Emilyn: luepa tämä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sh

Vieras
Varo vaaraa nainen: Ruuan D-vitamiini ei riitä
19.05. - 22:58 (Luotu: 17:01)

Suuri osa suomalaisista saa edelleen liian vähän D-vitamiinia ruuastaan. Helsingin yliopiston väitöstutkimuksen mukaan vitamiinin saantia olisi tuntuvasti lisättävä, jotta tyttöjen ja naisten luusto pysyisi kunnossa.

Tutkimuksen tekijä Heli Viljakainen toivoo nykyistä enemmän D-vitamiinilla täydennettyjä elintarvikkeita helpottamaan tilannetta. Parhaillaan pohditaankin, pitäisikö sitä lisätä maitotuotteiden lisäksi esimerkiksi tuoremehuihin, leipään tai aamiaismuroihin.

D-vitamiinin lisääminen maitoon on kohentanut saantia noin kahdella mikrogrammalla. Vaikutukset näkyvät kuitenkin vain niillä, jotka juovat paljon maitoa. Teinitytöt eivät juo suositeltua puolta litraa päivässä. Jugurtteihin sitä saa lisätä, mutta sitä on laitettu vain hintavimpiin "terveysjugurtteihin".

- Suomessa on edetty D-vitamiiniasiassa rauhallisesti, mutta nyt tarvitaan järeämpiä aseita. Kyseessä on kansanterveysongelma, joka koskettaa yli puolta suomalaisista, elintarviketieteiden maisteri Viljakainen sanoo.

Hänen mielestään pillerit eivät ole oikea ratkaisu, jos halutaan, että ihmiset ovat tasa-arvoisia. Tabletteja ostavat ne, joilla on rahaa ja tieto asiasta.

- Samalla on mietittävä tarkkaan myös turvarajoja. Jotkuthan juovat tuoremehujakin litrakaupalla. On löydettävä terveellinen vaihtoehto, joka ei johda runsaasti vitamiinipillereitä käyttäviäkään yliannostukseen.

Jos D-vitamiinia lisätään moniin tuotteisiin, voi lastenkin riskiraja lähestyä. Alle 11-vuotiaille lapsille turvallinen yläraja on 25 mikrogrammaa eli puolet aikuisten määrästä.

Viljakainen selvitti väitöstutkimuksessaan, lisääkö D-vitamiini luumassan kertymistä nuorilla tytöillä, iäkkäillä naisilla sekä nuorilla ja keski-ikäisillä miehillä.

Tytöillä murrosikä on luuston kannalta kriittinen ajankohta. Mitä suuremman luumassan saa kasattua nuorena, sitä pienempi osteoporoosiriski myöhemmin on. D-vitamiinilisäys kasvatti tyttöjen luumassaa selvästi. Heille suositellaan 15 mikrogramman annosta vuorokaudessa.

Iäkkäät naiset ovat jo luuta menettävässä iässä, ja heille suositellaan 25 mikrogramman annosta. Miehillä ei havaittu selvää yhteyttä luuntiheyden ja D-vitamiinin välillä.

STT

Millainen luusto sinun tyttärelläsi tulee olemaan?

Joo voi saada ruoasta tarpeeksikin, mut onko se silti varmaa, että niin myös käy? Mä en tajua, miten joku voi tuollaisen asian kanssa lähteä leikkimään, ettei voi millään ottaa varman päälle, että lapsi varmasti saa tarpeeksi d-vitamiinia.

Niin, miksi ottaa riski että lapsi ei saa ruuasta D-vitamiinia tarpeeksi, kun on helppo keino varmistaa riittävä saanti ? Kun orjallisesti noudattaa vaikkapa raskausajan ruokavaliosuosituksia, niin miksi ei lainkaan sitten välitetä mitä se lapsi synnyttyään saa- jos osaisin laittaisin pään hakkaus hymiön.... Ei näitä D-vitamiinisuosituksiakaan ole turhaan annettu.

Miksi E.sitten olet niin tarkka momsa muussa lastenhoidollisessa asiassa mutta et tässä? Ei mitään logiikkaa.

Kerropa meille mitä pahaa niissä pullosta otettavissa D-vitamiinitipoissa on? Millä tavalla ne vahingoittavat lastasi?

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Miksi E.sitten olet niin tarkka momsa muussa lastenhoidollisessa asiassa mutta et tässä? Ei mitään logiikkaa.

Kerropa meille mitä pahaa niissä pullosta otettavissa D-vitamiinitipoissa on? Millä tavalla ne vahingoittavat lastasi?

Kerroppa miksi se on minun ongelmani, jos suurin osa ihmisistä syö mieluummin vitamiininsa pullosta kuin ruoasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
:laugh: Toivottavasti sh ei ole lyhenne sairaanhoitajasta. Jos on ravintotietoisuus noin retuperällä, niin ei pitäisi ronkkia ihmisten terveysasioita ollenkaan.

