H
huono äiti
Vieras
Lapsi on 5-v ja uhmakas. On päättänyt temppuilla päiväkodissa oikeen urakalla. Välillä menee pitkään hyvin ja sitten tulee taas näitä huonoja päiviä monta peräkkäin ja hoitajien ilmeestä jo näen lasta hakiessa, että taas saan kuulla ne sanat "voisitteko keskustella kotona lapsen kanssa". On keskusteltu paljonkin ja hyvin tiukasti tehty selväksi, ettei moinen riehuminen ole sallittua. On uhattu lempilelun menetyksellä, jos homma ei lopu ja on otettu ko lelu takavarikkoon ja sen on ansainnut takaisin hyvällä käytöksellä. Kotona rangaistaan tarvittaessa jäähyllä, jos komentaminen ei auta. Ei anneta missään periksi ja yritetään olla johdonmukaisia. Silti olen tälläkin viikolla saanut parikin kertaa kuulla miten hirveä lapseni on ollut päiväkodissa. Tilanne kärjistyy päiväunilla. Koska lapsi ei halua nukkua, hän häiriköi hyppimällä sängyssä, kiljumalla yms muuta typerää. Kun hoitaja puuttuu tilanteeseen, lapsi rimpuilee ja potkii ja sätkii ja on jopa purrut. Kotona ei tee ikinä näin. En voisi kuvitellakaan tilannetta, jossa lapsi tulisi puremaan tai potkaisemaan meitä vanhempia. Hän myös tietää erittäin hyvin, ettei toisia saa tahallaan satuttaa.
En voi ymmärtää miksi hän käyttätyy päiväkodissa näin ja miksi tilanne uusiutuu aina vaan. Tuntuu, että alkaa olla keinot loppu. Tänään viimeksi on päiväkotipäivän jälkeen takavarikoitu yksi lelu ja käyty pitkät keskustelut. Lapsi kyllä ymmärtää tehneensä väärin ja on pahoillaan ja osaa halutessaan käyttäytyä oikein hyvin. Kotona ei ole pienintäkään ongelmaan nukkumisen kanssa, vaan lapsi menee illalla omaan sänkyyn ja nukahtaa itsekseen. Toki välillä yrittää olla uhmakas jossain muussa tilanteessa, mutta kotona uskoo, kun tarpeeksi tiukasti komentaa tai vie jäähylle rauhoittumaan, jos pelkkä komentaminen ei riitä. Mulla on sellainen olo, että olen täysin epäonnistunut lapsen kasvatuksessa, enkä enää keksi mitään, millä tilanteeseen tulisi muutosta. Puhuttelut ja keskustelut ja lelujen takavarikointi, tarrataulut yms eivät mitkään ole kokonaan poistaneet huonoa käytöstä päiväkodissa.
En voi ymmärtää miksi hän käyttätyy päiväkodissa näin ja miksi tilanne uusiutuu aina vaan. Tuntuu, että alkaa olla keinot loppu. Tänään viimeksi on päiväkotipäivän jälkeen takavarikoitu yksi lelu ja käyty pitkät keskustelut. Lapsi kyllä ymmärtää tehneensä väärin ja on pahoillaan ja osaa halutessaan käyttäytyä oikein hyvin. Kotona ei ole pienintäkään ongelmaan nukkumisen kanssa, vaan lapsi menee illalla omaan sänkyyn ja nukahtaa itsekseen. Toki välillä yrittää olla uhmakas jossain muussa tilanteessa, mutta kotona uskoo, kun tarpeeksi tiukasti komentaa tai vie jäähylle rauhoittumaan, jos pelkkä komentaminen ei riitä. Mulla on sellainen olo, että olen täysin epäonnistunut lapsen kasvatuksessa, enkä enää keksi mitään, millä tilanteeseen tulisi muutosta. Puhuttelut ja keskustelut ja lelujen takavarikointi, tarrataulut yms eivät mitkään ole kokonaan poistaneet huonoa käytöstä päiväkodissa.