Elatustuki, -apu ja lapsikorotus. Kuka osaa neuvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minä"

Vieras
Saan kelalta elatustukea 345e kuussa kolmesta lapsesta. Tämän lisäksi minulle muka tulee elatusapua lasten isältä 83e, vaikken ole tätä summaa ikinä saanut. Lasten isältä kuitenkin otetaan tuloista lapsikorotus, joka on yhteensä tuo kyseinen 83e. Kuuluisiko tuo summa meidän lapsille? Luin kelan sivuilta että kolmesta lapsesta elatustukea ja -apua tulisi yhteensä saada 428e. Kuka siis tietää ja osaa kertoa mikä virhe tässä on ja mihin tuo puuttuva summa oikeasti kuuluu. Ja jos lapsille, saako sen takautuvana? 19kk on tullut tuo 345e.

No kun laskee yhteen tuon 345€ ja 83€ niin niistähän tulee tuo 428€ mikä on tuo minimielatus Kelan mukaan. Kysäisepä Kelasta kuinka pitkälti takautuvasti noita pystyt sieltä hakemaan. Jos sulla on oikeudessa vahvistettu elatusapusopimus niin sitä voi käyttää tositteena ja hakea Kelasta koko elatuksen. Kela perii sen sitten elatusvelvolliselta...

Juuri tämä onki niin kummallista, kun ei ole lastenvalvojalla tehty mitään muuta sopimusta kuin elatustuki. En ollut edes aiemmin tietoinen elatusavusta, siksi vähän mietityttää nyt tämä homma. Pitääpä heti huomenna soittaa kelalle ja alkaa selvittään. Voiko olla mahdollista että kela on mokannut tämän lapsikorotus homman ko ei ole lapsille tullut sitä 83e vai onko mahdollista että lasten isä on jotenkin sutkannut tuon?

Yhteistyössä