Elokuu 2008 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammaksi

Vieras
Tässä siis uusi ketju, kun entinen alkoi olemaan jo niin pitkä.

Eka neuvolakäynti takana, aikaa meni 1tunti 20min... Että kyllä meitin täti jaksoi kaikkea kertoa. Vihkosta ja paperia iso kasa ja kaikenmaailman muita asioita, mm. meidän kaivon vesitutkimus olisi nyt ilmainen ja siihen saatiin isot vesinäytepullot jne. Tuhruttelusta sanoi, ettei siitä kannata huolestua, jos on pientä, on kuulema hyvin yleistä. Ei siirtänyt ulrtaa kauemmaksi hermojeni vuoksi vaikka varoitteli kovasti ettei välttämättä ensi viikolla vielä saada sydänääniä kuulumaan, kun viikkoja niin vähän (7+6 silloin). Lupasi että jos ei kuulu niin varataan uusi aika vaikka viikon päähän (meillä ei ole kunnassa kuin yksi ultraava lääkäri, ja kun tekee yleislääkärin hommia muuten niin ultraukset on aina vain torstaisin). Mies oli muuten mukana!! Halusi itse lähteä, vaikka aika oli klo:8.00... Kait tuo haluaa ultraakin, mutta saa kyllä odottaa ulkopuolella sisätutkimuksen ajan, onhan tuo "vehkeeni" nähnyt, mutta ei tarvi tulla katsoo kun lääkäri sitä tutkii.

Mutta päivän paras uutinen on ehdottomasti se, että soittivat äsken sairaalalta ja mieheni pääsee vihdoin ortopedin vastaanotolle!! Joku toinen oli perunut aikansa, joten huomenna sitten päästään molemmat samalla reissulla käymään lääkäreitä moikkaamassa. Kun nyt sitten vaan leikkaisivat selän äkkiä niin pääsis mieskin noista kivuistaan. Pitkä kuntoutushan siitä miehelle sitten alkaa, jotta oppii taas kävelemään suorassa ja saa jonkunlaista lihasta kasvatettua. Nyt kuitenkin on edes jotain toivoa, että ennen pienen syntymää saadaan molemmat kuntoutettua.

Nyt on kyllä mentävä syömään, taas, ennen kuin iskee huono olo.

mammaksi LA 1.8.2008 P-HKS tai K-HKS Poika 11/99
rizzu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
helmi82 LA 2.8.2008 NKL
LiuLiu LA 3.8.2008 Kätilöopisto/NKL
mutsi 08 LA
kattu LA 5.8.2008 SaTKS, poika 08/06
Emeliina* LA 6.8.2008
viulu83 LA 6.8.2008 TAYS
VilmaAurora LA 6.8.2008 K-S ks
elokuu08 LA 7.8.2008, kätilöopisto,poika 9/06
Miisa* LA 8.8.2008?? TAYS, Poika 10/06

Siirsin listan tänne uuteen ketjuun ja lisäsin samalla itseni.

Mammaksi: tosi hieno juttu, että miehesi pääsee sinne vastaanotolle!Onpas sulla ollut pitkä neuvolakäynti. Ihan mukavalta kyllä kuulosti sun terkka :)

Omaa napaa: Tänään 6+1. Etomista/pahoinvoinnin tunnetta en oo tänään huomannut ollenkaan, oon tosin huolehtinut syömisistä aika hyvin.Väsymystä sen sijaan on koko ajan. Alavatsalla oikealla puolella jotain kummaa nippailua, vähän niinkuin olis "elohiiri"...? Perjantaina olis se ultra, jännittää niin paljon,että onko siellä yhtään mitään.

LiuLiu, tiedän tunteen! Mulla torstaina se ultra ja pelottaa niin vietävästi, että mitään ei ookkaan. Sen jälkeen, jos kaikki on kunnossa oon kyllä maailman onnellisin ihminen, koska riski on enää muutaman prosentin luokkaa :o) Nää on piinapäiviä, ihan mahotonta olla ajattelematta.. Tsempit sulle odotteluun!! Mihin muuten meet ultraan?

