Elatusapuvelka, APUA.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä

Vieras
Tuli tässä sellanen asia eteen että... Muutin mieheni kanssa yhteen jokin aika sitten. Hänellä on tavallaan lapsi edellisestä suhteesta, mutta ei pidä lapseen yhteyttä eikä hänellä ole lapseen oikeuksia (entinen akka nyt on mitä on). Mies on työtön, ja saa Kelalta työttömyyspäivärahaa. Kela myös maksaa lapsesta lapsikorotuksen kuukaudessa muutaman kympin, tämä raha menee suoraa exälle.
Olen kysynyt mieheltäni, että pitääkö hänen vielä tuon lisäksi maksaa jotain elatusmaksua lapsesta jota ei hänelle edes ole olemassa. Ja sanoi silloin ettei tarvitse, ainoa maksu on se mikä menee suoraa Kelalta exälleen.
Nyt sitten tuli Kelalta postia elatusapuvelan takaisinmaksusta. Summa yli 1200e. Samalla tuli maksuvapautushakemus, jonka mieheni luultavasti saa kun on työtön...
Mutta mikä tuo summa 1200e on, ja meneekö se ulosottoon jos sitä ei maksa, vai kuittaako maksuvapautus sen?
On aika kusetettu olo.
Ja tunnen vihaa miestäni sekä hänen exäänsä kohtaan.
Me olemme molemmat työttömiä, ja vähät rahamme ovat yhteiset.
Onkohan minun muutettava nyt erilleen miehestäni ettei tarvitse alkaa maksamaan kenenkään lapsen elatusmaksuja? Kun meillä siis yhteiset rahat.

Valitettavasti tiukinkaan "akka" ei voi lapseltaan isää kiistää. En kannata suhdetta mieheen, joka kertoo osatotuuksia tärkeistä asioista, ei halua elättää lastaan ja luultavasti ei myöskään tahdo itse pitää lapseen yhteyttä.

Mieheni ei alun perinkään olisi isäksi halunnut, oli nuori jne. Tai ainakin minulle sanoo että asia meni niin, että exä halusi lapsen, hän itse ei. Erosivat jo ennen kuin lapsi oli syntynyt, eikä ole lapseen ollut muuten yhteyksissä kuin joskus kun yrittivät palata yhteen. Tiedän vähän minkälainen exä tässä asiassa on....
Olen kysellyt mieheltä, miten sitten käy jos hankimme lapsia yhdessä. Sanoi ettei tekisi samaa "virhettä" uudestaan, ja pysyisi minun ja lasten kanssa.

Eikai meidän yhteiset tulot vaikuta tuohon elatusapuihin yms? Olen nyt työharjoittelussa ja mahdollisuus päästä tämän jälkeen ihan palkkatöihin. Eihän velat vaikuta minuun vaikka yhdessä asummekin?

Niin -
miehen eli lapsen isän vastuu ulottuu hänen_omaan_lapseensa.
Selkärankainen ihminen vastaa omista_lapsistaan - ei kiemurtele lapsellisilla akka_on_mitä_on selityksillä ihan perusvastuistaan irti.
Velkahan on edesmennyttä aikaa - joten luulen , että jos tuona aikana mies eli elatusvelvollinen on ollut töissä, maksettava on. Työttömyysaika on erikseen.
Usein työttömyysajaltakin pystyy osan maksamaan - siis minimielarista.

Lapseni yhtä vastuuntunnoton isä on ilmoituksensa mukaan lähes täysin vailla tuloja (oikeasti yrittäjä, ja kaikkea muuto kuin köyhä , elämisentasoltaan) - maksuvelvoite 50e/kk.

Ihana unelmamies sinulla, oikea vastuunkantaja. Miehen pitää omista varoistaan maksaa elatus, tuo velka, joka on kertynyt, on tainnut kertyä hänen työssäoloaikanaan ja joskus se maksun aika tulee.

