elokuu 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amorphis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka moi! Viikon hiljaiselo tällä rintamalla takana, pidettiin viimeisetkin talviloman rippeet pois miehen harrastusten puitteissa ja mammakin pääsi siinä samalla shoppailemaan :D Mutta täytyy sanoa, että vaikka teinkin henkkamaukassa hyviä alennuslöytöjä, niin kyllä muuten ottaa hoikan ihmisen identiteetille ostaa housut kokoa 46!!! Normaalivaatteissa koko on ollut 38-40, mutta nyt ei tuo 40-koko noussut reisiä ylemmäs. Ilmeisesti mammavaatteet tehdään mini-ihmisille, kun koot pitää olla niin isoja...

Kirsikka, melkein nousi pala kurkkuun kun luin tuota ultraustarinaasi, mutta onneksi huolesi osoittautui turhaksi ja kaikki on siis normaalisti :)

Selia, meillä mies on pari kertaa huomauttanut, että miksi olen niin äkäinen, vaikken omasta mielestäni ole ollut ollenkaan ;) Joitakin asioita kun pitää hänelle vääntää rautalangasta, niin nyt se näköjään ymmärretään ainoastaan raskauteen liittyvänä äksyilynä. Mielialat eivät kyllä ole vaihdelleet, vaan olo on ollut aikas tyyni ja rauhallinen. Oman tunneskaalansa kyllä tähän odotukseen tuo, kun järjestelemme parhaillaan häitämme (oli sovittu jo viime syksynä!) ja esim. häämusiikin valkkaaminen aiheuttaa sellaisen itkuvyöryn että... Kuunneltiin yhtäkin CD:tä automatkalla ja miehen piti napata levy pois kun mua alkoi itkettämään niin kovasti että hyvä että näin tietä (minä siis ajoin). Häät on tietysti aina tunnepitoiset, mutta nyt tuntuu ettei pysty yhtään pidättelemään itkua.

Jokos te muut olette kaikki käyneet jo lääkärissä? Mulla piti olla lääkäri jo pari viikkoa sitten, mutta se aika peruuntui puoli tuntia ennen vastaanottoa ja uusi aika piti olla tänään, mutta eipä ollutkaan. En tiedä mitä th oli kämmännyt, kun itsekin ihmetteli sitä varauslistaansa. Eli eka lääkäri vasta kahden viikon päästä 26 rv:lla. Melko myöhään minusta... Vaan kun en ole mitään potenut tai valitellut, niin samahan tuo. Yksityisellä tietysti onneksi pääsisi käymään jos jotain akuuttia olisi.

Millainen on teillä masuasukin päivärytmi? Olen nyt pannut merkille että Milli potkii aika säännönmukaisesti aina ilta-aikaan tuossa kympin-yhdentoista maissa ja tänä aamuna kun heräsin itse jo neljältä, niin masussa alkoi aamujumppa viiden aikaan. Liekö tuo rytmi pitää kutinsa sitten masun ulkopuolella?

Jees, nyt iltapuuhiin.. Mukavaa viikonalkua!

Petra rv 23+2

Helouhelou!

Neuvolakäynti jälleen takana. Kaikki ok: syke 140, sf 22 cm (ja yläkäyrällä mennään), paino noussut 400g/vko (on kuulemma ihan hyvä lukema, kun mä sanoin o-ou..), paineet 120/66, eli joko vaivasi valkotakkikammo, tai sitten mun paineet on nousseet taas hyville lukemille :).
Ultraa joudun odottelemaan vielä viikon, eikä terkkarikaan tietenkään osannut juuta eikä jaata sanoa, kun valittelin, et ahdistaa, jos vauvalla onkin sydämessä jotain vikaa...

Petra, mä koin tuon saman ilmiön viime raskaudessani henkkamaukan vaatteiden kanssa :D!
Nyt mä oon saanut ostaa 38-kokoisia, kun ennen raskautta käytin 36 ja 38 kokoja. H&M:n vaatteet on kyllä pieniä mitoitukseltaan muutenkin ja pitkäjalkaisille tehtyjä. Jota mä siis en ole. Onks sulla Petra paljon noussut paino? Lantiokinhan toki leivää raskaanaollessa, et se vaikuttaa just tohon housujen kokoon kanssa.

Ihanaa Petra, teillä on häät tulossa! Meillä ei taida olla yksiäkään häitä ensi kesälle, ihan tylsää :(. Tai ainakaan ei oo kukaan tunnustanut menevänsä naimisiin. Muistan kyllä itsekin tuon häämusiikin valkkaamisen (kirkkomarssit) ja samoin sitä autossa tehtiin, niinkuin tekin, niin kyllä se oli ihan nyyhkyä ilman raskauttakin :D. Voin siis hyvin kuvitella, että itku tulee :)).

Selia 23+1

Kyllä harmittaa istua töissä, kun on tuollanen auringon paiste ulkona. Otin perjantain vapaaksi niin eiköhän silloin oo luvattu kylmää ja harmaata. No aiotaan tuttavien kanssa silti avata grillikausi vapun kunniaksi.

Mulle on ilmaantunut omituinen vaiva, nimittäin häntäluu on ihan järkyttävän kipeä. Pahinta on ylösnouseminen makuulta tai tuolilta, mutta haittaa vähän kävelyäkin välillä.. Tänään otin jo para-tabsin 1000mg, mutta sekään ei oikein tunnu auttavan. Googlasin vaivaa ja ilmeisesti se johtuu jostain nivelten löystymisestä eikä oo ollenkaan harvinaista. En vaan muista että se esikoiselta olisi näin paljon haitannut..

Onpa teillä Petra vasta myöhään eka lääkärikäynti.. Meillä oli muistaakseni joskus viikolla 10 eka lääkäri, seuraava n. 26 ja ensisynnyttäjille oli vielä ihan loppuraskaudesta yksi.. Mulla jää tuo viimenen neuvolalääkäri pois, kun menen sit sinne äitipolille synnytystavan arviointiin. Niin ja lisäksi rakenneultran tekee täällä Oulussa lääkäri eikä kätilö..

Meilläki on masussa pikkusen havaittavissa jo rytmiä. Aamuisin on kovaa jumppaa jostain klo 9-13 ja säpsähtelenkin töissä tämän tästä.. Sit on selvästi hiljasempaa ja uus jumppa alkaa taas joskus kuuden aikaan. Illalla ku meen sänkyyn tuntuu vielä selviä potkuja, mut keskellä yötä ku herään niin ei mitään.. Täähän vaikuttais hyvältä jos se nukkuis yöt ja pitkät päikkärit myös synnyttyään. :) On muuten hassua kun potkut näkyy jo päällepäinkin. Pojasta tulee selvästi jalkapalloilija!

Meillä on kans tekonimi, mut en sitä vielä julkista, koska todennäkösesti poika tulee sen saamaan oikeaksikin nimeksi.. Ainakin olen viimeset 5 vuotta ollut sitä mieltä, että jos joskus saan pojan niin siitä varmasti tulee...

7viikkoa töitä vielä, sitten koittaa pitkä loma ja toivon ihanaa aurinkoista lämmintä kesää!

Neppu 23+4

Otetaan sit rauhallisesti, eikö ;))). Pitäkää kivaa ja syökää ja nauttikaa, tällaisella suunnitelmalla itse ajattein edetä :).

Miulla on hidasteena koveneva paine tuolla jossain alapäässä :/. Outo oire, jota ei esikoista odottaessa ollut ollenkaan. Ei auta muu kuin istua ja olla pitkällään, ettei koko värkki tipahda ;D. Kävin ostamassa tukivyön tänään, toivottavasti siitä olisi apua ja veri pääsisi vähän paremmin kulkemaan...

Selia ja Nasu 23+4

Ps. Niin, meidänkin vauva on saanut tekonimen :). En tässä voi nyt paljastaa tarinaa, mistä tuo nimi tuli, mutta kerron sitten joskus, jos vaikka siirrymme suljetulle palstalle :).

Hei ja hyvat vapun toivottelut teille kaikille suomeen!

