Elokuulaiset UUSI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulriikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heipsan! Kävin perjantaina neuvolassa,ihan rutiinikäynnillä. Se tämänviikkoinen lääkäri ei sit tosiaankaan osaa tehdä sitä painoarviota! Just niinkuin tuolla aiemmin arvelinkin... Neuvolatäti sanoi,että lääkärityttö oli soittanut hänelle ja kysynyt,että mitä ihmettä,hänelle on merkitty listaan painoarvion tekeminen,eikä hän ole koskaan sellaista tehnyt... Niinpä neuvolan täti teki sen sitten viime kerralla mahan päältä tunnustelemalla itse.En tiedä liekö arvio sitten sinne päinkään...

Viime yönä oli pari kipeää tehnyttä supistusta.Sattui jonnekin tuonne kohdun suulle ja alaselkään.Unenpöpperössä iski jonkinasteinen pakokauhu ja ois tehny mieli ruveta itkemään...Miestä en viitsinyt kuitenkaan herättää.
Tuntui niin pelottavalta herätä niihin supistuksiin,että toivon synnytyksen alkavan mieluummin hereilläoloaikaan...Että järki pelaa...

Anopin mielestä maha on laskeutunut, niin minustakin.Neuvolassa täti ei kuitenkaan sanonut kyllä mitään.Pissalla saa käydä vähän väliä ja se on muutenkin hankalaa,joutuu keikkumaan eri asennoissa siinä pöntön päällä,kun tuntuu että jokin on edessä eikä kaikki tule millään...
Ruoka ei maistu, tai jos maistuu niin paljoa ei kerralla massuun mahdu.
Sf mitta ei muuten ollu kasvanu edellisen ja sitä edellisen neuvolan välillä kuin puoli senttiä,niin sitä ei edes merkattu korttiin.Siis sitä kasvua.Joten sf 32.
Rv tasan 37.

Moikka!

Joo täällä univaikeuksia kans, johtuu kyllä tästä kuumasta asunnostakin, vasta puolen yön jälkeen menen yleensä nukkumaan ja aamulla ylös kuudelta... mut nukun kyllä sitten aamupäivällä ja iltapäivällä.
No eiköhän se rytmi kuitenkin kohta mene aivan sekaisin.

Täällä mieli herkässä kans, tänäänkin purskahdin yht'äkkiä itkuun ilman erityistä syytä.

Vointeja!!!

Joko elokuulaiset keskittyy synnytyksen odotteluun,vai miksi täällä on näin hiljaista?
Viilenis nyt toi sää, että sais nukuttua ja ehkä sormuksetkin lähtis sitten pois...

Juuei o vielä lähetty synnytteleen:) Mäkin oon ihmetelly, missä kaikki on!

Meikku pääsee vasta ens viikolla synnytystapa-arvioon ja oletin, et se ois ollu jo täl viikol. Tosi blaah! Mikäli vaavi nyt ei päätäkään tulla jo ennen sitä:)! Se oiskin mukavaa jos tulisi, sillä kyllä olo on sangen turpea ja odotan jo aikaa, kun taas pääsee liikkuun normaalisti ilman vaivoja. Vaikka loppujen lopuksi oma raskaus on kyllä sujunut melko mukavasti. Ainoastaan nyt tässä lopussa on tullu näitä ""pikkujuttuja"", mutta niille nyt ei vaan voi mitään. Varmaan se on monella sama juttu, luotetaan siihen, että aika kultaa kuitenkin muistot!

Mä en o tehny tänään oikein mitää järkevää muuta ku lukenu ja surffannu netissä. Miettiny mm. nimiasiaa, ristiäisiä, milloin kysyy kummeja ym. tämmöstä tärkeetä:). Mut eikö tää ookin mammaloman tarkoitus, että rauhoittuu aloilleen ja valmistautuu tulevaa koitosta varten? Ei kuitenkaan jaksa oikein mitään muutakaan tehdä, musta joku kaappien siivoaminen vasta tylsää onkin...

Ihanaa ku tänään o vähä vilposampaa!
Tilda 37+5

Juu ihanaa että on viileämpää. Mutta tuo turvotus jalkoihin näyttää tulleen jäädäkseen. Ehkäpä sitten elokuussa laskee? Kamalat pallot.

