Haluan kertoa oman juttuni koskien limaista vuotoa.
Eli, synnytyksestä kun oli kulunut n. puoli vuotta alkoi tämä limainen vuoto vaivata. On siis ihan kirkasta, ei haise miltään ja tuntuu kuin hanat olisivat auki 24/h. Tämä vaiva hävisi joksikin aikaa ja palasi taas ja mietin, että voisiko johtua synnytyksen jälkeisistä hormooneista.
Tämä alkoi sitten kesällä oikein ärsyttämään kun pöksyt olivat koko ajan ihan märät jos ei käyttänyt sidettä. Menin joukkopapaan kesäkuussa missä tulos 1. Lokakuussa varasin yksityiseltä lääkärin, jossa otettiin papa ja tulos 2. Koitin hiivalääkettä, mutta ei mennyt ohi. Aloitin taas pillerit, josko "kuivattais" hieman, mutta ei tulosta. Yksityinen laitto minut ultraan, jossa kohdunkaulaltani löytyi epämääräinen möykky. Möykystä otettiin näyte ja tulos oli ettei mitään löytynyt, eli möykky määrättiin poistoon. Vuodon piti siis johtua siitä. Vuosin kuitenkin aina tuon toimenpiteen jälkeen verta aika paljon ja minut lähetettiin Kätilöopistoon möykyn poistoon. Siellä siis menin Kolposkopiaan ja otettiin vielä papa koepalojen yhteydessä. Möykkyä ei poistettu, koska kuulemma nuorilla ihmisillä ne voi hävitä itsekseen.
Lääkäri sitten soittikin minulle viikon päästä tuosta operaatiosta ja diagnoosi oli, että sairastan kohdunkaulan syöpää!!! :'( Sillä sekunnilla meni maailmani hieman sekaisin. Pieni lapsi kotona, möykyn piti olla hyvälaatuinen...
Nyt kun olen juossut läälärissä ja tutkimuksissa, niin syöpä on tosiaan siinä möykyssä ja minä sairastan tätä harvinaisempaa kohdunkaulan syöpää, Adenokarsinoomaa joka ei aina papassa näy. Minun viimeisin papa näyte oli siis 3 ja koepaloista löytyi selvää syöpää.
Nyt kun olen jutellut kanssasisarien kanssa, niin kohdunkaulan syöpään on sairastunut myös yksi toinen ja hänella alkoi oireet samasta limaisesta vuodosta puoli vuotta synnytyksen jälkeen.
Edessäni on nyt kohdun poisto ja sitten katsotaan tilannetta mitä muuta tarvitaan syövän nujertamiseksi.
Sen tässä haluan sanoa, että ottakaa kaikki tämän tyyliset oireet vakavasti ja vaatikaa lääkäriltänne hoitoja/tutkimuksia. Jos en olisi päässyt siihen kolposkopiaan (normaalisti ensimmäisen papa 2 tuloksen jälkeen siihen ei pääse), olisi pelini varmaan jo pelattu.