Emmaljunga vai Brio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaunuostoksille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaunuostoksille

Vieras
Hei kaikki te, joilla on jo kokemusta lastenvaunuista!
Nyt pitäisi ostaa esikoiselle vaunut, ja loppuharkintaan ovat päässeet Emmaljunga City Cross ja Brion Happy. Kuulisin mielelläni käyttökokemuksia, sekä positiivisia että negatiivisia, molemista ennen lopullista ostopäätöstä. Kiitos!

Kannattaa tuolla haulla hakea, löytyy ihan kivasti kokemuksia.
Itse tein saman, kun tuossa reilu kuukausi sitten mietin samoja asioita.
Meille ostettiin City Crossit. Käyttökokemuksia ei vielä ole, koska vauva on vielä mahassa.

Meillä City Crossit kovalla City-kopalla, olen ollut todella tyytyväinen. Nytkin lapsi nukkuu rattaissa ulkona (ikää 2,5v ja pituuttakin lähes metri), koppaan mahtui puolisen vuotta. Ei olla kertaakaan rasvattu laakereita ja pestykin vain huonosti joskus runkoa ja silti kaikki pelaa moitteetta. Hiekkateillä on kuljettu reilu vuosi tuntikaupalla päivittäin, sitten useimmiten vain nukutuksen ajan. Koppaan piti ostaa erikseen hyttysverkko (ihan halpa perusmalli käy), koppaa käytettiin myös matkasänkynä ja joskus vauva kannettiin kopassa sisälle uniaan jatkamaan. Meillä oli käytössä myös jalkapeite, sekin oli hyvä, mutta nyt se on jo jäänyt pieneksi. Renkaat on ilmakennorenkaat ja vaikka niihin on uponnut kiviä ja ovat kuluneen näköiset, niin kevyesti ja pehmeästi kulkevat eikä tarvitse pumppailla. Vaunut kulkevat myös sohjossa. Suosittelen siis City Crosseja, mutta minulla ei ole kokemusta Brion vaunuista.

ovat taas minun mielestäni parhaat aivan ehdottomasti. :)

Ostettiin esikoiselle Brion Happyt ja sen jälkeen on ollut useat muut vaunut ja rattaat, mutta niiden veroista ei ole tullut enää vastaan nelipyöräisissä malleissa. Mitään ongelmia ei niiden kanssa ollut. Myytiin eteenpäin vain kun ajateltiin, että jäävät tarpeettomiksi... Sen jälkeen ollankin sitten testailtu vaikka mitä ja petytty. Nuo alkuperäiset Briomme ovat nyt tuttavaperheellä ja ovat yhä hekin äärimmäisen tyytyväisiä niihin.

Emmaljungista en taas minäkään osaa sanoa paljon mitään, kun ei pidempää käyttökokemusta niistä ole. Käytiin kyllä niitäkin aikanaan tutkimassa. Meitä ne ei vaan miellyttäneet laisinkaan. Ei niissä oikein meidän silmä levännyt eikä mikään muukaan... Nämä on vähän makuasioita, mutta meitä ne jostain syystä vain etoo... Paljonhan niitäkin tietty myydään jossain Lastentarvikkeessa kun siellä niitä on, mutta ei kai niin kovin muualla. Meidän mielestä myös Lastentarvikkeessa on ollut huonoin ja asiantuntemattomin palvelu kaikista vaunukaupoista, joten sieltä ollaan haettu vain välttämättömimmät...

Tuo on varmaan niin paikkakunnasta kiinni tuo palvelu. Mä sain taas todella hyvää palvelua täällä meilläpäin, jota ei kyllä monesta muusta liikkeestä enää nykyisin saa. Näytettiin joka vimpain ja vempain ja tavarat tuli nopeasti.

Brion kombeja olin aina ajatellut "meidän vaunuiksi" mutta nyt sattui niin huonot värit tänä vuonna ettei miellyttänyt sen takia ja happyt ei taas muuten. Ne on näitä makuasioita taas.

