Elatusapu menossa käräjille, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Moikka!

Meillä on sellainen tilanne, että olemme ilman voimassa olevaa elatussopimusta, koska emme ole lastenvalvojan luona päässeet sopuun. Asia siis melko varmasti etenee nyt käräjäoikeuden käsittelyyn, kunhan lähivanhempi asian sinne saa vietyä.

Taustana on se, että lähivanhempi (äiti) on jättäytynyt pois töistä ja alkanut opiskelemaan, mikä on huonontanut hänen elatuskykyään. Lisäksi hän on samassa hankkinut lapselle kalliita harrastuksia, joita minä taas en hyväksy laskelmaan, koska emme näistä ole yhdessä sopineet. Siellä on mm. kausikorttia lasketteluun ym tällaista mitä ei lapsi varsinaisesti harrasta, mutta on pari kertaa käynyt kokeilemassa. Eivät ole siis halpoja nämä.

Maksan tällä hetkellä elatusapua äidille 270 euroa kuukaudessa, nettotuloni ovat n. 1600-1700 euron väliltä. Äidillä tuloina työttömyystuki ja asumistuki Kelasta, nettona n. 1100-1200 e. Kaikkine menoineen laskelmaan saadaan lapsen elatuksen tarpeeksi hulppeat 415 euroa (tästä on siis jo vähennetty lapsilisä) ja tulojen perusteella elatusvastuu olisi rahallisesti täysin minulla. Eli äiti vaatii että minä maksaisin kokonaan tuon 415 euroa kuukaudessa hänelle.

En hyväksynyt tätä summaa. Lastenvalvojan mukaan nykyinen maksamani 270 euroa + lapsilisä on riittävä kattamaan 6-vuotiaan lapsen elatuksen. Hänen mukaansa asiassa tulisi huomioida myöskin se, että äiti on jättäytynyt töistä pois ja huonontanut tietoisesti elatuskykyään. Hän siis opiskelee alaa, joka ei häntä sen enempää luultavasti työllistä (joku taiteellinen ala) ja hänellä on jo yksi hyvin työllistävä tutkinto takana ja työhistoriaa (kaupanala). Lastenvalvojan mukaan tilanne tuntuu siltä, että äiti maksattaa minulla lapselle harrastuksia ja myöskin omaa opiskeluaan.

Harrastuskuluista on oikeusministeriön ohjeessa kerrottu, että erityisen kalliit harrastuskulut voidaan huomioida, jos niistä ovat vanhemmat sopineet yhdessä. No minä en ole voinut asiaan mitenkään vaikuttaa. Kuulin "harrastuksista" ekaa kertaa kun ne olivat ilmaantuneet laskelmiin mukaan.

Onko joillakin kokemuksia vastaavista, että riitaa aiheuttaa juurikin esimerkiksi lapsen elatukseen huomioitavat menot tai vastaavat, tai että toinen on jättäytynyt huonompaan osaan taloudellisesti ja sen vuoksi toisen velvollisuus maksaa kasvaisi. Lastenvalvoja kertoi että on tapauksia, missä vanhemmalle voidaan huomioida tuloksi jopa se tulo, mihin olisi töissä ollessaan oikeutettu, jos ei olisi tilannettaan huonontanut. Kuulosti vähän kaukaa haetulta minun korvaani, mutta ajattelin silti että käräjillä tähän saamme sitten lopullisen ratkaisun.. aikanaan.

Onko mitään ajatuksia tai vinkkejä, vai kaivanko vain omaa kuoppaani? En ole siis laiminlyönyt elatusta, vaan maksanut kiltisti samaa summaa kuukausittain vaikkei sopimusta ole ollut pitkään aikaan. Lisäksi olen auttanut yhteisissä menoissa maksamalla niitä vaikkei olisi tarvinnut (vaatteet, passi yms).

Terkuin
Maksava isä

Yhteistyössä