On kyllä jotenkin hiljaista, itsellä on jotenkin odottelevan seesteinen olo. Kaikenlaista on jo valmiina eikä ole paljon tekemistä. Harjoittelin eilen jopa kestovaippojen käyttöä nukella :) Kestovaippatyylejä on näköjään satoja, itse päädyin ompelemaan flanellli- ja froteesisävaippoja ja ihan vastasyntyneelle ostin nauhavaippoja harsotaitoksella. Ja villavaippahousuilla. Noiden nauhavaippojen laittamista piti oikein harjoitella ennen elävää ""lelua"". Eipä ole aikoihin ollut näin noviisiolo elämässä noin yleensä... Mites se oli, oliko elokuulaisissa muita kestoilua yrittäviä?

Ristiäisiä on myös täällä ollut aikaa miettiä, tai itse asiassa nimiäisiä. Nimenantojuhlaan kun ei oikein ole selkeää kaavaa, niin täytyy keksiä jokin oman näköinen juhla. Juhlat on kuitenkin kiva olla. Onko teillä hauskoja ideoita nimenantojuhlaan?

Kaikenlainen ehtii päässä pyörimään, kun on pakko olla vähän paikallaan. Eilen käytiin äitiyspolilla tarkistamassa, että käännelty vauva on pysynyt raivotarjonnassa (kamala sana, ""ollaanko siellä raivoissaan""....) ja kaikki oli kuten pitää. Vauva oli jo laskeutunut alas, mutta ei kiinnittynyt, joten ei ihan hetikohta päästä näkemään. Vatsan muoto on ihan selvästi muuttunut, ikään kuin valahtanut. Jännään huomista neuvolaa ihan siksi, etten ole uskaltautunut vaa´alle kahteen viikkoon ja turvotus + syöpöttely + liikunnan puute ei ole hyvä yhtälö.

Seesteistä odotusta muillekin

Hejsan kaikille elokuun mammoille! Täytyy tunnustaa että meikäläinen on ainakin tyytynyt viime viikot lukijan rooliin. Jotenkin olo on niin mitäänsanomaton ettei oikein osaa kuin odottaa. Kaikki on ihan hyvin, paitsi tytteli potkii niin voimakkaasti että varsinkaan yöllä ei nukkumisesta tule mitään, alkaa olla pienellä ahtaat paikat! Synnytystapa arvio oli viime viikolla ja täytyy myöntää että se oli NIIN iso pettymys että aion siitä kyllä heti torstain neuvolassa antaa palautetta... Lääkäri oli todella nuori kesäneiti tuskin itse synnyttänyt. Ei osannut sanoa koko arviota vain että yleensähän ne ovat kolmikiloisia. Mitään erikoista ei tehty. Sydänäänet kuunneltiin. Raivotarjontakin oli arvaus: kyllä tämä päältä tuntuu eikä lääkäri osannut tunnustella vauvaa ollenkaan vaikka juuri oli viimeksi terveydenhoitaja kehunut että tunnustelu onnistuu helposti kun ei ole vatsapeitteitä ollenkaan. En siis ole yhtään viisaampi kuin ennen käyntiä! Lääkäri totesikin lopussa kun ihmettelin ettei käynti antanut mitään tietoa niinkuin oli luvattu että ei hänellä ole kokemusta että kyllä ne siellä synnystyssairaalassa sitten katsovat miten asiat ovat ja leikkaavat jos se ei muuten tule... Tosi lohduttavaa!! Oikeasti tuli vähän masentunut olo tonkin keikan jälkeen, ei kauhean rohkaisevaa ensisynnyttäjälle jolle kaikki on muutenkin uutta... :(
On se vaan niin ihanaa silti olla poissa töistä! Ihana olla tekemättä mitään ja sitten siivota ja laittaa ruokaa ja pestä pieniä vaatteita ihan kaikessa rauhassa. Nyt on viikko 36+2 joten tässä on onneksi vielä toivottavasti hyvin aikaa tavaroiden pesuun ja viime hetken hankintoihin sekä synnytyslaukun pakkaamiseen. Meillä nimi on jo valmiina mutta lähinnä ""tapellaan"" siitä että saako ristiäisiä pitää toisen kaupungin kirkossa. Mies haluaisi pitää ne Espoossa missä asunut koko ikänsä vaikka tällä hetkellä asumme Vantaalle, kai se soittamalla selviäisi mutta kun itse haluaisin pitää täällä omassa kirkossamme sillä siellä on mm. ehdottomasti paremmat kahvitustilat kuin miehen haluamassa kirkossa. Kotona emme voi juhlia pitää sillä asumme kaksioissa ja kummankaan vanhemmilla en myöskään juhlia halua sillä ajattelimme kutsua paikalle niin sion joukon että helpoimmalla pääsemme kun hoidamme tarjoilut seurakunnan tiloissa ja astioilla. Mitäs muut ootte miettineet?

