Heippa ja hyvää uutta vuotta täältäkin!
Me oltiin reilu viikko lomailemassa Suomessa, eilen lennettiin takaisin. Sain myös Kelalta vastauksen, että äippärahani ja -avustukseni tulevat ihan normaalisti, vaikka muualla asunkin, sitten vasta jos vauvan syntymän aikaan asutaan ulkomailla voi tulla ongelmia, että minkäs maan sosiaaliturvan piiriin kuulunkaan. Vaan tottakai muutetaan takaisin jo paljon ennen laskettua aikaa!
En ole vielä edes varannut neuvola-aikaa. Mietin, että jos viruttaisi sitä niin, että sitten kanssa varmasti saisi jo sydänäänet kuuluviin ja voisi sitten huokaista ainakin pikkuisen. Eikä mulla noita viikkoja ole vasta kuin 6+3, eli ei mitään kiirettä.
Joulu meni meillä oikein mukavasti. Kerrottiin vauvasta oikeastaan kaikille...

. Anoppi oli kuulema heti nähnyt musta, tai mahastani, samoin siskon mies, oma äitini taas sanoi nähneensä sen silmistäni. Ja siis mulla oli viikkoja jouluna 5+1 ja mahasta nähtiin!!! Pikkusiskolta sain äitiysvaatteeni takaisin ja ovat jo käytössä. Omat housut ahdistavat ihan liikaa... Isosiskoni taas kertoi valtavan iloisen asian: myös heille syntyy vauva elokuussa -08!!! Meidän esikoisten ikäero on n.3kk, näillä uusilla on alle viikko la:jen välissä

(sisko tosin ehti tehdä tässä välissä yhden lapsen). Mutta onpa ihanaa taas oottaa yhdessä! Läheinen ystävänikin sanoi, että hänellä oli menkat viikon myöhässä, mutta testi näytti negaa ja lopulta sitten alkoivat kuukautiset. Oliskin ehkä ollut vähän liian mukavasti asiat?
Oksentaminen alkoi mulla sitten maanantaina ihan kunnolla. Eilen oli tosi lystiä matkustaa takaisin tänne, ensin reilu 3t linja-autossa, pari tuntia odottelua lentokentällä, 1,5t koneessa ja vielä tunti junassa... Koneessa sentään jo pystyin syömään sen sämpylän, linja-autossa vain oksensin koko matkan... ehkä muut ajatteli, että onpa tolla mennyt överiksi uuden vuoden juhlinta...?
Hössötyksestä: mä sorruin ja ostin jo yhden ihanan bodyn vauvalle...
Joku (Mammaksi?) kyseli kestovaipoista. Me käytettiin esikoisella niitä, öisin ja kyläillessä oli kertikset, muuten kestot. Ompelin vaipat itse, tarvikkeisiin meni kaikkiaan ehkä n.250 rahaa - siis koko vaippaikään. Pienempiä vaippoja tein 20kpl, isompia oli vähän enemmän, kun huomasin että tuo 20 on vähän liian vähän. Ohjeen löysin Suuri Käsityö lehdestä, oisko ollut 1/2005 tai 12/2004, siinä vuodenvaihteessa kuitenkin. Meillä oli fleeceä sisävaipat, imuosa froteeta (vanhoja pyyhkeitä) ja kuoriosat bumpyn valmiskuoria plus ruskovillan langasta neulottuja. Bumpyihin ihastuin enemmän. Käytön jälkeen huuhdeltiin pissat ja kakat pois ja pesin vaippakoneellisen ehkä 2-3 päivän välein 60 asteessa. Minun mielestäni kestovaipat olivat helppoja käyttää (ja ommella!!), vauvan iho pysyi hyvänä ja tosiaan vielä tuo ympäristö näkökulma. Meillä niiden käyttö taisi alkaa eniten omasta ompeluinnostani

mutta toki tuo iho ja ympäristö vaikutti myös! Ja tottakai tuleva vauva käyttää näitä samoja vaippoja, hänen kohdallaan kestovaippojen kustannukset ovat sitten 0.
Mutta tämän maraton viestin jälkeen lähden syömään, alkaa taas tuntua siltä, että ruoka pysyy sisällä!
Hyviä vointeja kaikille!!!