Elatusmaksut verotulojen mukaan, mutta vähintään minimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Elatusmaksuja maksetaan ihan miten sattuu, toisilla on tuloihin nähden liian pienet ja toisilla liian suuret. Eikö ne elatusmaksut voisi olla aina vähintään minimit ja verotulojen mukaan jokin tietty prosentti, niin ei tarvis niistäkään aina tapella...

Itsellä vuonna x sovittu silloinen minielatusmaksu ja pysyy edelleen samana, vaikka Kelan minimikin nykyään paljon suurempi. Eikö tuostakin voisi aina ilmoittaa esim. Kelasta tai lastenvalvojan taholta elatusmaksun maksajalle mikä on kunkin vuoden minimi vai onko se ikuisesti se sama elatusmaksu, joka on silloin ekan kerran tehty?

ei tule toimimaan kuin palkollisilla..
Jos tulisi tälläinen laki aloittaisin heti yrittäjänä ja maksaisin itselleni palkan etuuksina ja km korvauksina..

Mun mielestä elatusmaksujen pitäisi olla sen kelan maksaman elatustuen verran eikä enempää. Kun ei se niinkään mnee että isotuloisemman etävanhemman lapsi muka tarvitsee enemmän rahaa kuin pienituloisemman, lisäksi isoista elatusmaksuista raha menee välillisesti lähivanhemman elintason nostamiseen koska lähivanhempi ei joudu käyttämään itse tienaamiaan rahoja lapsen elatukseen vaan voi käyttää kaiken itseensä

[QUOTE="vieras";27857675]Mun mielestä elatusmaksujen pitäisi olla sen kelan maksaman elatustuen verran eikä enempää. Kun ei se niinkään mnee että isotuloisemman etävanhemman lapsi muka tarvitsee enemmän rahaa kuin pienituloisemman, lisäksi isoista elatusmaksuista raha menee välillisesti lähivanhemman elintason nostamiseen koska lähivanhempi ei joudu käyttämään itse tienaamiaan rahoja lapsen elatukseen vaan voi käyttää kaiken itseensä[/QUOTE]

No voin kertoa, että mistään elatusmaksusta ei kyllä jää lähivanhemmalle käytettäväksi. Ajatteles nyt mitä se kasvava lapsi kuluttaa. Päivähoitomaksut, harrastukset, ruuat, vaatteet, asuminen ym. kulut. joita ei millään elareilla kateta, edes puolia....

Juu joku raja tuossa elatustuessakin pitäisi olla, mun 2 lasta kuluttaavat laskelmien mukaan yli 1100€/KK.. Ja ihan suoraan ex:än rahallinen tilanne parani siitä kun erottiin ja hän vei minut oikeuteen..

[QUOTE="Vieras";27857691]No voin kertoa, että mistään elatusmaksusta ei kyllä jää lähivanhemmalle käytettäväksi. Ajatteles nyt mitä se kasvava lapsi kuluttaa. Päivähoitomaksut, harrastukset, ruuat, vaatteet, asuminen ym. kulut. joita ei millään elareilla kateta, edes puolia....[/QUOTE]

todellakin jää. eikä elatusmaksuilla kuulukaan kattaa puolta esimerkiksi asumiskuluista.

[QUOTE="Vieras";27857678]Mikä siinä on aina niin vaikeaa maksaa omien lastensa elatus asianmukaisesti?[/QUOTE]

Onko oikeudenmukaista ja totuudenmukaista että minun lapseni tarvitsevat n
550€/kuussa per naama elämiseen ja vastaavasti joku lapsi tarvitsee 150€/kk ;)

Onko oikeudenmukaista ja totuudenmukaista että minun lapseni tarvitsevat n
550€/kuussa per naama elämiseen ja vastaavasti joku lapsi tarvitsee 150€/kk ;)

ihmettelen itse ihan samaa. Tosin tämä yhteiskunta antaa lähivanhemmalle oikeuden määritellä sen, millaisen asunnon katsoo asianmukaiseksi, kuinka paljon ja minkä hintaisia vaatteita lapsi tarvitsee jne.

esimerkiksi isoja elatusmaksuja saavan lapselle voi tarjota asunnon jossa lapsille on omat huoneet, ja näinollen se parantaa myös lähivanhemman omaa elintasoa huomattavasti, tai esimerkiksi elatusmaksujen turvin lähivanhemmalla on varaa pitää itsellään autoa.

mutta selväähän se on että suurituloisen etävanhemman lapsella on oikeus omaan huoneeseen ja merkkivaatteisiin sekä autolliseen lähivanhempaan toisin kuin pienituloisemman etävanhemman lapsella ;)

[QUOTE="vieras";27857700]todellakin jää. eikä elatusmaksuilla kuulukaan kattaa puolta esimerkiksi asumiskuluista.[/QUOTE]

Ei jää ja kuuluu kattaa lapsen menoja ja jos ei nyt asumiskuluja (vaikka lähi joutuu lapsen takia pitämään isompaa ja kalliimpaa asuntoa) niin ainakin päivähoito/harrastus/vaate ja muut lapsen kulut vievät kyllä enemmän kun mikään elatusmaksut puolikas. Hullua tosin on se että joku pulittaa 1000€ kahdesta lapsesta.

