Elatusmaksuista oikeuteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?????

Vieras
Eli mieheni alle 3v lapsi asuu meillä ja työttömän opiskelevan äidin kuuluisi maksaa elatusmaksut. Koska äiti on tuloton niin kela tietty maksaa. Tämä äiti ei kuitenkaan suostunut lastenvalvojalla allekirjoittaa tapaamissopimustaan tai kelan maksamaa elatusopimusta. Lastenvalvoja soitti meille ja suositteli hakemaan elatusmaksuja oikeuden kautta. Eli jatkossa kela maksaisi elatusmaksut mutta äidin pitää maksaa ne kelalle takaisin. (Tietää lisää ulosotto velkaa hänelle) Miten tämä äiti sitten saa tiedon siitä? Kirjeellä, puhelinsoitolla? Joutuuko mennä "kuulemaan" asian johonkin? Olen vähän tietämätön.. ja peloissani koska se ei tiedä mitään hyvää kun tuo asia hänelle aukeaa.

Ideaalitilateessa asioista puhutaan ja sovitaan. Jos toinen on yhteistyökyvytön teette niinkuin hyväksi näette. Onko se vajaa 150€/kk se arvoist että helvetti pääsee irti. Olette ilmeisesti työssäkäyvä pari. Tapaako äiti edes lStaan?

Ideaalitilateessa asioista puhutaan ja sovitaan. Jos toinen on yhteistyökyvytön teette niinkuin hyväksi näette. Onko se vajaa 150€/kk se arvoist että helvetti pääsee irti. Olette ilmeisesti työssäkäyvä pari. Tapaako äiti edes lStaan?

Ukko on yrittänny sille hokea, että heti kun se käy allekirjottamassa sen elatussopimuksen, se voi taas alkaa kuskaamaan muksua sinne. Tulee kuitenkin liki 45km reissu kun sinne sen lapsen vie 3tunniksi. Eli ei siis tapaa lastaan, koska olettaa meidän kuskaavan vaikka etävanhempana se olisi hänen juttunsa.

No jos vaan jätätte kuskaamatta ja jättäisin hakematta oikeudetsa mitää. Vitullinen ruljanssi ja jos äitiä ei nappaa tavata niin jääköön kokonaan pois elämästä. En minä sellIsen kanssa edes tappelis, jatkaisin elämää.

Eikös se voi hakea jonkinsortin vapautuksen maksuista jos ei maksukykyä löydy. Tai nollasoppari tai jotain. Ei kai siltä koko summaa kela karhua jos kovin tuloton on! Ja tuo että ei anna tavata raha-asioiden takia on VÄÄRIN lasta kohtaan! Tapaamisoikeus on lapsen oikeus!

No jos vaan jätätte kuskaamatta ja jättäisin hakematta oikeudetsa mitää. Vitullinen ruljanssi ja jos äitiä ei nappaa tavata niin jääköön kokonaan pois elämästä. En minä sellIsen kanssa edes tappelis, jatkaisin elämää.

Eiköhän tuo ole aika selkeää pässinlihaa. Ei siellä paljo ees tapella tarvi. Oikeus pyytää tiedot tuloista ja menoista ja päättää sopivan summan. Elatusapu ja tuki on lapsen oikeus sekin ja etän kuuluu se lapselle saada. Ja jos nyt ei rahassa kylve niin kyllä se 150e on ihan iso raha keskiverto palkansaajalle. Luovuppa ite esim lapsilisistä. Sama asia!

[QUOTE="vieras";27941222]hoh hoh....kunnon draamaa taas...miksi aikuiset ihmiset ei voi vaan sopia ja jos toinen on työtön opiskelija,niin miksi te vaaditte niitä elareita???[/QUOTE]

Miksi ihmiset yleensä haluaa rahaa??? Miksi sä haluat???