Taalla ei valitettavasti vappua juhlita :( mutta meilla on onneksi pyha joten on maanantai extra vapaata, jeeeee. Anteeksi en ole juurikaan tanne hetkeen kirjoitellut. Olimme viime viikon lomalla. Meidan oli tarkoitus lahtea turkkiin viikoksi rentoutumaan, mutta sitten ne islannin tuhkat pistivat pahasti kapuloita rattaisiin joten lomailimme taalla englannissa. Talla viikolla onkin sitten toissa ollut kova kiire, loman jalkeista catch uppia.
Viime viikolla piti menna uudelleen katilon tapaamiselle kun iski paniikki kun meikan motkyla ei juurikaan liikkunut. Oli kovasti viikon kaksi liikkunut ja jumpannut menemaan ja sitten yhtakkia ei liikkunut samaan tahtiin. Pari paivaa olin ihan ok enka ajatellut asiaa sen kummemin kun kuitenkin han siella liikuskeli mutta ei vain samaan tyyliin. Taisi tulla mammalla vieroitus oireita motkylan potkuista ;) joten kavimme varmuuden vuoksi neuvolassa ja kaikki oli hyvin :) Nyt onkin sitten pieni liikkunut niin kovasti pitkin paivaa etta olen ollut yhta hymiota korvast korvaan jo yli viikon. Olemme menossa anoppilaan viikonlopuksi ja ystavillamme on synttari juhlat, mutta palailen ensi viikolla kommentoimaan ja kertomaan kuulumisia tarkemmin.
Halaus ja vappu toivotukset kaikille elomammoille :)
Unelmoija 25+5

Hyvää vapunjälkeistä elämää! Kellään ei varmaan ollut krapulaa... :D Mulla on jalat vielä vähän kipeet, kun tuli jorattua niin kovasti eilen tuttavan nelikymppisillä. Muutenkin on ollut melkoisen väsy, vaikka sekä vappuaattona että vapunpäivänä mentiin nukkumaan jo ennen puoltayötä, tänään kiskaisin tuossa iltapäivästä n. kolmen tunnin päiväunet, joten nyt yöunia joutuu ehkä vähän houkuttelemaan.

Vaatejutuista vielä, Unelmoija kyselit tuolla aikaisemmin mitä ostin Mothercaresta. Mukaan tarttui sieltä Prahan putiikista vain paketti äitiyssukkahousuja, jotka osoittautuivat kyllä melko heppoisiksi eikä ollenkaan niin hyviksi kuin mitä olin Lindexiltä aikaisemmin ostanut. Sitten hypistelin kaikkia lastenhuoneen sisustusjuttuja, mutten tietenkään lähtenyt kantamaan sieltä mitään. Ainoastaan nappasin mukaan Nalle Puh -aiheisen kylpyveden lämpömittarin. Olen vähän NP-fani ja etenkin tykkään niistä alkuperäisistä kuvituksista, en niinkään näistä Disney-jutuista.

Ja Selia, henkkamaukan vaatteet on kyllä tosiaan tehty joillekin ihan eri mallisille ihmisille kuin minä.. Lantio on tietty vähän levinnyt ja sillä kokeilinkin ensin kokoa 40 normaalin 38 sijaan. Kun tavallisista vaatteista se 38 menee vielä hyvin päälle ja vain vetskari jää auki. Mutta mammahousuissa, jotka kaikki oli järjestään jotain pillifarkkua, ei ollut toivoakaan saada niitä kiskottua reisiä ylemmäs. Tosin mulla on tuota reittä jäänyt urheiluharrastuksista, joten ihan kaikki normivaatteetkaan ei mene välttämättä reisistä päälle vaikka vyötäröltä olisikin ok.

Tutkailin tuossa tarkemmin äitiysneuvolakorttianikin, kun ei siellä vastaanotolla aina tule rekisteröityä ihan kaikkea mitä terkkari sanoo. Kiloja on mulla tullut oman painonseurannan mukaan raskauden alusta 9,4kg. Sf-mitta oli 25, jotenka käyrän yläpuolella ollaan. Alapaine oli vähän koholla ja hemppa laskenut 125:een, kun se mulla ennen raskautta on huidellut tuolla 160:ssa. Mutta mikään näistä ei siis ollut hälyttävää, joten odottelen nyt sitä lääkäriä, joka parin viikon kuluttua - ehkä..

Meillä olisi ensi viikonloppuna mahdollisuus mennä synnytysvalmennukseen, niitä järjestetään KYSissä joka toinen viikonloppu kesäkuun puoliväliin asti. Ajattelin käydä nyt ihan hyvissä ajoin, enkä jättää sitä viime tippaan, jos vaikka Milli päättäisikin syntyä etuajassa. Perhevalmennuskin alkaa 11.5., joten tässä ollaan "koulunpenkillä" koko kevät. Välillä jäi raskausoppaidenkin lukeminen vähiin, mutta tänään lueskelin taas miehellekin ääneen valittuja paloja. Sohvalla pötkötellessä pikkuinen jumppailee ja heittää voltteja niin että kirjakin hyppii masun päällä :D Unelmoija, kyllä se vaan on aika mahtava fiilis, kun ne liikkeet tuntuu nyt niin selkeesti. Ja varmasti on ollut huoli, jos ne on välillä hiipuneet, mutta onneksi kaikki teillä nyt ok!

Selia, kerros miten tuo tukivyö auttaa vaivaasi. Mulla on ehkä jotain samanlaista painetta aina välillä etenkin lenkkeillessä, muttei vielä niin pahana että olisin ymmärtänyt siitä huolestua. Vähän tahtia hidastaessa painekin on helpottanut.

Mutta jospa nyt yrittäisin painua pehkuihin, että jaksaa huomenna taas töihin. Se ois enää kuusi viikkoa töitä ennen kesälomaa ja mammalomaa :D Miten tämänkin jaksaa..

Petra rv 24+1

Hei!

Täällä vietetään rauhaiseloa. Vaput vietetttiin lasten ehdoilla ja hyvää syöden. Herkuton huhtikuu meni loppujen lopuksi tosi nopsaan ja paino onkin nyt pysynyt paremmin kurissa kuin edellisissä raskauksissa, ainakin tähän saakka. Kuutisen kiloa on nyt tullut. Ajattelin viettää osittain herkuttoman toukokuunkin. Äitienpäivänä toki herkutellaan ja kuun lopussa, mutta jos pari viikonloppua jättäisi karkit syömättä. Annoskokojen normalisointi on kohdallani varmaan ollut suurin muutos. En ole sortunut syömään lasten jämiä:)

Olen päässyt yllättävän hyvin huolistani vauvan voinnin suhteen. Riitti kun kolme lääkäriä vakuutteli kaiken olevan kunnossa. Odotan kuitenkin kovasti ensi maanantain 3d-ultraa. Lääkäri tekee samalla keskiraskauden sisätarkastuksen, joten eipä tarvi mennä terveyskeskuslääkärin pakeille sen vuoksi. Oli ekassa tarkastuksessa vähän epävarmat otteet meidän uudella terkkarilääkärillä. Saattaa olla, ettei mulle enempiä lääkärintarkastuksia sitten tehdäkään. Olen kuullut, että uudelleensynnyttäjät eivät saa tuota loppuraskauden tarkastusta...

Laitoin Kelan paperit postiin. Toivottavasti saan tämän vuoden äitiyspakkauksen, oli kivemmat sävyt:)

Vointeja kaikille! Kerron viimeistään ensi viikolla ultrakuulumiset.