Mulla yksi lapsi kuluttaa vuodessa vähintään:

Päivähoitomaksut 11x 264€
Harrastukset 400-500€
Vaatteet, kengät ja muu tarpeellinen 600-800€
Tähän lisäksi ruuat, kaverisynttärilahjat ym. ns ylimääräiset
Elareita tulee alle 1500€ vuodessa.....

[QUOTE="Vieras";27857754]Ei jää ja kuuluu kattaa lapsen menoja ja jos ei nyt asumiskuluja (vaikka lähi joutuu lapsen takia pitämään isompaa ja kalliimpaa asuntoa) niin ainakin päivähoito/harrastus/vaate ja muut lapsen kulut vievät kyllä enemmän kun mikään elatusmaksut puolikas. Hullua tosin on se että joku pulittaa 1000€ kahdesta lapsesta.

Harrastukset 400-500€
Elareita tulee alle 1500€ vuodessa.....[/QUOTE]

Kalliit on harrastukset päiväkotilapsella :D.

[QUOTE="Vieras";27857754]Ei jää ja kuuluu kattaa lapsen menoja ja jos ei nyt asumiskuluja (vaikka lähi joutuu lapsen takia pitämään isompaa ja kalliimpaa asuntoa) niin ainakin päivähoito/harrastus/vaate ja muut lapsen kulut vievät kyllä enemmän kun mikään elatusmaksut puolikas. Hullua tosin on se että joku pulittaa 1000€ kahdesta lapsesta.

Harrastukset 400-500€
Elareita tulee alle 1500€ vuodessa.....[/QUOTE]

on oikeudenmukisesti menevä elatusjuttu :)
eli kulut n 5000€ vuosi josta -elatusmaksut -lapsilisät-yh korotus
tässä sinulle jää jopa itselleikin pieni siivu makettavaa.. toisin kuin monissa muissa tapauksissa

mun lapsilla ku laskettiin elarit ne otettiin mukaan :) 2v tän jälkeen kumpikaan ei ole päivähoidossa, ja ex jää joku 400 lisää käytettävää :) Mikä ei luonnollisti pienennä elatusmaksua jonka itse maksan

Alkuperäinen kirjoittaja etä123;27857780:
on oikeudenmukisesti menevä elatusjuttu :)
eli kulut n 5000€ vuosi josta -elatusmaksut -lapsilisät-yh korotus
tässä sinulle jää jopa itselleikin pieni siivu makettavaa.. toisin kuin monissa muissa tapauksissa

No onko se oikeudenmukaista että lähi maksaa lapsen kuluja 75% + asunto ja ruuat päälle? Ja terveydenhuoltomenot lisäksi...

Harrastukset eivät nyt ole kovin kalliit...

[QUOTE="vieras";27857675]Mun mielestä elatusmaksujen pitäisi olla sen kelan maksaman elatustuen verran eikä enempää. Kun ei se niinkään mnee että isotuloisemman etävanhemman lapsi muka tarvitsee enemmän rahaa kuin pienituloisemman, lisäksi isoista elatusmaksuista raha menee välillisesti lähivanhemman elintason nostamiseen koska lähivanhempi ei joudu käyttämään itse tienaamiaan rahoja lapsen elatukseen vaan voi käyttää kaiken itseensä[/QUOTE]

Meillä ex maksaa hyvin, 2 lapselle 1400eur kuussa ja itse olen tällä hetkellä työttömänä. Minusta lasten elitason ei pitäisi laskea esim jos perhe on ennen asunut isossa talossa ja kuluttanut 10000eur kuussa elämiseen niin pitäisikö äidin sit elättää lapset ja itsensä 1000eur kuussa. Jos isällä on varaa maksaa elatusta kunnolla niin eikö se ole ihan oikein.

Onneksi meillä on hyvät välit ja olemme yhdessä vahempia vaikka olemmekin eronneet jo vuosia sitten. kumpikin auttaa ja on toisen tukena.

