ELOKUUN 2011 VAUVAT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa!

Tulen myös mukaan, minulla on la elokuun lopussa. Esikoistani odotan. Viime viikolla olin rakenneultrassa, kaikki oli oikein hienosti, mutta sukupuolta ei ultraaja suostunut kertomaan. Olisin kyllä mielelläni sen kuullun, osaisi vähän "varautua" :) Kutsutaan maha-asukkia tytön nimellä, ollut jotenkin niin tyttöolo. Nyt mies ja monet sukulaiset ovat sitä mieltä, että poika tulee. Ehkä sieltä sitten tuleekin pieni poika. Saa nähdä :)

Onnea kaikille odottajille :D

Kiva saada taas lisaa uusia mukaan! Tervetuloa Minttu ja Elilliini.

Mitas muille mammoille kuuluu?

Ma kavin sokerirasituksessa torstaina ja jo tanaan sain tulokset. Sokerit oli ok, josta olin tosi ilonen. Pelkasin aikalailla etukateen et pomppaan siina. Huoletti tyton puolesta. Mut onneks kaikki on ok.
Uutena on nyt kova hiilarihimo mita ei aiemmin ole ollut. Olenkin sanonut aiemmin et raskaanaolevien makenahimot on hopopuhetta ja mielenheikkoutta. Nyt kun itella on tammosia tuntemuksia jotka ei mee ohi vaikka sois kuinka tavallista ruokaa (mulla normaalisti makean himo on sidoksissa normaaliin nalkaan) niin taytyy perua sanani. :)

Olo on muuten hyva, kavelen lahes paivittain n. 5 km eika liitoskivut juurikaan vaivaa. Eika onneks supistelekaan. Maha on toisaalta edelleenkin iso. Huoh!

Tänne ei juurikaan erikoista. On tosin tullut enemmän sellaisia kipuiluja vatsaan, esikoista odottaessa en sellaisia kokenut. Esikoisen nostaminen esimerkiksi sattuu ikävästi kylkiin... Nyt olisin jo ihan valmis luopumaan tästä olosta! Esikoista odottaessa en juurikaan kokenut oloani tukalaksi. Tietenkin eroa on tässä odotuksessa, että ei voi vaan halutessaan olla rauhassa sohvan nurkassa, vaan täytyy pitää pojalle seuraa. Mulla myös hb laskenut (vaikka mitä tekisin) tosi matalalle, oli viimeksi jo lähempänä 80... Aika äpolille on vasta toukokuun lopulla, eli heidän mielestään ei ilmeisesti ole mikään erityisen kiireellinen asia.

Tiistaina pitäis raahautua aamulla sokerirasitukseen. Vähän se jännittää... Esikoista odottaessa oli huippuhyvät lukemat, toivottavasti ei nyt olisi myöskään korkeita arvoja! Keskiviikkona sitten taas (tuntuu, et just vasta kävin!) on neuvolalääkäri. Ei kait siellä mitään ihmeitä tule, vaikka sen puntarilla käymisen voisinkin jättää ihan hyvin väliin! Viikkoja nyt 26+4 ja painoa tullut jo sama, mikä tuli aikoinaan esikoisen koko odotusaikana! Mulla tosin lähtöpainoa ollut 10 kiloa nyt vähemmän, mutta ei silti kiva...

Kelaan en ole vielä laittanut hakemuksia. Mulle oli ennen odotusta ja sen alussa ihan selvää, että otan sen rahana, koska kaikki tarvikkeet ja vaatteet on valmiina ja tuntuu et niitä on ihan liikaa. Nyt olen kuitenkin alkanut (hullu minä!) kääntymään pakkauksen puolelle. Ja haluaisin nimenomaan tämän uudemman version, eli yritän hieman pitkittää hakemuksia jotta saisin varmemmin sen uuden. :) Jos teistä joku saa uudemman pakkauksen, niin ilmoitelkaa, sitten voin minäkin laittaa turvallisesti hakemuksen menemään. Kesäkuun alkuun on armonaikaa... :)

Ei kai sillä ole merkitystä koska hakemuksen laittaa menemään. Ite oon laittanu jo ja odotan kyllä uutta pakkausta tulevaksi. Pakettihan on odotettavissa tulevaksi vasta heinäkuulla. Mun mielestä kelan vanhat paketit loppuu toukokuulla ja eiköhän ne mene siinä järjestyksessä miten tarve on, eli LA:n mukaan. En tiedä sitten... Ainaki siskoille paketti on tullu aika myöhään vaikka hakemuksen on laittaneet jo heti kun neuvolasta saaneet todistuksen.

