Elatusmaksut verotulojen mukaan, mutta vähintään minimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27857934]aina vaan ne on juuri lapset jotka kärsii eniten eroista. Ensin lähtee isä tai äiti ja sen jälkeen elintaso tippuu...jos elintason pudotus on esim 30% niin se on ymmärrettävää mutta esim tilanteessa jossa lasten elintaso tippuu 90%...nämä on aina tapaus kohtaisia tilanteita ja minusta pitäisi olla minimi elatusmaksu mutta ei mitään kattoa...se pitäisi olla joku tietty % osuus etä-vanhemman tuloista.[/QUOTE]

Eli kannatat USA:n mallia, että elätetään myös exiä. Muutenhan jokainen täällä tekee oman elantonsa ja elää sen mukaan. Kannattaa kouluttautua ja hankkia hyväpalkkainen työ jos haluaa taata oman taloudellisen hyvinvointinsa.

Mies voi myös olla hoitovapaalla, turha selittää että naisena joutuu uhrautumaan. Valintojahan nämä ovat, jotka tulevat usein eron aikana sitten taas näkyville.

[QUOTE="Vieras";27858034]Eli kannatat USA:n mallia, että elätetään myös exiä. Muutenhan jokainen täällä tekee oman elantonsa ja elää sen mukaan. Kannattaa kouluttautua ja hankkia hyväpalkkainen työ jos haluaa taata oman taloudellisen hyvinvointinsa.

Mies voi myös olla hoitovapaalla, turha selittää että naisena joutuu uhrautumaan. Valintojahan nämä ovat, jotka tulevat usein eron aikana sitten taas näkyville.[/QUOTE]

Perhe on kuin yritys. Toiminnan voi lopettaa mutta se on silti olemassa. Yhdenkään naisen ei tarvitse tehdä lapsia, olla kotona tai muuta. Nämä ovat perheen sisäisiä valintoja ja niistä vastaa molemmat vahemmat yhdessä.

Jos asia on sinulle noin arka aihe en kyllä suosittele sinulle avioliittoa. Voithan joutua maksamaan ylimääräisen maitopurkin tai esim lyhentämään miehesi opintolainaa...mitä vaan voisi käydä...hui...

[QUOTE="vieras";27858085]Perhe on kuin yritys. Toiminnan voi lopettaa mutta se on silti olemassa. Yhdenkään naisen ei tarvitse tehdä lapsia, olla kotona tai muuta. Nämä ovat perheen sisäisiä valintoja ja niistä vastaa molemmat vahemmat yhdessä.

Jos asia on sinulle noin arka aihe en kyllä suosittele sinulle avioliittoa. Voithan joutua maksamaan ylimääräisen maitopurkin tai esim lyhentämään miehesi opintolainaa...mitä vaan voisi käydä...hui...[/QUOTE]

Erossa kyllä perhe jakaantuu kahdeksi perheeksi. Vaikka kuinka haluaisit uskotella itsellesi muuta :D.

[QUOTE="Vieras";27857859]Päivähoitomaksut 11x 264€
Harrastukset 400-500€
Vaatteet, kengät ja muu tarpeellinen 600-800€
Tähän lisäksi ruuat, kaverisynttärilahjat ym. ns ylimääräiset
Elareita tulee alle 1500€ vuodessa..

Väitätkö nyt kirkkain silmin että lapsella menee päiväkoti-ikäisenä harrastuksiin n. 500€/vuosi? Plus kaverisynttäreihin päiväkoti-ikäisenä ei paljoa mene. Samon vaatteihin menevät rahat olet kyllä ylimitoittanut.[/QUOTE]

No kyllä noihin harrastuksiin menee, kun laskee bensakulut mukaan! Eikä ole edes mitään ihmeellisiä, hienoja ja kalliitta harrastuksia. Uimakoulu maksaa 100e ja niitä käyty kolme vuoden aikana alkeiskurssista jatkoon. Sitten liikuntaleikkikoulu, joka maksaa 120 vuodessa ja on kerran viikossa eli ei mitään kalliita jalkapallo/jääkiekko/baletti/voimistelu ym. harrastuksia, joissa valtavat kausi- ja vakuutusmaksut + kilpailumaksut sun muut kulut.