Paljon on tullut tekstiä meidän ketjuun :)
Itse en ole kovasti kuulumisia kirjoitellut, mutta lueskelen silti muiden kuulumisa ahkerasti.
Minulla oli viime viikolla nevola. Painoa on raskauden alusta tullut 4,4 kg! Esikoista odotellessa sitä tuli muistaakseni koko aikana 7kg. Painonnousu on siis toistaiseksi aika maltillista, ottaen huomioon, että vauvoja on masussa tällä kertaa kaksi:)
Hemppari ei ollut juuri noussut, ennen oli 106 ja nyt rautakuurin jälkeen vain 110. Lisäsin vielä toisen rautatabletin päivän vitamiinien joukkoon. Katsotaan auttaako se. Onneksi mun vatsa sietää rautatabletteja hyvin, eikä tarvii pelätä peräpukamia ;)

Verenapaine mulla oli 117/68 ja sf-mitta 23. Yläkäyrän yläpuollella siis mennään, mutta ihmekös tuo kun masuasukkeja on kaksi.
Vauvat liikkuvat ja potkivat paljon! Molemmille puolille tulee ajoittain tasaiseen tahtiin potkuja:) Todella omituinen tunne, että mua potkitaan joka suunnalta! Vielä kun vauvat tuosta kasvaa ja potkut voimistuu, niin en tiedä miten päin olisin!

Ensi viikolla meillä on naistenklinikalla ensimmäinen "kaksos-seuranta"-aika. Sitten päätetään jatkosta, että kuinka usein pitää käydä itsensä ja vauvat tutkituttamassa.

Supistukset jatkuvat edelleen tasaiseen tahtiin ja olen yrittänyt levätä niin paljon, kuin se vaan on ollut mahdollista. Nyt tuleekin viikkoja täyteen se maaginen 24 ja senhän jälkeen vauvoilla on edes jonkinmoinen mahdollisuus selvitä keskoshoidossa. Mutta viikko kerrallaan mennään eteenpäin ja jokainen viikko on aina plussaa pikkuisille!

Mä en ole ostanut kuin parit mamma-housut ja topit Hennesiltä. Muuten menen "tavallisilla" tunikoilla. Mukavaa kun nyt on muoti niin väljää, että masu mahtuu ihan hyvin vielä kyytiin ja vaatteita voi käyttää vielä raskauden jälkeenkin.

Ihan tässä alkaa pikkupaniikki iskeä kun meillähän virallinen la on 28.8., mutta kun lääkärit puhuvat koko ajan, että ennakkoon ne syntyvät ja heinäkuussa viimeistään.. Eihän tässä ole kuin kaksi täyttä kuukautta!!! Jaiks! Pitäisi alkaa miettimään taasen hoitopöytää ja sänkyjä jne. Myös vaatteet pitää laittaa pienille kuntoon ja tietysti hommata vaatekaapit yms:) Mulla on paha tapa suunnitella kaikkea ja sitten jättää kaikki viimetippaan... Oletteko muut jo tehneet paljon hankintoja?

Hyviä vointeja kaikille ja laitan kuulumiset taas ensi viikon Naistenklinikka käynnin jälkeen!

Paukku ja vauvelit 23+4

Ultrasta taas moi :).
Päästiin mun lempparilääkärille sattumalta ja kaikki oli kuin olikin ihan kunnossa :). Ihana helpotus! Mä hymähdin, et oon unohtanut hengittää, kun jännitin sitä sydämen syynäämistä niin kovasti, niin lääkäri siihen sitten kommentoi, et koitahan muistaa, niin hänkin yrittää muistaa :D. Oli kuulemma niin hengessä mukana, et pidätti hengitystään hänkin, hihih.
Saatiin nähdä vauvan kasvoista 4D-kuvaakin, mikä oli kyllä aika huippua! Nasulla oli kyllä käsi tai jalka koko ajan edessä, mutta pieni kurkistus nähtiin ja saatiin hauska kuvakin mukaan <3. Samoin lääkäri kurkkasi sinne haaruksiin ja mutu näyttäisi osuneen oikeaan ;).

Petra, tukivyö on tuntunut kelporatkaisulta ainakin näin äkkiseltään. Mä ostin siis semmosen masutuubin näköisen, en sitä varsinaista vyötä. Ostan sen sitten isommalle mahalle, jos tuntuu, että tarvitsen, mutta vielä se ei tuntunut mun tarpeeseen sopivalta. Paine on helpottanut kovasti ja varsinkin sen huomaa työpäivien jälkeen, et paine ei oo ollenkaan niin kova eikä ainakaan ala tuntumaan niin voimakkaasti.

Paukku, noista hankinnoista. Mä ostin imetystyynyn, kun ajattelin, et siitä olisi nukkuessa apuna jo tässä vaiheessa. Sitä pitää kyllä vähän tuunata ensin, kun se on ihan liian täysi ja kova. Pitää ottaa sisuksia vähän pois... Tein lapsivakuutusvarauksen (saa nähdä meneekö läpi..) ja siihen kuuluu kylkiäisenä lainaan turvakaukalo ja sehän meiltä puuttuikin. Toivotaan vaan, että saadaan hyväkuntoinen ja uudehko tai muuten menee uuden ostoksi. Sitteri ja tuplarattaat on edelleen hankintalistalla, eikä me kai muuta tarvitakaan :).

Nyt pitää lähtee kattoo nukkumaata. Huomenna mennään ipanan kanssa rotinoille ja pitäis keksiä aamusta vielä jotain viemisiä. Viime tipassa tietty :P.

Selia ja Nasu 24+3

Heippa! Ihana juttu Selia, että kaikki oli kunnossa:) Nyt keskitytään vain odottamaan ja paisumaan:) Mulla vielä maanantaina se ultra, mutta eiköhän kaikki ole kunnossa niin kuin viime kerrallakin. Varmistuksen varmistus....

Mä lähden tänään avaamaan perhekahvilan ovet ja keittelemään kylän mammoille kahveet. Ihan uusi tämä toiminta täällä meidän kylällä, lupauduin vastuuhenkilöksi kun näitä kotiäitiaikoja on vielä jokunen edessä.

Me ollaan hankittu sitteri ja pari vaatetta. Vakuutushakemuksen laitan tänään postiin ja eiköhän tuo läpi mene. Kelan laatikkoa jo odottelen... Hankintalistalla olisi hoitopöytä (käytetty) ja hoitoalusta. Vaunut, turvakaukalo ja pari vauvan lelua. Tutteja ja tuttipulloja en tällä kertaa ostele liiemmin etukäteen, likalle ostin niitä kun ajattelin menekin olevan samaa kuin isoveljellään. Mutta eipä tyttö suostunut kumpaakaan suuhunsa laittamaan. Jonkin verran ajattelin ostaa etukäteen vaatteita, jottei sitten tarvi laukata kaupungilla heti synnytyksen jälkeen. Vaikka bodyja ja potkareita olisi hurjan kasa, niitä menee yllättävän paljon päivässä, vaikka pesukone huutaa joka päivä. Kaikki vauvatarpeet ehdittiin antaa tai myydä eteenpäin kun vielä vuosi sitten oli varma juttu, että lapsiluku jäisi kahteen. No, saahan ne sitten taas myytyä parin vuoden päästä:) Isovanhemmat lupasivat olla hiukka mukana hankitamenoissa, onhan tämä nyt viimeinen lapsenlapsi....ehkä.

Mukavaa alkavaa viikonloppa. Maanantaihin!

Juupa juu, äitienpäivää tuli vietettyä kolmen kattauksen verran ja vaikka kohtuudella herkuttelinkin, niin tänään aamun neuvolakäynnillä oli sokerit koholla ja joudun sokerirasituskokeisiin... Piti vallan laittaa palautetta anopintekeleelle, että ei ois pitänyt sitä ainuttakaan kakkupalaa syödä, kun hän oli tyrkyttämässä enemmänkin koska "pitäähän sitä äitienpäivänä herkutella!" No, käydään kokeissa ja toivotaan, että sokerit oli vaan äitienpäivän seurausta... Tänään oli vihdoin myös eka lääkäri ja kaikki oli OK. Terkkarin toissa viikolla mittaama sf-mittakin putosi (!) ja oli nyt 23cm, eli pudotusta tuli 2 cm. Mistäköhän tuokin mittavirhe johtui?

Viikonloppuna käytiin KYSissä synnytysvalmennuksessa. En tosin kutsuisi sitä powerpoint-esitystä ja videonpätkää valmennukseksi, enemmän se oli sellainen infotilaisuus ("Tervetuloa KYSiin"), jonka materiaalin olisi voinut jakaa vaikka paperilla. Kaikkinensa tilaisuus oli ohi 1,5 tunnissa.