Puntsi la 1.8.2005 OYS
Maaria: 1.8.05 Oys
Jennyfer 1.8. TAYS
Tilda 3.8. Tays
lissu -81 3.8 Oys (tai oulaskangas)
pipsa 3.8.2005 Kätilöopisto
äippä 3.8. ja Naistenklinikka
Marke 4.8. TAYS
Viola 4.8. TYKS
Sisko 5.8. TAYS
Kirppu: 5.8. PHKS
Wilma 5.8. Kätilöopisto, Haikaranpesä
Banaani 6.8. SAS
Ulriikka 8.8. KYS
Hellu 8.8. TYKS
syysbaby 8 tai 10.8, jorvi tai naistenklinikka
Pahvi 9.8. Jorvi
Lellu Lellu 9.8. SAS
pikku myy 10.8 Jkl
tunteellinen siili 11.8. LKS
Helinä 13.8 PKKS, JOENSUU
Phoenix: 13.8. LKS
elomamma 14.8. TAYS
Paula 14.8.
mamma-73 LA 14.08. TAYS
Mimmi 14.8. Jorvi
Martta: 15.8 Kätilöopisto
Kukka-80 16.8. TAYS
Milde 17.8. Kajaani
Hilla 18.8. Kätilöopisto :)
Lise 21.8. TAYS
Sinda 23.8. Kätilöopisto
MALLUKKA 23.8. KYS
Sari 23.8 kätilöopisto
tyttö81 24.8. Olen pk-seudulta :)
Sisu 24.3. 26.8 / Tays !!!
Vera69: 25.8. TAYS
Selleri: LA 25.8. Kanta- Häme
Miku 26.8. TAYS
Minttumaari 26.8. ja TAYS
Möhköfantti: 26.8. OYS
Emilia 27.8.
Nenttu ja su 28.8 ja Mikkeli
Elokuun vauva 29.8. kätilöopisto, toivottavasti haikaranpesä
veronika-24 30.8. Jorvin sairaala
Iines 30.8 Kuopio
Neiti: 31.8. EKKS
Sanna 31.8. KOKS

lisäsin itseni tonne listaan mukaan

t.sari

Viimeinen reissu takana ja nyt pitäis rauhoittua oleskelemaan kotona ja järjestelemään paikkoja! Onneksi olen pessyt melkein kaikki vaatteet, joten se asia on jo hoidettu. Kyllä on ihanaa ku saa nauttia ä-lomasta ja touhuilla kotona!!!

Tämä helle tosin ei ole mitään mukavaa, kun jalat ja kädet ovat ihan turvoksissa!!! Ja kämppä on ku sauna! Käytiin onneksi ostamassa tuuletin, niin se auttaa jonku verran tässä kuumuudessa. Vähäsen syö miestä kun ei pääse edes uimaan! Viime lääkärikerralla lääkäri sanoi, että kohdunsuu on hieman auki, eikä enää suositellu uimista. Tosi tylsää!!!

Eilen oli neuvola. Vauveli oli edelleen raivotarjonnassa ja rautakin oli noussut mahtavasti, 122!!! Viimeinen lääkäri on vasta 1.8 ja silloin tehdään kuulemma se synnytystapa arvio. Aika myöhään minusta ku nyt on viikkoja 36+3...No, tuskinpa vauveli sieltä ennen aikojaan tulee minun tuurilla...

Ristiäisiä ollaan sen verran mietitty, että saatetaan pitää ne kotona. Me asutaan myös kaksiossa, mutta en ajatellut pyytää hirveästi vieraita. Ainoastaan lähisukulaiset. Tosin anoppilassa olisi varmaanki mahdollista pitää (heillä on iso omakotitalo), mutta senpä näkee sitten kun ajankohta lähenee.

Oletteko vielä pakanneet sairaalakasseja? Minkälaisia vaatteita vauvalle kannattaa ottaa mukaan?

No terve taas kaikille!