Siis toinen joka antaapiut paut tutkimuksellejonka mukaan me emme Suomessa saa ravinnosta/auringosta tarpeeksi d-vitamiinia. Mahtaa meillä olla osteoporoottinen kansa parinkymmenen vuoden kuluttua, kun se on sitä jo nyt... :O

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajulanpirkkona:
Minä tunnustan kanssa että meillä on jääny tuo D-vitamiinin antaminen vähän, otetaan ku muistetaan joskus menee viikkojakin et ei muisteta :p Et repikääpä siitä nipottajat :xmas:

:wave: :wave: :wave: Samoin, ja molemmat on terveitä lapsia.

Onko lapsillesi tehty luuntiheysmitaukset? Mistä tiedät millainen luusto heillä on laiminlyöntisi seurauksena? Ja millä ruualla turvaatte sitten riittävän d-vitamiinin tarpeen?

Minä tunnustan kanssa että meillä on jääny tuo D-vitamiinin antaminen vähän, otetaan ku muistetaan joskus menee viikkojakin et ei muisteta :p Et repikääpä siitä nipottajat :xmas:

Mutta kun se osteoporoosi näkyykin vasta, kun lapsi on aikuinen,, =)

:laugh: Toivottavasti sh ei ole lyhenne sairaanhoitajasta. Jos on ravintotietoisuus noin retuperällä, niin ei pitäisi ronkkia ihmisten terveysasioita ollenkaan.

Siis toinen joka antaapiut paut tutkimuksellejonka mukaan me emme Suomessa saa ravinnosta/auringosta tarpeeksi d-vitamiinia. Mahtaa meillä olla osteoporoottinen kansa parinkymmenen vuoden kuluttua, kun se on sitä jo nyt... :O

Tutkimusten mukaan MONET tai SUURIN OSA ei saa d-vitskua ilman purkkivalmisteita. Mutta harvapa täällä terveellisesti syökään. Minä olen hyvinkin kiinnostunut tutkimustuloksista, mutta eihän niissä sanota, että ruoasta ei voi saada. Missään ei sanota niin, koska se olisi valetta.

Sh, et vissiin tiedä että D-vitamiinia saa runsaasti kasvikunnantuotteista:PÄHKINÄT,SIEMENET, ym.sisältää runsaasti!!

ei mitään pilaa....
Kirjoittanut: realniina 15.8.2007 klo 22.43

Ei ole mitään tyhmää pilaa.

Onhan se ikävää, kun aina luullaan, että Jihuuta haukutaan, mutta kun tietäisit, mitä kyseinen henkilö julkisilla palstoilla vittuilee itse muille saaden bannejakin, niin huh huh....sitä saa mitä tilaa.

Liekö viimeviikkoina minullekin nimettömänä kettuillut, hyvin mahdollista ja todennäköistä.

Mutta tulevalle YH:lle tsemppiä elämään.

Asian vierestä EMILYN;
Joko vauvasi on syntynyt entä miten muuten voitte? Entä miten jakselee nyxäsi exä, se kenen liiton rikoit? Ja nyxäsi lapsi, onko hän toipunut siitä että iskä häippäsi kotoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

Mutta kun se osteoporoosi näkyykin vasta, kun lapsi on aikuinen,, =)

Haloo!
Kyse on lapsen terveydestä. Valituissa palossa oli tässä taannoin myös juttua D-vitamiinin tärkeydestä. Sairasta, jos joku TAHALLAAN jättää antamatta lapsellen d-tipat. Unohtaminen on eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asian vierestä EMILYN;
Joko vauvasi on syntynyt entä miten muuten voitte? Entä miten jakselee nyxäsi exä, se kenen liiton rikoit? Ja nyxäsi lapsi, onko hän toipunut siitä että iskä häippäsi kotoa?

Oi, oletko unohtanut kirjata tiimarinvihkoosi sen että nyksäni exä itse hankkiutui raskaaksi ja samalla lähti toisen miehen mukaan? Ai niin, mutta ainahan se on miehen vika olipa tilanne mikä tahansa..

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asian vierestä EMILYN;

Oi, oletko unohtanut kirjata tiimarinvihkoosi sen että nyksäni exä itse hankkiutui raskaaksi ja samalla lähti toisen miehen mukaan? Ai niin, mutta ainahan se on miehen vika olipa tilanne mikä tahansa..

nää ihmissuhdejutut ei ehkä kuulu tähän juttuun? Mutta voimia kaikille osapuolille ja sopua puolin ja toisin!

Silläkö sä lesoilet? On susta jotenki coolia olla antamatta niitä tippoja joita kuitenkin suositellaan kaikille alle 3-vuotiaille. KAMALAA VASTUUTTOMUUTTA MITEN SE TEKEE ÄIDISTÄ NIPOTTAJAN ETTÄ HUOLEHTII NÄIDEN VITAMIINIEN ANNOSTA?? Aivan sama se mulle on miten sun lapses voi. Mutta uskomaton teini asenne! "En varmana anna koska pokkuroin auktoriteetteja vastaan ja haluan olla oman tieni kulkija piittaamatta seurauksista!"

Yhteistyössä