En enää jaksaisi työssäni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työuupunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työuupunut

Vieras
Olen ollut työpaikassani reilut 5 vuotta. Koko ajalta en muista yhtään aamua, jolloin olisi ollut mukavaa tulla töihin. Sen sijaan hyvin hyvin monena aamuna ainoa ajatukseni töihin tullessa on "voi **** mitähän paskaa tänäänkin saa niskaan". Lyhennettynä, työilmapiiri on huono ja kuka tahansa voi tiuskia ihan asialliseen ja ystävälliseen kysymykseen (työn luonne on sellaista että asioita on pakko kysellä ja ottaa selvää), jos et kysy vaan yrität itse niin siitä tulee myös paskaa palautetta, vaikka kysyt niin voi olla ettei vittumaisuuttaan vastata "ai, eikös tuo pitäisi tietää" (asioista joita ei voi tietää kysymättä) jne. Joka kerta kun joudun lähestymään esimiestäni joudun pelkämään mistä hän tällä kertaa vittuilee.

Työaikalainsäädäntöä ei noudateta, ja jos oikeuksistaan yrittää pitää kiinni saa kahta kauheampaa vittuilua. Olen joutunut ottamaan monesti yhteyttä liittoon, jonka jälkeen asia on vaiettu työpaikalla kuoliaaksi (ts. olen saanut oikeuteni, mutta muut eivät koska eivät uskalla vaatia). Minusta on puhuttu valheellista paskaa selkäni takana (esim. että olen saanut asiakkailta huonoa palautetta - kuitenkin kun kysyin asiakkaalta suoraan pahoitellen, ilmeni että kyse oli ihan eri henkilöstä), minusta on lähetetty haukkumameilejä ympäri firmaa, en saa mihinkään työhön apua - jos kysyn, minua syyllistetään siitä että tarvitsen apua (muilla vastaava työtä tekevillä on huomattavasti enemmän taustajoukkoja) ja jos en kysy, tulee sanomista siitäkin kun asiat jäävät tekemättä. Yhteenvetona, tein niin tai näin niin aina saan haukut - tai ainakin joudun pelkäämään sitä saanko haukut. Hyvin usein kyllä. Eli päivät ovat jatkuvaa stressiä siitä että onko pakko mennä jonkun töykeäksi tiedetyn ihmisen tykö ja jos on, niin pelkään mikä siellä tällä kertaa on vastassa.

Olin vuosi sitten kuukauden sairauslomallakin työkiusaamisen takia. Tilanne parani ehkä päällisin puolin niin etten pahimpaan kiusaajaan (sovinisti joka vihaa naisia) ole enää missään yhteydessä, mutta esimiespaskiaisen kanssa on pakko olla tekemisissä + muiden inhottavien tiuskijoiden. Moni muukin voi töissä pahoin mutta eivät uskalla avata suutaan vaan sietävät tilannetta "no se vaan on sellainen" tyyliin.

Olen hakenut reilun vuoden verran uutta työpaikkaa, mutta koska työskentelen IT-alalla (ei PK-seutu) on työtilanne tällä hetkellä todella huono. En pysty tällä hetkellä enkä lähitulevaisuudessa muuttamaan. Työpaikkoja joita voin edes puolittain hyvällä omalla tunnolla hakea (=osaan edes jotenkuten) tulee ehkä kerran kuussa. Kaikkiin mahdollisiin firmoihin olen jo lähettänyt avoimia hakemuksia. Alan olla epätoivoinen. Työterveyshuolto suositteli masennuksen (puhjennut vuosia jatkuneen työstressin takia) takia sairauslomaa, mutta en usko että kykenen tänne enää palaamaan jos jään saikulle. Eli silloin pitäisi olla edes jonkinlainen varmuus siitä että löydän jotain muuta... Sairausloman suosittelun lisäksi ainoa apu sieltä oli "vaihda työpaikkaa". Ja eiväthän he toki muuta voisi tehdäkään.