Meillä Emmaljunga City Crossit ja erittäin tyytyväisiä ollaan oltu. Meillä puolestaan pehmeällä kopalla, kätevä ja lämmin ollut tammikuussa syntyneelle vauvalle. Syksyksi pohja pois niin saa pidettyä vielä lämpöpussina.. Hyvät ja tukevat olleet työnnellä ja meilläkin niillä paljon hiekkatietä nukutusmielessä kärräilty, sekä talvella tietysti kunnon sohjossa painettu. Testattu myös monet metsälenkit poluilla juurineen ja hyvin toimii. Hyttysverkko kätevä kun tulee suoraan sieltä lipasta. Työntöaisa myös hyvä näin lyhyelle äidille ja pitkälle isälle. Kokemusta noista toisista vaunuista ei ole, joten paha verrata..

Taitaa kaikki nuo mainitsemasi vaunut olla hyvälaatuisia mutta itselläni on kokemusta vain Brioista. Ja pakko sanoa että me myöskin olemme olleet erittäin tyytyväisiä. Vaunut ovat aika tukevat ja myöskin painavat nostella ja mutta meitä on kiinnostanut erityisen paljon juuri turvallisuus käyttömukavuuden lisäksi. Ja sitähän nämä ovat juuri olleet.
Kohta eli syksymmällä pikkuinen onkin jo niin iso että vaunut muutetaan rattaiksi.

Jos ostaisin, ostaisin Briot minäkin (jo ulkonäönkin takia :). Emmaljungasta olen kuullut huonojakin kokemuksia, Briosta en niitä ollenkaan. Omaa kokemusta tosin ei ole..

Meidän pojalla on citycrossit. Olen ollut tyytyväinen moneen asiaan, muutamia puutteita on mutta puutteet on ollut erittäin vähäisiä. Meillä oli alkuun kova citykoppa mikä toimi hyvin. Käytin sitä puoli vuotta (olisi mennyt pidempäänkin muuta halusin että selkänojaa saa ylemmäs kun alkoi olla jo kiinnostusta katsella maisemia herätessään). Briosta ei kokemusta. En ole huoltanut eikä ole tarvinnutkaan, hyvin pelittää.

Tässä mun nyt 9kk käytössä esiin tulleet plussat ja miinukset
+ hyvän kokoset
+ tosi kevyet työnnellä
+ loistavat maastossakin ja hiekkateillä, vakaat ja hyvät jouset
+ toimii myös ostoskeskuksissa
+ menee suht pieneen tilaan ja on helppo ja nopea kasata esim autoon, myös pyörissä pikalukitus
+ pyörät puhkeamattomat
+ aisa säätyy hyvälle korkeudelle
+ citykoppa oli tilava ja avara, ihana
+ laadukas merkki, ei ole nitissyt eikä natissut eikä oireillut hajoamisesta.
+ erittäin vakaat vaikka sopii kaupunkiinkin
+ tuntuu turvallisilta
+ pikalukituksella helppo irrotella vaunuosia ja lisätä esim kaukalo (tosin vanhaa kaukaloa en suosittele, uusi isofix malli voi olla eri juttu, ei kokemusta siitä)
+tavarakori tilava eikä sieltä tippuile tavarat reistä kun on kangasta
+ ratasosan kuomussa on säätövaraa tosi paljon, saa vaikka alas asti ja kangasta riittää - jos nyt tarvii hetkellisesti suojaa esim auringolta tms.
+ integroitu hyttysverkko - tosin tarvetta sille kaupungissa on ollut hyvin vähän
+ renkaat helppo pestä tarvittaessa, kun lähtee irti yhdellä napilla
+ tukevat