Vaatteisiin menee kyllä kasvavalla lapsella ton verran, eikö edes paljoa ostella, vain välttämätön. Mutta uutena kaikki, koska ei ole aikaa yh:n juosta työn lisäksi kirpputoreilla eikä siellä useinkaan mitään sopivaa kokoa tai edes ehjää löydy kohtuuhintaan. Eli joka vuosi hankittava uudet talvihaalarit + siihen asusteet (hanskat+päähine+kauluri) ja kahdet kengät sekä talvkumisaappaat, välikaudella välikausihaalari tai takki + housut ja asusteet, kahdet kengät, kumisaappaat, kuravaatteet ja tähän lisäksi vielä talvi- ja kesäurheiluvälineet, kuten luistimet, sukset, uimapuku ja vielä jotain extraa esim. kerran kesässä vaikka kesälomareissulle kotimaassa, vaikka Lintsille tai Muumimaailmaan. Kai nyt yh:n lapsillakin on oikeus uusii n vaatteisiin ja harrastuksiin, Ja harva on totaaliyh, kyllä aika monella on yh:lla on yhteishuoltosopimus etän kanssa...

[QUOTE="Vieras";27858102]Korjaus[/QUOTE]

mutta harvoin perhe kokonaan hajoaa...tietty on myös poikkeuksia mutta se ei minusta ole optimaalista. Minusta lapset ovat tärkeitä...

[QUOTE="vieras";27858112]No kyllä noihin harrastuksiin menee, kun laskee bensakulut mukaan! Eikä ole edes mitään ihmeellisiä, hienoja ja kalliitta harrastuksia. Uimakoulu maksaa 100e ja niitä käyty kolme vuoden aikana alkeiskurssista jatkoon. Sitten liikuntaleikkikoulu, joka maksaa 120 vuodessa ja on kerran viikossa eli ei mitään kalliita jalkapallo/jääkiekko/baletti/voimistelu ym. harrastuksia, joissa valtavat kausi- ja vakuutusmaksut + kilpailumaksut sun muut kulut.

Vaatteisiin menee kyllä kasvavalla lapsella ton verran, eikö edes paljoa ostella, vain välttämätön. Mutta uutena kaikki, koska ei ole aikaa yh:n juosta työn lisäksi kirpputoreilla eikä siellä useinkaan mitään sopivaa kokoa tai edes ehjää löydy kohtuuhintaan. Eli joka vuosi hankittava uudet talvihaalarit + siihen asusteet (hanskat+päähine+kauluri) ja kahdet kengät sekä talvkumisaappaat, välikaudella välikausihaalari tai takki + housut ja asusteet, kahdet kengät, kumisaappaat, kuravaatteet ja tähän lisäksi vielä talvi- ja kesäurheiluvälineet, kuten luistimet, sukset, uimapuku ja vielä jotain extraa esim. kerran kesässä vaikka kesälomareissulle kotimaassa, vaikka Lintsille tai Muumimaailmaan. Kai nyt yh:n lapsillakin on oikeus uusii n vaatteisiin ja harrastuksiin, Ja harva on totaaliyh, kyllä aika monella on yh:lla on yhteishuoltosopimus etän kanssa...[/QUOTE]

Ja sinä vuorostasi maksat etälle muumimaailmat? :D. Olet hauska. Kaikki vaatteet, sukset ja luistimet on ostettava joka vuosi uutena :D: Ja lisäät varmaan harrastuskuluihin senkin kun syötte ABC:lla matkan varrella?

