Elia vauvalle nimeksi? Mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja raamattu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja raamattu:
Itse en ole koskaan ennen kuullut nimeä Elia, en muista edes törmänneeni siihen kirjalloisuudessa vaikka paljon olenkin lukenut. Aika harvinainen nimi on, eikä kerro yleissivistyksestä vielä mitään jos sitä ei tunne...

Joo, edellä jo heitin, että nimi on Raamatusta. Eli kertoo yleissivistyksestä mielestäni, onko yhtään tuttu. (Vaikka ei olisikaan nk. uskovainen.) Jos nimenantajat eivät halua tällaista assosiaatiota, kannattaa olla tietoinen. Tsekkasin tässä välissä Wikipediasta: tärkeä profeetta, nousi tulivaunuissa taivaaseen.

Raamatussa on paljon nimiä, ei niitä kaikkia voi jokainen sitä kirjaa joskus lukenut muistaa. Itse en ole edes kristitty, joten minusta se että ei tunnista nimeä Elia raamatusta ei kerro kyllä niinkään yleissivistyksestä kuin enemmänkin nimen harvinaisuudesta.

No, olen keski-ikäisenä ihmisenä huomannut, että nuorempien ihmisten yleissivistys on yleensä heikonlainen... Se pointti kuitenkin minkä halusin tehdä on se, että jos miettii, onko joku nimi kiva lapselle, kannattaa tiedostaa nimeen liittyvät selvät mielleyhtymät. Voi sen nimen silti antaa, jos siitä tykkää, vaikka olisi mikä ateisti.

no todellakin voi. en mä ainakaan lasten nimiä miettiessäni ole tarkistanut löytyykö nimet raamatusta tai pupu tupunasta. ne nimet annettiin joista tykättiin

Meidän pojalle ku annettiin nimi Elia niin huomattiin vasta ristiäisissä et Elia on profeetta. Ja vaikka olenkin uskonnollinen ihminen niin eipä tullu aikasemmin asiaa ajateltua ennenku pappi sano. Ja saatiin tietää et myös toinen nimi on profeetan nimi.

Alkuperäinen kirjoittaja hihii:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja JaJa:
Alkuperäinen kirjoittaja aattelin heti että tyttö:
Mä taas luulin, että on tyttö. Kaverilla on tyttö Elea, joten siksi yhdistin.

En oikeen ymmärrä, miksi näitä nimiä pitää vääntää, niin että yksi kirjain muutetaan (yleensä i-kirjaimeksi) ja sitten se on nimi???!!!

Elia ei ole väännös, Elea on mikäli se on suomalainen! Elia on ikivanha pojan nimi =) ja hyvä nimi onkin :heart: Jos ei tiedä kumman nimi se on, niin jopa on huono yleissivistys!

Itse en ole koskaan ennen kuullut nimeä Elia, en muista edes törmänneeni siihen kirjalloisuudessa vaikka paljon olenkin lukenut. Aika harvinainen nimi on, eikä kerro yleissivistyksestä vielä mitään jos sitä ei tunne...

No kyllä pitäis tietää Vanhan Testamentin tärkein profeetta, mikäli olet yhtään ollut hereillä uskonnontunneilla :whistle: ai niin, eihän kaikki niillä käy, mutta kyllä se niin yleinen tieto on että pitäis tietää, kuuluu yleissivistykseen.

kristinusko kuuluu yleissivistykseen :laugh: tiedätkö sä kaikkien muiden uskontojen tärkeimmät hahmot?

Kyllä kuuluu, se on Suomen valtauskonto.

vai valtauskonto :D :D :D

päivän naurut, kiitos :D

Ihan vaan ulkopuolisena kysyn, että mitäs hauskaa tuossa oli? Enkö ymmärtänyt vitsiä... selitätkö vähän?

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Ihan nätti nimi, mutta varaudu selittämään useasti onko kyseessä tyttö vai poika.

:o te oletta uskomattomia. Minun ei ole koskaan tarvinu selittää et kummalle kuuluu. Poijan nimi piste.

