Sopiva elatusraha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs isä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2006 klo 16:33 böö kirjoitti:
sinä vieras,et nyt ole tainnut lukea ketjua oikein ajatuksella....mielestäni ei oo puhuttu mitää lapsista eroon pääsemisesti tms.ainoastaan siitä,että onko todella niin että isä maksaa 2/3 lapsesta,huolimatta siitä kuinka monta muuta lasta hänellä on,paljonko velkaa on,yleensäkään mistään huolimatta.mieheni lapsi on aivan ihana,minullekin kuin oma.hänen äitinsä käyttäytymistä/ajatusmaailmaa en ymmärrä.kyllä mielestäni jokaisen elintaso tippuu ees hiukan lapsen tulon myötä,eihän lapsilisä kaikkea kata. tässä on nyt kyse siitä,että lapsen äiti ei ole tästä samaa mieltä...kyllä se mun mielestä aika paljon kertoo että ihan oikeasti minä ostan melkein kaikki omat ja lasten vaatteet kirpparilta,kun toinen se vaan shoppailee ja lapsi kulkee viimesen päälle laitettuna aina.eikä sekään kuitenkaan riitä kyseiselle äidille.ei sekään oo reilua meidän perhettä tai lapsia kohtaan,vai onko?

Jokaisen elintaso tippuu toki lapsen myötä ja mitä enemmän lapsia, sen enemmän. Pätee myös mieheen ja eronneeseen sellaiseen.

Jos naisella on muuta varallisuutta, perintöä tms. tai joku muu ostelee niitä vaatteita (isovanhemmat), niin ei se vaikuta elatustukeen. tai jos hän arvostaa ulkonäöllisiä asioita enemmän kuin jotain muuta. Eli satsaa siihen rahaa.

Jos asioista ei tiedä kaikkea, voi luulla väärin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2006 klo 22:28 myy kirjoitti:
Onko kukaan ottanut huomioon esim.hoitomaksuja mitä äiti joutuu yksinään lapsesta maksamaan?? :attn:
Yksinhuoltajien hoitomaksuihin ei vaikuta kun 1 aikuisen tulot, joten se tuskin on suurin menoerä...

aivan,yh:n hoitomaksut eivät ole kyllä kummoiset kun taas työssäkäyvä saa pulittaa sen 200 lapsesta helposti.eikä niitäkään määrätessä katsota muuta kuin bruttotuloja...jostain syystä näyttää siltä ettei monikaan sulata kertomustani,vaan heti noustaan barrikaadeille yksinhuoltajan puolesta :headwall: tämä kyseinen äiti jonka hurjasta elintasovaatimuksesta kerroin ei myöskään pidä mitään kiirettä töihin menon kanssa,hyvin ku rahat riittää kotona ollessakin....oon kuullut hänen sanovan että olis ihan KIVAA VAIHTELUA mennä vaikka vähän töihin...kuka hlllvetti menee töihin vaihtelun vuoksi???mun mielestä siellä käydään tasan rahan vuoksi. itse en kyllä olisi halukas menemään vielä töihin,mutta pakko on mennä heti ku äitiyspäiväraha loppuu,muuten loppuu leipä pöydästä!!!!aika kohtuutonta odottaa että yksi mies elättää kolme lasta,kaksi aikuista ja siihen päälle vielä exänsä....

niin ja se vielä piti lisätä että me myös osallistumme kaikkiin suurempiin hankintoihin mitä lapselle tehdään,maksamme terveyskuluja sekä vakuutuksen yms yms....ne mies maksaa mielellään kun tietää mihin rahat menevät,mutta kyllä LUULISI sen ja elatustuen riittävän.pitäisi kai maksaa myös exän asunto,auto,lomamatkat ja kaikki.välillä tekee mieli sanoa että nyt ei olla amerikassa...ja mieheni on kaukana jostain donald trumpista jolla varmaan onkin varaa kustantaa myös exän elämä...me myös säästämme kaikille lapsille(myös mieheni lapselle!!!) rahaa vaikkapa ajokorttia varten tai mitä nyt sitten sattuukin tarvitsemaan isompana.ei suuria summia tietenkään mutta kolikot jaetaan tasaisesto kaikkiin possuihin...oon kyllä lastenki tileiltä joskus joutunut jokusen laskun maksamaan mutta olen tehnyt sen meidän yhteisten lasten tileiltä.exälle ei olla kerrottu mitään siitä että säästetään,ei ois niitä rahoja kovin kauaa enää jos kerrottais :kieh:

Ja taas löytyy moneen junaan meitä yksinhuoltajia jotka ruinaavat rahaa miehiltään....Minä en oikeastaan ymmärrä että näiden miesten jotka maksavat exilleen elatustukea uudet vaimokkeet kirjoittelevat täällä ja ovat tyytymättömiä...mitä miehet siihen sanovat?? minkä ihmeen takia he maksavat sitä sun tätä sopimuksen ulkopuolista tukea ex-vaimoilleen? Jos ei niistä ole sovittu niin ei kai sellaisia tule maksaa?! Mutta jos taas on, niin sitten varmaan maksavat mukisematta!?
Exälläni jää käteen n. 400e kuussa elatusmaksujen (jotka hän itse määritteli ja joihin olen tyytyväinen) ja vuokran jälkeen käytettäväksi muihin laskuihinsa ja elämiseen. Jos me asuisimme yhdessä jäisi hänelle, omiin menoihinsa, huomattavasti vähemmän...lähes kaikki menisi ruokaan ja laskuihin, joten ei hänellä ole valittamista vaikka aika pienistä tuloista on kyse.
Tietty, jos hän perustaa uuden perheen niin 400e ei ole kovin kummonen raha enää...mutta sitten kai vuokrakin on eri...
Jotenkin vain tuntuu että näissä elatusmaksuasioissa kulminoituu se kaikki katkeruus ym. mikä on jäänyt käsittelemättä eron yhteydessä???!!!

Ja taas löytyy moneen junaan meitä yksinhuoltajia jotka ruinaavat rahaa miehiltään....Minä en oikeastaan ymmärrä että näiden miesten jotka maksavat exilleen elatustukea uudet vaimokkeet kirjoittelevat täällä ja ovat tyytymättömiä...mitä miehet siihen sanovat?? minkä ihmeen takia he maksavat sitä sun tätä sopimuksen ulkopuolista tukea ex-vaimoilleen? Jos ei niistä ole sovittu niin ei kai sellaisia tule maksaa?! Mutta jos taas on, niin sitten varmaan maksavat mukisematta!?
Exälläni jää käteen n. 400e kuussa elatusmaksujen (jotka hän itse määritteli ja joihin olen tyytyväinen) ja vuokran jälkeen käytettäväksi muihin laskuihinsa ja elämiseen. Jos me asuisimme yhdessä jäisi hänelle, omiin menoihinsa, huomattavasti vähemmän...lähes kaikki menisi ruokaan ja laskuihin, joten ei hänellä ole valittamista vaikka aika pienistä tuloista on kyse.
Tietty, jos hän perustaa uuden perheen niin 400e ei ole kovin kummonen raha enää...mutta sitten kai vuokrakin on eri...
Jotenkin vain tuntuu että näissä elatusmaksuasioissa kulminoituu se kaikki katkeruus ym. mikä on jäänyt käsittelemättä eron yhteydessä???!!!

Millaisia määriä miehet maksavat elatustukea, jos menee kerran ex:n elättämiseen???

Ja-a, kyllä yh maksaa myös päivähoidosta ihan riittävästi, kaikki eivät ole katsos työttömiä tai 1000 e/kk

Millaisia määriä miehet maksavat elatustukea, jos menee kerran ex:n elättämiseen???

Ja-a, kyllä yh maksaa myös päivähoidosta ihan riittävästi, kaikki eivät ole katsos työttömiä tai 1000 e/kk

:attn: :attn: :attn: :attn: :attn: :attn: :attn: :attn: :attn: :attn: ei jaksa enää jankuttaa....sovitaan sitten vaikka niin että kaikki yh:t haluavat vain sen mitä heille kuuluu....eihän ne isät mitään ansaitse :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2006 klo 17:06 minä kirjoitti:
No varmaan siksi "uudet"vaimot täällä kirjottelee kun käsittääkseni tämä on lähinnä naisten palsta!Ja meillä ainakin miehen kanssa yhtenevä mielipide!Hän tosin ei jaksa vaivata päätään tälläisillä typerillä iänikuisilla akkojen kotkotuksilla nettituttavuuksien kanssa, kuten minä.. :laugh:

Sinulle Böö!
Minä ymmärrän tunteesi täysin!Meidän tilanne lähes samanlainen...Mieheni maksaa paljon muutakin kuin elatusmaksut.mm vakuutukset,lomamatkat,vaatteita ja kustantaa isommat hankinnat!
Ex ei myös meidän tapauksessa vaivaudu töihin ja niinpä minä sainkin lähteä heti ä-loman loputtua...Koen vääryyttä, koska olisin itsekkin halunnut hoitaa lastamme kotona...Tähän taas joku FIKSU varmaan muistaa mainita että mitäpä otit miehen, jolla lapsia... :kieh:
Kylläpä se vaan on niin että etälasten elämää kustantaa uusi puolisokin,ainakin meillä!Pitää olla isompi auto, talo yms.kun lapset kuitenkin paljon meillä ja taloa ja autoa on huono vaihtaa aina silloin kun lapset poistuvat! :kieh: Ja maksut virtaa iskälle oli lapset missä tahansa...Ja äiti vielä neuvoo ruinaamaan lisää!(Lapset sanonu!)

Mikä ihmeen tarve on laskea menoja/tuloja ja tapella niistä exin kanssa. Minä kun aikanaan tein lapset niin oli päivänselvää että minä, naisena niistä myös huolehdin. Sitten ja kun (Nyt) on ero ollut jo selvä, (luojan kiitos) vuoden ja tyytyväisenä mutta välillä köyhänä elelen lasten kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2006 klo 20:26 Vieras kirjoitti:
Sinulle Böö!
Minä ymmärrän tunteesi täysin!Meidän tilanne lähes samanlainen...Mieheni maksaa paljon muutakin kuin elatusmaksut.mm vakuutukset,lomamatkat,vaatteita ja kustantaa isommat hankinnat!
Ex ei myös meidän tapauksessa vaivaudu töihin ja niinpä minä sainkin lähteä heti ä-loman loputtua...Koen vääryyttä, koska olisin itsekkin halunnut hoitaa lastamme kotona...Tähän taas joku FIKSU varmaan muistaa mainita että mitäpä otit miehen, jolla lapsia... :kieh:
Kylläpä se vaan on niin että etälasten elämää kustantaa uusi puolisokin,ainakin meillä!Pitää olla isompi auto, talo yms.kun lapset kuitenkin paljon meillä ja taloa ja autoa on huono vaihtaa aina silloin kun lapset poistuvat! :kieh: Ja maksut virtaa iskälle oli lapset missä tahansa...Ja äiti vielä neuvoo ruinaamaan lisää!(Lapset sanonu!)
MIKSI IHMEESSÄ MAKSATTE KAIKEN, vai oletteko tehneet sellaisen sopimuksen kirjallisesti. Elatusmaksujen lisäksi ei etän tarvitse maksaa kuin matkakulut etän luokse ja pois. elarit on nimenomaan tarkoitettu tarvehankintoihin ja lasten äidillä on velvollisuus mennä töihin ja elättää myös itse lapsiaan... tiesittehän sen???

tiedetään tiedetään kaikkia tuo :kieh: kysehän olikin siitä,että halusin vaan kertoa ettei kaikki ole aina yksinhuoltajilla niin prrseellään ja tiukkaa ja vaikeaa kuin he usein antavat ymmärtää.kyllä täällä maailmassa tiukka on myös muilla! henk koht tiedän että mieheni pelkää joka kerta ku rahaa ruinataan että lapsella todella on joku hätä,ts. että he todella tarvivat rahaa johonkin.tosin viimeksikin ku rahaa pyysi ei suostunut ees kertomaan mihin hätään sitä tällä kertaa tarvii :kieh: jos tulonsa ja menonsa tietää eikä halua töitä tehdä niin kyllä sillon pitäis pystyä ennekoimaan rahanmenoa ja välttää nämä "hätätilanteet",etenkin jos niitä on joka kuukausi.

just just mut mä en tajua jos joku viittii valittaa et saa 290ekee yhes lapsest ku mä saan 240e kahest lapsest ja aattelin et isi ois nostanu sitä 5e per laps mutta eipä suostunut siihen...nooh täytyy olla tyytyväinen et ees maksaa jotain lapsistaan....