[QUOTE="hiiha";27857989]Ja sitten on näitä tapauksia niinkuin minun ex että elintaso kohosi eron seurauksesta :)
sokerina pohjalla lapset ovat vielä minulla todella paljon kuukaudesta.. eli hänellä on 2 lapsen elatukseen kk 1100€ joka jaetaan n20 päivälle loppuajan lapset ovat minulla .. Kesäloma aikoina vielä enemmän..
eli laskutoimitus lapset saavat 13200€ nettona vuodessa :) josta ovat kotona n220 vrk eli päivää kohden ilman ex osallistumista elatukseen tulee 60€ :)[/QUOTE]

Minä en saan vuodessa palkkaa nettona tuon noin 13 000€ :D

En silti todellakaan ole sitä mieltä että lasten etävanhemman pitäisi maksaa mulle satoja euroja elatusmaksuja jotta minä saisin asuttua hienommassa asunnossa, omistettua auton ja osteltua kalliimpia vaatteita ja ruokia :) Kun elatusmaksuja virallistettiin, sanoin että kelan maksaman elatustuen verran on mulle hyvä. Lapsen elatuksen tarve kun ei todellakaan ole kuin se laskennallinen noin 500€/kk ja siitä vähennetään lapsilisät ja osa elatuksesta kuuluu mullekin, mun tuloilla. Eikä joka kuukausi lapseen todellakaan mene viittäsataa.

En tajua sitä asetelmaa että lapsiverukkeella oletetaan exän elättävän ja ylläpitävän elintasoa johon itsellä ei ole varaa koska "sillä on niin isot tulot"

• Tykkää
Reactions: Tapiontytär
[QUOTE="vieras";27858181]Minä en saan vuodessa palkkaa nettona tuon noin 13 000€ :D

En silti todellakaan ole sitä mieltä että lasten etävanhemman pitäisi maksaa mulle satoja euroja elatusmaksuja jotta minä saisin asuttua hienommassa asunnossa, omistettua auton ja osteltua kalliimpia vaatteita ja ruokia :) Kun elatusmaksuja virallistettiin, sanoin että kelan maksaman elatustuen verran on mulle hyvä. Lapsen elatuksen tarve kun ei todellakaan ole kuin se laskennallinen noin 500€/kk ja siitä vähennetään lapsilisät ja osa elatuksesta kuuluu mullekin, mun tuloilla. Eikä joka kuukausi lapseen todellakaan mene viittäsataa.

En tajua sitä asetelmaa että lapsiverukkeella oletetaan exän elättävän ja ylläpitävän elintasoa johon itsellä ei ole varaa koska "sillä on niin isot tulot"[/QUOTE]

Kiitos :)

[QUOTE="vieras";27857675]Mun mielestä elatusmaksujen pitäisi olla sen kelan maksaman elatustuen verran eikä enempää. Kun ei se niinkään mnee että isotuloisemman etävanhemman lapsi muka tarvitsee enemmän rahaa kuin pienituloisemman, lisäksi isoista elatusmaksuista raha menee välillisesti lähivanhemman elintason nostamiseen koska lähivanhempi ei joudu käyttämään itse tienaamiaan rahoja lapsen elatukseen vaan voi käyttää kaiken itseensä[/QUOTE]

No tää ei kyllä pidä paikkaansa. Tottakai vanhempien elatuskyky vaikuttaa lapsen kuluihin. Esim. pienituloisten vanhempien lapset tuskin harrastavat kalliita harrastuksia.

Esim. minä olen saanut elaria alusta lähtien 200 euroa. Olisin ollut oikeutettu korotuksiin, mutta niitä en ole hakenut.

Siitä 200 eurosta ei ole euroakaan mennyt minuun itseeni, vaan kyllä ne on mennyt lapsen kuluihin, samoin kuin lapsilisä, ja vielä minultakin 200 euroa kuussa, jos on riittänytkään. Ja kyse ei ole kuin ihan tavanomaisista kuluista.

Ihan omaa palkkaa mun tililleni kolisee 3000 euroa kuussa, joten lapsen elaria, ei oman elintason nostoon tarvitse käyttää.

