Emilyn: luepa tämä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä paljon vastuuttomampaa on miten monet mammat syöttää vauvoille/taaperoille pelkkää purkkiruokaa ja kuvittelevat lapsen kasvavan tosi terveellisesti kun siihen lisäksi tiputellaan purkista vitamiinitkin. Hoh hoijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
[

Siis toinen joka antaapiut paut tutkimuksellejonka mukaan me emme Suomessa saa ravinnosta/auringosta tarpeeksi d-vitamiinia. Mahtaa meillä olla osteoporoottinen kansa parinkymmenen vuoden kuluttua, kun se on sitä jo nyt... :O

Tuossa sun aloitus tekstissäsi sanottiin että SUURIN OSA ei saa tarpeeksi. Siinä ei sanottu, että KUKAAN ei saa tarpeeksi.
Ja d-tipoista tuli meillä ainakin mahanpuruja.
Myöhemmin ollaan käytetty imeskeltäviä tabletteja.
Ja ainakin meillä juodaan hurjasti maitoa ja siihenhän lisätään d-vitamiinia...

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Mun mielestä paljon vastuuttomampaa on miten monet mammat syöttää vauvoille/taaperoille pelkkää purkkiruokaa ja kuvittelevat lapsen kasvavan tosi terveellisesti kun siihen lisäksi tiputellaan purkista vitamiinitkin. Hoh hoijaa.

Purkkiruoka on ihan hyvää ja terveellistä ruokaa vauvalle.

Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Tulee mieleen myös tutkimukset joiden mukaan vähäisellä D-vitamiinin saannilla ja ykköstyypin diabeteksella on todettu olevan yhteys. Lapsuusiän diabeteshän on räjähdysmäisesti kasvanut Suomessa viime vuosikymmenien aikana ja meiltä löytyy tautia enemmän kuin mistään muusta maasta maailmassa. Samoin Suomen suositukset D-vitamiinimäärien suhteen ovat vielä tosi varovaisia verrattuna moniin muihin maihin. Onneksi nyt on tajuttu tämä hälyttävä tilanne ja asialle aiotaan tehdä jotain.

Itse en missään tapauksessa uskaltaisi leikkiä lapseni terveydellä ja jättää D-vitamiinejä antamatta. Ja korjaus aiemmassa tekstissä olleeseen väittämään: kasvikunnan tuotteissa kuten iduissa, vehnänoraassa ja siemenissä D-vitamiiniä on vain vähäisiä määriä. Maapähkinässä ei esim. ollenkaan. Kalasta sitä saa eniten mutta harvempi varmaan syöttää kalaa lapselleen päivittäin ja niin suuria määriä että D-vitamiinin tarve täyttyisi.

Niin miten te sitten varmistatte lapsenne d-vitamiinin saannin, jos ettei anna sitä d-vitamiinivalmisteena, millä ruokitte lapsenne?

Purkkiruoat on todistetusti terveellistä ruokaa. Niin ja meillä ei niitä syödä kuin reissun päällä, mutta on terveellistä sapuskaa.

Ja se d-vitamiinin puutos näkyy vasta aikuisiällä. On todella lapsellinen asenne rehennellä sillä, ettei anna d-vitamiinia lapselle. Jos lapsella iskee aikuisena osteoporoosi, niin riittääkö sun omatunto sitä tuskaa siitä kantamaan, että mitä jos olisinkin huolehtinut lapseni d-vitamiinin saannin ajoissa. :headwall:

Yhteistyössä