Elohiiri kurkussa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmen äiti"

Vieras
Minua on vaivannut nyt parin viikon ajan satunnaisesti erittäin outo ja inhottava oire.Tuntuu kuin nielussa, kurkussa olisi elohiiri. Tunnen ajoittain selvää "vipatusta" nielussa vasemmalla puolella ja koska minulla on erittäin herkkä oksennusrefleksi,tekee tämä oire minulle kuvottavan olon. Oksentanut en kuitenkaan ole.
Minulla on selkä ja niskaongelmia ollut jo vuosia,kärsin migreenistä ja jännityspäänsärystä ja näiden myötä on ollut jos jonkinmoista oiretta ja vaivaa.Tämä on kuitenkin ihan uusi ja pelkään jo kaikenlaista kasvainta,ms-tautia ja als:ia..Oire on siis välillä (kuten nyt) ihan yksinään, ei ole päänsärkyä tms.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa tai kuullut vastaavasta? Onko aihetta mennä lääkäriin vai pitäisivätkö he minua ihan kahjona? Ulospäin ei näy mitään pattia tms kaulalla eivätkä imusolmukkeet ole näkyvästi ainakaan turvoksissa.
Hjälp!

Suosittelen yksityistä korva- ja kurkkutautilääkäriä. Hän näkee heti onko kurkussa jotakin näppyä tms. ja on ehkä kuullut ko. oireesta ja mistä se voisi johtua. Lihasnykäyksiä voi kai olla ihan missä lihaksissa vaan, mutta harvemmin varmaan kurkussa. Jos lähdet selittämään tuota asiaa terveyskeskuksen kautta, se reitti on pitkä ja voit saada vähän outoja katseita. Ikävä kyllä näin.

Johtuu niskoista tai nielu alkuisesta lihas sairaudesta.tuttavalla oireili lihas sairaus aluksi nielun nykinöillä sitten astui kuvaan nielemis ja puhevaikeudet.kannattaa käydä lääkärissä kun noin pitkään vaivannut.

Eipä ole tullut ennen vastaan tuollaista. KNK-lääkäri kait se oikea osoite ensin, sitten tarvittaessa neurologille.
Aika paljon meillä itse kullakin voi olla outoja oireita, jotka helpottavat itsekseen, itse varmaan tiedät myös parahaiten oletko taipuvainen tarkkailemaan itseäsi liikaa. Joka tapauksessa oireiden jatkuessa menet sitten tutkimuksiin.

Kiitos vastauksistanne. Tämä asia huolestuttaa minua kovasti eikä vähiten googlen takia... Tällä oireella kun tulee esiin koko ajan juuri nopeasti etenevät lihassairaudet jne jotka saavat ajatukset ikävään ympyrään :(
Soitin Mehiläiseen ja sainkin ajan jo huomiseksi,vastaanoton ihminen suositteli neurologia,joten aloitetaan sieltä.
Ja sinulle lääkäri;olet oikeassa siinä että olen kova tarkkailemaan itseäni ja tunnen elimistöni "krempat" aina tosi voimakkaasti ja helposti.Lisäksi olen stressaavaa tyyppiä.Toivon todella,että tämä oire olisi jotain psyykkistä,se olisi vaihtoehdoista helpoin kestää.

Kävin ihanalla neurologilla joka sanoi heti alkuunsa minun olevan kireä kuin viulun kieli :) Lihakset ristiselästä päälakeen on kireänä ja maitohapoilla, tästä syystä hermot pinteessä ja esim elohiiri nielussa. Sain vahvat relaksantit, päänsärkyyn estolääkkeet ja lähetteen fysioterapiaan. Lisäksi tarkistetaan veriarvot,eritoten kilpirauhanen ja stressihormonit (riittääköhän mitta-asteikko :D) Jospa tästä alkaisi akka kuntoutua ja nykinät loppua!
Mieltäni hän rauhoitti myös sillä, että ilmeeni ovat symmetriset,puristusvoimat ok,tasapaino ok,nielen ja puhun hyvin ja selvästi eikä näin ollen hänen mukaansa ole pelkoa muusta vakavammasta taudista.