Elatusmaksut... Saattaa tulla pitkä vuodatus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elatusmaksut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suurin osa tämänkään ketjun keskustelijoista ei ilmeisesti tiedä mitään siitä, miten elatusmaksun määrä lasketaan.

On ILMISELVÄÄ, että LAPSEN KUSTANNUKSET NOUSEVAT, kun perhekoko muuttuu. Lapsen osuus asumiskustannuksista nousee, esimerkiksi. Tuon ikäisen peruskulutuskin on lähellä 300 euroa, siihen päälle lasketaan hoitomaksut ja asumiskulut. Luvusta vähennetään lapsilisä ja summa jaetaan vanhempien kesken. 120e ei todellakaan riitä kattamaan läheskään puolia lapsen kuluista.

[QUOTE="vieras";27007385]Lue: isän pitää elättää lapsen äitiä. Siitähän tässä on kysymys eikä mistään muusta.[/QUOTE]

Ei vaan lapsen isän pitää osallistua lapsen elatukseen. 120 euroa ei oikein siihen riitä.

Esim. kuukaudessa pelkästään näin.

Lapsen osuus asumiskustannuksista 200 euroa
Lapsen ruoka ja hygieniatuoteet 100 euroa
Lapsen vaatekulut 30 euroa
Lapsen puhelin 20 euroa
Lapsen matkakulut 20 euroa
Lapsen harrastukset 30 euroa

Tuo on jo 400 euroa kuussa, Siitä pois lapsilisä ilman yh-korotusta on 290 euroa, joka pitäisi jakaa vanhempien elatuskyvyn suhteessa - todennäköisesti isän osuudeksi todellakin tulee enemmän kuin 120 euroa.

Päälle vielä esim. lääkkeet, polkupyörät, sukset, luistimet, kypärät, reput jne. jne.

Asumiskustannuksista on elatusmaksuohjeessa kerrottu hyväksyttävä prosenttiosuus. Vaatekulut ovat tuossa melkoisen pienet. Pelkät talvigoretex-kengät teinille voivat maksaa yli 100 euroa. Meillä matkakulut tulevat koulumatkoista, joita kunta ei korvaa, mutta joita talvella ei kuljeta esim. pyörällä.

Kannattaa myös tutustua siihen elatusmaksuohjeeseen, voipi tulla yllätyksenä, miten paljon se lapsi oikeasti kuluttaa!

Ja tuolla 120 euron elarilla ei kyllä todellakaan osallistuta lapsen äidin elatukseen!

[QUOTE="diipadaa";27007543]120e ei todellakaan riitä kattamaan läheskään puolia lapsen kuluista.[/QUOTE]

Ei kyllä ole tarkoituskaan vaan lähivanhempi pitää olla valmis maksamaan siitä että saa olla lähivanhempi. Jos äiti haluaa maksaa tasan puolet lapsen menoista niin viikko-viikko on ainoa vaihtoehto.

[QUOTE="vieras";27007578]Ei kyllä ole tarkoituskaan vaan lähivanhempi pitää olla valmis maksamaan siitä että saa olla lähivanhempi. Jos äiti haluaa maksaa tasan puolet lapsen menoista niin viikko-viikko on ainoa vaihtoehto.[/QUOTE]

:laugh: höpö höpö! Tarkoitus on tosiaan se, että molemmat vanhemmat osallistuvat lapsen elatukseen.

[QUOTE="silakka";27007624]"Äitisi ei ollut luottamukseni arvoinen joten en osallistu elatukseesi."Ja ota myös huomioon että ehkäisystä huolimatta voi raskautua.Ja pannessasi jotakuta henkilöä otat aina riskin mahdollisesta raskaudesta.[/QUOTE]

:D

[QUOTE="silakka";27007624]"Äitisi ei ollut luottamukseni arvoinen joten en osallistu elatukseesi."

Ja ota myös huomioon että ehkäisystä huolimatta voi raskautua.

Ja pannessasi jotakuta henkilöä otat aina riskin mahdollisesta raskaudesta.[/QUOTE]

Onhan se mies lähes aina syypää. Näin yritti minunkin entinen muijani selittää tuomarille, mutta tuomari olikin viisas ja määräsi lähes täyden huoltajuuden minulle.