Onko kaikilla muilla täällä tissit kipeet ja kasvaneet? Mulla turpoo vähän illaks, mutta muuten ei mun mielestä kasvanu, eikä ees kipeet muuten ku koskiessa. Entä onko muilla lisääntynyttä valkovuotoa? Mulla ei. Hurja väsymys on oikeestaan ainoa kunnon oire.

helmi82: Meen Mehiläiseen ultraan. Missä sulla on se? Sullahan on sit yhtä jännät paikat siellä kuin mulla :) Toivottavasti kaikki tosiaan on hyvin, että saa täällä jännäillä ja ihmetellä odotusta ihan sinne elokuulle asti! :)

Mulla on nännit vähän arat ja rinnat jonku verran turvonneet etenkin iltaa kohden, valkovuotoa myös hieman normaalia enemmän. Väsymys on kuitenkin se suurin oire ja tänään tosiaan on nippaillut alavatsaa enemmän kuin aikaisemmin.

Tsemppiä ultriin!
Mulla on kanssa väsymys pahin oire tällä hetkellä. Toivotaan, että kaikki on silti hyvin. Onneksi kohta alkaa joululoma, niin saa levätä. Mulla se loma on kolme viikkoa, kun olen opiskelija =)

Väsymystä on täällä kanssa ja kovasti.Päivällä nukuttiin yhdessä pojan kanssa 3h päikkärit eikä tuntunut missään. Kohta taas nukkumaan. Etomista on aamut ja päivät, iltaa kohti paranee.
Torstaina mulla kanssa ultra ja perjantaina sitten eka neuvola. Voi että kunpa vaan kaikki olisi hyvin.
Nännit on kipeet kun koskee mutta eihän nää mihinkään ole kasvaneet..hih

No niin, varasin nyt sitten kuitenkin sen alkuraskauden ultran, koska en saanut neuvolastakaan ketään kiinni (on auki vasta huomenna) enkä jaksa odottaa enää yhtään pidempään tässä epätietoisuudessa. Haluan saada tämän asian eteenpäin, jos se onkin kohdun ulkopuolinen tms.

Ultra on 17.30 ja jännittää niin pirusti!! Nyt pidätte likat peukut pystyssä, että kaikki on hyvin ja raskaus on kohdussa!

Syke ei vielä välttämättä näy, vaikka alkio olisikin oikeassa paikassa, sillä viikkoja on tod nä. vasta 5+jotain. Kävin kyllä eskoisestakin ultrassa näillä main ja siellä näkyi ainakin se ruskuaispussi, vaikka ei sykettä näkynytkään.

mammaks: Hienoa että miehesi pääsee leikkaukseen ja saa pääsee aloittamaan kuntoutuksen. Toivottavasti sinäkin saat ongelmasi kuntoon ja pystyt nauttimaan raskaudesta täysin siemauksin!

elokuu08; Mulla on samanlaista ton väsymyksen suhteen..ei meinaa mitkään päikkärit auttaa!

Nyt tosin viime yönä en meinannut saada millään unta. Näin jotain painajaista ja se vei uneni. Muistan, että viime raskaudessakin näin tosi paljo unia. Mistäköhän moinen johtuu!?

LiuLiu: mulla on naistenklinikalla se, koska on clomifen raskaus. Kuulin joltain kaverin kätilökaverilta, että mehiläiseen kannattaakin mennä jos johonkin yksityiselle menee, kuulemma tosi osaavaa porukkaa ja hyvät laitteet sillä saralla. Uskotaan kovasti, että elokuulle asti mennään!

Hyvä että muillakin vaan toi väsymys päällimmäisin oire ja oi jess, ainakaan elokuu08:lla ei oo myöskään tissit kasvanu :D hih, ainakin tietää et normaalia jos muilla samoin.

Ja HUI kun jännää Miisa sun ultra tänään! Ainakin tietää sit että on oikeassa paikassa, vaikka ei sykettä vielä näkyisikään. Tääl on peukut NIIN pystyssä!! Tuut sit heti kertomaan, hurrataan yhdessä :)

Täällä myös peukut pystyssä Miisalle!! :) Kuulumisia odotellaan kovasti...