Samalla reissulla käytiin katsastamassa myöskin vaunutarjontaa ja löydettiinkin pari vaihtoehtoa meidän kriteereihin sopiviksi. Vaan on ne kyllä kalliita! Ainakin kertaostoksena, mutta kun jakaa sen reilu 600€ kolmelle vuodelle, mitä yhdistelmiäkin voi käyttää, niin eihän se sitten ole kuin 200€/vuosi :D Pitää vielä katsastella löytyykö sopivia käytettynä, yhdeltä sun toiselta on tullut nyt kyselyjä että tarviitteko sitä tai tuota, meiltä löytyisi ylimääräisenä. Jos ei olisi häitäkin tässä järjestettävänä, niin sitähän voisi ostella vaikka mitä, mutta toisaalta olen kyllä sen verran kierrätyshenkinen, että mielellään hyödyntäisin käytettyjäkin.

Mukavaa viikonalkua!

Petra rv 25+2

Huomenta!

Mulla oli eilen Naistenklinikalla ensimmäinen kaksos-seuranta! Kaikki oli kunnossa ja vauvat ovat kasvaneet hurjasti! Poika (vauva A) oli 718g ja tyttö (vauva B) 715g. Molemmat olivat kääntyneet raivotarjontaan ja toivon todella, että pysyvät niin :) En usko et kovin "herkkua" on kahta alakautta ulos työnnellä, mutta sektiosta toipuminen arveluttaa vielä enemmän. Toki niin mennään kun hyvä on ja vauvoille ja miksei mullekin parasta.
Mulla on seuraava kontrollikäynti viikolla 28, eli neljän viikon kuluttua. Sitten seurantatahti alkaakin kiihtyä.
Kohdunkaula oli lyhentynyt 5 mm, mutta sanoivat ettei ole paha juttu näillä viikoilla ja tuplilla. Rauhallisesti pitää silti ottaa :)

Petra: Me kanssa kummastuttiin esikoista odottaessa, että miten ne vaunut on niin kalliita! Meillä kun ei ollut hintatasosta minkäänlaista käsitystä ja mä olin itsekseni ajatellut, että varmasti 300 eurolla saa jo valita et millaiset haluaa ja vaunut on jo ns. paremmasta päästä :)
No, ei sit mennyt ihan noin ja piti kaivaa kuvetta hieman syvemmältä :D Teutonioihin sitten päädyttiin ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ovat olleet käytössä nyt jo kaksi vuotta ja aion pitää ne meillä vielä kun kaksoset syntyvät. Niillä voi vielä lykkiä esikoista (2v) ja niihin saa tarvittaessa toisen vauvoista nukkumaan, eikä tarvitse aina noita "isoja" lastenvaunuja kaivella esille.

Nyt ollaan päätymässä EasyWalkerin Duoihin. Niihin lisätään vielä seisomalauta ja meidän tuleva menopeli on siinä. Olen käynyt noita kaupassa katsastamassa pariinkin kertaan ja ystävällä on tuollaiset käytössä sisaruksille. Kovasti ovat saaneet kehuja ja tuollaiseksi "ylileveäksi" kuljetukseksi aivan tajuttoman kevyet työäntää!

Tervehdys mammat!

Eilen oli se pitkään odotettu 3d-ultra. No, sain lopullisen varmuuden, että kaikki on niin kuin pitääkin. Helpotus oli suuri:) Lääkäri oli tunnin myöhässä ja dvd tallennus ultrauksesta epäonnistui, ei siis ihan putkeen mennyt, mutta sain isot alennukset käynnistä. Enkä minä sinne levyä mennyt hakemaan vaan varmistusta vauvan terveydestä.

Noita vaunuja olen minäkin ihmetellyt....en millän haluaisi enää ostaa 700 vaunuja. Emmaljungat hommattiin kun esikoinen syntyi, eikä niistä ole enää kolmannelle menopeliksi. Renkaat irtoilee ja ratasosa repsottaa. Olemme kyllä vähän väärinkin noita käyttäneet, mm. lykkimällä molempia muksuja niissä. Olisiko kellään tietoa vähän halvemmista malleista?

terkkuja: kirsikka rv25

Jos ehtisi nyt vähän kirjoitella eilisiä neuvolakuulumisia.

Verenpaineet oli pysyny hyvinä 113/68. Painoa tullu sellanen 330g/vko ja sf mitta 22cm. Hemppa oli taas laskenut ja oli enää 119. Samoin sain vasta nyt viimeisimmät kilpirauhasarvot, jotka oli aika lähellä luisumista vajaatoiminnan puolelle.. Siinä sydän ääniä kuunnellessa vauvalla kaksi kertaa laski syke n 110. Terkkari määräsi tulemaan uudestaan parin viikon kuluttua, uhkaili rautakuurilla ja vaikutti jotenkin huolestuneelta. Lähdin sieltä sitten tosi pahoilla mielin ja huolestuneena itsekin pois. Esikoinenhan tuli hätäsektiolla juuri noiden sydänäänten laskujen takia.. Soitin tietenkin sitten äidille, joka on lääkäri ja itkin, että kaikki on pielessä.. Onneksi äiti rauhoitteli ja sanoi, että kaikki arvot on vielä ihan normaaleita ja sydänäänen laskukin yleensä ihan harmiton jos palautuu heti takaisin.. Lupasi kuitenkin ottaa mut ylimääräiseen ultraan jos olen liian paniikissa.. :) huoh, miten jotkut selviää ilman äitiä..

Tänään on tosiaan siis parempi mieli, enkä oikeasti usko että jokin olisi vialla. Vauva kuitenkin liikkuu vilkkaasti.

Me ostettiin esikoiselle netin kautta jotkut ruotsalaisvaunut.. (oliskohan ollut tervekauppa.fi) Ja ne maksoi silloin vain n. 350. Mukaan tuli sitteri, matkasänky ja matkarattaat ja olin kyllä tyytyväinen. Itse yhdistelmävaunuja ei ole tullut käytettyä paljoa vuoteen tai sen jälkeen kun tyttö lakkasi nukkumasta vaunuissa. Mutta mukana tulevat matkarattaat on ollut tosi hyvät ja niitä käytetään edelleen paljon. Vaunut on kyllä hyvässä kunnossa ja ei tarvitse uusia hankkia, taidan ostaa vain sen seisomislaudan niihin.

Neppu 25+3

Manducoita etsiessäni törmäsin nettisivuun ozbaby.fi. Siellä oli muutamat mielestäni edulliset lastenvaunut myynnissä. Mä olen ostamassa tuollaisen Manducan, kun sitä on niin kehuttu ja kahden kanssa se on varmasti tarpeen :) Halvin hinta näytti olevan tuolla verkkokaupassa! Muuten en sitten tiedä et miten luotettava kauppa on kyseessä, saati vaunujen laadusta en tiedä mitään, mutta edulliset ovat: Carenan yhdistelmät 189€ ja Chic 4 Baby lunan yhdistelmät 299€.

Petra, siitä tukivyöstä vielä. Teen tästä tieteellistä ihmiskoetta taas, koska nyt mä oonkin alkanut miettimään, et josko se sittenkin on mulle huono istumatyössä tuo tukivyö. Välillä tuntuu, että se puristaa sen verran paljon, että tukkii lisää vaikka nostaakin mahaa ihan hyvin...

Se on kyllä totta, että vaunut on tosi kalliita. Meillä on kans Teutonian yhdistelmät, tilattiin Saksasta ne ja kaikkinensa maksoivat muistaakseni jotain reilut 700 €. Ne on onneksi vielä ihan kunnossa ja oon tykännyt niistä paljon. Ovat tosin kolmipyöräiset, eli ei sovellu sille, joka tykkää kärryillä vaikeassa maastossa :). Ovat edelleen kovassa käytössä hoidossa ja kotona, eli ovat kyllä maksaneet itsensä takaisin. Nyt oon katellut Carenan Double Swing ja Jule Twin -sisarusrattaita. Ne ois hintaluokaltaan siinä 300-400 €. Ootteko kuulleet mitään kokemuksia noista?