No anteeks vaan, mutta musta se vois olla kummankin nimi. Samaa sarjaa kuin Niila.

Niila on ihan selkeesti miehen nimia. Ei siitäkään voi saada naisen nimeä millään :)

Niin kirjotettuna Niilan tunnistaa pojaksi, mutta aika monta tyttöä kastetuissa ollut Neela-nimellä, lausuttuna ihan sama.

Lausuuko joku suomalainen, suomenkielinen ihminen Neelan "niila"?

Alkuperäinen kirjoittaja Tuulipuku:
Ihan nätti nimi, mutta varaudu selittämään useasti onko kyseessä tyttö vai poika.

:o te oletta uskomattomia. Minun ei ole koskaan tarvinu selittää et kummalle kuuluu. Poijan nimi piste.

No anteeks vaan, mutta musta se vois olla kummankin nimi. Samaa sarjaa kuin Niila.

Niila on ihan selkeesti miehen nimia. Ei siitäkään voi saada naisen nimeä millään :)

Niin kirjotettuna Niilan tunnistaa pojaksi, mutta aika monta tyttöä kastetuissa ollut Neela-nimellä, lausuttuna ihan sama.

en mä ainakaan

no todellakin voi. en mä ainakaan lasten nimiä miettiessäni ole tarkistanut löytyykö nimet raamatusta tai pupu tupunasta. ne nimet annettiin joista tykättiin

Eli et ymmärrä pointtiani.

Helpotetaan esimerkkiä. Otetaan vaikka nimi Elvis. Ok, ei varmaan kuulu alle 40-vuotiaiden yleissivistykseen sekään, mutta vihjataan, että sukunimi on Presley ja tämän niminen henkilö teki aikoinaan suosittua musiikkia.

Oletetaan nyt, että annat lapsellesi nimen Elvis (ei väliä, tytölle tai pojalle). Mielestäsi annoit kivan nimen, mutta samalla annoit signaalin KAIKILLE niille henkilöille, jotka tietävät jotain Elvis Presleystä. Millainen tämä signaali on? Olet suuri Elvis-fani.

Siirretään tilanne raamatullisiin nimiin: Annat lapsillesi nimet Josua, Elia ja Josef. Kuulostivat kivoilta, ja arvelit että ne olivat varmaan jotain hahmoja Pupu Tupunasta. -- Mutta miten muut nimien valinnan tulkitsevat: Onpa siinä uskonnollinen perhe!! Taitavat olla fundamentalisteja tai jotain.

Eli kaikki yleissivistystä vailla olevat ateistiparat: nimetkää vain kilvan lapsianne profeettojen mukaan. Ihan vapaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuulipuku:

en mä ainakaan

Tuota minäkin ihmettelin. Suomessa kuitenkin nimet lausutaan niinkuin kirjoitetaankin ja Niila ja Neela on ihan eri nimiä!

ihana nimi :heart:
ehdotin sitä meidän pojalle, mut tuo ukko ei tykännyt :kieh:

noista raamatullisista nimistä, meillä on jokaisella lapsella yksi nimi sellainen, joka löytyy raamatusta. ihan puhdasta sattumaa kylläkin, mutta naureskelin miehelle, että pitänee jatkaa tulevien kanssa samaa sarjaa :D

Ihana nimi, ei ole varmaan joka luokalla useaa saman nimistä. Ja ainakin itselleni oli ihan peruskoulun aikaisilta uskontotunneilta profeetta Elia tuttu "tarina". Mutten kyllä ymmärrä, että joku kokee sen olevan tytön nimi tai että pitäisi arpoa onko kyseessä tyttö vai poika. Mielestäni se on ilmiselvää.

Elia on hyvä nimi, ja mulle selkeästi pojan nimi, vaikka kuulunkin "ateistiparkoihin" :D
Monet nimet ovat johdannaisia raamatun nimistä, myös tavallisemmat, joten siitä on turha stressata. En usko, että esim. joka ikisen pikku Johanneksen vanhempia epäiltäisiin fundamentalisteiksi.

Yhteistyössä