Olen päättänyt kuluttaa tähän asiaan vaikka kaiken aikani, mutta jokaisen pennin otan irti minkä ex-muijasta saa vaikka tällä olisi erittäin vaikeaa. Minulla ei ole ollenkaan vaikeuksia huolehtia lapsestani, mutta tottakai otan sen mikä minulle (lapselle) kuuluu :D

Kai niitä maksuja on mennyt jo ulosottoonkin, mutta mitäs ei huolehdi elämästään ollenkaan. Hähä :)

Onhan se mies lähes aina syypää. Näin yritti minunkin entinen muijani selittää tuomarille, mutta tuomari olikin viisas ja määräsi lähes täyden huoltajuuden minulle.

Olen päättänyt kuluttaa tähän asiaan vaikka kaiken aikani, mutta jokaisen pennin otan irti minkä ex-muijasta saa vaikka tällä olisi erittäin vaikeaa. Minulla ei ole ollenkaan vaikeuksia huolehtia lapsestani, mutta tottakai otan sen mikä minulle (lapselle) kuuluu :D

Kai niitä maksuja on mennyt jo ulosottoonkin, mutta mitäs ei huolehdi elämästään ollenkaan. Hähä :)

Vai niin. Kiitos kun jaoit tarinasi, vaikkei se mitenkään tässä käsiteltyyn asiaan liittynytkään.

• Tykkää
Reactions: Millenia

Ilmeisesti tämä tapahtui Itä-Suomessa? Siellä noita viisaita päätöksiä on tehty terveiden ihmisten hyväksi :whistle:.

[QUOTE="vieras";27007691]Ilmeisesti tämä tapahtui Itä-Suomessa? Siellä noita viisaita päätöksiä on tehty terveiden ihmisten hyväksi :whistle:.[/QUOTE]
Mä veikkaan pientä porvoosoitumista tässä kohtaa.

Ex on näinä vuosina saattanut tehdä niin, että ostaa esim.lapselle pölkupyörän tai toppa-asun ja ilmoittaa mulle, että jättää sitten elarit maksamatta sen takia siltä kuulta.
Mulle on ollut ihan sama, koska se 120e ei ole paljon mun talouteeni vaikuttanut.

Mä en ymmärrä miksi joilleki naisille on aina ihan sama, jos eivät saa sitä mikä heille kuuluisi, jos vaan tulevat toimeen jollain summalla. Ihan sama palkkaneuvotteluissa. Ei mitään väliä vaikka miehet tienais enemmän kun sillä pienellä palkalla kuitenkin tulee toimeen. Ai sun talouteen ei elarit paljon vaikuta? Niinkös luulet? Laskepa huvikseen, kuinka paljon lapsen lapsuusaikana vaikuttaa, jos esim. saisit 50 euroakin enemmän elareita. Epäilen kyllä, että tulet saamaan enemmä kuin 50 euroa enemmän, niin pieni tuo 120 € summa on. Miehen tulot varmaan ovat kuitenkin kasvaneet, ja eikös elarit tuloista katsota? Vuotuinen infaatio varmaan 3,5 %... ja mietipä miten paljon halvemmalla voisit asua ilman lasta, eli paitsi lapsen kulut pitäisi elareiden myös niitä ylimääräisen huoneen asumiskuluja kattaa.

Miten ylipäätään olet suostunut tuollaiseen diiliin, jossa ei ole mitään tarkistusväliajankohtia tai indeksikorotuksia? No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan, nyhdät vaan asiantuntija-avustuksella saidalta mieheltä kaiken mitä lähtee, etkä suostu mihinkään kiinteisiin summiin ilman korotuksia vuosikausiksi. Ihan sama vaikka vetäisi herneet nenään.