Kirsikka, kyllä varmasti halvempiakin vaunuja löytyy ja hyvin tulee toimeen :). Ominaisuuksista vaan pitää karsia. Nuo edellä mainitsemani merkit on esim. just näitä halvempia. Meillä on Carenan matkarattaat (semmoset 100 euron menopelit) ja kyllä niillä ihan hyvin liikuskelee, mutta on ne silti aika räpyskät :D. Ei muuta kun googlettamaan :). Ja hienoa, että ultrassa oli kaikki kunnossa :).

Neppu, ymmärrän kyllä sun huolen. Ihan kauheeta, kun jätetään asia noin, että odotellaan ja katsellaan sitten parin viikon päästä. Kauheeta kidutusta :/. Eikös sitä sanota, että stressi on pahasta vauvalle ja sitähän tuollainen just aiheuttaa... Tutkisivat vaan heti loppuun saakka, pah.

Selia rv 25+2 (meniköhän se nyt oikein :D)

Neppu: onneksi sulla on äiti joka pystyy oikeesti auttamaan tuossa tilanteessa! Mulla mutsi meni jo paniikkiin siitä kun kerroin että joudun sokerirasituskokeisiin.. Jos itse tunnet että vauvalla kaikki hyvin ja liikkuu normaalisti, niin ei kai se hetkittäinen sykkeen lasku tosiaan voi olla vaarallista? Niin, ja tuo tervekauppa.fi ei taida enää olla olemassa, kun nettisivut näyttää tyhjää.

Selia: entäs jos sitä vyötä käyttäisi vaan vapaalla? Esim. mulla just tulee noita painetuntemuksia lähinnä lenkkeillessä, ei niinkään työpäivän aikana. Ja istumatyössä tosiaan väärä puristus voi olla pahasta.

Vaunuista vielä jatkaisin, että me mentiin kauppaan ja sanottiin myyjälle, että tarvitaan vaunut joilla voi huoletta kulkea hiekkatiellä, koska me asutaan vähän niin kuin pöpelikössä. Sitten ne pitää olla kevyet, koska kotiin päästäksemme pitää jaksaa työntää vaunuja 200 m matka ylämäkeen. Ja viimeinen kriteeri oli se, että ne pitää olla helposti kasattavissa ja mahdutettavissa autoon, koska siellä takapaksissa on usein myös koira. Näillä koordinaateilla meille tarjoteltiin Crescentin Classicia ja Emmaljungan City Crossia. Itse kiinnostuin tuosta Emmaljungasta, koska niihin löytyy sisarlautaa ja -istuinta, sikäli mikäli Millille saisimme jossain vaiheessa pikkusisaruksia. Kaverinikin suositteli Teutonien ohella niitä. Lisäksi ne oli kasaan laitettuna just sen mittaiset että mahtuvat minun auton takapaksiin pitkittäin, jolloin koirallekin jää enemmän tilaa. Tosin tässä ollaan nyt suunnittelemassa myös auto(je)n vaihtoa, joten uusi/uudet auto/t voidaan jo hankkiessa mitoittaa vaunujen mukaan.. kai.

Mutta tosiaan nyt kun on käyty livenä noita vankkureita hypistelemässä, niin voi katsella niitä käytettynäkin, kun ei aikaisemmin ollut oikein käsitystä eri ominaisuuksista. Esitteissä ja netissähän voidaan kehua ummet ja lammet, eihän ihmiset muuten mitään ostaisi... Kyllähän autojakin koeajetaan, vaikka netin kautta ominaisuudet pystyy lukemaan, joten miksei noita pikkuihmisten menopelejäkin kävisi "koeajamassa"? Tai ainakin pitäisi olla sitten palautusoikeus, jos nettiostos osoittautuu ihan räpsyksi. Mutta niinhän se kyllä taitaa ollakin, siis se palautusoikeus.

Mutta nyt mukavaa loppuviikkoa, mulla on luvassa pitkä viikonloppu kun otin perjantain vapaaksi. Voi sitten huoletta surffailla vaikka niitä vankkureita ja muuta lastentarviketta. Ai niin, ja hääjuttujakin pitäisi katsoa... No, eipähän ole vapaa-ajan ongelmia!

Petra 25+4

Ihana aurinkoinen lämmin päivä tänään!

Juuri sopivasti alkoi kesäiset kelit, kun jäin sairaslomalle. Iskias on tehnyt kiusaa jo pidemmän aikaa ja lääkäri sitten eilen laittoi sairaslomalle. Mulla on ollut vähän suppareitakin - pikkuisen kipeää tekeviä - ja nyt pitäisi ottaa rauhallisesti. Lääkäri haluaa nähdä kahden viikon kuluttua uudestaan, haluaa varmistaa kohdunsuun tilanteen. Vielä ainakaan ei mitään mullistavaa ole onneksi tapahtunut. Muistelen pojistakin olleen kipeitä supistuksia jossain vaiheessa, mutta siltikin synnyttämään on menty vasta laskettuna aikana.

Neppu; tsemppiä huoliisi! Onneksi äitisi on tukena ja saat konkreettistakin apua tarvittaessa. Muistan, kun olin esikoisesta muutama päivä ennen synnytystä yön yli tarkkailussa verenvuodon takia ja siellä pidettiin niillä käyrillä vähän väliä ja pojan syke sitten alkoi kiihtyä kahteen sataan.. Olin ihan kauhuissani yksin huoneessa, seurasin laitteen näyttöä ja hirmuisia lukemia. Pitivät käyrillä todella pitkään, ennenkuin hoitaja tuli irrottamaan vyöt ja hänkin sanoi, että olivat jääneet seuraamaan tuota korkeaa sykettä. Yrittivät rauhoitella, ettei tässä mitään hätiä ole, mutta oma fiilis kyllä oli mitä oli. Luota Neppu äitiisi, kaikki on varmasti kunnossa.

Selia; mä käytin tukivyötä töissä, tosin itse olen seisomatyössä. Istumiseen en ole kokenut sen sopivan ollenkaan juurikin siksi, että se puristaa. Fysioterapeutti suositteli sen käyttöä, mutta painotti samalla, että missään nimessä ei koko päivää pidä käyttää, ettei oma lihaksisto vallan veltostu. Ja loppua kohden se voi lisätä supistelua. Nyt kun jäin sairaslomalle, käyttö jäänee minimiin. Ja tosiaan nyt ollaankin sitten koko kesä lomalla, nimittäin sairasloman jälkeen alkaa kesäloma ja siitä jään sitten suoraan äitiyslomalle. :-)

Vaunuista täytyy kyllä nyt elvistellä.. Meillä kun on lainakärryillä kuljettu poikien kanssa, niin nyt on iskä sijoittanut tuliteriin Emmaljungan yhdistelmiin. :-) Kymmenen prosentin alennuksellakin hintaa jäi ihan kiitettävästi, mutta toisaalta jälleenmyyntiarvokin on hyvä. Ja meillä ei juurikaan muuta tarviketta puutu, kun sängyt ja syöttötuolit löytyy varastosta kasaamista vaille valmiina.

Eilisiä neuvolakuulumisia vielä; sf-mitta oli 23 ja verenpaineet pysyneet samoissa noin 100/60. Hemppa oli vaan 112, vaikka rautaa syön yhden päivässä. Viimeeksi ollut 128, eli pudotusta jonkin verran.. terveydenhoitaja totesi, että ihan normaalia näillä viikoilla. Painoa on tullut kaikkinensa 8 kg. Kilpirauhasarvot oli nyt tosi hyvät, kun nostettiin pari kuukautta sitten annostusta 0,025mg.

Tyty liikkuu paljon ja tekee välillä oikein kipeää. :-) Ihania teräviä kovia pullistumia milloin mistäkin kohtaa vatsaa työntyy tuohon näkösälle. Välillä räväytetään hirmuiset potkut ja toisinaan möyritään muuten vaan.