Hiljasta on täällä ollut, meillä kone sanoi sopimuksen irti ja saatiin vasta eilen taas toimimaan, tosin laiskottaa kyllä muutenkin ja ei jaksa kirjotella. Tää mamma olis jo tosissaan halunnut synnyttää ja viime viikolla hiukan lupailikin supistuksilla ja kipeillä sellasilla mutta nyt on sitten taas todella hiljasta=) Itse alan nyt ajatella enemmän että yli menee, mies taas ajatteli tänään keskustella vauvan kanssa josko hän voisi alkaa tulemaan massusta pois, alottaa meinaan loman kun vauva tulee... Saas nähä mitä kaikkea lupailee ja pitääkö kaikki lupauksensa!

Tänään oli aamulla neuvola, ei mitään ihmeellistä, tuntu oikestaan jo turhalta mennä sinne, toivottavasti ensi viikolla olis jo vauva sylissä ja vois jättää väliin=) Paino oli laskenut kilolla, johtuu varmaanki siitä, ettei ole niin turvoksissa kun on vähän viileempää... Sf-mitta olikin sitten kasvanut mukavasti, nyt 37 kun viikko sitten oli vaan 34. Mites teillä muilla tuo mitta on mennyt?

Kestoilusta... Ajattelin kokeilla, sain kaverilta 30 eurolla läjän tavaraa millä hän on pärjännyt vauvasta reilu 2-vuotiaaseen, että vaikka en sitten jaksakkaan niin ei tule ainakaan kalliiksi.. Ja ristiäisistä, me ajateltiin kanssa jos pitäis kahvittelut seurakunnan tiloissa vaikka ei isoja pippaloita pidetäkkään. En vaan jaksa innostua ajatuksesta, että pitäisi siivota täällä ja noissa tiloissa on se hyvä puoli että kun varaus loppuu esim. klo 18, lähtee kaikki pois eikä kukaan jää sitten oleilemaan koko illaksi... No joo, ehkä mun sukulaisilla vaan on sellanen tapa ja en jaksa kuitenkaan koko päivää ja iltaa olla pirteänä emäntänä=) Tää mammahan taitaa olla täysin epäkypsä äidiksi... Mutta vetoan isoon mahaan ja kuumuuteen, vie voimat keneltä vaan, eikö?!?

Ja toivotaan supistuksia, synnytyksiä ja sulosia vauvoja kaikille!

-äippä 37+6-

Heippa!Joo,turvonneet ovat jalat ja kädet täälläkin. Onko teillä kovia alavatsa ja alapääkipuja vauvan liikkuessa? Mulla on välillä niin kovat kivut ettei pysty istumaan tai lepäämään, vaan on koitettava seisaaltaan olla ja tepastella pitkin huonetta. Vihloo ihan alaselkään asti. Vauva on muutenkin tosi liikkuvainen. Lääkärikäynti oli mullakin ihan yhtä tyhjän kanssa. Nuori kesätyttö kans ja sano vaan että ""mun mielestä vauva on pää alaspäin""(ollut jo monta kuukautta,neuvolantädin mukaan),sydänääniä ei edes meinannut löytää, kun on liikkuvaista sorttia ja kokoarvio oli:""keskikokoinen"". Kun kysyin että mahtuukohan vauva tulemaan alakautta normaalisti niin vastaus oli että ""kyllä ne yleensä mahtuu"". Että silleen. Mahdollisimman hyvää loppuodotusta kaikille!

Moi!
Me kutsutaan ristiäisiin vain meidän perheet, ja olen ajatellut et kotona pidetään... eli tosi pienimuotoiset ristiäiset ja tarjoiluna kunnon ruokaa ja kakkukahvit, koska kaikille vieraille kertyy niin paljon meille matkaa et on varmaan hirvee nälkä.

Pakkasin tänään vauvalle sairaalakassin, kun poltti aamulla niin alavatsasta, mutta se meni ohi (rv tasan 36).
Mukaan pakkasin pari vaippaa, pitkähiasen bodyn, potkuhousut, sukat, lakin, ja pienen peiton, jos sattuu olemaan viileä niin saa laittaa vauvan päälle sen kölletellessä turvakaukalossa.
Itelle pitäs pakata myös..
Huomenna neuvola, saa nähdä onkohan paikat avautunu yhtää, jännittää!

Tervehdys!
Tänään on ensimmäinen aamu, jolloin olo tuntuu jotenkin kurjalta ja väsyneeltä, johtuu ehkä kelistäkin, joka pitkästä aikaa on huono, mutta niin ihanan viilentävä.