• Tykkää
Ei mulla ole tarvetta "nyhtää mieheltä kaiken mikä lähtee", koska se maksaisi meidän välit ja se taas vaikeuttaisi asioita. Tiedän, olen ihan lammas, mutta mulle on paljon tärkeämpää se, että ollaan edes jonkinlaisissa väleissä ja pystytään puhumaan lapsen asioista kun se, että saan nyhdettyä täydet elarit.. vaikka ne lapselle kuuluisikin.
Lapsen isä on työelämässä, eikä mikään ihan paskapalkkainen, mutta hänellä muitakin lapsia, talolaina, autolainat.. Tuntisin olevani ihan sika jos ottaisin koko summan... :ashamed:
En tiedä mistä moinen ajattelutapa, pitäisi kai opetella olemaan itsekkäämpi.

Ei elatusmaksut määräydy tuolla tavalla. Jos isän maksukyky ei riitä, saa äiti vähintään minimi elarit kelalta, jotka sitten voidaan myöhemmin periä isältä? Elarit lasketaan lapsen tarpeiden mukaan, ja jaetaan vanhempien maksukykyjen mukaan. Miksi ihmeessä ns. tyytyisi alle minimi elareihin, kun jo lakisääteisesti on oikeutettu isompiin? Ja tuo on nimenomaan lapsen etu että elarit on oikean suuruiset.

Jos elatusmaksut tulee kelalta isän puutteellisen maksukyvyn vuoksi, niin ei niitä jälkikäteen enää isältä peritä. Siinä tapauksesssa ne peritään jos isä on muuten vaan jättänyt maksamatta ja kela paikkailee tätä.

[QUOTE="mami";27008251]Jos elatusmaksut tulee kelalta isän puutteellisen maksukyvyn vuoksi, niin ei niitä jälkikäteen enää isältä peritä. Siinä tapauksesssa ne peritään jos isä on muuten vaan jättänyt maksamatta ja kela paikkailee tätä.[/QUOTE]

O.K. Kiitos :). Siksi tuolla olikin kysymysmerkki perässä kun en tiennyt miten nämä menevät. Kuullut olin että joissain tapauksissa peritään takaisin, mutta tosiaan, epäselvää oli että missä.

[QUOTE="silakka";27007401]Onko tämä äiti kenties raiskannut isän?

Pitäisi jokaisen aikuisen ihmisen tietää että yhdyntä on mahdollinen raskaus.[/QUOTE]

No jos tuolla periaatteella on liikenteessä niin eihän kukaan lapsiluvun täyteen saanut harrastaisi seksiä.

Jos nainen on sanonut että ehkäisy on kunnossa niin se on sillä selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti oulusta;27007491:
anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta samantie ulos noi typerät kommentit ja jutun kääntämiset päälaelleen.
Tottakai tarkistutat elatusmaksun. Ja luulenpa että maksu nousee ihan varmastikki.
Mä lasketutin oikeusaputoimiston kautta ja he laskivat 400e per lapsi, mutta minusta se oli liikaa(mietin jos itse joutuisin maksamaan) ja päädyimme 250euroon/lapsi joka sopi molemmille (kaksi lasta) .

Aivan käsittämättömiä summia oat ehdotti!

Kuka yksinhuoltaja lykkäisi kahteen lapseensa melkein tonnin JOKA KUUKAUSI?

En keksi mitä ostaisi lapsille viidelläsadallakaan.

Melkoista rahastusta (yleensä) miesparkojen kustannuksella...

[QUOTE="poikia3";27007569]Ei vaan lapsen isän pitää osallistua lapsen elatukseen. 120 euroa ei oikein siihen riitä.

Esim. kuukaudessa pelkästään näin.

Lapsen osuus asumiskustannuksista 200 euroa
Lapsen ruoka ja hygieniatuoteet 100 euroa
Lapsen vaatekulut 30 euroa
Lapsen puhelin 20 euroa
Lapsen matkakulut 20 euroa
Lapsen harrastukset 30 euroa

Tuo on jo 400 euroa kuussa, Siitä pois lapsilisä ilman yh-korotusta on 290 euroa, joka pitäisi jakaa vanhempien elatuskyvyn suhteessa - todennäköisesti isän osuudeksi todellakin tulee enemmän kuin 120 euroa.

Päälle vielä esim. lääkkeet, polkupyörät, sukset, luistimet, kypärät, reput jne. jne.