Mulla on ihan sama kuin monella muulla et väsy isoin oire eikä oikein muuta, tisseissäkään ei oikein eroa normaaliin. Päätä on särkenyt viime päivinä ja on ihan veto pois, tuntuu et mitkään unet ei riitä ja oikein mitään ei saa aikaiseksi. No, nyt olen kyllä hyvällä omalla tunnolla levännyt kun siltä on tuntunut, pienen hyvinvointia ajateltava kuitenkin ensisijaisesti... :)

Moi vaan kaikille!

Kas kun nukuttaa armottomasti, otin juuti 1½ tunnin unet, poika jäi vielä koisimaan pienen huudon jälkeen...

Eka neuvolakerta takanapäin, joka oli siis lähinnä paperisotaa. Ihme kyllä neuvolantäti ei sit kertaakaan kysyny multa että miten voin... Ja juuri sielläkin oksetti hieman. Esikoinen tosin vei välillä huomiomme kapuamalla kiellettyihin paikkoihin.

Mutta uutisia niille, jotka asuvat HUSin alueella, mulle nimittäin kenties varataan ultra jo viikkoa aikaisemmaksi kuin normaalisti ennen, ja siihen yhdistetään verikoe kromosomipoikkeavuuksien seulomiseksi. Tämän pitäisi alkaa heti 1.1.2008. Lukekaapa oheinen linkki:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,46,616,617,618,15714,20448

Tämän tutkimuksen kehittäjä on lääkäri"guru" Veli-Matti Ulander, jolle olen muuten sattumoisin menossa ultraan ensi maanantaina! Kiireinen mies: pitää klinikkaa monessakin yksityisessä paikassa sekä Naistenklinkalla ja Kättärillä.

Mulla on rinnat myös pikkuisen arat tuolta kainalon suunnalta, nännit ovat hieman tummuneet. Mullahan ei ole imetyksen lopettamisesta kuin pari kuukautta, joten tuntuu, että rinnat elää ihan omaa elämäänsä: koskaan ei tunnu olevan oikean kokoisia rintsikoita päällä.

Valkovuotoa on myös runsaasti, joskin sitä on mulla aina, mutta se on tosi sitkeetä. Pitää pöpöt ja ulkopuolit loitolla vauvasta!

Miisalle myös täältä tsemppiä ultraan! Tulehan kertomaan sit kuulumiset.

Voi perseen suti ton sairaalan homman kanssa!! Eka lääkäri sanoi miehellä "tama olla niin pieni pulistuma, etta ei naita lahdeta leikkaamaan. Sina levata nyt ja ottaa panadol-laaketta". Pienessä huonossa kimpaantuneena soitin sit autosta jo veljelleni joka osaa auttaa lääkäriasioissa ja heti perään sairaalalle toiselle lääkärille "valitussoittoa". Meni puolitoista tuntia ja sairaalasta soitti kirurgi, selkä leikataan mahdollisimman pian! Oli lukenut lähetteen tehneen fysiatrin lausunnot ja puhunut hoitajan kanssa, joka oli tuon hoono-soomi lääkärin kanssa tänään vastaanotolla. Kuulema leikkaus ainoa asia joka auttaa, joten leikkausaika on jo varattu!! Että meinasi kuulkaa tällä "tytöllä" keittää oikein kunnolla!!

Mutta niin, minulle itselleni vahvistui fibromyalgia, joten siinä oli jo se pohja-vit...s päällä. Lisäksi rusehtavaa tuhrua tulee vähän koko ajan, joten yritä siinä olla hillitty sitten, kun leikkivät toisen terveydellä.

Pitänee mennä kertoo sairaalaterveiset anopille, kun tuli just töistä.

Kiitos rizzu uutisista!Tuo siis koskee muakin. Hienoa päästä aiemmin ultraan ja vielä verikokeisiinkin. Onhan tuo nimittäin kiva tietää jos downlasta odottaa, vaikka en missään nimessä olisi sen takia keskeyttämässä raskautta. Siihen vain osaisi sitten asennoitua alusta asti.

No niin..ultrassa käyty ja en nyt tiedä, että helpottiko oloa.