- tavarakori kangasta on myös negatiivinen juttu, kerää pikkukiviä ja on kuranen. Tosin helppo purkaa ja pestä koneessa halutessaan.
- ratasosassa joutuu virittelemään että sai lelut kiinni , tosin luovuus kunniaan, nyt se on hyvä
- ratasosassa valjaat tulee niin korkealta että pienemmällä lapsella ne tulee pään sivuilta ja makuulla ollessa niitä ei siksi voi pitää kiinni. tämä ongelma ei koske istuma-asentoa eikä esim talvella kun meillä on lämpöpussi kiinni valjaissa jollon olkahihnat tulee alempaa
- rattaiden jalkatuen säätö omituinen ja jäykkä - tosin löystyy kuulemma käytössä
- mukana tuleva sadesuoja on kuin purje, rumakin vielä, ja kaatosatella falskaa vähän vetoketjun kohdalta vaunun päältä.
- aurinkolippaa olen kaivannut silti... tosin ei sitä muissakaan taida olla ...?

Summa summarum - olen ollut tyytyväinen. Etenkin tukevuus mutta erittäin kevyet silti, helppo kasata autoon ja myös jälleenmyyntiarvo hyvä myöhemmin. Voisin ostaa uudelleenkin.

Yksi kriteeri vaunujen valinnassa on turvallisuus. Jos jokin esim. tönäisee vaunuja(kuten kävi tuttavien perheelle kun pyöräilijä törmäsi vaunuihin!) niin vaunujen turvakehikon pitää olla niin vahva että eivät hajoa töytäisystä. Briot ovat ainakin testien mukaan turvalliset. Ovat ne tukevatkin.

Moni halpismalli on kyllä ehkä nätti. Vaunumarkkinat on valtavasti kasvaneet ja malleja ja merkkejä on tullut rutkasti lisää. Mutta Suomen oloissa monet eivät täytä käyttövaatimuksia eikä liioin täytä turvallisuusvaatimuksiakaan. Eikä ole mitään järkeä ostaa vaunuja jotka kestävät juuri yhden lapsen käytön ja sen jälkeen ovatkin roskatavaraa!

Briot ja Emmaljungat ovat tukevaa ruotsalaista tekoa, suosittelen.

Uskon että molemmat on hyviä ja että kumpaan tahansa päädyt niin olet tyytyväinen. Meillä on ollu Briot 2 vuotta miltei päivittäisessä, suht kovassa käytössä ja ovat edelleen erittäin hyvässä kunnossa. On menty kevyesti loskat ja metsäpolut. Kankaat pysyneet todella hyvinä vaikka niitä on pestykin.

Meillä myös käytössä city crossit kovalla kopalla ja tosi hyvät on. Meidän neiti syntyi lokakuussa ja vaunuja oli tosi hyvä työntää loskassa. Menevät pieneen tilaan autossa. Ovat erittäin helppokäyttöiset. Minä suosittelen kovaa koppaa sen vuoksi, että vauva mahtuu siihen pidemmän aikaa nukkumaan. Kova koppa kun on siis isompi. Mutta toisaalta ratasosassa näyttää myös meidän neidillä unet hyvin maittavan :)

Meillä Brion kombit compact rungolla. Ostin hätäpäissäni, kun sattui sopiva tarjous vastaan ja loistava myyjä. Osoittautuivat hyväksi valinnaksi. Ovat painavat nostaa autoon, mutta työntää uskomattoman kevyet. Menevät eteenpäin kuin itsestään. Vauva nyt 5 kk ja mahtuu vielä hyvin kovaan kantokoppaan joka on toiminut matkasänkynä mökillä ja reissussa. Isoon tavarakoriin mahtuu hyvin ostokset. Valitsin compact runkoon off-road ilmakumipyörät, kun arvelin niiden antavan pehmeämmän kyydin jäykähkön rungon parina. Ulkonäkö on kyllä rajumpi ilmakumeilla kuin kevyillä eva täyskumipyörillä jotka tässä runkomallissa yleensä vakiona. Tekisi mieli ostaa myös kevyet eva pyörät kesäkäyttöön. Onko kokemuksia miten eva täyskumipyörät toimivat kombeissa compact rungon kanssa. Heittelehtiikö kyyti?

Yhteistyössä