Itellä ei kovin paljon kärsi käveleskellä. Tällä kertaa liitoskipu vaivaa. Toisen raskauden loppuvaiheessa oli vyöstä apua tähän vaivaan, mutta että jo nyt... :( Ja pihalla ois tekemistä vaikka millä mitalla nyt kun lumet on sulaneet vaan kyykisteleppä sielä sitten. Tää ei oo kivaa!!! Mulla aina keväisin iskee puutarhamania, mutta nyt ei pysty vaikka mania ois kuin päällä!

Vauva alkaa olla aika kellontarkka näin päiväsaikaan. Tietää aika hyvin jo mihin aikaan päivästä on liikettä masussa odotettavissa. Öisin antaa nukkua. Ainakin toistaiseksi. Mites teillä?

Ai niin!

Piti vielä ottamani kantaa tuohon Janskun hemoglobiiniin. Aikas on matalalla jos lähentelee jo 80. Eikai tuollaisella hb:llä jaksa mitään. Oletko kokeillu eri rautavalmisteita?

Itellä tahtoo hb laskea myös aika tavalla. Oon syöny ensin Retafer -tabletteja ja nyt otan sitten Maltoferia. Totesin että tää nestemäinen Maltofer on tehokkain kaikista kokeilemistani rautalääkkeistä. (Käyttäny myös aikoinaan Obsidania ja Duroferonia). Imeytyy kai paremmin kun on nestemäistä. Tällä haavaa otan 40 tippaa päivässä (100mg) ja tarvittaessa nostan 80 tippaan. Sekotan tipat appelsiinimehuun.
Loppua kohdenhan hb vaan laskee. Valikoin myös tarkkaan milloin raudan otan, ettei tule ihan heti maitovalmisteita laitettua mahaan. Rautahan ei imeydy maitovalmisteiden kanssa.

Kela lähettelee pakkauksia hakemusten tulojärjestyksessä, eli ei mene la:n mukaan niiden postitus. Esikoinen mulla aikoinaan syntyi joulukuussa ja laitoin sillon hakemukset heti menemään ja pakkaus tuli parissa viikossa. Vielä ainaki on jaossa vanha pakkaus, eivät oo viel loppuneet.

Mulle ei sovi rautavalmisteista ku floravital. Se kait yleensä aika tehokasta myös, mutta vielä ei oo alkanu nousemaan arvot...

Heips taas!

Sain tänään neuvolasta kaikki kelan paperit ja todistuksen raskaudesta. Viikkoja tosin vasta 23+2, joten ei tässä ole vielä mikään hoppu noiden hakemusten kanssa.
Kiirettä en pidä ihan tuon äitiyspakkauksenkaan takia, jotta varmasti saisin sen uuden ;) Ne kun tosiaan jaetaan hakemusten tulojärjestyksessä, eikä ole sidottu laskettuun aikaan.

Vointi on täällä oikein hyvä: ei ole mitään kummempia vaivoja. Ja maha - vaikka isolta jo omasta mielestä näyttääkin - on vielä sen verran pieni, ettei tunnu mitenkään rasittavalta. Mutta katsotaan vaan, miten käy kun kesä tästä lähestyy ja ilmat lämpenee ;)

Vielä en saanut lähetettä sokerirasitus-testiinkään - vasta ensi neuvolakäynnillä sitten. Joten on sekin homma vielä edessä..

Musta kanssa tuntuu, että vauvalla alkaa olla jo jonkinlainen rytmi; ja varsinkin iltaisin, kun itse rauhoittuu esim. telkun ääreen, niin hän alkaa liikehtimään enemmän :) Öisin antaa kyllä nukkua - tai sitten nukun vaan todella sikeästi :D

Ihanaa äitienpäivää kaikille!

Nostetaanpas tätä ketjua vähän ylöspäin :)

Mitäs teille muille elokuisille kuuluu?

Tänne kuuluu ihan hyvää. Kelan paperit on laitettu eteenpäin ja nyt sitten jännätään, minkä vuoden äitiyspakkaus kohdalle osuu.
Oletteko te muut jo saaneet pakkauksenne?