Ensin ultraaja katsoi n. 5minuuttia monitoria ihan hiljaa, sanaakaan sanomatta. Sitten hän alkoi liikehtiä levottomasti, vaihteli asentoa ym. Pelkäsin jo siinä vaiheessa pahinta. Sitten hän sanoi, että sikiö ei kyllä vastaa viikkoja. Sanoin, että en sitä odottanutkaan ja itsekin olin laskenut, että olisi 5+jotain. Ultraaja sanoi, että näyttäisi olevan n. 5+5 viikkoa vanha ja syke näkyy =) MUTTA, sitten täällä näkyy jotain muutakin. Näin sen itsekin ruudulta. Kysyin, että onko se toinen sikiö? Ultraaja sanoi, että en oikein tiedä (!!) mutta siltä vaikuttaisi. Siinä vaiheessa mun sydän hakkasi jo kahtasataa. Ultraaja sanoi, että se on todennäköisesti toinen sikiö, mutta sillä ei näkynyt sykettä ollenkaan. Se oli isompi, kun tämä sikiö, jolla näkyi syke, eli senkin syke olisi pitänyt näkyä. Ultraaja kehotti menemään uuteen ultraan 2-3 viikon kuluttua, jotta nähdään, onko tämä sykkeetön kasvanut ja onko sykettä tullut näkyviin.

Nyt on pää niin pyörällä kun olla ja voi. Siellä on siis ainakin yksi, ehkä kaksi elävää sikiötä, mutta toinen ei ole vielä varma.

mammaksin veikkaus lasketusta ajasta meni nappiin, se on siis 8.8.2008 !! Aika mestari olet =)

Nyt pitää taas odotella, että saan tietoa siitä toisesta matkustajasta.. Neuvolan täti saa kyllä antaa sen lähetteen ultraan, nyt pitäisi olla hyvä syy!!

Voi, mitä uutisia!! Kaksi pientä, toivottavasti toinenkin on siellä kuitenkin elossa ja teille suodaan tuplasti onnea! Hieno juttu, että kuitenkin menit sinne ultraan ja sait selvyyttä asioihin. Toivon kovasti et kaikki menee nyt ja jatkossa hyvin!! :)

Wau Miisa, onneksi olkoon! tosi hyvä uutinen että toisen syke näkyi, oikeassa paikassa! Useinhan käy juuri niin että kaksi alkaa kehittyä, mutta toinen vain selviää. Voi myös tosiaan hyvin olla, että sen toisen syke ei vain näin aikaisin näkynyt. Toivotaan jälkimmäistä :) Itse tahtoisin myös tuplaonnen!

Mulla jänskättävää vielä huominen ja sit.. torstai aamuna klo 8.15 selviää..

Mut hei Miisa eiks ollu niin, et sullakaan ei ollut merkittäviä raskausoireita? Ja silti asiat kunnossa!

No jos ihan suoraan sanotaan, niin meille riittäisi tällä hetkellä yksikin vauva. Esikoinen on niin pieni vielä, että olen ihan kauhuissani pelkästä ajatuksestakin! Tulisi aika ahdasta kämpässä ja autoonkaan ei mahtuisi samaan aikaan kaikki turvaistuimet. Rahaakaan ei olisi liiemmin uuteen asuntoon tai autoon tällä hetkellä, koska olen opiskelija.

Mutta siltä nyt näytti, että vain se yksi olisi elossa ja toinen on mennyt kesken jossain vaiheessa. Se vaan oli outoa, että se jolla ei ollut sykettä, oli isompi, eli vanhempi..Eli se olisi hedelmöitynyt ensin ja mennyt kesken, sitten vasta olisi tullut tämä pienempi!?

No, ehkä se selviää seuraavassa ultrassa.. Kyllä on ajatukset sekaisin.

Aika jännä kyllä... Varmasti kyllä on pää sekaisin moisista uutisista.