Toisaalta en tiedä, olenko edes työkykyinen jos tästä suoraan jonnekin muualle pääsisin. Tämä pitkään jatkunut tilanne on syönyt kaiken ammatillisen itsetunnon ja työmotivaation. Vaikka järjellä ajatellen tiedän ettei syy ole minussa, niin silti syytän itseni. Jaksavathan nuo monet muutkin. Että jos olen vain liian herkkä, ja sovellunko sitten tämän kaltaiseen työhön ollenkaan tai edes työhön yleensä. Niinkuin kiusatut tyypillisesti, syytän itseäni vaikka tiedän ettei syy ole minussa. Olen aina kaikille ystävällinen ja auttavainen, vaikka saan samoilta henkilöiltä monesti hyvin töykeitä vastauksia omiin kysymyksiini. En yksinkertaisesti keksi mitä voisin/olisin voinut tehdä eri lailla tai paremmin. Enkä pysty enempää kovettamaan itseäni etten mieltäni pahoittaisi muiden huonosta käytöksestä. Työsuojeluvaltuutettu on pomon hyvä kaveri, luottamusmiestä ei ole ja ylin johto ei halua asioihin puuttua vaan hokee vain "työtyytyväisyys on meidän kaikkien vastuulla". ts, on oma vikani jos pahoitan mieleni muiden huonosta käytöksestä.

Olen miettinyt myös uudelleen kouluttautumista, mutta en vain keksi mitään edes hieman kiinnostavaa alaa. Ainoa valo tunnelin päässä on se, että saan asuntolainan 2-3 vuoden kuluessa niin pieneksi että voin vaikka lähteä opintotuella opiskelemaan. Jos siis ehtisin siihen mennessä keksiä mitä muuta haluaisin tehdä... Toisaalta olen laskenut että pärjäisin ansiosidonnaisen ja säästöjen turvin 3-4 vuotta jos irtisanoutuisin. Mutta en usko että enää sen jälkeen saisin ainakaan oman alan töitä, koska miten voisin hyväksyttävästi selittää irtisanoutumisen? Juhlapuheissa kun työuupumus ja -kiusaaminen ei ole uhrin vika, mutta käytännössä varmasti pidetään hankalana ja heikkona tyyppinä jos myöntää noista kärsineensä.

En edes tiedä miksi avaudun tästä... Koska tuntuu ettei mitään ratkaisua tähän ole olemassa. Lähinnä kitkuttelen päivä kerrallaan, tsemppaan itseäni hakemaan pirteänä kaikkia mahdollisia töitä ja pelkään milloin tulee se lopullinen hermoromahdus jolloin en saa enää kerättyä itseäni kun olen mennyt työpaikan vessaan itkemään :(.

Been there, done that.. Tosin mä sairastuin masennukseen niin ettei mun henkilökohtaisestakaan elämästä tullut enää mitään. Itkua itkun perään, joten olin ensin pari kuukautta sairaslomalla, jonka jälkeen olin lopullisen varma etten palaa siihen paskaan. Laskin että lomakorvauksen, pekkasten jne. avulla selviän kolmen kuukauden karenssin yli, irtisanoin itseni ja kaikki on nyt hyvin. Mulla on uusi työ, ihan uudella alalla. Irtisanoutumisesta sain nimittäin sen hyödyn että sain opiskeltua uuden ammatin ansiosidonnaisella.

Lisään vielä, että itseltäni on mennyt kokonaan "äly" siitä, mikä on normaalia ja mikä ei. Olen niin turtunut paskaan kohteluun, että tunnen pahoittavani mieleni ihan turhaan. Ts. syytän itseäni siitä että loukkaannun. Esim. viime viikolla kysyin yhtä asiaa ystävällisesti! kollegalta, ja hänen vastauksensa oli hyvin töykeä "mistä helvetistä minä tuollaiseen löytäisin aikaa". Ja vasta kysyin, että pystyisikö hän mahdollisesti neuvomaan! Täällä tuollainen vastaustyyli on ihan normaalia ja jokapäiväistä, mutta ei kai noin pitäisi työkaverille puhua? Tiedän järjellä että ei, mutta silti se pieni ääni takaraivossa sanoo että olen vain liian herkkä, ja tällaista se työelämä on, jos et kestä niin oma vika...

[QUOTE="vieras";26185578]Kuulostaapa hirveältä tilanteelta. Eikö työpaikkoja löytyisi vähän kauempaa, vaikka sitten työmatkat muuttuisivatkin epämiellyttäviksi?[/QUOTE]

Sama kai tuo paljastaa että kaupunki on Oulu, joten lähialueella ei ole mitään muita vaihtoehtoja (siis Kempele ja Oulunsalo toki ovat jo työnhakualueena, näihin noin 30km). Lähin kaupunki, jossa alan töitä voisi olla, taitaa olla luokkaa Tampere jonne onkin jo monta sataa km.

Alkuperäinen kirjoittaja Työuupunut;26185594:
Sama kai tuo paljastaa että kaupunki on Oulu, joten lähialueella ei ole mitään muita vaihtoehtoja (siis Kempele ja Oulunsalo toki ovat jo työnhakualueena, näihin noin 30km). Lähin kaupunki, jossa alan töitä voisi olla, taitaa olla luokkaa Tampere jonne onkin jo monta sataa km.