Ja onko se siis mielestäsi oikein, että ensin tehdään yhdessä lapsi, jota ei sitten tarvitse elättääkään, vaan ne rahat voi käyttää etävanhemman elintason nostoon?

[QUOTE="poikia3";27858199]No tää ei kyllä pidä paikkaansa. Tottakai vanhempien elatuskyky vaikuttaa lapsen kuluihin. Esim. pienituloisten vanhempien lapset tuskin harrastavat kalliita harrastuksia.
?[/QUOTE]

pienituloisen lähivanhemman lapsella on sun mielestä oikeus harrastaa kalliita harrastuksia koska etävanhempi on isotuloinen?

lähivanhemmalla on oikeus saada päälle tonni kuukaudessa elatusmaksuja ihan vain siksi että lapsen etävanhempi sattuu olemaan hyvätuloinen?

Nyt ei ole siis edelleenkään kyse mistään normi parin satasen elatusmaksuista jotka riittävät varsin hyvin lapsen menoihin vaan niistä täysin kohtuuttomista useiden satojen elatusmaksuista/lapsi jotka mahdollistavat lapsen lähivanhemmalle sellaisen elintason johon tällä ei itsellään ikinä olisi varaa, tai ei tarvitse olla koska ilmaista rahaa tulee kuitenkin.

ja siinä on järkeä ja se on lasten etu. Itse olen ainakin tosi iloinen että minulla on exäni kanssa hyvät välit ja kunnioitamme toisiamme niin vahempina kuin ystävinä. Meidän sopimus toimii puolin ja toisin. Minulla on yksinhuoltajuus mutta keskustelemme asioista ja olemme samaa meltä. Olemme molemmat kiinnostuneita lasten asioista ja toivomme heille vain parasta. Ainakin voin sanoa että meille ero oli oikea ja hyvä ratkaisu. loppu hyvin-kaikki hyvin

Ihan järjetöntä että jotkut mammat edes ajattelevat että heillä on oikeus elää miehensä rahoilla eron jälkeenkin. Siitähän tässä on kyse. Lapsille kun riittää vähempikin. Mutta ei, pakko päästä alpeille laskettelemaan kun on ennenkin päästy...muuten lapset muka kärsii...

[QUOTE="Vieras";27858259]Ihan järjetöntä että jotkut mammat edes ajattelevat että heillä on oikeus elää miehensä rahoilla eron jälkeenkin. Siitähän tässä on kyse. Lapsille kun riittää vähempikin. Mutta ei, pakko päästä alpeille laskettelemaan kun on ennenkin päästy...muuten lapset muka kärsii...[/QUOTE]

ei ole sulta pois....ei ainakaan mun uuden partnerin tarvii missään tapauksessa elättää mun ex-mieheni lapsia. Kateus on varmaan aika kamala tunne. Onneksi itse en osaa olla kateellinen...ai niin just sain vielä joululahjankin mun ex-mieheltä, ihan kamalaa...vielä lahjoo entistä vaimoaan, ei kai niinkään saisi tehdä?

Onko oikeudenmukaista ja totuudenmukaista että minun lapseni tarvitsevat n
550€/kuussa per naama elämiseen ja vastaavasti joku lapsi tarvitsee 150€/kk ;)

Sun maksama elari, on valtavan suuri, mutta 150 euroa vastaavasti on tosi pieni summa.

Kun pelkkä päivähoito on esim. 250 euroa, päälle ruuat ja asuminen. Niin lapsen kohdalla ollaan jo lähellä 500 euroa. Lisäksi tulee vaatteet, kengät, harrastusvälineet ja harrastukset jne. jne.

Siihen nähden 150 euroa on tosi vähän.

Mun elatusmaksua saava lapseni on jo 15-vuotias nuori, ja on kyllä uskomatonta miten tuo poika kasvaa, miten usein pitää ostaa vaatetta, ja minkälaisia summia niihin menee.

