elatusmaksuista tietävät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eroamassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eroamassa

Vieras
en nyt ole saanut mistään selkeää yksinkertaista tietoa.olen eroamassa lapseni isästä.miten näissä elatusmaksuissa nuo verot lasketaan,siis maksajalla eli miehellä? kuulin että elatusmaksut voi vähentää verotuksessa,siis häh? minkä verran niistä sitten vähennetään.sehän olisi sama kuin että mies maksaisi veroja,mutta maksaakin ne minulle,vai? kun mietin tätä miehen omaa rahatilannetta sitten,kun hänen palkkansa ei suurensuuri ole,vuokraan menee iso osa,ja kun kohta joutuu maksamaan tästä syntyvästäkin elatusmaksut,niin jos hänelle ei jää itselleen tarpeeksi niin sitten marssii vaan sossuun vai? vai katsotaanko silloin ettei hän pysty maksaa? koska eiköhän sekin ole aika sama maksaako mies ensin omat rahansa minulle(siis lapsellemme)ja sossu maksaa sitten hänelle,vai että sossu maksaisi suoraan minulle?

tiedän että ei ne miehen rahat ja niiden vähäisyys ole minun asiani,kun hän kerran on lapsia mennyt tekemään kanssani ja sitten ei haluakkaan,mutta hän kuitenkin on sairastanut jo pitkään masennusta ja itseäni huolettaa miten hän pärjää jos hän ei alakuloltaan jaksa hoitaa asioita ja mennä sossuun tarvittaessa.......

kiitos jos jaksoit lukea........

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
No se menee minun mielestäni niin, että miehellesi kuuluu elatusmaksujen jäljkeen jäädä vielä tietty summa itselleen. Jos miehesi tulot ei riitä elatusmaksuihin, niin sitten sossu maksaa sinulle sen elatusmaksun... tai osan siitä.

jos näin käy,jääkö mies sen sossun maksaman osan velkaa sossulle? sehän ei ainakaan miehen masennusta auta jos velkaa kasaantuu jo näin nuorena....

Alkuperäinen kirjoittaja eroamassa:
No se menee minun mielestäni niin, että miehellesi kuuluu elatusmaksujen jäljkeen jäädä vielä tietty summa itselleen. Jos miehesi tulot ei riitä elatusmaksuihin, niin sitten sossu maksaa sinulle sen elatusmaksun... tai osan siitä.

jos näin käy,jääkö mies sen sossun maksaman osan velkaa sossulle? sehän ei ainakaan miehen masennusta auta jos velkaa kasaantuu jo näin nuorena....

Sen jää ns. "velkaa", mutta niitä saa sit "anoa anteeksi", jos rahatilanne ei parane.

Hei se vähennys,jonka saa vertotuksessa takaisin on jopa 60 euroa. Sossu maksaa koko elatusavun,jos mies ei sitä jostain syystä maksa tai pysty maksamaan. Mies sitten itse sopii soskun kanssa miten maksut heille takaisin suorittaa. Jos työtön niin ei todennäköisesti joudu paljoa soskullu takaisin maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tota:
Anteeks kun sotkeennun myös tänne kyselemään...

Mitenkä on jos vanhemmat haluavat niin ettei kumpikaan maksa elareita niin käykö se kunnalle/valtiolle?

Mun mielestä sen voi sopia niinkin, mutta silloin käsittääkseni ainakin mahdolliseen toimeentulotuki-hakemukseen lasketaan tuloina minimi-elatusmaksu, jos sitä siis ois tarvis hakea.
Mutta tuo ei oo faktaa tietoa, noin mie oon vaan käsittänyt.

Mitenkä on jos vanhemmat haluavat niin ettei kumpikaan maksa elareita niin käykö se kunnalle/valtiolle?

Mun mielestä sen voi sopia niinkin, mutta silloin käsittääkseni ainakin mahdolliseen toimeentulotuki-hakemukseen lasketaan tuloina minimi-elatusmaksu, jos sitä siis ois tarvis hakea.
summaksi voidaan sopia 0? tai vaikka 5? jos vanhemmat niin haluaa

Alkuperäinen kirjoittaja Taare:

Taare...
Miten sitten käytännössä, jos vanhemmat sopii elatusmaksuksi 0? tai 5? / kk, ja tarviikiin hakea toimeentulotukea, niin eikö sossu puutu siihen, että olisi "oikeus" saada se minimi-elari?

Kiitos vastaajille.

Kysyn vielä lisää...

Jos vanhemmat sopii niin että lapset on viikko ja viikko kummankin luona niin saako silloin kummatkin vanhemmat avustuksia ja mitenkä silloin katsotaan noita elareita (oletan että slloin kulut puolittuu lasten suhteen jolloinka kyseeseen ei tule elareita).
Kiitos jos vielä viitsitte vastata.

Alkuperäinen kirjoittaja Taare:

Taare...
Miten sitten käytännössä, jos vanhemmat sopii elatusmaksuksi 0? tai 5? / kk, ja tarviikiin hakea toimeentulotukea, niin eikö sossu puutu siihen, että olisi "oikeus" saada se minimi-elari?

tuohon en osaa vastata. esim meillä on summaksi sovittu 50? joka kaduttaa tänä päivän ja kovaa. kaikki viralliset paperit on kyllä tuon hyväksynyt summaksi eikä siihen ole mitään lisätty kun laskettu asumistukia tms. toimeentuloon en ole joutunut turvautumaan mutta kai niidenkin pitää se hyväksyä sillä summalla mikä on virallisiin papereihin kirjattu soskun toimesta. tai sitten sosku tekee saman ku elatustukitoimisto, eli maksaa sen erotuksen mikä noista jää

Yhteistyössä