[QUOTE="Jaiks";21945872]Ihana unelmamies sinulla, oikea vastuunkantaja. Miehen pitää omista varoistaan maksaa elatus, tuo velka, joka on kertynyt, on tainnut kertyä hänen työssäoloaikanaan ja joskus se maksun aika tulee.[/QUOTE]

Ja siis sun tulot, eikä sen puoleen menotkaan, vaikuta tuohon elatusvelvollisuuteen ja sen määrään.

Ai hänellä on "tavallaan" lapsi jota hän ei tapaa koska "entinen akka on mitä on", eikä maksa elareita.

Just. Onnittelut, olet löytänyt joka naisen unelmamiehen.

Kerro vielä miksi vihaat eksää? Siksi että hän meni tekemään lapsen ääliölle, joka ei huolehdi elatusasioista? Oisko eksän pitäny sanoa että voi voi, kun sä oot tommonen reppana säälittävä poikanen, niin ei sun tarvi mitään elareita maksaa?

Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä;21945738:
Mieheni ei alun perinkään olisi isäksi halunnut, oli nuori jne. Tai ainakin minulle sanoo että asia meni niin, että exä halusi lapsen, hän itse ei. Erosivat jo ennen kuin lapsi oli syntynyt, eikä ole lapseen ollut muuten yhteyksissä kuin joskus kun yrittivät palata yhteen. Tiedän vähän minkälainen exä tässä asiassa on....
Olen kysellyt mieheltä, miten sitten käy jos hankimme lapsia yhdessä. Sanoi ettei tekisi samaa "virhettä" uudestaan, ja pysyisi minun ja lasten kanssa.

Eikai meidän yhteiset tulot vaikuta tuohon elatusapuihin yms? Olen nyt työharjoittelussa ja mahdollisuus päästä tämän jälkeen ihan palkkatöihin. Eihän velat vaikuta minuun vaikka yhdessä asummekin?
Paha paha eksä huijasi miehesi höylämään itseään ilman ehkäsyä? :D Vallanko raiskasi?

[QUOTE="Hehee";21946063]Paha paha eksä huijasi miehesi höylämään itseään ilman ehkäsyä? :D Vallanko raiskasi?[/QUOTE]

Sama tuli mieleen.

Miten niin miehellä ei ole lasta? Kyllä hänellä todellakin on lapsi ja hän on yhtä velvollinen osallistumaan lapsen elatukseen kuin lapsen äiti. Olkoot äiti mitä on.

Sulle on siis ihan ok että miehes hylkää lapsensa koska hänen äitinsä "on mitä on"? Ettei miestäs kiinnosta lapsi sen vertaa että haluaisi nähdä tai olla yhteydessä?

Ihan oikeastiko suunnittelet lisääntymistä tollasen kaverin kanssa? Kai tajuat että jos teille tulee ero, niin sinä olet se hirveä akka ja lapsilta lähtee iskä huiskista?

Velka on miehen, ei sinun. Elatusapu määräytyy miehen tulojen mukaan, ei yhteisten tulojenne. Se 1200 e menee ulosottoon, jos sitä ei makseta. Kannattaa soittaa kelaan ja kysyä tuosta asiasta, mutta ilmeisesti miehesi on tienannut enemmän kuin mitä hänen aikaisempi maksuvapautushakemuksensa edellytti.

huh huh. no olet kyllä todella saaliin itsellesi löytänyt, onnittelut vaan. miehellä ei voi "tavallaan" olla lasta, vaan hänellä on lapsi. ja koska hän ilmeisesti isyyden on jossain vaiheessa vahvistanut, niin hän on elareitten määrän vastuussa lapsen kasvatuksessa, ihan sama olisiko aikoinaan "ollut valmis isäksi" vai ei. ja tuo minimielatusmaksu on vielä tosi pieni, että ihan turha nurista jälkikäteen. se on semmosta, se elämä.

Yhteistyössä