Tekee mieli tehdä näin :headwall: kun lukee näitä joitain kommentteja!

Mulla jää vuokran, veden, sähkön, parin pakollisen laskun ja lainanlyhennysten jälkeen käteen n.347?. Jos exän maksamaa elatusmaksua (120?) pienennettäisiin, niin kyllä taitaisin syödä tytön kanssa aika paljon pelkkää makaronia.

Lapsi on isällään joka toinen viikonloppu ja arkisin aivan niin paljon kuin exä haluaa, pienemmästä elatusmaksusta exä ei ole puhunut mitään. Exä tietää kyllä, että mulla on todella vähän rahaa.

Minäkin halusin tuoda tänne julki sen asioiden toisenkin ääripään eli aina ei ole niin että isä pakoilee vastuutaan...Kuten ei varmasti kaikilla ex:t elä "lasten"siivellä!
Peace!
:flower:

Mielestäni elatusmaksua sovittaessa tulisi ottaa huomioon enemmän lapsen todelliset kulut kuin etäpuolison tulot. Johonkin raja tulisi vetää.Täytyisi olla minimi ja maksimi raja elatusmaksuissa.Esim. tiedän erään firman toimitusjohtajan, etäisän, joka maksaa tähtitieteellisiä elatusmaksuja lapsistaan korkeiden tulojensa vuoksi. Käytännössä hän elättää ex-vaimoaan ja tämän uutta perhettä. Lapsiin niin valtavaa raha summaa ei kuukaudessa saa kulumaan mitenkään. Elatusmaksun summa on määritelty 10 - 12 % kuukausituloista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2005 klo 20:18 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2005 klo 14:52 hyvä kymysys kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2005 klo 12:28 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2005 klo 10:46 hyvä kymysys kirjoitti:
Mies tulee meille "hoitamaan" lapsiaan...silti meillä on yhteishuoltajuus, eli voisi olettaa että vastuu kaikesta on molemmilla.tilanteessa, mutta pitäähän meillä olla katto pään päällä ja miehen lähdön vuoksi juuri olemme taloudellisesti ahtaalla!
Yhteis huoltaajus ei eroa yksinhuoltajuudesta muuta kuin siinä että etähuoltajalla on oikeus saada lapsiinsa liittyviä tietoja terveyskeskuksestaym. paikoista ja voi osallistua esim. päätökseen mihin kouluun lapsi laitetaan esim. taloudellista vastuuta tai muita velvollisuusia ei yhteishuoltajuus lisää etähuoltajalle.

...mutta mitäs iloa/järkeä/hyötyä tms. yhteishuoltajuudesta sitten on??
Sittenhän se on varmaan niin ettei toisen yksinhuoltajuuskaan estä tai velvoita tai anna oikeutta..mitä milloinkin...Eli siis häh, nuo ovatkin vain tyhjänpäiväisiä nimikkeitä!??
Siis en olekaan yksinhuoltaja vaan yhteishuoltaja vaikka sillä ei olekaan mitään merkitystä.Hassua tämä terminologia!
Onko tosiaan näin?????
[/quote

Näinhän se on olen ajatellun ihan samaa mutta toisaalta jos on tulehtuneet välit ja äiti on yksin huoltaja niin silloin ei isä pääse laittamaan kapuloita rattaisiin. Yhteishuoltajuudesta on etua taas isälle (jos isä on etä) ja haluaa esim. tietoja lapsesta tk:sta mutta käytännössä ei yhteishuoltajuus esim . meidän elämään vaikuta mitenkään.

Ja toisaalta, jos välit ovat huonot niin päin, että äiti (lähihuoltaja) haluaa laittaa kapuloita rattaisiin niin etäisällä on edes jonkinlaiset mahdollisuudet ja oikeudet lapsiinsa!
Käytännössä yhteishuoltajuus ei vaikuta etäisänkään elämään mitenkään, eli hänellä ei ole oikeutta osallistua lastensa elämään ollenkaan, jos lähiäiti haluaa sen estää.
Ainoa merkitys etäisän kannalta on tavallaan tieto siitä, että yhteishuoltajuuden avulla lapset ovat myös "hänen" eikä vain "yksin" äidin.. sitä on vaikea selittää.