Mitkä ne sun pakottavat syyt on jäädä asumaan sinne? Jos pakkaisitkin elämäsi mukaan ja muuttaisit vaikkapa Tampereelle ja aloittaisit alusta.

Olen jo kaksi kertaa aikuisiällä vaihtanut kokonaan paikkakuntaa. Se oli minulle todella rankkaa, enkä usko että kestäisin sitä henkisesti ainakaan nyt. Ainoa minut järjissään (edes jotenkin..) pitävä asia on ystävät ja puoliso, ja jos muuttaisin yksin uuteen kaupunkiin (puolisolla ei opiskelun takia mahdollisuutta muuttoon vielä moneen vuoteen) ei minulla olisi mitään valoa elämässä. Eli ikävä kyllä ei, ei ole voimia muuttoon, etäsuhteeseen ja kaiken aloittamiseen taas alusta.

Miten olisi vuorotteluvapaa? Entäpä jos lähtisit kouluttautumaan aikuiskoulutusrahaston tuella? Sitä voi saada 18 kk, jos on ollut riittävän kauan työelämässä ennen opintoja. Opintojen pitäisi johtaa tutkintonimikkeeseen. Itse jäin pois töistä tuon rahan tuella, saan noin 1100 e kk käteen. Olen piakkoin palaamassa entiseen paskaduuniin, mutta sain hengähdystauon, ja jotenkin koen olevani voimakkaampi ihminen nyt ja paluu ei tunnu niiiin kauhealta. Lisäksi sain opinnosita paljon uutta tietoa ja iloa, uusia tuttavuuksia. Kannatti. ehkä joskus löytyy uusi duunimestakin. Nyt aion suorittaa opettajaopintoja työn ohessa (amkk). tsemppiä!

Vuorotteluvapaaseen ei ole vielä mahdollisuutta (ei tarpeeksi pitkä työhistoria). Opintovapaaseen työhistoria jo riittäisi, mutta en keksi mitään mitä haluaisin opiskella. En oikein pidä fiksuna sitäkään, että ottaisin vaan jonkun "ei vois vähempää kiinnostaa" paikan, opiskelisin sitä pari vuotta ja palaisin takaisin samaan kakkaan. Sekin voisi olla todella uuvuttavaa, päntätä asioita jotka eivät yhtään kiinnosta ja yrittää miettiä vaihtaako ammattia siihen epämielenkiintoiseen, vai palaako tänne kärsimään. Jos vain keksisin jotain edes jonkin verran kiinnostavaa, jossa olisi realistiset työllistymismahdollisuudet, niin opintovapaalle lähtö olisi erittäin ajateltava vaihtoehto.

Kuulostaa hieman näköalattomalta elämältä, viestii ehkä masennuksestakin. Jos mikään ei kiinnosta, niin ei auta kuin sätkiä nykyisessä paikassa tai odottaa hetkeä, jolloin jotain vain tapahtuu: uupuu lopullisesti tai kyynistyy ja katkeroituu vuosien myötä. Toivottavasti jostain löytyy valonpílkahdus ja jotain niin kiinnostavaa tekemistä, että työ jää sivuseikaksi.

Eikö työkkäristä löydy mitään työtä, vaikka sellasta mihin ei edes koulutusta tarvita, mikä kiinnostaisi edes vähän? Tekisihän sitä pienemmälläkin palkalla jos on mielekästä tekemistä.

Onko yrityksessä ilmenneen työpaikkakiusaamisen johdosta oltu yhteydessä työsuojelupiiriin- joka on siis myös Oulussa? Jos ei ole, voisit itse soittaa sinne ja kysyä heidän mahdollisuuttaan auttaa työilmapiiriasiassa. Samoin mulla meni "huti" että teillähän on työterveyshuolto...? Sen kauttahan voisi myös tuota ilmapiiriasiaa selvittää..

Niin ja olehan varmaan tietoinen että Kemikin ja Tornio on aika lähellä..? Torniossa iso terästehdas jne..