Asumiskustannuksista on elatusmaksuohjeessa kerrottu hyväksyttävä prosenttiosuus. Vaatekulut ovat tuossa melkoisen pienet. Pelkät talvigoretex-kengät teinille voivat maksaa yli 100 euroa. Meillä matkakulut tulevat koulumatkoista, joita kunta ei korvaa, mutta joita talvella ei kuljeta esim. pyörällä.

Kannattaa myös tutustua siihen elatusmaksuohjeeseen, voipi tulla yllätyksenä, miten paljon se lapsi oikeasti kuluttaa!

Ja tuolla 120 euron elarilla ei kyllä todellakaan osallistuta lapsen äidin elatukseen![/QUOTE]

Lähinnä mua ihmetyttää tuo lapsen osuus asumiskustannuksista (200 euroa)? Ei tule mieleen muuta kuin vuokra/vastike ja nuohan eivät muutu vaikkei lapsi asuisikaan samassa taloudessa.

Vesimaksu on ainoa jonka pystyy osoittamaan koska kiinteä maksu (jos asuu kerrostalossa tms.) ja sähköä lapsi nyt ei hirveästi kuluta.

Ei kai lapsella ole tarkoitus tienata? Enkä nyt tarkoita sitä että pitäisi elää lapsen suhteen köyhästi. Ihmettelen vain mistä tuo summa koostuu...

Exällä on jo kaksi muutakin lasta, mulla ei muita kun tämä yksi.

Ota huomioon että exällä on nyt 2 muutakin lasta elätettävänä !

Oletan että saisit koska tahansa minimielatusmaksut ( noin vuosi sitten se oli vajaa 130 euroa).

Ota huomiooon että sen jälkeen ex tahto maksaa muuta kun kyseinen summa voi kadota. Mutta itse tiedät varmaan parahiten onko se sitten mahdollisen riidan arvoinen asiaa.

Olen itse maksanut 3 lapsen elatusmaksut 6 9 ja 11 v ja helvetisti paloi rahaa, mutta olin luvannut että koskaan et tarvi krävätä sossun kautta ne rahat. Mutta kaiken muun vittuilun ja syytöksien takia päätin että maksoin elatusmaksut ja aina sovittuna päivänä oli rahat tilillä, mutta ei sitten euro sen lisäksi.

Mun ohje on että yritä puhua kahden kesken asiat niin että molemmat voi hyväksyä sopimusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tehtävä suoritettu;27010263:
Ota huomioon että exällä on nyt 2 muutakin lasta elätettävänä !

Oletan että saisit koska tahansa minimielatusmaksut ( noin vuosi sitten se oli vajaa 130 euroa).

Ota huomiooon että sen jälkeen ex tahto maksaa muuta kun kyseinen summa voi kadota. Mutta itse tiedät varmaan parahiten onko se sitten mahdollisen riidan arvoinen asiaa.

Olen itse maksanut 3 lapsen elatusmaksut 6 9 ja 11 v ja helvetisti paloi rahaa, mutta olin luvannut että koskaan et tarvi krävätä sossun kautta ne rahat. Mutta kaiken muun vittuilun ja syytöksien takia päätin että maksoin elatusmaksut ja aina sovittuna päivänä oli rahat tilillä, mutta ei sitten euro sen lisäksi.

Mun ohje on että yritä puhua kahden kesken asiat niin että molemmat voi hyväksyä sopimusta.

Mun neuvo on kyllä ennemminkin että käy sopimassa nämä niin että on mustaa valkoissella. Sitten index korotukset tulee vuosittain, tai elareiden maksajan pitää huolehtia niistä. Jos niitä elareita lähtee mutu perusteella pyytämään, niin siinä jos jossain häviää. Ihan varmasti. Plus että eipä tarvitse joka kuukausi tai vuosikaan tapella raha-asioista kun ne on tarkkaan sovittu.

Ja se kyllä otetaan elatusmaksujen määrässä huomioon että on 2 muuta elätettävänä. Ei siis senkään puoelesta tarvitse exää sääliä.

Elatusmaksut lasketaan siis ihan järkiperustein, ja ne on lapselle kuuluvaa etua, ei mitään aikuisen kettuilua toiselle.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää

Yhteistyössä