Nauttikaahan lämmöstä ja auringonpaisteesta!

Amorphis ja Tyty 27+2

Heippa täältä helteisestä Kainuusta!

Niin on muka ollu kiirusta mm. pihahommien kans ja tuolla metsissä laukatessa, ettei tänne oo kuulumisia ehtiny kirjottaa. Lueskelen kyllä enempi tai vähempi säännöllisesti mut kun en osaa lyhyttä viestiä kirjottaa ni on aina jääny tuonnemmaks :)

Kirjottelinpa eilen oikein lapulle kaikki mitä pitää muistaa kirjotella..no isäntä kävi vissiin tässä koneella, joko iso tai pienempi ja lappu on kadonnu..mutta ekana omaa napaa..

Mulla oli supistuksia melko lailla tuossa pari viikkoo sitte ni sain aikaistettua alunperin huomiselle tarkotettua lääkäriä. Kaikki oli hyvin, jopa kystapatti oli pienentyny ja turha oli pelkoni lapsivesien tihkumisesta, ilmeisesti valkovuotoa ollut ja kaikki siis niinku pitääkin. Vauva on ihan normikokonen viikkoihinsa nähden ja sf-mitan otti nyt eka kertaa joka muistaakseni 22..joka tapauksessa seki kuuluma aivan normaali. Olo ei oo kyllä normaali ku oon niin pirskatin iso jo nyt..mut kai se tuo esikolta jääny nahkareppu sitte on syynä et mahaa on jo niin et lähes kaikki luulee et laskettu ihan jo nurkan takana, huoh..toisaalta se huvittaa ja kun en muuten oo paljoo lihonu niin ei silleen "loukkaa" moiset vihjailut isosta mahasta ja isouteni päivittely. Sympatiaa saan kyllä osakseni kun naapuritkin eilen katteli ku pyllötin pihaa siivoomassa ja puuskutin tuolla helteessä ;) ihan kaivella tuolla pihalla kun lääkäri sano et paikat on tivisti kiinni ja kohdunkaula pitkä niin saan siis rauhassa touhuta ja poikaa nostella. Hyvä homma! Niin ja sukupuolikin nähtiin nyt ;) sisaruksille ja minun vanhemmille on kerrottu, muille ei..paitsi isäntä lipsautti yhelle tutulle josta olinkin aika vihanen :) ei aikonu lipsua enää hehe

Tää vauva on mahottoman kova potkimaan. Mielestäni huomattavasti kovempi ku esikko. Esikko oli tosi rauhallinen ekan elinvuotensa ja nukkui tosi hyvin yöt, ei ollu koliikkeja sun muita. Tää tuntuu et on hereillä ihan millon sattuu ja tosiaan mahottoman herkkä mojauttelemaan jos esim. pidän kättä mahan päällä tms. Viittaisiko sitte vähän vilkkaampaan lapsukaiseen, iik. No, sellaiseempa olen varautunutkin kun esikko ollu niin helppo.

Amorphisko se iskiasta sanoi kärsineen, sama täällä, se onkin ollu lähes ainut vaivoistani. Tuntuu ku ois puukko tuossa oikeessa kankussa ja alaselkä on välillä niiiiiiiiiiiiiiiiin tautisen kipiä. Soittelin vakihierojalle ja tarjottelin itteeni sinne kylkiasennossa tai pyllöttämään mutta kuuluma on niin hankalata ettei mulla ois hyvä olla ja hän ei sais kunnolla kuitenkaan hierottua..neuvo makaamaan tennispallon päälle, en oo vielä saanu aikaseks kokeilla mut kuulostaa hyvältä neuvota kyllä! Tarvii kaivella koirien lelukopasta pallo illalla :) Suonenvetoa olen odotellu, se kun oli niin kauhiaa esikon aikaan mut toistaseks kop kop ei kertaakaan oo vielä vetänyt. Varotellu on vaan mut kramppiin asti ei ole mennyt.

Sokerit pysyneet oikein hyvinä vaikkakin herkuttelen aivan hirviästi. En vaan pysty olemaan ilman kahvileipää..keksiä naminami. Karkin syönti lähti jälleen kerran käsistä ja alko mennä taas vähintään pussi per päivä niin laitoin sen jäähylle vähäks aikaa ja lupasin itelleni jäätelön per päivä. Liekkö tuo sen parempi mut pitäähän kesällä saada jätskiä syyä, eikö niin? Paino on noussu noin 7 kg raskauden alusta. Viikkoa kohden oli nyt neuvolassa muistaakseni jotain 600g niin kysäsi et maistuuko herkut hehe. Tiesinpä tuon et nyt yhtäkkiä on kiloja tullu..mut kylläpä ne lähtee kun tuollla pihalla pyörin. Ollaan rakenneltu grillimajaa ja laitettu istutuksia uuteen kuosiin ja vasta hommat alussa..huh huh..taitaapa jäädä ens ja sitäki seuraavalle kesälle/talvelle. Omakotitalossa kun tätä hommaa tuntuu olevan AINA..

Vaunuista. Minä hankin käytettynä sisarrattaat Gracon peräkkäinistuttavat, jotka tulee sit aina olee autossa mukana. Maksoin matkahuollon kuluineen jotain 75e. Vaunuiksi käytettynä huuto.netistä nämäkin Emmaljungan vierekkäinistuttavat, makso 270e. Näillä ois sitten tarkotus selvitä. Kunhan tuo esikko keksii ettei enää suostu kyydissä olemaan niin pitänee siirtyä takas noihin aikoinaan hänelle hankittuihin ruotsalaisiin halppisvaunuihin, merkkiä en musita, käytettynä satasella ostin ja tosi hyvät olleet. Jos niihin jonkun sisarpenkin koittas löytää. Ja toki säilytän gracon matkarattaat sille varalle et kun vauvan kans oon ilman esikkoa liikenteessä.

Vaatteita on tullu hankittua vauvalle yllinkyllin vaikka niin lupasin itelleni, että piän pään kylmänä..mutta enhän mä oo voinu..tänään just kävin noita esikon vaatteita läpi ja laitoin kyllä toisaalta myös tosi paljon ei niin mieluisia myyntiin et suht tasapainossa tuo vaatemäärä pysyy :) ja vaihtuvuus piristää :) itkuhälyttimen joudun ehkä hankkimaan kun esikon vanhat on niin epävarmat, jso tällä kertaa repäsis ja ostas vaikka Prismasta uudet niin tietää että ainaki toimivat kunnolla. Muutenpa meillä kaikki löytyy jo ennestään. Hoitopöytää en osta nytkään vaan vaipat vaihtuu alakerrassa sohvalla/lattialla ja yläkerrassa sängyssä/lipaston päällä hoitoalustan avulla. Sitterit, turvaistuimet, vannat, maitopumput sun muut löytyy jo vanhastaan, tuttipullojaki aion käyttää surutta pojan kans samoja jos hän vielä nimittäin vauvan tultua tuttipulloa tarvitsee. Lähinnä tutteja ja vaippoja ja muutama nan-purkki varalle tarvii ostaa ja ne nappasen jollain kauppareissulla mukaan.

Ajattelin tässä joku päivä pakata jo sairaalakassin valmiiks ku ikinä ei tiiä missä vaiheessa lähtö tulee. Meki ku ollaan tuolla mökillä niin paljon ni tietäs et jos sairaalaan joudun ni ois isännälle valmiina haettavaks. Tarvis varmaan pakata kans jonkinlainen kassi esikolle jonka voi isäntä sit viiä hoitopaikkaan mukana, minne sitte hänet synnytyksen ajaksi viedäänkään, ukin tai serkun luo.