[QUOTE="Vieras";27857830]No onko se oikeudenmukaista että lähi maksaa lapsen kuluja 75% + asunto ja ruuat päälle? Ja terveydenhuoltomenot lisäksi...

Harrastukset eivät nyt ole kovin kalliit...[/QUOTE]

Harrastukset 400-500€
Elareita tulee alle 1500€ vuodessa..

Väitätkö nyt kirkkain silmin että lapsella menee päiväkoti-ikäisenä harrastuksiin n. 500€/vuosi? Plus kaverisynttäreihin päiväkoti-ikäisenä ei paljoa mene. Samon vaatteihin menevät rahat olet kyllä ylimitoittanut.

[QUOTE="vieras";27857833]Meillä ex maksaa hyvin, 2 lapselle 1400eur kuussa ja itse olen tällä hetkellä työttömänä. Minusta lasten elitason ei pitäisi laskea esim jos perhe on ennen asunut isossa talossa ja kuluttanut 10000eur kuussa elämiseen niin pitäisikö äidin sit elättää lapset ja itsensä 1000eur kuussa. Jos isällä on varaa maksaa elatusta kunnolla niin eikö se ole ihan oikein.

Onneksi meillä on hyvät välit ja olemme yhdessä vahempia vaikka olemmekin eronneet jo vuosia sitten. kumpikin auttaa ja on toisen tukena.[/QUOTE]'

Sitten lasten pitäisi mennä asumaan sille paremman tienaavalle. Suomessa kun ei ole elatusvelvollisuutta entisiin puolisoihin.

[QUOTE="Vieras";27857867]'

Sitten lasten pitäisi mennä asumaan sille paremman tienaavalle. Suomessa kun ei ole elatusvelvollisuutta entisiin puolisoihin.[/QUOTE]

mutta me sovittiin näin osituksen yhteydessä ja mun ex-miehellä ei ole mitään tätä vastaan. Minä vastaan lapsista 24/h yksin ja lapset tapaa isäänsä vain lomilla. jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa itse ja mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Tuskin tämä meidän järjestely on keneltäkään muulta pois vai onko?

[QUOTE="vieras";27857893]mutta me sovittiin näin osituksen yhteydessä ja mun ex-miehellä ei ole mitään tätä vastaan. Minä vastaan lapsista 24/h yksin ja lapset tapaa isäänsä vain lomilla. jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa itse ja mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Tuskin tämä meidän järjestely on keneltäkään muulta pois vai onko?[/QUOTE]

että sitä vaihtoehtoa ei ollut et lapset olisivat jääneet isälleen. Se ei olisi onnistunut.

[QUOTE="vieras";27857893]mutta me sovittiin näin osituksen yhteydessä ja mun ex-miehellä ei ole mitään tätä vastaan. Minä vastaan lapsista 24/h yksin ja lapset tapaa isäänsä vain lomilla. jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa itse ja mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Tuskin tämä meidän järjestely on keneltäkään muulta pois vai onko?[/QUOTE]

Minusta lasten elitason ei pitäisi laskea esim jos perhe on ennen asunut isossa talossa ja kuluttanut 10000eur kuussa elämiseen

Tuohon lauseeseen vastasin. Ei minulla ole mitään sitä vastaan miten teillä toimitaan. Ja jos etä haluaa maksaa niin maksakoon, mutta oletuksena ei voi olla että koska tienaa enemmän, niin jatkaa paremman elintason ylläpitämistä exälle. Elarit kun määritellään lasten tarpeiden mukaan.

aina vaan ne on juuri lapset jotka kärsii eniten eroista. Ensin lähtee isä tai äiti ja sen jälkeen elintaso tippuu...jos elintason pudotus on esim 30% niin se on ymmärrettävää mutta esim tilanteessa jossa lasten elintaso tippuu 90%...nämä on aina tapaus kohtaisia tilanteita ja minusta pitäisi olla minimi elatusmaksu mutta ei mitään kattoa...se pitäisi olla joku tietty % osuus etä-vanhemman tuloista.

Ja sitten on näitä tapauksia niinkuin minun ex että elintaso kohosi eron seurauksesta :)
sokerina pohjalla lapset ovat vielä minulla todella paljon kuukaudesta.. eli hänellä on 2 lapsen elatukseen kk 1100€ joka jaetaan n20 päivälle loppuajan lapset ovat minulla .. Kesäloma aikoina vielä enemmän..
eli laskutoimitus lapset saavat 13200€ nettona vuodessa :) josta ovat kotona n220 vrk eli päivää kohden ilman ex osallistumista elatukseen tulee 60€ :)

Yhteistyössä