Itse olen kans miettinyt moniraskausasiaa, aika paljon telkkarista on tullut nyt ohjelmia niihin liittyen. Toisaalta kaksoset olisi ihan kiva saada, KUNHAN ne tulisivat ekasta raskaudesta. Sitten jos on jo yksi tai kaksi ennestään ja vielä yhden haluaa ja sitten paukahtaa kaksoset tai kolmoset niin siinä sitä sitten onkin... Toisaalta luulen et yhdessäkin pienessä on ihan tarpeeksi puuhaa ja opeteltavaa! :) Mut tällä hetkellä toivoo vaan, et kaikki on tuolla hyvin, oli siellä sitten yksi tai useampi.

Mä vaan sinnikkäästi meinaan odottaa sinne neuvolan ultraan... Vaikka toisaalta niiin tekisi mieli käydä jo nyt. Paljonko sulla Miisa tuo ultra maksoi, jos saa udella?

Ekoiksi lapsiksi mäkin oisin voinut ottaa mielelläni kaksikin kerralaan, mutta hirvittää esikon takia, kun se on niin pieni.

VilmaAurora: Se ultra maksoi vaan 60 euroa!! Tosi halpa, kun olin varautunut yli 100 euron kustannukseen, kuten viimeksikin.

Huh, mitä uutisia sulla, Miisa! Mutta hyvä että siellä tosiaan on joku ja elossa. Toivotaan, että se toinen, mikä onkaan, ei ainakaan kehity estämään tuon elossa olevan kasvua. Jänskättää kyllä, jos siellä olisikin tuplat!

Terkuin
Rizzu

helmi82: Joo, näin mäkin olen ymmärtänyt, että mehiläiseen kannattaa mennä. Tää gyne, jolle mulla on aika varattuna on kätilöopistolla osastonlääkärinä, eli eiköhän ihan pätevä tyyppi ole... :)

Miisa*: Olipas uutisia! Toivottavsti seuraavassa ultrassa selviää sen vanhemmankin sikiön tilanne. Ihana uutinen kuitenkin se 080808 syntyväksi aikova :) Missä muuten kävit ultrassa?

mammaksi: Onneksi miehesi pääsee nyt leikkaukseen! Ikävä juttu tuo sinun diagnoosisi, mutta on kai toisaalta parempi, että löytyy vaivoille nimi, jolloin on ehkä helpompi hoitaakin niitä. Täällä pidetään peukut pystyssä, että tuo tuhruttelu loppuu! :)

Omaa napaa: Iltavuoro oli töissä niin kiireinen, ettei juuri ehtinyt oireita huomata. Vatsa on ollut muutaman päivän melko sekaisin, valkovuoto inhottavan runsasta ja tää väsymys on jotain ihan uskomatonta! Enää kolme yötä ultraan...

Moi vaan kaikille!

Mammaksille onnea miehen leikkausajasta, hyvä, että saitte sen vihdoin. Pahoittelut diagnoosista, mutta kuten LiuLiukin kirjoitteli niin toisaalta varmaan hyvä tietää mistä oireet johtuu ja niitä saadaaan paremmin sitten hoidettuakin.

Nyt ois rv6. Edelleen päivittäin arvon, että maltanko odottaa sitä ultraa, kun siihen on kuitenkin aikaa vielä kolmisen viikkoa! Tekisi kovasti mieli mennä varhaisultraan yksityiselle ja saada varmistus et kaikki on hyvin. Olen aiemmin kuvitellut et oireettomuus on ihan ok, mut niin monet tuntuvat olevan siitä huolissaan että itsekin on alkanut vähän olemaan. No, katsotaan nyt maltanko odotella vai en...

Miten teidän jouluvalmistelut? Mä en ole tehnyt vielä oikein mitään... Kynttelikön ja osan joulukoristeita kaivoin viikonloppuna esille, mutta ne ovat vielä esille laittamatta. Tulevana viikonloppuna ajattelin vaihtaa jouluverhot ja vihdoin laittaa joulun tunnelmaa kotiin! Ihan uskomatonta, että jouluun on enää alle kaksi viikkoa! Odotan sitä kyllä niin paljon, joulun välipäivätkin on vapaata joten tulee ihan kiva loma! :)

Reipasta viikon jatkoa kaikille! (tää oli samalla tsemppaus itselle, väsyttää niin julmetusti...)

Uusimmat

Yhteistyössä