Ihan perusasiat meillä ovat:

- ruoka 100 euroa kuussa
- asuminen 200 euroa kuussa
- puhelin 20 euroa kuussa
- bussilippu 20 euroa kuussa

- sitten vielä vaatteet ja kengät (kokoa 45 ja jalka kasvaa edelleen, ei ihan halvalla lähde, luistimia ja monoja on tällä jalan kasvulla joutunut ostamaan joka vuosi). On myös veikeä katsoa, että farkut on taas 10 senttiä lyhyet tai että paljasta ihoa vilkkuu t-paidan alta. Pojalla pitää olla talvikengät, lenkkarit, kumpparit, sandaalit ja siistit kengät. Siis 5 kengät vuodessa, ja noihin uppoaa kyllä myös yli 200 euroa vuodessa. Talvitakkiin ja syystakkiin meni yhteensä 130 euroa. Toppahousut pitäisi käydä ostamassa.
- Ihan perusharrastukseen uppoaa n. 400 vuosi, eikä vielä kovin kummoinen harrastus ole.

[QUOTE="vieras";27858284]ei ole sulta pois....ei ainakaan mun uuden partnerin tarvii missään tapauksessa elättää mun ex-mieheni lapsia. Kateus on varmaan aika kamala tunne. Onneksi itse en osaa olla kateellinen...ai niin just sain vielä joululahjankin mun ex-mieheltä, ihan kamalaa...vielä lahjoo entistä vaimoaan, ei kai niinkään saisi tehdä?[/QUOTE]

Ei mua kuule pätkääkään kiinnosta sun elintaso eikä elämä muutenkaan. Mielipiteeni viittaavat siihen, ettei sen pitäisi tulla yleisesti käytäntöön.

[QUOTE="Vieras";27858304]Ei mua kuule pätkääkään kiinnosta sun elintaso eikä elämä muutenkaan. Mielipiteeni viittaavat siihen, ettei sen pitäisi tulla yleisesti käytäntöön.[/QUOTE]

Mä nyt olen vain sitä mieltä että on todellista vähättelyä et jos lapsen kuukausittaisesta elatuksesta selviää niin vähällä mitä se on tällä hetkellään minimissä. Mun mielestä jokainen ero pitäisi katsoa tilanne kohtaisesti ja ottaa lasten elämä kokonaisuudessaan huomioon ja huomioida lasten etu eikä vaan sitä faktaa että jompi kumpi vanhemmista haluaa pestä kätensä ja kävellä ulos tilanteesta. Kyllä se vaan usein niin on että etä-vanhemman elintaso nousee ja lähi rataa lastensa eteen...ehkä tilanne muuttuisi jos miehet saisivat lapset erossa aivan automaattisesti. Uskon että maksuhalukkuutta löytyisi aika monella isillä :)

[QUOTE="vieras";27858353]Mä nyt olen vain sitä mieltä että on todellista vähättelyä et jos lapsen kuukausittaisesta elatuksesta selviää niin vähällä mitä se on tällä hetkellään minimissä. Mun mielestä jokainen ero pitäisi katsoa tilanne kohtaisesti ja ottaa lasten elämä kokonaisuudessaan huomioon ja huomioida lasten etu eikä vaan sitä faktaa että jompi kumpi vanhemmista haluaa pestä kätensä ja kävellä ulos tilanteesta. Kyllä se vaan usein niin on että etä-vanhemman elintaso nousee ja lähi rataa lastensa eteen...ehkä tilanne muuttuisi jos miehet saisivat lapset erossa aivan automaattisesti. Uskon että maksuhalukkuutta löytyisi aika monella isillä :)[/QUOTE]

Mä kyllä olen myös sitä mieltä, että minimi elari on liian pieni.