Viime viikon neuvolassa verenpaine oli kohonnut, joten sain ajan heti tämän viikon maanantaille, jossa lukemat olivat edelleen samat ja virtsasta löytyi jotain.. joten nyt vaan odotellaan tuloksia. Paino oli pudonnut 4 päivässä kilon, josta tuli sanomista, vaikkei turvotuskaan ole voinut vähetä, koska sitä ei ole ollut merkittävästi. Kokonais painonnousu on nyt 6 kg, joten mistähän ne lienet lähtee..
sf mitta oli kasvanut 0,5cm, eli 33,5 cm tasan rv 38.

Tuntuu ihmeelliseltä, että laskettuun aikaan on alle 2 vk, kaikki hommat on kotona tehty ( olen siivonnut aivan järjettömästä kaikki paikat katosta lattiaan, 125 neliötä ), joten nyt viimeistään pitäisi osata rauhoittua.

Meillä pidetään tulokkaalle nimeäjäiset, ajankohtana todennäköisesti syyskuun puoliväli. Teemana on varmastikkin syksy ja pitopaikkana oma koti. Tarjoiltavana kunnon ruoka, koska vieraina on pitkänmatkalaisia, vieraita tulisi ehkä n. 20. Harkinnassa on vielä, pidetäänkö ystäville toiset juhlat illemmalla, riippuu varmasti jaksamisesta, tässä vaiheessa lienet turha vielä kuvitellakaan mitä se arki tulee olemaan.
Kummitodistukset tilaan kummeille ja vieraille jokin pieni muisto vauvasta mukaan ( valokuva ym. ).

Tulisipa nyt vaan se nyytti pian kainaloon, on todella vaikea asennoitua ajatukseen lasketun ajan ylittämisestä..pitkä on odottavan aika!

Supistuksia odotellessa :)

Maaria 38+2

Yläkäyrän yläpuolella mennään täällä jo kolmatta viikkoa, rv:t tasan 38 ja sf siis 37 (tulin juuri neuvolasta). Nlatädin mukaan vauva ei ois vielä kiinnittyny, mutta välttämättä sitä kiinnittymistä ei sitten itekään tunne, eikä hänkään nyt ihan satavarma ollut. Vaaveli on muutenkin taas innostunut enemmän hosumaan, mitä lie viime hetken spurtteja nyt ottaa, on kuulemma ihan normaalia silti.

Me varmaan pidetään ristiäiset meidän porukoilla, ku niillä on omakotitalo ja meillä suhtkoht pieni kaksio, vaikkei kovin isoja oo aateltukaan pitää, ehkä n.20 hlöä. Tosin ei kyllä o kysytty edes vielä, mutta luultavasti ei tuu ongelmia. Olis kuitenkin mukavampaa olla sitten vähän väljemmissä tiloissa, tiedä vaikka silloinkin olisi vielä lämmintä säätä vaikka tuskin syyskuussa nyt ihan helteitä enää pukkaa.

Onko teidän omat äidit kovasti väsäilleet vauvalle jotain? Mua ihmetyttää hiukan, sillä vaikka meillä se on innoissaan ja soittaakin nykyään lähes joka pv kysellen vointiani, ni ei se oo kuitenkaan tehny mitään konkreettista vauvalle. Anoppi nimittäin sen sijaan on ihan pyytämättä ommellut lakanoita sänkyyn ja samoin tehny pinnasuojukset ja jotenkin paljon enemmän kaikkee konkreettista. En sano sillä, että äitini ehdottomasti pitäisi itse jotain vääntää, mutta tuntuu vaan niin oudolta, kun hänestä on vain tärkeää ILMOITTAA muille ihmisille, että hänestä on tulossa mummu. Olen aatellu kuitenkin, että ehkäpä hän odottaa vain vauvan syntymää ja sukupuolta, jotta osaisi sitten tehdä jotain tai aattelee, että minä hermostuisin liiallisesta hosumisesta. Iloissani olin kuitenkin kun anoppi oli noita lakanoita tehnyt, eipähän tarvinut itse! Onks muilla vastaavia kokemuksia???