Jos ja kun elatusmaksu käytetään todellakin lapseen ja lapsen perustarpeisiin, niin maksan mielelläni minkä pystyn. Se pistelee vihaksi kun niin monesti näen, että rahat menevätkin kaikkeen muuhun. Lapselle ei osteta mitään, hän ei saa harrastaa mitään eikä häntä käytetä missään. Etävanhempi kyllä hemmottelee itseään. Tähän(kin) lastensuojeluviranomaisen pitäisi puuttua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 18:57 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 13:34 jeps kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 11:22 VIERAS kirjoitti:
Jos lasten äidiltä kysyttäisiin niin mikään summa ei ole tarpeeksi...Eri asia onkin sitten se paljonko nämä äitit olisivat itse valmiita lapsensa elatuksesta maksamaan? :kieh:

OLEN SAMAA MIELTÄ JA TÄMMÖISEN KUVAN NÄMÄ KAIKKI YH-ÄIDIT / NAISET OVAT MYÖS TÄÄLLÄ ANTANEET.

ISä pois lapsen elämästä, isää ei tarivitse tavata eikä sen luuserin kanssa olla missään tekemisissä. Mutta elatusmaksuja pitäisi maksaa ja vähän enemmän ja vielä vähän enemmän koska yh-elämä on NIIIIN rankaa ja vastuullista ja lapsi kuluttaa joten isän on elätettävä se äitikin siinä sivussa, onhan lapsi kuitenkin myös isän.. kunhan vaan ei tapaisi sitä ollenkaan, :laugh: :kieh: :kieh: :headwall: :headwall:

Juuh.Meillä menee elatustuet (300e kahdesta lapsesta) vuokranmaksuun, jottei tarttis muuttaa pois nykyisestä asunnosta ja keikuttaa vielä enemmän venettä.Olen opiskelija ja saan yksinhuoltaja-korotusta kelalta sekä tietty opintotukea, asumistuki on haussa, samoin opintolainaa on pakko ottaa (myös vuokraan). Jos lapset asuisivat isänsä luona eli minä olisin lähtenyt , opintotuesta ja lainasta (n.500 /kk) en olisi älyttömiä summia maksellut, joten joo, täällä sitä vaan elellään miehen kustannuksella, heehhhehh.

Keskeytyin ketjun lukemisen. Vastaan edelliselle.
Olen itsekin ollut kahden lapsen yh, opiskellut. Lasten isä kiusasi elareiden kanssa eli ei maksanut niitä ajallaan, joten talous oli tosi tiukilla kun en ikinä tiennyt enkä voinut varautua pahan päivän varalle. Onneksi lapset oli terveitä. Me elimme opintolainalla, opintorahalla, lapsilisällä. Elarit tuli kun tuli, asumistuki saatiin myös, vuokra oli pieni.
Tapaamiset ei kiinnostaneet, ja kun sain kerjättyä että ottaisi ikävöivät lapset luokseen, maksoin matkat minä, asuimme eri paikkakunnilla.
SILTI lapseni harrastivat, heillä oli hyvät vaatteet eikä siihen aikaan edes kirppikset olleet samalla tavalla kuin nyt!
SILTI meillä oli kodin ulkopuolista elämää!
Kyllä minua v*i*t*u*t*t*i ettei isä tajunnut että vie lasten suusta, lapsilta, kun minulle kenkkuilee.
Ja HUOLIN KYLLÄ AVUN Ja lapselle suoraan suunnatun, esim vaatteet ja harrastusmaksut!!!!

Tämä puoli on minulla kyllä tiedossa.

Sitten on se toinen puoli, tässä tämänhetkisessä elämässä eteen tutuksi tullut.

Yh-äidin lapset kulkee ryysyissä, hiukset roikkuu silmillä, kun ei varaa ole. Harrastuksia ei ole eikä mitään, ei mitään. Suoraan lapselle suunnattu rahallinen "apu" ei kelpaa: haluaa sen kaiken rahana.
Minä en ymmärrä mihin se raha menee, lapsiin ei ainkaan.
Isä on avonainen rahapussi jolta kerjätään epäsuorasti lasten kautta: Muuten ei isällä ole mitään virkaa lasten elämässä. Mitä vähemmän olisi lasten elämässä sen parempi, tuntuu se nainen ajattelevan.