[QUOTE="vieras";27858241]pienituloisen lähivanhemman lapsella on sun mielestä oikeus harrastaa kalliita harrastuksia koska etävanhempi on isotuloinen?

lähivanhemmalla on oikeus saada päälle tonni kuukaudessa elatusmaksuja ihan vain siksi että lapsen etävanhempi sattuu olemaan hyvätuloinen?

Nyt ei ole siis edelleenkään kyse mistään normi parin satasen elatusmaksuista jotka riittävät varsin hyvin lapsen menoihin vaan niistä täysin kohtuuttomista useiden satojen elatusmaksuista/lapsi jotka mahdollistavat lapsen lähivanhemmalle sellaisen elintason johon tällä ei itsellään ikinä olisi varaa, tai ei tarvitse olla koska ilmaista rahaa tulee kuitenkin.[/QUOTE]

Jos perheen vanhemmat ovat yhdessä ennen eroa sopineet, että lapsi harrastaa esim. jääkiekkoa tai taitoluistelua. Ja lapsi on jo lajia harrastanut, minusta on kohtuutonta, että lapsi joutuu eron vuoksi lopettamaan kalliin harrastuksen, koska lähivanhemmalla ei ole siihen varaa ja etällä olisi, mutta tämä ei tahdo sitä enää maksaa. Lapsen pitää kärsiä vanhempiensa erosta mahdollisimman vähän.

Jos lapsi sen sijaan haluaa ruveta harrastamaan kallista harrastusta eron jälkeen, ei harrastuskuluja ole tietenkään huomioitu elatusmaksussa, eikä sitä etä joudu kustantamaan. Tälläisessä tilanteessa tietysti sopuisat vanhemmat keskustelevat eron jälkeenkin lapsen harrastustoiveista yhdessä.

Ja kyllä kuulemma munkin 200 euron elari on valtavan suuri, sekä elatusvelvollisten, mutta myös lähivanhempien mielestä. Välillä tuntuu, että kateus vie kalatkin vedestä. Jos yksi tulee toimeen vähemmällä, ei aina tajuta, että esim. yhteiskunnan tuet myös pienentävät elatusmaksun tarvetta.

[QUOTE="vieras";27858247]ja siinä on järkeä ja se on lasten etu. Itse olen ainakin tosi iloinen että minulla on exäni kanssa hyvät välit ja kunnioitamme toisiamme niin vahempina kuin ystävinä. Meidän sopimus toimii puolin ja toisin. Minulla on yksinhuoltajuus mutta keskustelemme asioista ja olemme samaa meltä. Olemme molemmat kiinnostuneita lasten asioista ja toivomme heille vain parasta. Ainakin voin sanoa että meille ero oli oikea ja hyvä ratkaisu. loppu hyvin-kaikki hyvin[/QUOTE]

lasta elätetään tulojen mukaan, kyllä. Mutta jos toinen vanhempi on 1500€/kk käteen saava lähihoitaja tai kelan työmarkkinatuella elävä työtön ja toinen 8000€/kk tienaava johtaja, onko ihan oikeasti sun mielestä kohtuullista että se isotuloisempi maksaisi verojen mukaan laskettua elatusmaksua jossa ei ole minkäänlaista ylärajaa, tälle vähän tienaavalle lähivanhemmalle? siitähän tässä aloituksessa oli kyse, ei siitä, jääkö muutaman satasen elareista ylimääräistä vai onko se liian vähän...

Mun mielestäni ehdottamasti ei tuolle prosenttiosuudelle verotuloista. Se on ehdottoman epäreilu etävanhemmalle, hänen ei kannattaisi yrittää nostaa ansiotasoaan, koska aina tuloista menisi tietty osuus lähivanhemmalle. Ja erityisesti suurituloisten etävanhempien kohdalla tilanne on kohtuuton.

Jossain vaiheessa otettiin 10 - 15 prosenttia bruttotuloista elarina lähivanhemmalle, ja tämä oli erityisen kohtuuton.

Minusta nykytilanne, jossa lähdetään lapsen elatuksen tarpeesta on reilu molemmille vanhemmille.