Kävinpä sitte koulun pääsykokeissa viime viikola, ekassa osiossa. Jännittää ihan mahottomasti että pääsenkö jatkoon eli haastatteluihin, palikkatesteihin ym. Tiedän tästä 27.5 ilmeisesti. Kesäkuun puolessavälin ois tää toinen osio ja heinäkuun alussa tiiän pääsenkö sisään viimestään. Jos näin onnellisesti käy ni ei muutaku heti sitte opon juttusille et miten alan opintojani toteuttaa. Mahollisimman vähän tottakai kävisin eka vuonna tunneilla mut kuitenkin jonkun verran ois pakko suorittaa, sen mitä isäntä lasten kans voi olla niin se aika istuttava tunneilla. Rankkaa tulis varmasti olee mut jotenkin tuntuu et se on nau oor nevör mun kohdalla.

Täyttelin tänään just kelan lappuja. Äitiysavustuksen otan rahana niinku esikoltakin. Pakkaus ois paljon fiksumpi ja arvokkaampi mut kun tiiän etten paljo mitää niistä vaatteista pitäs niin ei kannata ottaa. Esikollekin sain sillä 140 eurolla aikoinaan huuto.netistä MOOOOOOOOONTA vaatepakettia ja mielusempia ku pakkauksen vaatteet. Meillä ku käytetään uudenki vauvan kans kerttiksiä ni mm. pakkauksen kestovaipatki tulis turhaan meille. Kortsujakaa meillä ei pahemmin oo tarvinnu, ainakaa viime aikoina hehe

Tästä aasinsiltana, miten teillä muilla menee tällä hetkellä kotona kun meillä mammoilal on mielet niin ailahtelevaiset ja pinna välillä tiukalla? Minä en tiiä miten tämän klikin sais meillä oikastua mikä on jo viikkoja, viikkoja kestäny..ollaan ku kämppikset ja vauvasta ei puhuta mitään keskenään. Esikon takia ainoastaan puhutaan välillä sana tai pari mut muuten ei mitään parisuhdejuttuja..harmillista..isäntä sanoo syyn olevan kiire töissä..aika väärin..ei kai se uuden vauvan syy ole ja tää on kuitenkin aika ainutlaatusta aikaa..aina ku tästä koitetaan puhua niin tulee vaan riitaa joten en oo viikkokausiine nää edes yrittäny puhua. Ollaan vaan päivästä toiseen saman katon alla niin arjessa kuin töissä mut siinä se..

Mutta positiivista on tää ihana lämmin kesä, ai että oon nauttinu viime päivät vaikka hiki onki ollu. Mut en valita. Kyllä se kylmyys ja syksy sieltä kohta kuitenki taas tulee :)

Nyt lähen nostaa jalat sohvalle hetkeksi, juon kupillisen kahvia, katson telkkaria ja sitte jatkaa pyykkibisneksiä.moikkamoi

Hellettä riittää täällä Oulussakin! Ihanaa, kun voi vielä töiden jälkeen istahtaa takapihalle ottaan aurinkoa ja esikoinenki pääsee ulos aina ilman puolen tunnin pukemisrumbaa. Viikonloppuna saatiin öljyttyä terassi ja kalusteet ja pihahommat ja istutukset muutenki hyvälle mallille.

Lauantai-iltana vauvaki käänty taas toisinpäin ja on siitä asti ilmotellu itestään kovilla potkuilla ja liikkeillä, joten oon saanu olla paljon rauhallisemmilla mielin.. Tosiaan moneen päivään ei kunnolla tuntunu niitä liikkeitä, mut se johtu ilmeisesti vaan siitä että oli kääntyneenä selkään päin. Jännään vähän vielä niitä labrakokeita ja arvoja, mutta ei enää pelota samalla tavalla ku viikko sitten.

Parin viikon päästä on toinen neuvolalääkäri, josta nyt toivottavasti saan pian ajan sinne äitipolille synnytystapa-arvioon ja varmistuksen sit siitä, että saan sektion. Toivon myös, että saan samalla jo sen luvan lentämistä varten. Pitkään aikaan ei oo ainakaan supistellu kivuliaasti joten toivon, että kohdunsuu on tiukasti kiinni ja päästään sinne Roomaan.

Lähetin tänään äitiysraha+avustushakemukset. Otin avustuksen rahana, kun edellisen pakkauksen vaatteet on ihan hyvässä kunnossa ja muita (kestovaippoja ym) en tarvitse. Siskolta saan "ison tytön" sängyn Lilialle ja pinnasänky vapautuu sitten vauvalle. Varmaan avustusrahoilla ostan sitten harsoja, tuttipulloja, rintapumppua ym..jotka ovat menneet huonoksi.

Uskaltauduin muuten viikonloppuna vihdoin miehen kyytiin ja käytiin ihan pieniä kaupunkilenkkejä moottoripyörällä. Pyörä hankittiin jo vuosi sitten, mutta olen vähän pelännyt nousta kyytiin. Hyvä sitten näin raskaana kokeilla uusia vaarallisia lajeja..:) Ei tietenkään, en lähde koviin vauhteihin, enkä tod. moottoritielle, mutta rauhassa oli mukava ajella. Pitää vielä kysyä neuvolasta mikä on virallinen linja. Netistä kun etsin tietoa,niin osa on jyrkästi vastaan ja osa sanoo, että ainoa vaara on jos kaatuu. Eipä tässä kyllä montaa viikkoa mahdukaan takana istumaan, kun maha alkaa vaivata, vaikka aika pystyasennossa tuollasella custom-pyörälla istutaanki..

Ihanaa aurinkoista loppuviikkoa kaikki!

Neppu ja poju (26+4, kai)

Kiitokset Amorphis ja Petra tukivyöaatoksista :). Tosiaan, istuessa on ollut parempi olla ilman, vaikka ystäväni oli nimenomaan suositellut käyttämään istumatyössä (hänellä oli ollut korvaamaton). Liikkuminen ja välillä makuullaan oleminen taitaa vaan olla parhaat konstit paineen vähentämiseksi. Jalan suonikohju mulla on alkanut pahenemaan ihan selvästi, mut eipä sille oikein mitään voi, muuta kuin em. liikkumista ja lepoa (=jalat ylös). Tukisukista ajattelin vielä neuvotella neuvolalääkärin kanssa, mutta äitipolin lääkäri ei pitänyt niitä minään ihmelääkkeenä.

Mä ootan kanssa jo kovasti lomaa. Jotenkin työmotivaatio vähenee päivä päivältä, varsinkin, kun aurinko paistaa. Heinäkuun alusta alkais mulla näillä näkymin loma :).

AnuMK, kiva kuulla, että sulla on sokerit pysyneet kurissa. Sama juttu täällä, kuin myös tuon herkuttelun kanssa :/. Ja hyvä, että supparit ei olleet aiheuttaneet mitään ja kaikki on sen puoleen kunnossa. Mä oon huomannut, et oon yhtäkkiä kauheen herkkä noille mahakommenteille, varsinkin, kun yksi kaveri sanoi, et onpa iso maha. Hän varmaankin tarkoitti sitä, että se oli kasvanut viime näkemältä, mutta tuntui silti tyhmältä kuulla tuollaista. Varsinkin kun muut on sanoneet päinvastaista.

Mun pitäis saada kans kelan laput vietyä, ne odottaa jo työpöydällä puolivalmiina. Mä otan kans avustuksen rahana, kun siinä pakkauksessa on niin paljon joutavaa. Esikoiselta se oli ihana saada, mut me ei tarvita niitä tavaroita tuplana.Laitetaan rattaisiin sekin raha sitten.

Sairaalakassistakin joku mainitsi, mä en osaa pakata sitä. Me asutaan aika lähellä sairaalaa, joten mies voi sitten tuoda tavaroita, jos sattuu, etten ehdi ottaa mukaan. Viimeksikin pakkasin kassin vasta 41+6, eli edellisenä iltana, kun lähdin yliaikaiskontrolliin :D. Järkeväähän se olis laittaa valmiiksi, ettei tarvii hajoilla, kun yrittää selittää miehelle, mikä rasvapurkki mistäkin löytyy ;D.

AnuMK, meillä on kotona aikalailla samanlainen tilanne, kun mitä sä kuvailit. Muutamia viikkoja ollut sellanen kiree ilmapiiri ja jotenkin miehen tekemiset (tai tekemättä jättämiset) ärsyttää julmetusti. Tosi nihkeetä, mut ollaan onneksi vähän asiasta pystytty keskustelemaan, että molemmat tietää, että eletään jotain kummaa poikkeustilaa.