Lastenvalvoja sitä itse ehdotti koska tietää äidin taustat ja toimintatavat. Ko. Äiti oli käynyt lukemassa tapaamissopimukse ja hörähtänny kuulemma nauruun, koska oli ehdotettu että hän vuorostaan hakisi lasta luokseen edes 2krt kk. :)

- miehellä alle 3-vuotias lapsi eksänsä kanssa ja teillä yhteinen 5kk lapsi
- 45km on lyhyt matka
- onko se raha riitelemisen arvoista
- miten elatusmaksut ja tapaamiset liittyy toisiinsa
- onko pakko koko perheellä lähteä kuskaamaan lasta, eikö isä voi viedä lastaansa äidille ja sinä olet sen vauvasi kanssa kotona

Ihmeellisistä asioista sitä jaksetaan aina tehdä suuri numero.

Alkuperäinen kirjoittaja ööööööööööö;27941233:
Miksi ihmiset yleensä haluaa rahaa??? Miksi sä haluat???

ahneuttaan,mutta en mä lähtisi kynimään opiskelijaa....tiedän mitä se on! Joku raja sentään ja inhimillisyys on kait sallittua....ööööööö ai niin se on vieras käsite saakelin junteille....raha raha raha...

Naisia aina kannustetaan täälläkin vaatimaan etäisältä vastuunkantoa edes elareiden muodossa. Mut nyt kun äidin pitäs maksaa niin onpa eri ääni kellossa. Miehet taitaa olla palstanaisten mielissä vain raha-automaatteja. :D

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="vieras";27941254]ahneuttaan,mutta en mä lähtisi kynimään opiskelijaa....tiedän mitä se on! Joku raja sentään ja inhimillisyys on kait sallittua....ööööööö ai niin se on vieras käsite saakelin junteille....raha raha raha...[/QUOTE]

Eiköhän ne elatussopimukset tehdä maksukyvyn mukaan. Kela hoitaa sit lopun jos maksukykyä ei ole vaikka ollenkaan tai jos sitä on vaikka 20e tai 50e. Mut jos sopparia tai päätöstä ei ole niin kelakaan ei maksa mitään.

Jos tehdään ns. nollasopimus eli äidillä ei ole maksukykyä, kela maksaa elatukset. Näitä elatuksia ei peritä äidiltä takaisin, eli ei tuossa tapauksessa köyhää mitenkään kynittäisi. Sellaiset elatukset ainoastaan peritään takaisin mitä vanhempi ei syystä tai toisesta suostu maksamaan, vaikka varaa olisi.

Meillä kans miehelle ehdotettiin tapaamissopimuksen allekirjoitusta oikeuden kautta kun lastenvalvojalla ei sitä äiti suostunut allekirjoittamaan. asiasta kehkeytyi melkein viisivuotinen oikeussota kun äiti alkoi tapella joka helvetin asiasta. Ihanaa! Oikeudessa äiti todettiin maksukyvyttömäksi ja mieheni saa lapsesta kelan maksaman minimielatustuen, joka on 151 euroa about tällä hetkellä.

läpihuutojuttuna menee ja tosi rutiinia nämä on niille :)
Meillä ei minun ex suostunut kirjoittamaan mihinkään nimeään ja nauroikin että haluan hankaloittaa sinun ja lapsen elämää, ei vaan reppana tajunnut että ainut kenelle tässä tulee hankaluuksia on hän itse :D lisää velkaa velan päälle :D :D
Tosin en minäkään enään suostuisi nollasoppariin nimeäni laittaa kuten joskus vuosien jälkeen minulle kehdattin ehdottaa :D
Syynä se että nyt kun kela maksaa saan sen 150€ tai mitä se nyt onkaan,
en ole katsonut tuliko siihen joku korotuskin vuoden alusta ;)
Kuin taasen se että jos kirjoittasin nimeni lappuun tippusi tuo elari tasan 100€

Meillä tämä meni niin että niin että ls valvoja laittoi lappuset valmiiksi hankin oikeusavustajan ja sillä selvä :) Kyse kuitenkin monien vuosien tuloista että kannattaa myös siltä kantilta miettiä vaikka nyt tuntuu kannattaako vähän yli 100€ takia moiseen lähteä ;)

Yhteistyössä