[QUOTE="poikia3";27858358]Jos perheen vanhemmat ovat yhdessä ennen eroa sopineet, että lapsi harrastaa esim. jääkiekkoa tai taitoluistelua. Ja lapsi on jo lajia harrastanut, minusta on kohtuutonta, että lapsi joutuu eron vuoksi lopettamaan kalliin harrastuksen, koska lähivanhemmalla ei ole siihen varaa ja etällä olisi, mutta tämä ei tahdo sitä enää maksaa. Lapsen pitää kärsiä vanhempiensa erosta mahdollisimman vähän.

Jos lapsi sen sijaan haluaa ruveta harrastamaan kallista harrastusta eron jälkeen, ei harrastuskuluja ole tietenkään huomioitu elatusmaksussa, eikä sitä etä joudu kustantamaan. Tälläisessä tilanteessa tietysti sopuisat vanhemmat keskustelevat eron jälkeenkin lapsen harrastustoiveista yhdessä.

Ja kyllä kuulemma munkin 200 euron elari on valtavan suuri, sekä elatusvelvollisten, mutta myös lähivanhempien mielestä. Välillä tuntuu, että kateus vie kalatkin vedestä. Jos yksi tulee toimeen vähemmällä, ei aina tajuta, että esim. yhteiskunnan tuet myös pienentävät elatusmaksun tarvetta.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Mutta kolme kertaa 200 on jo 600€, eli sinänsä kyllä jo ihan "kiva" maksettava. Mutta pitäähän omista lapsista maksaa.

[QUOTE="vieras";27858364]lasta elätetään tulojen mukaan, kyllä. Mutta jos toinen vanhempi on 1500€/kk käteen saava lähihoitaja tai kelan työmarkkinatuella elävä työtön ja toinen 8000€/kk tienaava johtaja, onko ihan oikeasti sun mielestä kohtuullista että se isotuloisempi maksaisi verojen mukaan laskettua elatusmaksua jossa ei ole minkäänlaista ylärajaa, tälle vähän tienaavalle lähivanhemmalle? siitähän tässä aloituksessa oli kyse, ei siitä, jääkö muutaman satasen elareista ylimääräistä vai onko se liian vähän...[/QUOTE]

Loistavaa ja juurikin näin!!!! uskon että moni rikas etä-äiti mielellään maksaa että lapsilla menee hyvin ja ainakaan itseäni ei haittaisi pätkääkään elättää vaikka ex-miestäni jos olisin rikas!

[QUOTE="vieras";27858395]Loistavaa ja juurikin näin!!!! uskon että moni rikas etä-äiti mielellään maksaa että lapsilla menee hyvin ja ainakaan itseäni ei haittaisi pätkääkään elättää vaikka ex-miestäni jos olisin rikas![/QUOTE]

No päinvastaistahan tuossa haettiin.

[QUOTE="poikia3";27858376]Mun mielestäni ehdottamasti ei tuolle prosenttiosuudelle verotuloista. Se on ehdottoman epäreilu etävanhemmalle, hänen ei kannattaisi yrittää nostaa ansiotasoaan, koska aina tuloista menisi tietty osuus lähivanhemmalle. Ja erityisesti suurituloisten etävanhempien kohdalla tilanne on kohtuuton.

Jossain vaiheessa otettiin 10 - 15 prosenttia bruttotuloista elarina lähivanhemmalle, ja tämä oli erityisen kohtuuton.

Minusta nykytilanne, jossa lähdetään lapsen elatuksen tarpeesta on reilu molemmille vanhemmille.[/QUOTE]

Koska jos etä tienaa enemmän jää hänelly myös aina enemmän käteen ja vähemmän valtiolle maksettavaa tukien muodoissa. ensi sijaisesti vahemmat vastaavat lastensa elatuksesta. Itse saan 38% exäni kuukausi tuloista lasten elatuksen muodossa

Yhteistyössä