Neppu, mikä sulla olikaan syynä siihen, että sulle meinataan sektiota?

Mun mielestä tuo moottoripyöräily on ihan ok, jos vaan sulla Neppu mahtuu lajiin tarkoitetut varusteet päälle. Mulla menee vielä housut, kun jättää vetskarin auki, mutta oma takki ei enää mahdu ja miehen takki on taas niin iso, ettei se ole turvallinen. Eli siis jää tältä kesältä pyöräilyt kokonaan, jos ei syksyllä sitten vielä ehdi :). Varmasti on ihmiset eri mieltä tästä asiasta ja tottahan se on, että jos kaatuu niin se on sitten huono juttu, mutta toisaalta voithan sä kaatua fillarillakin tai joutua kolariin muuten... Taitaa olla silkkaa statistiikkaa.

Nyt kotihommiin.

Selia rv 26+2

Pitkästä aikaa palstailemassa... Tämä toinen kolmannes on ollut niin "normaalia" aikaa, että ajatukset on olleet paljon muussakin kuin vauva-asioissa - työkiireissä ja asuntomietinnöissä lähinnä. Tuntuu loppukolmanneksen häämöttäessä rupeaa taas mieli kääntymään kohti vatsaa ja sitä hakeutuu tänne muiden kuulumisia kurkkimaan.

Mulla tänään 26 + 1 ja neuvolakäynti aamulla takana. Kaikki ok, ainoastaan alhainen hemppa (113) vaatii syömään sitä ällöttävää rautalitkua ihan oikeasti joka päivä. Tähän asti olen vähän fuskannut, tunnustan. (Se maistuu verelle, yöks!) Sf 24 ja painoa tullut nyt 500 g + viimeiset 4 viikkoa, mutta enpä ole tuosta moksiskaan, kun alussa meni miinuksen puolelle. Kokonaislisälasti 4 kg on mulle täysin ok tässä vaiheessa.

Vatsan koko jaksaa aiheuttaa tutuissa ja tuntemattomissa jatkuvaa kommentointivimmaa, mutta enpä nyt jaksa siitäkään vetää kierroksia. Toinen vakioaihe on päivitellä, kuinka tuskasta tulee varmasti olemaan, kun on koko pitkä kuuma kesä jäljellä. (Kiitos muistutuksesta.) Mikä lie hormonihuuru jo päällä, kun ei normaaliin tapaan jaksa kiihtyä :)

Mites esimaitoasiat muilla? Hassua, että jo heruu. Auttaa ainakin palauttamaan mieleen, että ai niin... tätähän se taas on :)

Oletteko muuten toista tekevät menossa synnytyssuunnitteluun (vai mikä se nyt on)? Mä huomasin omaksikin yllätykseksi sanovani tänään terkalle, etten mene. Eka kerralla suunnittelin kovasti eikä siitä pätenyt mikään. Jospa nyt välttäisin pettymykset menemällä ihan vaan virran mukana.

Vointeja kaikille!

Hellurei!

Maha kasvaa ja kävelen kun ankka! Ajattelin taas pitää herkuttoman kuukauden, nyt siis alkaa karkiton kesäkuu samoilla säännöillä kuin tuo herkuton huhtikuu. Koko toukokuun olen taas syönyt mitä sattuu ja paljon! Olo on ollut tottakai paljon raskaampi ja nälkä kasvaa syödessä. Toisaalta annoin herkkutteluille luvan kun oli epäselvyyksiä vauvan terveyden suhteen, sitä ajatteli, että mitä painonnousulla tässä kohtaa on väliä, eikä tietenkään olekaan. Mutta oma olo pysyy parempana kun vähän katsoo mitä syö.

Pihahommia on painettu ja olen nauttinut helteistä. Vielä ei pahemmin ole turvottanut. Huomenna olis neuvola.

Vaunuasiat on kunnossa. Isovanhemmat halusivat antaa uudet Brio kombit! Ihanat, kevyet ja varmasti toimivat. Nyt vielä hoitopöytä ja turvakaukalo. Äitiyspakkauksen pitäisi tulla parin viikon sisään. Äitiyspäivärahapäätökset tulivat jo postissa, ihanaa kun pitkästä aikaa saa vähän enemmän rahaa. On tämä hoitovapailu välillä pennien venyttämistä.

Sateisia päiviä on vissiin luvassa kautta Suomen, mukavia odotuspäiviä kuitenkin jokaiselle! t,kirsikka ja taaperoinen, rv 26+6

Onpa meillä hiljainen pino, taitaa olla muutakin elämää, kun täällä notkuminen ;D. hih

Hienoa kirsikka, että aiot pitää karkittoman! Oon susta ylpee :). Mä katoin kans vaakaa kauhulla, et reippaat 7 kg näyttäis jostain kummiskin jo tulleen kiloja, joten nyt pitää rajoittaa mässäystä. Meillä on miehen kanssa paha tapa mutustella telkkarin ääressä ennen nukkumaan menoa, kun tyttö on jo unilla. Se koituu vielä turmioksi myöhemmin, jos sellaisen tavan ottaa jo nyt elämään... Perä leviää siis :/. Esikoista odottaessa mulla tuli puoleen väliin mennessä jo 8 kg, mut koko raskaudesta sit selvisin kummiskin alle 12 kilolla, joten en vielä kauhistu tuosta lukemasta. Kesällä tulee sitten liikuttua ja ehkä syötyäkin vähemmän.

Mä en oo pihahommiin kummemin vielä päässyt, kun meilläkin on projektit vähän vaiheessa. Laajennettiin autokatosta viime kesänä ja se on edelleen kesken ja odotan pihasuunnitelmaa takapihan osalta saapuvaksi. Lupasin itselleni, että tänä kesänä laitan yhden kukkapenkin tiptop, istutetaan pari omppupuuta ja pari marjapensasta ja tehdään tytölle hiekkalaatikko. Loppu saa sitten olla pelkkää plussaa tai jäädä taas seuraavaan vuoteen :). Paljon me on siis saatu jo aikaankin, kun piha oli ihan avaruusteemalla (=hiekkaahiekkaa) vielä pari vuotta sitten.

Hamma, mä kans kuulen tuota kuuman kesän päivittelyä lähes päivittäin. Pitää keksiä joku naseva vastakommentti siihen, jolla voisi hellavaraisesti vihjata, et alkaa olla aika klisee koko asia. Mahakommentitkin oon yrittäny ottaa vähän rennommin ;).

Mulla ei oo esimaitoa vielä herunut, onneksi... Esikoista odottaessa tuli ekaa kertaa rv 30 ja olin jo sitä ihan kauhuissani, et nii aikaisin :D.

Mä en edes tiedä, onko täällä mahdollisuutta mihinkään synnytyksen suunnitteluun, mutten kyllä olisikaan sellaisesta kiinnostunut. Asiat menee omalla painollaan siinä kohtaa ja mun mielestä on ihan vähän jopa naurettavaa, kun suunnitellaan, että luomuna aion synnyttää, ei kivunlievitystä eikä ilokaasuja ja sitten nämä naiset on usein niitä, jotka ensimmäisenä itkee tuskaista oloa ja haluaa kaikki mahdolliset epiduraalit... Tokihan se suunnittelu sisältää muutakin, kuin kivunlievityksen, en mä sillä...
Yksikin tuttu söi koko raskausajan lääkkeitä selkävaivoihinsa ja sitten ilmoitti, ettei aio ottaa kivunlievitystä synnytyksessä, ihan vaan vauvan takia... Voi jestas sanon minä. No, toisin kävi hänenkin synnytyksessä.

Tulipas paatosta, sorry. Toivottavasti en pahoittanut kenenkään mieltä :).
Huomenna mulla on nlalääkäri päivällä, tuun sit taas kertomaan, mitä kuuluu.

Selia rv 27+1

Yhteistyössä