Tilda tasan 38

Meillä on sama homma tuon äiti-anoppi jutun kans. Anoppi on hommannut periaatteessa kaiken ja oma äiti ei mitään. Hänkin on pitänyt enemmän tärkeämpänä ilmoittaa kaikille siitä että hänestä tulee mummo. Mutta eiköhän se asia muutu kun vauva syntyy. Hän itse on sanonut että hän ei osaa vielä ostaa vauvalle mitään, ei tiedä mitä nykyään tarvitaan. En ole sitten itsekään viittinyt häneltä pyytää mitään. Olemme vain avomieheni kanssa ihmetelleet, kun uskoimme, että äitini alkaisi hössöttämään ihan mielettömästi, mutta kävikin sitten päinvastoin :) No ihan hyvä toisaalta. Eiköhän se hössötys ala vauvan synnyttyä!

Joku mainitsi alavatsa ja alapää kivuista...Mulla tuntuu myös välillä tosi viiltäviä kipuja. Ihan niinkuin tuntisi kun vauva pukkaa päätä alaspäin ja se vihloo tosi kipeästi. Olisiko ne sitten niitä joitakin kiinnittymiskipuja tai sitten siitä kun paikat alkaa löystymään???

No niin,löytyihän sitä eloa elokuulaisten keskuudesta!

Tänään oli sit se viimeinen lääkärikäynti. Kesälomatuuraaja oli lääkärinä ja sen kyllä huomasi...Oli niin epävarman oloinen nuori nainen,että! Kokoarviotahan hän ei osannut tehdä, mutta katsasti kohdunsuun tilanteen ja ultrasi kun miehen kanssa niin haluttiin. Ahtaan oloisesti pikkuinen siellä köllötteli ja imi peukkua.

Vaavi oli lääkärinkin mielestä laskeutunut,sen hän osasi ultrasta katsoa ja päältäpäin tunnustella.
Sf-mitaksi hän sai 34,joka vähän ihmetyttää,kun se vielä 5 päivää sitten neuvolakäynnillä oli vajaat 32...

Monet täällä näyttäis toivovan synnytyksen alkamista vaikka heti. Minä en... On alkanu niin pelottaa.En tiedä tarkasti mikä. Tai kaikki: mistä tietää milloin pitää lähteä, milloin se tapahtuu, miten kovasti se sitten koskee, miten se lähtö onnistuu (matkaa sairaalaan 60 km), autolla vai ambulanssilla, miten menee itse synnytys... Aapuaaa. Viime hetken paniikki päällä.
Onneksi mies suhtautuu rauhallisesti.Ainakin nyt, miten käynee kun tilanne on päällä.
Semmosia tällä kertaa...
Rv 37+2

Hei Ellit!

Täälläkin ollaan vielä yhtenäisenä. Vois jo tulla, alkaa siltä tuntumaan tämän kuumuuden ja turvotuksien takia. Tänään on harjoitussupistuksia tullut tosi paljon... merkinnekkö mitään...? Välillä muutaman minuutin välein, vaikka en ole mitään erikoisemmin tehnyt.

Reppu on pakkaamatta vielä. Ristikkolehden ostin tänään, että on jotain mitä pakata vaatteiden lisäksi.

Huomenna on neuvola. Saa nähdä mitä terkkari sanoo onko masu lasketunut vai ei... Omasta mielestä on.

Kohta meillä alkaa olla porukka laitoksella ponnistelemassa, kun tuo kuukauden vaihde alkaa lähestymään. Ties vaikka jo tän kuun puolella osalla tulee synnärille lähtö! Vointeja loppuajalle EloEllit!!!!

Puntsi rv 38+2

Kivasti oli tuosta edellisestä viestistäni jäänyt nimi pois ja siinä komeili pelkkä kakkonen (rv 32+2 silloin)
Ihanaa, kun on vähän viileämpää ollut ulkosalla ja sade tuonut vähän raikkautta ilmaan.
Käytiin tänään tutustumassa synnärille ja puolessa tunnissa päräytettiin synnytysosasto, sekä synnyttäneiden osasto läpi, mut en mä kyl mitään pidempää luentoa kaivannutkaan.
Huomenna olis taasen neuvola ja siel pitäis nyt tehdä se lähete synnytystapa-arvioon. Teidän kokemuksia kun on lukenu, niin olenkin ihan onnellinen, et mul on vasta elokuun lopulla la. ja näin ollen vasta elokuun puolella tuo lääkäri. Nimittäin voisi olettaa, et vakkarilekurit olis tulleet jo lomilta.. :) Olis kyllä ihan kiva joltain kuulla vähän painoarviota vauvasta ja siitä, miten päin tuo tuolla köllii, kun ei kukaan ole neuvolassa osannut sanoa mitään. Keskiraskauden lääkärikäynnillä lääkäri katsoi vain sf-mitan perusteella, että keskikokoa varmaankin tulee olemaan..
Mulla myös välillä koskee oikein mojovasti tuonne alavatsaan ja etenkin jos pääsee pissahätä yllättämään ja joutuu jostain syystä vielä vähän pidättelemäään, eikä pääse vessaan, niin se se tekee kipeää.

