Emätintulehdus raskausaikana: pitäisikö hankkia lääkäriltä "varma" diagnoosi vai mennäkö suoraan apteekista hakemaan joku lääke?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottaja

Vieras
Kutina on ainakin samanlaista kuin joskus aiemmin on ollut hiivatulehduksessa, mutta valkovuoto on ihan normaalia ja hajutonta. Silti alapäästä tulee välillä sellasta jalkahien tyyppistä hajua, on tullut jos parisen kuukautta silloin tällöin. Tuo kutina sen sijaan ilmaantui vasta tänä aamuna.

Miten siis pitäisi menetellä: ostaisiko apteekista esim. sen Lactal-testin (jolla mitataan emättimen ph), jotta saisi tietää onko tää joku sellanen häikkä vai ostaisiko hiiva-kuurin? Vai pitäiskö tässä nyt sitten alkaa lääkäriaikaa varailemaan? Apteekista kun saisi lääkkeet helposti ja heti, kun taas lääkärin kautta voi mennä parikin päivää.

Mihinkäs nuo oireet teidän mielestä viittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä ei saa ainakaan hiivaakaan lääkitä ilman testejä että soita neuvolatätillesi.

Soittoaika meni jo tältä päivältä, joten huomiseen asti olisi odoteltava. Päivystyksen kautta pääsisi tietysti lääkärille vielä tänään, mutta mieluummin menisin neuvolalääkärin vastaanotolle kuin tavallisen tk-lääkärin, joka on ihan pihalla naistenvaivoista ja raskaudesta.

Jos selkeet hiivaoireet, niin voit kuurin hakea. Mut toiseen "epäspesifiin emätintulehdukseen" tarvitaan ihan reseptilääke, joten soita neuvolaan pyydä lääkärille. Mut jos on kerran hiiva ollut, voi sitä itsekin hoitaa. raskausaikanakin. Ne on erikseen, jotka ei parane käsikauppalääkkeellä vaan tarvii reseptilääkkeen. paitsi meilläkin lääkäri kirjoittaa sen näkemättäkin.

mulla oli raskausaikana juuri samantapaisia oireita. soitin äitiysneuvolaan, jossa ottivat hiivatestin. testi oli positiivinen, joten terkka käski minun hakea apteekista hiivakuurin.
soita sinäkin äitiysneuvolaasi.

sama homma.. alapäätä kutittaa, mutta esim. valkovuoto on ihan normaalia. eikä mulla oo koskaan ollu hiivaa, ainakaan luultavasti, koska sen kuulemma sitte huomaa ihan kunnolla.. onneks torstaina neuvolalääkäri niin voi sit kysyä samalla.. inhottavaa kyllä!

Alkuperäinen kirjoittaja :
mulla oli raskausaikana juuri samantapaisia oireita. soitin äitiysneuvolaan, jossa ottivat hiivatestin. testi oli positiivinen, joten terkka käski minun hakea apteekista hiivakuurin.
soita sinäkin äitiysneuvolaasi.

Kauankos hiivatestin tulosten saamisessa kesti? Olisi kiva saada lääkitys heti, eikä odotella päiväkausia. Onneksi tämä kutina on kuitenkin vielä ihan siedettävää, mutta saa nähdä joko yöksi pahenee.

Yhteistyössä