Olen jostain lukenut, että lasten huolto pitäisi määrätä sille vanhemmalle, jolla on taloudellisesti paremmat mahdollisuudet vastata lasten tarpeista. Ehkä pitäisi myös huomioida henkiset valmiudet, empatiakyky ja lapsen kuunteleminen ja kunnioitus.
Silti lapset ovat automaattisesti äidillään.

En tässä tarkoita sinua, tai kaikkia. Mutta tarkoitan, että on myös niitä yh-äitejä, jotka eivät halua isältä kuin rahaa. Ja jotka eivät ole millään tavalla kyvykkäitä vastaamaan lapsista. Silti lapset heillä on, eikä näistä rahanlähteistä haluta luopua.. eli isä olisi parempi hultaja, mutta isä ei saa lapsia, ei vaikka taistelisi... :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 13:56 MLHT kirjoitti:
Mielestäni elatusmaksua sovittaessa tulisi ottaa huomioon enemmän lapsen todelliset kulut kuin etäpuolison tulot. Johonkin raja tulisi vetää.Täytyisi olla minimi ja maksimi raja elatusmaksuissa.Esim. tiedän erään firman toimitusjohtajan, etäisän, joka maksaa tähtitieteellisiä elatusmaksuja lapsistaan korkeiden tulojensa vuoksi. Käytännössä hän elättää ex-vaimoaan ja tämän uutta perhettä. Lapsiin niin valtavaa raha summaa ei kuukaudessa saa kulumaan mitenkään. Elatusmaksun summa on määritelty 10 - 12 % kuukausituloista.

Olen samaa mieltä.
Jos lähihuoltaja on sitä mieltä, ettei lapsi "tarvitse" sitä tai tätä harrastusta, ei hän lasta sinne laita vaikka isä olisi valmis maksamaan kaikki harrastekulut. Jos lähi on sitä mieltä, että lapsi ei tarvitse kampaapo/parturikäyntejä, ei hän lasta sinne vie, vaikka se olisi etukäteen maksettu. Eikä hän missään nimessä suostu että etäisä veisi lapset parturiin - ties millainen lopputulos olisi, vaikkapa siisti, lapsen toiveen mukainen!? :o

Olen myös sitä mieltä, että jos ei ole rahaa, pitää miettiä mikä on tärkeää. Mistä voi nipistää, mikä on välttämätöntä elämässä.
Niin tehdään normaaliperheissäkin, miksi näin ei voisi tehdä yh? Eikä vaan niin, että valitetaan kun elämä on kauheaa ja elämä on raskasta ja lasten kanssa niin rankkaa eikä raha riitä mihinkään ja sitten kerjätään etältä lisää elareita tai vaaditaan ostamaan sitä tai tätä.
Jos kerran etä EI ole mikään alkoholisti narkkari psykiatrinen avohoitotapaus, vaan tavallinen työssäkäyvä mies joka yhteiselon aikana otti vastuuta lapsista ja perheestä - miksi hänestä eron jälkeen tulisi kyvytön huolehtimaan lapsistaan? Miksi ei voi antaa lapsia vaikkapa vähäksi aikaa sille toiselle vanhemmalle, ja sitten itse maksaisi sen mitättömän pienen elarin?

Asunto on etälläkin oltava semmoinen, että ne lapset sopii edes kohtuudella olemaan siellä. Yksiössä ei ihan luonnistu. Eli kyllä etäkin joutuu ottamaan huomioon lapsensa kun asuntoa tai autoa hankkii. Ei vain lähihuoltaja. Tämä pitäisi myös huomioida elareiden osalta.

En mä ainakaan kerjää exältä lisää elareita, tämä maksaa 120?/kk. Kysyin sossusta ennen huoltajuus yms. muiden papereiden tekoa, että pitääkö tuoda exän palkkakuitti. Ei tarvinnut, sitten vain jos olisin halunnut saada enemmän elareita. Mutta exän tulot ei kuitenkaan ole niin isot, että tuskin olisi noussut. Enkä mä jaksanu ruveta sitä selvittelemään.

Kyllä sitä pienellä tuloilla pärjää, jos osaa elää niiden mukaan. Itse olen tällä hetkellä opiskelija, joten ei mun tuloilla paljon juhlita. Perusmenot saan hoidettua.

Yhteistyössä