Me meinataan myös kokeilla tuota kestovaippailua ja käytiin paikallisessa luontopuodissa tutustumassa valikoimiin. Saatiin sieltä pari esitettä mukaan ja meinattiin tilata me&mamalta sellainen starttipaketti, jossa oli noita nauhavaippoja ym. kun ne ainakin näyttivät kivoilta käyttää, kun se myyjä näytti niitä. Hän on siis omilla lapsillaan myös kestoillut.
Tänään puhuttiin tuosta ristiäisasiasta ja kyllähän tuo mies suostui niihin (ei kuulu kirkkoon). Toisaalta mä en tiedä itsekkään haluaisinko välttämättä ristiäisiä vai nimiäiset. Kuulun kyllä kirkkoon ja se on kyllä mun suvulle aikamoinen shokki jos nimiäisiin päädytään, et en nyt sit osaa päättää. Eihän se toisaalta niille kuulu... muttamutta..
Kummiasiasta juteltiin myös ja kun miettii sitä, mikä on kummin (ehkä se tärkein) tarkoitus eli huolehtia uskonnollisesta kasvatuksesta, niin ei kyl kaveripiiristä löydy kummaltakaan sellaista, joka tuon kriteerin täyttäisi. Hmm.. Vaikeaa se tulee olemaan.
Mä nauroin eilen mun kaverille, et meillä ollaan kyl ihan vaiheessa varmaan vielä siinä vaiheessa kun vauva syntyy kun turvakaukalosta ei ole vielä mitään tietoa ja tuntuu et hirveästi puuttuu kaikkea pientä, mitä sit kuitenkin tarvitsee siinä vaiheessa kun vauva tulee kotiin.
Niin ja sairaalakassia en ole edes miettiny vielä.. Kassikin taitaa puuttua. Taidankin olla oikea emoihminen.. :)

Kyllä te Sanna 34 vielä ehditte ihan hyvin! Mekin saatin vasta viime viikolla kaukalo miehen serkulta ja pakkaus, jonka anoppi ""sisusti ja päällysti"" ensisängyksi ja la on kumminkin jo kahen viikon päästä:). Sitä paitsi, onhan kaupat auki vauvan syntymän jälkeenkin, joten niitä tarvittavia ""pikkujuttuja"" kyllä saa sitten myöhemminkin kun huomaa, mitä oikeastaan tarvitsisi. Tietty jotain varmaan kantsii hankkia jo etukäteenkin... Itseänikin arveluttaa, miten tuo emoilu oikein lähtee sujuun, kun haluaisin aina pitää kodin siistinä, mutta ehkä nyt on sitten vähän joustettava:) Tai laittaa mies hommiin:) Silti odotan vaavia kyllä kuin kuuta nousevaa! Ja mielenkiinnolla sitä, miten arki miehen kanssa alkaa rullata kaiken vaipanvaihdon ohella...!

Mä oon aatellu tuosta kummiudesta ennemminkin niin (kun tuo uskonnollinen kasvatus on meille vähän ??), että haluaisimme lapselle toisia aikuisia ""luottoihmisiä"" vanhempien lisäksi jotka myös tutustuisivat lapseen ja edes joskus haluaisivat viettää aikaa tämän kanssa + että kummit pysyisivät muutenkin vanhempien kanssa tekemisissä, vaikka lapsi tuleekin (ajattelemillamme henkilöillä ei ole toistaiseksi omia lapsia). Joskus kun kuulee puhuttavan, että lasten tulon jälkeen ""ei oo niitäkään paljoo näkyny missään"" jne...

Itselläni ajatusmaailma meni pikkasen sekaisin kun alku viikosta kävin ultrassa neuvolan lähettämänä.Tädit ei siellä ottanut selvää miten päin tuo vauveli mahassa on. Siellähän tämä istuskeli peukku suussa. Huomenna olisi tarkotus yrittää tätä kaveria kääntää...Ajatus ei viehätä ollenkaan, en ole kauheasti positiivista tästä kuullut. No, yritän mennä sinne ""avoimin mielin"" ja luotan että siellä ihmiset osaavat työnsä. Kätilön kanssa jutusteltiin myös siitä mahdollisuudesta että vaavi jääkin perätilaan.

