Empatia ja sympatia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria Mundi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gloria Mundi

Aktiivinen jäsen
25.10.2004
3 333
17
38
Selvittakaas ihan noin niin kuin normaali kielella mika ero on empatialla ja sympatialla? Meinattiin kavereitten kanssa saada oikeen sota syttymaan kun koitettiin keskustella (rakentavasti tietty!) siita mita noi sanat tarkoittavat, ja mika niiden ero on?

Empatia (kreikan ilmaisusta em pathos, tuntea sisälle) tarkoittaa kykyä asettaa itsensä toisen henkilön asemaan ja ymmärtää toisen tunteita. Empatia on sympatian tapaan myötätuntoa, mutta sympatia on "kanssa tuntemista" (kreikan ilmaisu sym pathos), kun empatia on toisen sisällistä ymmärtämistä.

Empatia
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Empatia (kreikan ilmaisusta em pathos, tuntea sisälle) tarkoittaa kykyä asettaa itsensä toisen henkilön asemaan ja ymmärtää toisen tunteita. Empatia on sympatian tapaan myötätuntoa, mutta sympatia on "kanssa tuntemista" (kreikan ilmaisu sym pathos), kun empatia on toisen sisällistä ymmärtämistä.

Tieteisfiktiossa empaatti on hahmo, joka aistii toisten ihmisten tunteet erityisen herkästi. (esimerkiksi Star Trek -sarjan hahmo Deanna Troi ja Siskoni on noita -sarjan Phoebe Halliwell)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sympatia

Empatiassa asetut toisen ihmisen asemaan ja myötäelät. Sympatiassa ymmärrät, mutta et kuitenkaan mene niin henkilökohtaiselle tasolle.

Emmie oikeasti tiiä niiden virallista eroa, mutta noin minä itse ne ymmärtäisin. Tai siis sen hienoisen eron. Jokseenkin ajateltunahan ne tarkoittaisivat aivan samaa asiaa.

Lipton%20Tea.jpg

Kun ystävä istuu muurahaispesässä ja valittaa kirvelyä ym., sympatiaa tunteva seisoo vierellä ja pitää kädestä ja kertoo ymmärtävänsä ja säälivänsä istujaa. Empatiaa tunteva menee viereen istumaan ja pitää kädestä ja halaa lämpimästi! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Kun ystävä istuu muurahaispesässä ja valittaa kirvelyä ym., sympatiaa tunteva seisoo vierellä ja pitää kädestä ja kertoo ymmärtävänsä ja säälivänsä istujaa. Empatiaa tunteva menee viereen istumaan ja pitää kädestä ja halaa lämpimästi! :)

Järkevä ystävä sen sijaan ottaisi kädestä kiinni ja nykäisisi toisen pois sieltä muurahaispesästä ja halaisi sitten kun muurahaiset on nypitty pois :saint:

Mun mielesta se on just toisinpain :xmas:

Eiko esim. hoitotyossa tuo empaattisuus ole tavoiteltava asia ja liiallinen sympaattisuus pikemminkin negatiivista ?

Alkuperäinen kirjoittaja Rivella:

Mun mielesta se on just toisinpain :xmas:

Eiko esim. hoitotyossa tuo empaattisuus ole tavoiteltava asia ja liiallinen sympaattisuus pikemminkin negatiivista ?

Juu minustakin se on just toisinpain.
:whistle:

Mulla just kursseilla opettaja selvitti empatian ja sympatian eroja.
Ope sano, että empatia on hyvä ja sympatia paha. Meinas silleen, että on hyvä kyetä eläytymään toisten tunteisiin (=empatia), mutta toisen tunteiden kans eläminen ei ole hyvä (=sympatia).

Mä oon kyllä aina mieltäny sympatianki positiiviseksi jutuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Järkevä ystävä sen sijaan ottaisi kädestä kiinni ja nykäisisi toisen pois sieltä muurahaispesästä ja halaisi sitten kun muurahaiset on nypitty pois :saint:

Tän vastauksen perusteella väittäisin, että jos oisit vaikka lukiossa, niin sun ei kantsis ottaa filosofiaa... =) Liian realistinen vastaus =)

Sympatia on suomennettuna lähinnä 'myötätunto'. Empatia on sitä, että "mennään mukaan" asiaan. Tuo muurahaispesäesimerkki on jäänyt mieleeni jostain luennolta: se havainnollistaa asiaa, mutta on sisällöltään vitsi.

Yhteistyössä