On muuten tosi hauska seurata vauvan kehitystä, jo ihan sitäkin, miten noin pikkuisen liikehdintä näkyy ulospäin jo niin selkeästi! Varsinkin iltaisin, kun pikku tyyppi oikein innostuu möyrimään ja muksimaan :)

Mites teidän muiden vointi?
Täällä voidaan ihan hyvin, mitä nyt on jalat alkaneet turpoamaan.. Se on kyllä aika ikävää, kun ei meinaa mahtua kaikki kengät enää jalkaan.
No, ostin sitä varten tuollaiset tukisukat, jotka kyllä näyttävät onneksi auttavan :)

Eipä tässä muuta kummenpaa minulla... Laittakaa nyt ihmeessä muutkin kuulumisianne tänne :)

Tänne ei erikoista. Olotila välillä aika tukala, kun istukka on aivan ylhäällä ja ylävatsa meinaa olla aika pinkeä. Huippunärästys ollut kuvioissa jo 15 viikkoa, mutta ei siihen ikinä totu. Monta yötä on tullut nukuttua sohvalla istuallaan, kun mahanesteiden nousu meinaa aiheuttaa tukehtumisen ja jälkitunne tuolla hengitysteissä ei ole mikään kovin mukava. Hb huitelee edelleen 90 tuntumassa, mutta eipä siihen äitipolilla vielä mitään erikoista tuumattu. Lisää vaan verikokeita ja jos menee alle 90, aletaan ehkä miettiä punasolutankkauksia. Seuraava aika äippäpolille on 14.7. ja silloin sovitaan sitten sektioaika. Paljoa ei enää ole jäljellä, kun leikkuriin meno tulee olemaan heinäkuun puolella.

Mitään en ole vielä laittanut valmiiksi. Äpakkaus pitäis tulla ens viikolla ja varmaan sieltä se tämän vuotinen tulee. Esikoinen tosin sai muutama viikko sitten oman huoneen, nyt pitäis alkaa nukuttamaan siellä, että saisin meidän makkarista pinnasängyn laitettua kuntoon. On aina ollut hyvä nukkuja ja siksi toivonkin, että muutto omaan huoneeseen nukkumaan ei olisi vaikeaa. Olen tosin varautunut siihen, että siellä pitää joitakin öitä nukkua patjalla hänen kanssaan. Ens viikolla taitaa olla ajankohtaista tuo, kun ei ole erikoisempia menoja ja herätyksiä, jos vaikka joutuu useamman yön valvomaan. :)

Kuulostaapa tosi hurjalta tuo Janskun närästys! Varmaan ihan kamalaa. Mulla närästi vaan ekan kolmanneksen eikä juurikaan sen jälkeen ole närästänyt. Saanpa olla aika onnellinen siitä. Sun hb on aika alhanen, joten olo on varmaan senkin takia aika kurja. Onneks ei tässä enää oo kauaa.

Oma olo on viikkoihin nähden hyvä. Pahoinvointi on tullut takasin tosin, mutta sen kans pärjää kyllä. Päikkäreitäkin pitää ottaa useamman kerran viikossa, mutta muuten jaksan aikas hyvin. Kävelen miltei päivittäin 5 kilometriä eikä mulla supistele. Askel lyhenee kyllä mutta jaksan silti olla jaloillani kohtalaisen hyvin.

Vauva liikkuu paljon ja sitä on jännää seurata. Maha on jo tosi iso ja sen takia elo epämukavaa. Just päivittelin miehelleni et miten sitä jaksaa loppuun saakka kun jo nyt tuntuu et ei tuolla ole enää tilaa vauvalle.

Enää 7 viikkoo et raskaus on täysiaikainen. Hurjaa. Kotona on kaikki valmiina, pitää vaan pyykätä vauvan vaatteet ja kestovaipat. Jotain pientä on vielä ostoslistalla, mut ei mitään sellaista etteikö päästäis alkuun jos vauva tuliskin etuajassa.

Me muuten aateltiin hommata doula synnytystä varten. Sitä nyt etsiskelen ja koetan saada sovituksi. Me halutaan mahdollisimman luonnollinen synnytys joten doulasta on paljon apua. Oliko kellään muulla ajatusta hommata doulaa synnytykseen?

Hyviä vointeja kaikille. Tällä viikolla meidän hermoja testataan kun helteessä koetetaan oleskella.

Yhteistyössä