Ihanaa kun nämä ilmat on jo pikkasen viilentyneet. Meinas jo järki paeta päästä kun ei saanut nukuttua öisin.

Itse olen tulokkaalle hommannut jo kaiken tarpeellisen. Lopuilla ei ole niin kiire. Mutta sairaalakassilla alkaa kohta olemaan. On se homma ollut jostain syystä ajatustasolla parisen viikkoa.

Voidaanhan paksusti vielä tovi, eikä panikoida synnytyksen takia, eihän ;)? Kyllä ne vauvelit sieltä ulos tulee...

Kummiudesta sen verran et me aateltiin pyytää mun siskoa ja miehen kahta sisarusta kummeiksi. Ollaan puhuttu että löytyiskö kaveripiiristä ystäviä joita vois myös pyytää. Mutta tuntuu jotenki oudolta pyytää kavereita kummeiksi. Meilläkin on ystäväpiirissä niin monta hyvää ystävää, että on vaikea alkaa valitsemaan...Monta kummia muuten ajattelitte yleensäkki pyytää?

Huomenia kaikille! Tänään olin neuvolassa ja terveydenhoitajan oli kyllä paljon ammattitaitoisempi kuin viime viikkoinen lääkäri. Pelästyi oikein vatsan nähdessään että sehän on ihan laskeutunut ja sitten tunnusteli että pää todella on jo aivan kiinni alhaalla ja tuloillaan. Veikkasi tyttöä 3-5-4 kiloiseksi syntyessään... iik aiempi veikkaus oli 3 kiloa jonka olisin mielelläni pitänyt sillä itsekin olin vain sen. Toisaalta tyttö on kuulemma pitkää sorttia (yllätys kun äiti 180 ja isä 2 m) joten painoa sen vuoksi tarvitaankin. Hoitaja paineli lasta niin kovaa että se taisi saada asiasta aikamoisen hepulin sillä kotona oli elämän tuskaisimmat tunnit neuvolan jälkeen kun vauveli potki todella kipuisasti kylkiin ja sisäelimiin, aivan mahdoton mylläys!! Harjoitussupistuksia en ole tuntenut yhtäkään mutta hoitaja väitti minulla olevan semmoinen parhaillaan kun yritti tehdä tunnustelua joten joutui hetken odottelemaan... aika jännä etten itse kuitenkaan tunne niitä ollenkaan...
Alkaa olemaan joo jännät paikat täällä. Tosi hassua kun tuntuu ettei siitä ole kauakaan kun keskusteltiin miten pitkä aika on odottaa ja ihan muita juttuja ja nyt yhtäkkiä tässä kaikki alkaa olla niillä viikoilla että vuorotellen tiputaan kohta vauvan hoito-puolelle...
Itse ajattelin ensi viikolla pestä pikkuisen vaatteet ja pakata sairaalakassin.
Mites teidän muiden ukkoset näin kun la lähestyy niin kieltäytyvätkö ilman naputusta koko kesäisen viikonlopun alkoholitarjonnasta? Meillä kun on miekkonen tottunut näin kesäisin ottamaan viikonloppuna yleensä molempina päivinä ja paljon, joten mietin että mitenköhän se onnistuu olla nyt ottamatta ja varautua siihen jos lähtö tulee... Sanoin ukolle että tänä viikonloppuna vielä voisi ottaa olusta mutta sen jälkeen pitäisi kyllä pysyä selvinpäin jos haluaa synnytyksessä olla mukana. Täytyy toivoa että mies osaa itse laittaa arvojärjestykseen asiat, onhan tässä itsekin oltu hiivatta juomatta jo melkein vuosi! Tuntuu vaan vähän jotenkin pahalta kun mies on tottunut siihen että kesään liittyy aina kaverit, yhdessäolo, mökkeily ja grillailu ja niiden kanssa aina se olut mutta eikai tässä ole paljoa vaihtoehtoja... etenkin kun ne synnytykset tuppaa aina käynnistymään viikonloppuna ja yöllä niin kai se viikosta 38 eteenpäin on oltava varmuudeksi max. yhdellä oluella. :(

Yhteistyössä