuin parin viikon välein. Mutta katsotaan nyt..

[QUOTE="aloittaja";29794075]En voi tietää miten juominen eron myötä muuttuu, mutta toivon lapsen takia, että edelleen pystyisi rajoittamaan juomista lapsen hänellä ollessa. Ja minun ajatukseni puolet-puolet ajasta on vähän joustavampi jo johtuen miehen työajoistakin. Se voisi olla esim.su,ma,ti isällä ja loppu viikko äidillä. Ja sitten vähän luovien jos miehellä esim."reissu kavereiden kanssa" vkloppuna tms.
Ja tosiaan tässä mietin erivaihtoehtoja ja kuinka ne vaikuttaisivat kaikkien elämään. Sellaisen vaihtoehdon haluaisin löytää jossa lapsi kärsii mahd.vähän. Lapsi tietenkin rakastaa isäänsä ja haluaa myös tätä nähdä useammin kuin parin viikon välein. Mutta katsotaan nyt..[/QUOTE]

Anteeksi , mutta.... eihän alkoholisti pysty rajoittamaan juomistaan! Sinun täytyy vähän avata silmiäsi, lapsi rakas! Jos miehesi on nyt rajoittanut juomista, se johtuu siitä että hänen on ollut "pakko" tsempata sinun edessäsi. Mutta kun avioliitto kariutuu, ennustaisin kyllä että juominen ratkeaa. Käytä nyt järkeä päätöksissäsi, mitä teet.
Kukaan lapsi ei ansaitse alkoholisti isää. Miksi niin monet naiset ovat sokeita ja jankkaavat vaan että "lapsen parhaaksi"jne? Lapsen parasta on terve arki, ei sairastunut vanhempi. Alkoholismi on sairaus. Sitten kun lapsi on tarpeeksi iso, esim 14-15 vuotias, hän voi itse päättää kuinka paljon haluaa nähdä isäänsä. Siihen asti olet sinä se, joka suojelet lastasi huonolta isältä, huonoilta vaikutteilta, ja turvattomasta lapsuudesta.

Kannaisiko ensin vähän miettiä kannattaako niitä lapsia hankkin ihan kenen tahansa kanssa?

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos

Mistäs sinä tiedät tinttaako salaa? Ja veikkaatko sitä sun tätä? Ei ihme, että suomessa on huonot oltavat yksinäisillä iseillä kun jo sivullesetkin teilaavat täysin kykenemättömäksi vanhemmaksi omien veikkauksien perusteella. Voisi kuvitella, että melkoisen helppoa on naisen saada lapset kun valehtelee ja liioittelee isän vikoja viranomaisille.

Ei kai alkoholistit olekaan sopivia vanhemmiksi sukupuolesta riippumatta, mutta sanotko sä että vain harva miehistä ylipäätään pystyy hoitamaan vko-vko systeemiä? Sitäpaitsi se isä on lapselle vanhempi yhtälailla vaikka sen arki ei menisikään kellon mukaan. Tai olla kukkahattutätien ylimielisyyttä se, että ainoa oikea tapa olla lapsen kanssa olla sekuntikello ja sääntökirja kädessä asiassa kuin asiassa.

Kannaisiko ensin vähän miettiä kannattaako niitä lapsia hankkin ihan kenen tahansa kanssa?

Voi kuule, kun ei tätä yhtäkään mitenkään tekemällä tehty. Ihan oli ns yllätysraskaus. Joskus on käynyt mielessä että olisiko abortti sittenkin ollut parempi? En tietenkään antaisi lasta enää pois, on ihan silmäteräni.Mutta ei sitä isää enää voi jälkikäteen vaihtaa.
Näillä mennään mitä on.

Oletteko ajatelleet ettei siitä lapsesta ole juoksevia kuluja kun on toisen vanhemman luona? Ja jos lapsi kirjoilla kerta on lähillä,joka maksaa yksin ph maksun,se ei koskaan voi olla täysi summa, kokeilkaapa esim, ph laskurilla. Lapsilisää tulee yh korotus, meinaan vaan että se toinen ei saa yhtikäs mitään,mutta vastuussa taloudellisesti määrällisesti saman ajan. tässä vuoroasumisessa ois niin paljon korjaamisen varaa, kuten että se ns. Etällä huomiodaan asumisneliöitä sen mukaan kun onyksin, silti todellisuudessa puolet kuukaudessa siinä asuu se lapsikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Öööh;30099423:
Oletteko ajatelleet ettei siitä lapsesta ole juoksevia kuluja kun on toisen vanhemman luona? Ja jos lapsi kirjoilla kerta on lähillä,joka maksaa yksin ph maksun,se ei koskaan voi olla täysi summa, kokeilkaapa esim, ph laskurilla. Lapsilisää tulee yh korotus, meinaan vaan että se toinen ei saa yhtikäs mitään,mutta vastuussa taloudellisesti määrällisesti saman ajan. tässä vuoroasumisessa ois niin paljon korjaamisen varaa, kuten että se ns. Etällä huomiodaan asumisneliöitä sen mukaan kun onyksin, silti todellisuudessa puolet kuukaudessa siinä asuu se lapsikin.

Eihän se lähivanhempi välttämättä ole yh, joten ei tule yh-lisää ja puolison tulot vaikuttavat päivähoitomaksuun. Silti voi olla korkea kynnys maksattaa isä-/äitipuolella päivähoitomaksuja puoliksi, kun tämä kuitenkin osallistuu mm. ruokakustannuksiin lapsenkin osalta.

Ne ruokakulut ovat pieni erä lapsen huoltamisessa. Jos lähivanhempi tekee hankinnat, maksaa päivähoidon, sairaanhoitokulut ja harrastusmaksut, niin hänelle tulee lapsesta selvästi enemmän kustannuksia kuin etävanhemmalla, joka maksaa vain lapsen ruoat omilla viikoillaan. Kustannusten jaon voi toki sopia toisinkin, mutta usein se näin menee.

Ei mun mieheni mitään elareita maksa lapsestaan. Lapsi on vuoroviikoin kummallakin vanhemmalla ja isommat hankinnat neuvottelevat niin että ostelevat tietääkseni vuorotellen kaiken tarpeellisen. Eivät ole tehneet mitään sopimusta asiasta ja aina ovat hoitaneet kaikki sulassa sovussa ilman erimielisyyksiä. Äiti saa toki lapsilisän ja hyvä niin. Se on niin vähän ettei mieheni siitä mitään älämölöä lähtisi nostamaan.

Yhteistyössä