Alkuperäinen kirjoittaja öäl;26185680:
Kuulostaa hieman näköalattomalta elämältä, viestii ehkä masennuksestakin.
Varmasti näinkin. Kuten jo mainitsin, niin tämä pitkään jatkunut tilanne on syönyt kaiken itsearvon ja motivaation. Kun mietin mitä muuta voisin tehdä, niin "ei käy" lista on pitkä... En halua mitään työtä missä pitäisi olla ihmisten kanssa paljon tekemisissä, koska pelkään että törmään samanlaisiin tyyppeihin muuallakin. En osaa mitään kädentaitoja (tämä on kyllä ihan tottakin). En halua vastuuta, koska tuntuu että en kestä painetta. Minusta ei ole yrittäjäksi koska siinäkin pitäisi verkottua ja olla ihmisten kanssa jne. Ehkä tiivistettynä tässä tosiaan on se, että en usko että minusta oikein on mihinkään työhön. Jos olisi, niin jaksaisin varmaan tätäkin tilannetta ihan hyvin. Tai näin ainakin se pieni ääni takaraivossa sanoo.

[QUOTE="vieras";26185693]Eikö työkkäristä löydy mitään työtä, vaikka sellasta mihin ei edes koulutusta tarvita, mikä kiinnostaisi edes vähän? Tekisihän sitä pienemmälläkin palkalla jos on mielekästä tekemistä . [/QUOTE]

Ei. Katson kyllä kaikki paikat. Mihinkään puhelinmyyntiin tai siivoukseen en sentään ala, ihan jo senkin takia että saisin ansiosidonnaista tuplasti enemmän... Asuntolainaisena on pakko ajatella myös rahaa. Ja kukaan ei palkkaa ylikoulutettua, koska "tietävät" että henkilö lähtee heti kun saa paremman paikan. Oman alan "huonompia" paikkoja olen toki myös hakenut, mutta niistä on sanottu suoraan että olen liian kokenut ja hakevat uransa alussa olevia.

Onko yrityksessä ilmenneen työpaikkakiusaamisen johdosta oltu yhteydessä työsuojelupiiriin- joka on siis myös Oulussa? Jos ei ole, voisit itse soittaa sinne ja kysyä heidän mahdollisuuttaan auttaa työilmapiiriasiassa. Samoin mulla meni "huti" että teillähän on työterveyshuolto...? Sen kauttahan voisi myös tuota ilmapiiriasiaa selvittää..
Vuosi sitten, kun olin saikulla, pidettiin useita ryhmäkeskusteluja yms. Apuna oli se, että en tosiaan tuon pahimman sovinistin kanssa joudu enää olemaan tekemisissä. Mutta sen lisäksi asiaa on myös käytetty usein lyömäaseena minua vastaan, ja siitä on esimiehen taholta vittuiltu tyyliin "ai niin sun kuullen ei saanut sanoa perhana, anteeksi nyt hirveästi". En nähnyt siitä siis juuri mitään hyötyä, ainoastaan sen että jouduin entistä enemmän silmätikuksi. En halua uudestaan samaan myllyyn, koska en todellakaan usko että siitä loppujen lopuksi on mitään hyötyä. Minä olen täällä firmassa jo kaikkeni tehnyt enkä enempää jaksa, enkä halua kantaa enää mitään vastuuta siitä että asioita saisi täällä korjattua (koska joka tapauksessa minä en siihen yksin pysty). Työterveyshuoltokin sanoi että kyllä sinä olet tehnyt jo enemmän kuin moni jaksaisi, ja ymmärtävät miksi en samaan ruljanssiin enää jaksa.

Niin ja olehan varmaan tietoinen että Kemikin ja Tornio on aika lähellä..? Torniossa iso terästehdas jne..
Olen tietoinen. Niissä ei juuri IT-alan töitä ole, mutta voisin toki taas tarkistaa. Kiitos vinkistä ja muistutuksesta :).

Alkuperäinen kirjoittaja öäl;26185741:
Mitä jos etsisit ihan keskusteluapua itsellesi? Tuli vain mieleen, että ehkä tuossa olisi enemmänkin puitavaa...

Mistä? Työterveyshuollossa pääsee vain muutaman kerran työpsykologille ja ne käynnit olen jo käyttänyt. En tiedä mistä voisin kysellä. Itsekin olen sitä mieltä, että mieluummin ottaisin vastaan keskusteluapua kuin vain pelkän masennuslääkereseptin.

Alkuperäinen kirjoittaja Työuupunut;26185766:
Mistä? Työterveyshuollossa pääsee vain muutaman kerran työpsykologille ja ne käynnit olen jo käyttänyt. En tiedä mistä voisin kysellä. Itsekin olen sitä mieltä, että mieluummin ottaisin vastaan keskusteluapua kuin vain pelkän masennuslääkereseptin.

