Emetofobia ja vatsatauti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oksennuskammo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sormet kurkkuun ja siitä vaan. Koiratkin syö ruohoa ja oksentaa. Jokainen kokee joskus oksennustaudin. Maailman luonnollisin asia... Ei, se ei mee vain näin. Mullakin on ihan järkyttävä oksennuspelko. Oon 11.v pelottaa nytkin koska pikkuveli oli just äsken sen kaverin luona ja siellä on oksennustautia liikkeellä.. En saa koskaan yöllä unta kun pelkään. En haluu koskaan olla KETÄÄN tervettäkään ihmistä lähellä. Aina kun yuun kpulusta niin pesen kädet huolellisesti saippualla, vedellä ja lopuksi desinfioin kädet. Tuntuu että edes syöpä ei olis näin kamalaa kuin tämä. Jos mulla on esim. Ripulia niin meen ihan paniikkiin. Kuljen vaan ympäri taloa ja oon ihan hiestä märkä. Mun perhe ei ymmärrä tätä. Yritän vaan ajatella että ei mulla oo edes oikeasti paha olo, se vaan tuntuu siltä koska pelkään. En voi mennä edes autoon koska mulla on matkapahoinvointia. En syö talvella paljoa koska mitä jos oksennan... tää on kamalaa. Aika monet aliarvioi emetofoobikoita, mutta tää on ihan hirveää. Kuvitelkaa vaikka niin, että te meette niin monta kertaa päivässä paniikkiin jos teillä esim on maha kipeä, huono olo, ripulia... Tms. Oon tehny mulle lapun jossa lukee kaikkea: "Just breathe", Don't worry, be happy!"," Just Relax", "Life is hard but you survive", "Think different"... ja muuta sellasta. Mut toivon että tää menee ohi, ja tsemppiä sulle! Just keep calm and stay strong! :)

Tämä olikin vanha ketju mutta vastaan silti. Kuulostaa todella typerältä, mutta olen 34v ja mulla on edelleen emetofobia. En pääse tästä yli enkä ympäri vaikka ikää on tullut ja lapsiakin siunaantunut.

Pelkään niin paljon vatsatautia ettei tosikaan. Pelkään oksentamista ja sitä, kun jouku oksentaa. Pelkään että lapset saavat taudin päiväkodista tai minä töistä (olen hoitaja). Kun joku oksentaa niin laitan kädet korville. Lapset sairastuvat aina yöllä vastatautiin ja on ihan kamalaa herätä siihen, kun jompi kumpi oksentaa sänkyyn. Siinä sitten yökkien siivoilen. Sen jälkeen alan pelätä että milloin toinen lapsi tai itse sairastuu. Ei mene päivääkään vuodesta etten miettisi asiaa :(

Jos joku keksisi rokotteen niin ottaisin sen, maksoi mitä maksoi. Niin paljon se rajoittaa elämää. Tänään olin koulutuksessa ja jouduin keskelle ihmispaljoutta (120 ihmistä). Tuli huono olo pelkästään siitä kun ajattelin, etten pääse pois jos alan oksentamaan. Sitten bussissa ja junassa oli täyttä, pelkäsin että tulee huono olo ja minne sitten menen....Tämä on loputon suo :(

Olin lasten kanssa elokuvissa ja yksi tyttö söi vissiin liikaa herkkuja ja oksensi siellä. Se oli niin kauheeta ettei tosikaan. Mun lapsilla oli oksennuspussit ja kaikki mukana, niinkuin aina. Varaudun aina. Autossa on myös pusseja ja paperia ja kaikkea tarvittavaa jos oksu iskee lapsille.

Olisi varmaan aika varata aika psykologille mutta mitä ne voi tehdä näin vanhalle emetofoobikolle :(

Täälläkin olisi yksi foobikko, joka panikoi tälläkin hetkellä, kun perheessä on parhaillaan rajua vatsatautia liikkeellä. :( Viime päivinä en ole pystynyt mitään muuta tekemään, kuin istumaan yksin huoneessani sen ihmeempiä syömättä tai juomatta, ja koko elämä on ollut ikään kuin pysähdyksissä siitä lähtien, kun sisko alkoi oksentaa. Ja pahinhan on vasta edessä, kun taudin itämisaika alkaa nyt omalla kohdallanikin on umpeutumassa. Nyt en sitten muuta teekään, kuin kauhulla odotan oireiden alkamista. Just nyt vaan tuntuu, etten tulisi mitenkään selviämään taudista, henkinen kantti ei mitenkään riitä. Ihan kamalaa.

Jos muuten kiinnostaa, olen perustanut uuden emetofoobikkojen vertaistukifoorumin aiemman, talvella kaatuneen tilalle. Aika hiljaistahan siellä vielä on, ja taitaa mennä pitkään, ennen kuin foorumi on taas ns. vanhassa kukoistuksessaan, mutta minusta olisi ainakin tosi kiva, jos meille foobikoille löytyisi edelleenkin tuollainen kohtaamispaikka.

Emetofoobikot: Etusivu

Yhteistyössä