Etkö voisi saada työterveyslääkäriltä sellasta todistusta, millä saat kelakorvausta yksiyisistä psykoterapiapalveluista? En muista pitikö lääkärin olla ihan psykiatri vai riittikö normi lääkäri.. mutta kannataa yrittää! kela-korvauksen jälkeen käynnille jää hintaa 20-40e/kerta.

Ja kaupungin mielenterveystoimistoon on kyllä niin pitkät jonot, että sinne ei varmaan kannata lähtä jonotteleen.. voi mennä yli puol vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja dfaklöj;26185792:
Etkö voisi saada työterveyslääkäriltä sellasta todistusta, millä saat kelakorvausta yksiyisistä psykoterapiapalveluista? En muista pitikö lääkärin olla ihan psykiatri vai riittikö normi lääkäri.. mutta kannataa yrittää! kela-korvauksen jälkeen käynnille jää hintaa 20-40e/kerta.

Ja kaupungin mielenterveystoimistoon on kyllä niin pitkät jonot, että sinne ei varmaan kannata lähtä jonotteleen.. voi mennä yli puol vuotta.

Tässäpä se tuli. Voit hakeuta ensin lääkäriin ja kertoa tilanteestasi. Kerro, että haluat keskusteluapua. On erilaisia lyhytterapioita (10-20 kertaan), joista voi aloittaa. Kela korvaa osan, mutta itsellekin jää osa korvattavaksi. Toki kannattaa aina hakea apua myös julkiselta puolelta, mennä jonottamaan. Itse lähtisin yksityiselle, vaikka se maksaakin. Onhan kyse omasta terveydestä ja työkyvystä.

Minusta on järkyttävää, että apua pitää itse vaatia. Olen käynyt esim. työterveyshoitajan ja lääkärin luona lukemattomia kertoja + sen muutaman kerran työpsykologilla, ja KUKAAN ei ole maininnut että voisin saada lähetettä jonnekin keskusteluapuun. Päinvastoin, lääkäri painotti kuinka kyse on vain nuoruuden mustavalkoisuudesta, ja vanhempana (olen 33v!!!) en sitten enää hermostuisi turhasta! Hänen mielestään siis työkiusaamisesta valittaminen oli ihan turhaa, ja hän laittoi kaiken vaan nuoruuden (!) ja masennuksen piikkiin. Niin, ja nimenomaan työolot on se mikä on masennuksen aiheuttanut... Huoh, kai se pitäisi jaksaa TAAS ottaa tuonne yhteyttä ja yrittää saada sitä lähetettä.

Kuulostaa älyttömän tutulta, melkein kun mun miehen työpaikka. Mutta ei oo sama, koska me asutaan Tampeella. Oon itekkin IT-alalla töissä ja tiedän, että tää on raskas ala, vaikka työpaikan ilmapiiri olis hyväkin, joten en ymmärrä, miten oot jaksanut näinkin kauan tommosessa ilmapiirissä. Mun miehellä siis samantyylinen työpaikka ja se hakee myös koko ajan uusia töitä, mutta tääläkin on työtilanne nyt just tosi kehno, kun Nokian tilanne on mikä on...

Mikä sun koulutus on? Ootko DI tai FM? Mikä pääaine? Voisitko ajatella esim. opettajan työtä? Voisitko harkita jääväsi pois töistä ja suorittavasi opettajan pätevyyden ja hakevasi sitten vaikka matematiikan opettajan virkaa jostain lähialueelta?

Olen FM, tietojenkäsittytieteestä. Olen miettinyt että voisin ehkä sietää opettajan työtä jossain AMK tai yliopistotasolla, mutta en sen nuoremmille. Ja Oulussa on oma opettajankoulutuslaitos tms, eli perusasteen opettajia täällä on ihan liikaa jo muutenkin. Työllistyminen sinne olisi siis lähes mahdotonta ("oikeat" opettajatkin joutuvat lähtemään muualle töihin).

Ja näin kauan olen jaksanut lähinnä "entinen alkoholisti-mentaliteetilla": tunti ja päivä kerrallaan. Ensimmäiset vuodet ehkä viela naiivisti uskoen että tilanne voi muuttua. Työtilanne näissä ei-mobiilialan hommissa on aina ollut huono, ja nyt vielä huonompi kun sieltä mobiilialalta tunkee satoja ihmisiä myös muille IT:n osa-aloille. Pakosta siis tätä on sietänyt, enkä ikinä olisi uskonut että viisi vuotta voin tätä kestää. No, päivä päivältä huonommin mutta silti.

Yhteistyössä